2024-08-09, 13:16
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Det kan ju finnas nerlagda förundersökningar...
Det går ibland att få ta del av...
Enligt infon här..
"Sammanfattningsvis är det åklagaren som måste göra en sekretessbedömning om du får ta del av handlingar i en nedlagd förundersökning. Det lättaste är om du kontaktar åklagarmyndigheten och uppger den information som du har så kan de besvara ifall du får ta del av handlingen eller inte.

Här kan du kontakta åklagarmyndigheten: https://www.aklagare.se/kontakt/"
Det kan man ju även göra med fup,n för polisanmälan om stölden av Essie...
Citera
2024-08-09, 13:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarkoll
Eftersom det fuskas rätt duktigt på Samhall så väljer de gärna personer som inte har så stora problem. Allt för att kunna pressa in så mycket jobb som möjligt. Förr var Samhall mer sitta och lägga skruv i en påse och då var det ett annorlunda klientel som fick jobb där. Men nu när det är mer service inom Samhall så är det mer personer med adhd, depression osv som får jobb där. Dvs A skulle aldrig kunna vara en av de som städar på Willys. Dels för att man ofta behöver kunna både läsa och skriva (hur ska du annars kunna signera olika städlistor?) och dels för att hon är utåtagerande och ligger på en fyraåringsnivå.

Exakt. Tror det har skrivits om det här, annars finns det gott om artiklar att de utnyttjar folk.
De är affärsdrivande med lönsamhetskrav.
Kan vara fd alkis som är nykter men ingen vill anställa ex vis. De som av olika anledningar inte kunnat jobba på många år. Dvs vanlig människa.
Citera
2024-08-09, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Det finns mycket att läsa om på nätet och i media.
Detta med att inspektörer punktmarkerar sina offer. De skiter fullkomligt om de bryter mot både djurskyddslagar eller andra lagar. Vi har inte en enda som fått något straff eller anmälan om tjänstefel utredd här.
Det enda jag kommer på är 4 eller 5 inspektörer som blev avstängda från fältarbete men det är många år sedan. Ett osunt klimat som finns på de flesta länsstyrelser. Missköter du dig så flyttas du till annat län o kan fortsätta där eller så får du jobb på Jordbruksverket.

Man täcker upp o håller varandra om ryggen. De som inte passar in i det tuffa klimatet slutar oftast självmant

Aj fan. Men inte ovanligt på myndigheter.
Citera
2024-08-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Det står nämnt några gånger tidigare i tråden
Ja, därför vet hon vad som hänt med Essie. En normal person gör inte så när en hund värd 280 000 kr precis försvunnit. O jag har för mig att hon tittar upp också, som för att kolla så att PÖ har lastat in Essie i den bilen som körs av den HAN säger har stulit hunden. För vad gör han annars under tiden?

Sen skickar hon ett sms till assistenten som jobbar.... vrf inte säga det direkt istället?

Tack för svar Som sagt, hinner inte läsa allt även om jag försöker hänga med ...

Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Rörelsecensor kamera var det. Den filmar bara när det rör sig inom det område den täcker.

Fast såhär skriver PÖ själv på Facebook den 18 juli (mina fetningar):

Citat:
En kamera inomhus har fångat Essie på film där de andra stängts av/ laggat.

https://eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/har-lockas-assistanshunden-essie-fran-tomten-se-nya-filmen/r5v4xxnj?fbclid=IwY2xjawEi14ZleHRuA2FlbQIxMQABHfTY Yon8spZfaYCYhTQ2uH_Y5XXUlMNQGOxzrsO7QwOsffeD96xX_t J6Ww_aem_nek9Z1YqYFUywPwh4FuoyA

Citat:
Alla utekameror var avstängda när assistanshunden Essie försvann från tomten

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/overvakningskameran-slas-av-sen-ar-hunden-essie-mystiskt-forsvunnen

Citat:
Hunden Essie går ut på familjen Ölmeborgs tomt och fångas på bild av en övervakningskamera.

Sen slås kameran mystiskt av i fem minuter och Essie försvinner.

Citat:
Efter att ha ropat och letat går Patrik Ölmeborg igenom filmer från husets övervakningskameror.

Essie fångas på bild när hon går ut och lägger sig på gräset. Sen dör samtliga kameror i drygt fem minuter.

När kamerorna väl börjar fungera igen är Essie mystiskt borta.

Har också för mig att det finns en film där Essie ligger på gräset och POFF, bara försvinner.

Är det PÖ som påstått att de har rörelsedetektorer? I så fall säger han väl emot sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Man måste vara någorlunda självgående för att få jobb på Samhall. Många är det inget större fel på alls. Defintivt får ingen våldsam som behöver lågaffektivt bemötande för att inte börja bitas jobb där.

