2024-08-09, 13:38
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Nej, vet inte. Som personal till brukare är det ovanligt att man polisanmäler. Man blir då även målsägande och ska driva det själv. Det behövs inte vid arbetsmiljöavvikelser.

Tycka-synd och relation med brukare gör det också onaturligt att polisanmäla.

Det fetade låter som någon form av Stockholmssyndrom.
Citera
2024-08-09, 13:39
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Publiceringsdatum 2022-04-29 11:45?

Hon flyttade hem i april som det står i artikeln, och sedan dess har hon bott hemma (något annat har iaf inte framkommit). I artikeln står att kommunen erbjöd ett A annat boende (Inagården) med utredning men föräldrarna tackade nej.
Vet inte om det är en trådsanning. Men någonstans läste jag att hon flyttade hem i samma veva som essie kom. Det förselåg nämligen en diskussion om det var tänkt att essie egentligen skulle bo på boendet först..
Citera
2024-08-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har inte läst allting men skulle gärna ha ett klarläggande på detta:

Enligt den officiella versionen släpptes Essie ut på gräsmattan för att ”nattkissa”, varvid övervakningskamerorna plötsligt slutade fungera. När CÖ skulle släppa in henne igen (några minuter senare) fanns hon inte där. Då hade å andra sidan kamerorna påpassligt satt igång igen (eller slutat lagga, eller vad felet än var).

MEN: Vad CÖ då gör är inte att bli överraskad och ropa på Essie, ropa på sin man (alternativt ringa om han inte är där), springa bort till öppningen i häcken för att se om hunden finns på andra sidan, bli uppjagad. Istället plockar hon in sittdynor i lugn och ro, enligt en filmsnutt som familjen själv lagt ut.

Är detta korrekt noterat?
Det är korrekt noterat. Och inte heller har vi sett någon senare film där dom letar efter Essie, vilket väl tyder på att ingen letade. Annars hade dom ju visat den filmen också för att förstärka sina påståenden.
Citera
2024-08-09, 13:40
Medlem
"Essie fångas på bild när hon går ut och lägger sig på gräset. Sen dör samtliga kameror i drygt fem minuter."

Varför lägger sig Essie i gräset om det bara var för att släppa ut henne för nattkiss? Hon skulle in igen till A. Fick Essie gå ut och bara lägga sig där på den nerkissade gräsmattan? Fick hon vila sig eller var hon skadat, helt slut och lade sig ner på gräsmattan?
Citera
2024-08-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det fetade låter som någon form av Stockholmssyndrom.

Ja, inte helt omöjligt. Inte många fall där vårdare anmäler privat. Vare sig inom LSS, äldreomsorg eller psykiatri. Då vet vi att det sker allvarliga händelser varje dag inom dessa verksamheter.
Citera
2024-08-09, 13:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
För anmälningarna till AMV är 22. Och det är väl kommunen som gör anmälan? Så rimligt borde hon ha haft ett boende efter.

Har inte hållit rätt på datumen. Det kan ha varit Attend* också. Men det är två boende innan föräldrahemmet. Och jag tänkte det var logiskt för skyddsstopp gjorde det fanns ingen annan lösning.
Citera
2024-08-09, 13:42
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Tack.
Kan A ha varit på det LSS boendet som sedan stängdes, efter en 19årig kvinna mördades? Det låg i Enköping. eller kanske Skolsta gruppbostad utanför Enköping?

