2024-08-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
E hade väl varit på 17 olika hem. Så rätt taskiga hem förhållanden trots att mamman tydligen haft bra kontakt ändå med barnen.

I det sammanhanget tror jag också man ska ta E’s diagnoser med en nypa salt och kanske som ytterligare ett medel för kontroll. Vilket barn fixar den tillvaron känslomässigt. Det var kanske det E menade när hon sa att hon inte tyckte om att det var ”något fel” på henne. Håller med de som säger att familjen borde fått stöttning istället och tycker att myndigheterna behöver ställas till svars.
Citera
2024-08-09, 20:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
De har absolut rapporteringsskyldighet till myndigheter.

Jo men endast till de sociala myndigheter som placerat personen.
Citera
2024-08-09, 20:20
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Jag tror att de blev hämtade med bil och avsläppta vid Kasernplan.
Närmst osannolikt att de gick ner förbi polishuset till Stadshuset.

Kan så vara att de blev hämtade med bil, men passerar inte Polishuset för att gå till Stadshuset om man inte går en omväg.

Men med bil finns bra många andra mindre synliga ställen att dumpa på tänker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhopp79
Ja det är säkert så som du skriver ang bussarna. Finns ju ”småhåll” att gå till stadshuset men vid den tiden ”borde” det ändå vara någon som sett M och R.

Man tycker det men man reagerar knappt när barn är ute och springer på kvällarna längre. Har dom inte betett sig konstigt har dom nog försvunnit i ” mängden”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
I det sammanhanget tror jag också man ska ta E’s diagnoser med en nypa salt och kanske som ytterligare ett medel för kontroll. Vilket barn fixar den tillvaron känslomässigt. Det var kanske det E menade när hon sa att hon inte tyckte om att det var ”något fel” på henne. Håller med de som säger att familjen borde fått stöttning istället och tycker att myndigheterna behöver ställas till svars.

Tala om vilken unge som gillar att höra att dom har damp eller annan diagnos. Alla ungar tycker väl att dom är normala.
Citera
2024-08-09, 20:22
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Den är lätt åtkomlig med en nål antar jag men inte rispa med en kniv ?
Små tjejerna var pumpade med adrenalin och gissningsvis lite PMS också vilket inte gjorde situationen bättre.

Lås in dem och statuera dem med värsta tänkbara..
Jag vet att Sveriges Sjukvård lätt kan göra "fel", vore tråkigt med en Hinseberg olycka gånger 3.

Ingen aning hur det gått till, vill inte spekulera.
Men, om man får en ”skada”
på Aorta (Stora Kroppspulsådern, som finns i hela kroppen ) så förblöder man, om man får hjälp snabbt.
Citera
2024-08-09, 20:22
Medlem
Citat:
Mammans pojkvän var väl inte så trevlig tydligen.
Så soc ansåg att hemmiljön inte var bra för E.

Nej precis, missbruksproblem och mycket bråk i hemmet framkom i LVU-utredningen vilket inte är ovanligt. Att mamman inte får tillbaks vårdnaden om E när hon har separerat från den mannen och har en stabil inkomst, ett fast boende och inga missbruksproblem är ett mysterium. Jag anser att LVU utredningen är väldigt tunn och inte indikerar några allvarliga problem hos mamman efter separationen. Utifrån de utredningar som jag läst finner jag det otroligt märkligt att soc väljer att familjehemsplacera E typ 17 ggr och till sist sätta henne på HVB hem och SIS. Jag vet såklart inte hela historien men allt kanske hade varit annorlunda om E och mamman fått mer stöd i hemmet. Faktum är att det finns åtskilliga studier som visar att barn som placeras i mycket hög grad hamnar i utanförskap och missbruk. När det gäller båda MGM däremot indikerar alla utredningar på att de borde ha omhändertagits mycket tidigare än vad som gjordes.
Citera
2024-08-09, 20:23
Medlem
i.doserings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Okej skrev kanske otydligt. Jag VET såklart inte mer än det som skrivits i media. Men att hon dog av hugg i halsen har stått någonstans, om det var Expressen eller Aftonbladet kommer jag inte ihåg, eller om det var någon lokal tidning.

Ok! Då är vi båda eg. lika ovetandes om vad det var exakt som E dog av. Jag t r o r att det kan vara knivhugg på olika ställen på kroppen. Inte alls säkert att allt kommer fram i de filmer som lagts ut. Jag såg dumt nog den första. Det får jag leva med. Min idiot.
Måtte vi snart få svar på våra frågor. Måtte familjen få svar och sen i rättegången mot 15-åringen, VARFÖR? (tror inte de här tjejerna iofs kan formulera ett varför utan jävligt duktiga advokater vid sin sida som talar om för dem vad de ska säga) * ang 13-åringen tänker jag då på det som kallas bevistalan.
Citera
2024-08-09, 20:23
Medlem
Citat:
Tala om vilken unge som gillar att höra att dom har damp eller annan diagnos. Alla ungar tycker väl att dom är normala.

För att de kanske (ofta) är det. Traumasymptom och autism/damp överlappar. Men det är utanför ämnet.
Citera
2024-08-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lin1234
Nej precis, missbruksproblem och mycket bråk i hemmet framkom i LVU-utredningen vilket inte är ovanligt. Att mamman inte får tillbaks vårdnaden om E när hon har separerat från den mannen och har en stabil inkomst, ett fast boende och inga missbruksproblem är ett mysterium. Jag anser att LVU utredningen är väldigt tunn och inte indikerar några allvarliga problem hos mamman efter separationen. Utifrån de utredningar som jag läst finner jag det otroligt märkligt att soc väljer att familjehemsplacera E typ 17 ggr och till sist sätta henne på HVB hem och SIS. Jag vet såklart inte hela historien men allt kanske hade varit annorlunda om E och mamman fått mer stöd i hemmet. Faktum är att det finns åtskilliga studier som visar att barn som placeras i mycket hög grad hamnar i utanförskap och missbruk. När det gäller båda MGM däremot indikerar alla utredningar på att de borde ha omhändertagits mycket tidigare än vad som gjordes.

Kan du utveckla vad gäller MGM?
Och är helt enig angående E.
Citera
2024-08-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lin1234

Har inte läst in mig på E så mycket. Däremot tror jag att E's mamma kanske har gjort det hon kunnat men varit begränsad att sköta sig sjäv än mindre än att klara 2 barn också.

Men bara spekulationer från min sida.
Citera
2024-08-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollan

17 olika placeringar är förstås olyckligt, men utgången av detta visar med all tydlighet att soc bedömning av hemförhållandena stämmer – mamman har dåligt omdöme och brister i omsorg.

Det fanns en känd hotbild mot flickan (det var orsaken till att hon hamnade på SIS enligt en släkting här i tråden), då låter man henne inte åka flera mil ensam och vara borta över natten.

Inför begravningen beskriver mamman sin juicy-uppklädda dotter som "kattig" på sociala medier. Soc bör granskas för beslutet att låta henne flytta hem till denna debila kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in