2024-08-08, 18:05
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag brukar säga: Studerar man en busshållplats kan man förutse när bussen kommer . Och ju längre och mer konsekvent man håller på desto bättre blir man på detta.

Och hur förutser du måncykler utifrån din platta-jord modell? ...och vad är det för stor, klotrund sak som skuggar månen???

Och hur kan du förklara att nuvarande modell över solsystemet fungerar felfritt trots att den är helt fel? (Givet att jorden är platt).
Citera
2024-08-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Och hur förutser du måncykler utifrån din platta-jord modell? ...och vad är det för stor, klotrund sak som skuggar månen???

Och hur kan du förklara att nuvarande modell över solsystemet fungerar felfritt trots att den är helt fel? (Givet att jorden är platt).

Studerar man månen kan man efter ett tag förutse dess faser. Människor har sysslat med sådant sen urminnes tider, långt innan nuvarande "modell" började gälla.
Citera
2024-08-08, 18:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Studerar man månen kan man efter ett tag förutse dess faser. Människor har sysslat med sådant sen urminnes tider, långt innan nuvarande "modell" började gälla.

Nu var det ju inte månfaser Felicia.C.Rose pratade om.
Citera
2024-08-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu var det ju inte månfaser Felicia.C.Rose pratade om.

jaha, fas och cykel? Det är som att bussen går inte samma tider alla dagar under året. Men studerar man tillräckligt länge kan man förutse det också.
Citera
2024-08-08, 18:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
jaha, fas och cykel? Det är som att bussen går inte samma tider alla dagar under året. Men studerar man tillräckligt länge kan man förutse det också.

Nej min vän, inte cykel heller. Mån- och solförmörkelser kommer ju inte så enkelt förutsägbart som din buss. Men vad beror de på i din värld? Hur uppstår en månförmörkelse?
Senast redigerad av Clay Allison 2024-08-08 kl. 18:36.
Citera
2024-08-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej min vän, inte cykel heller. Mån- och solförmörkelser kommer ju inte så enkelt förutsägbart som din buss. Men vad beror de på i din värld? Hur uppstår en månförmörkelse?

Vet du hur en månförmörkelse uppstår?

Och tydligen kunde gamla civilisationer förutse sol och månförmörkelser, trots att de inte höll sig med samma "modell" som gäller idag. Hur var det möjligt?
Citera
2024-08-08, 18:46
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Så bra, då kan du förklara
Dag/natt
Årstider

För de har studerats länge och väl.
Citera
2024-08-08, 20:01
Medlem
Citat:
Vet du hur en månförmörkelse uppstår?
Jag vet, men vet du?
Citat:
Och tydligen kunde gamla civilisationer förutse sol och månförmörkelser, trots att de inte höll sig med samma "modell" som gäller idag. Hur var det möjligt?
Vem var det och när? Och hur vet du det?
Citera
2024-08-08, 20:34
Medlem
Citat:

Man kan bara garva åt dig och din aspie-fixering vid oväsentliga detaljer och din fundamentala oförmåga att titta på helheten.

Vad är månen och vad är det som håller den uppe? Är det typ en strålkastare som "gud" har monterat upp i något slags vajersystem? Var får strålkastaren sin elektricitet ifrån ? Går det någon slags högspänningsledningar från sydringen upp till månen?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-08-08 kl. 20:37.
Citera
2024-08-08, 21:00
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:

Men snälla nån...

Stenåldersmänniskorna som levde för 10 000 år sedan fattade att jorden är rund, och kunde räkna ut måncykler och vårdagjämningar med hög precision.

Ja, det går jättebra att observera måncykler, men alla observationer man gör bekräftar att vi lever på en klotrund jord!

Förlåt att jag upprepar mig själv; men om du tror att jorden är platt så får du faktiskt presentera en modell av en platt jord, där du kan förutse måncykler, dag-natt och allt det andra minst lika bra som vår nuvarande modell!!!

Sen undrar jag fortfarande om vad du tror att det är för stor, klotrund grej som skuggar månen!
Citera
2024-08-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag vet, men vet du?

Vem var det och när? Och hur vet du det?

Jag har hört om det. Här är en länk:

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/how-did-the-ancients-predicted-eclipses-the-saros-cycle/

När menar du att folk började kunna förutse mån och solförmörkelser?
Citera
2024-08-08, 22:12
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Jag har hört om det. Här är en länk:

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/how-did-the-ancients-predicted-eclipses-the-saros-cycle/

När menar du att folk började kunna förutse mån och solförmörkelser?

För att man hade förståelse för solens och månens rörelse.
Dessa mönster kräver en tredimensionell förståelse av himlakropparnas banor och vinklar.
Till och med månförmökelsen förutsätter en sfärisk geometri för att det ska se ut så som vi kan observera.

Förklara nu följande (ja du kommer få frågorna tills du svarar)

Dag/natt
Årstider
Saros-cykeln

På en platt jord eller i din gigantiska centrifug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in