Låst artikel från EP Citat ur artikeln: Det har skett en rad våldsbrott på Skolsta gruppbostad utanför Enköping. Företaget Kungsängen i Nora, som driver LSS-boendet, döms nu för bristande rutiner och kontroller. https://eposten.se/nyheter/arbetsmiljofragor/artikel/lss-boende-i-enkoping-doms-for-arbetsmiljobrott/re62pzzl

Ska se om jag hittar mer
Det var väl där en boende 3 mån. Efter hotade personalen
Citera
2024-08-09, 13:43
Medlem
HappySnowmans avatar
Tänkte bara på en detalj. Osäker på om någon har nämnt det redan. Men det här med att man smsade den andra assistenten om att Essie hade försvunnit, det tycker jag inte är konstigt alls. Några verkar tycka att man borde ha pratat personligen med varandra. Men assistent nummer två var väl tillsammans med A då? Om hon redan sov så var väl assistenten ändå förmodligen där. Och om hon höll på att göra sig iordning för natten så fanns gissningsvis också assistenten i närheten. Jag skulle absolut inte storma in och försöka meddela kollegan muntligen, med risk för att störa och oroa A. För mig skulle det vara en självklarhet att inledningsvis meddela en sån sak per sms. Så får man snabbt fram det viktiga och kan sedan prata mer när tillfälle ges senare.
Citera
2024-08-09, 13:44
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Det är tyvärr kutym att inte anmäla brukarna då det brukar heta att dom inte kan hjälpa det.

En kollega till mig anmälde dock en våldsam brukare och brukaren blev dömd för misshandel. Det var mkt bra för den brukaren att delta i förhör och rättegång och att brukaren faktiskt fick ta ansvar för sitt beteende för en gång skull. Brukaren har en historia av våldsutbrott mot personal, även på tidigare boenden.
Ta I trä men brukaren har inte attackerat personal sedan dess och detta var nog runt 3 år sedan. Brukaren är psykospatient

Straffet blev villkorligt , minns dock inte hur länge.
Citera
2024-08-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
Det är korrekt noterat. Och inte heller har vi sett någon senare film där dom letar efter Essie, vilket väl tyder på att ingen letade. Annars hade dom ju visat den filmen också för att förstärka sina påståenden.

Det finns ju lite rörelse efter den påstådda händelsen men som du skriver finns inga filmer från "Här funkar kameran igen och man ser tydlig hur vi letar efter Essie eller bevis."

De gula markeringar är när det har funnits rörelse. Undrar om kameran spelar in till en molntjänst (kostar extra) eller har SIM-kort. Jag har SIM-kort men en kontrollfreak har nog molntjänst. SIM-kort kan inte lagra hur mycket som helst och det är mycket som ska spelas in under dagen i en trädgård.

Länk till lite material: https://www.flashback.org/sp89145761
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Tänkte bara på en detalj. Osäker på om någon har nämnt det redan. Men det här med att man smsade den andra assistenten om att Essie hade försvunnit, det tycker jag inte är konstigt alls. Några verkar tycka att man borde ha pratat personligen med varandra. Men assistent nummer två var väl tillsammans med A då? Om hon redan sov så var väl assistenten ändå förmodligen där. Och om hon höll på att göra sig iordning för natten så fanns gissningsvis också assistenten i närheten. Jag skulle absolut inte storma in och försöka meddela kollegan muntligen, med risk för att störa och oroa A. För mig skulle det vara en självklarhet att inledningsvis meddela en sån sak per sms. Så får man snabbt fram det viktiga och kan sedan prata mer när tillfälle ges senare.

Jag kan ha helt fel men uppfattat det som att den andra assistenten gått hem tidigare.
Citera
Medlem
Nu får ni hjälpa mig. Letar runt som en galning efter artiklar som kan stämma in.
Jag har hittat en som jag tycker passar som handen i handsken. Den som det står om blev utkastad. Den kommer från Tidningen Mitt i Enköping, och inleder med Citat: En kvinna är misstänkt för flera brott på det LSS-boende i Enköping där en anställd mördades i november. Den brottsmisstänkta kvinnan har nu häktats.
https://www.mitti.se/nyheter/kvinna-haktad-for-brottslighet-pa-boende-6.26.87967.20e3cc24e3

Vad tror ni. Kan det vara A som det handlar om? Kastade dom inte ut henne för att det var allvarliga händelser som skett?
Efter att ha läst det här blir jag rädd på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in