Precis. I synnerhet inte om medarbetarna måste bära direktlarm till Securitas i händelse av utagerande beteende (som beror på att medarbetarna har brustit i sitt "lågaffektiva bemötande", det är ju alltid någon annans fel).
Citera
2024-08-09, 13:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vet vi vilket det blev skyddstopp på?
Jag tror det var kommunen. De var nr 2 och sen blev det LSS boende av föräldrahemmet pga det. Kan ha fel.
Citera
2024-08-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Det kan ju finnas nerlagda förundersökningar...
Det går ibland att få ta del av...
Enligt infon här..
"Sammanfattningsvis är det åklagaren som måste göra en sekretessbedömning om du får ta del av handlingar i en nedlagd förundersökning. Det lättaste är om du kontaktar åklagarmyndigheten och uppger den information som du har så kan de besvara ifall du får ta del av handlingen eller inte.

Här kan du kontakta åklagarmyndigheten: https://www.aklagare.se/kontakt/"
Tack.
Kan A ha varit på det LSS boendet som sedan stängdes, efter en 19årig kvinna mördades? Det låg i Enköping. eller kanske Skolsta gruppbostad utanför Enköping?

Låst artikel från EP Citat ur artikeln: Det har skett en rad våldsbrott på Skolsta gruppbostad utanför Enköping. Företaget Kungsängen i Nora, som driver LSS-boendet, döms nu för bristande rutiner och kontroller. https://eposten.se/nyheter/arbetsmiljofragor/artikel/lss-boende-i-enkoping-doms-for-arbetsmiljobrott/re62pzzl

Ska se om jag hittar mer
Citera
2024-08-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarkoll
Eftersom det fuskas rätt duktigt på Samhall så väljer de gärna personer som inte har så stora problem. Allt för att kunna pressa in så mycket jobb som möjligt. Förr var Samhall mer sitta och lägga skruv i en påse och då var det ett annorlunda klientel som fick jobb där. Men nu när det är mer service inom Samhall så är det mer personer med adhd, depression osv som får jobb där. Dvs A skulle aldrig kunna vara en av de som städar på Willys. Dels för att man ofta behöver kunna både läsa och skriva (hur ska du annars kunna signera olika städlistor?) och dels för att hon är utåtagerande och ligger på en fyraåringsnivå.
Har inte så stor koll hur det funkar med Samhall, utan det var mest en tanke att bolla vidare.
Citera
2024-08-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Vet du varför de inte är medtagna?

Och varför det hela inte utmynnat i någon polisanmälan? Händelsen nedan borde väl rubriceras som mordförsök?

Jag undrar hur påfrestande det måste varit för de andra brukarna på boendet.

Nej, vet inte. Som personal till brukare är det ovanligt att man polisanmäler. Man blir då även målsägande och ska driva det själv. Det behövs inte vid arbetsmiljöavvikelser.

Tycka-synd och relation med brukare gör det också onaturligt att polisanmäla.
Citera
2024-08-09, 13:34
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag tror det var kommunen. De var nr 2 och sen blev det LSS boende av föräldrahemmet pga det. Kan ha fel.
För anmälningarna till AMV är 22. Och det är väl kommunen som gör anmälan? Så rimligt borde hon ha haft ett boende efter.
Citera
2024-08-09, 13:36
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Men artikeln är publicerad maj 22. Har hon bott hemma hos föräldrarna sedan dess? Tyckte någon nämnt att hon flyttade hem april 23 och i så fall, vart har hon bott emellan

Publiceringsdatum 2022-04-29 11:45?

Hon flyttade hem i april som det står i artikeln, och sedan dess har hon bott hemma (något annat har iaf inte framkommit). I artikeln står att kommunen erbjöd ett A annat boende (Inagården) med utredning men föräldrarna tackade nej.
Citera
2024-08-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för svar Som sagt, hinner inte läsa allt även om jag försöker hänga med ...

Fast såhär skriver PÖ själv på Facebook den 18 juli (mina fetningar):

https://eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/har-lockas-assistanshunden-essie-fran-tomten-se-nya-filmen/r5v4xxnj?fbclid=IwY2xjawEi14ZleHRuA2FlbQIxMQABHfTY Yon8spZfaYCYhTQ2uH_Y5XXUlMNQGOxzrsO7QwOsffeD96xX_t J6Ww_aem_nek9Z1YqYFUywPwh4FuoyA

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/overvakningskameran-slas-av-sen-ar-hunden-essie-mystiskt-forsvunnen

Har också för mig att det finns en film där Essie ligger på gräset och POFF, bara försvinner.

Är det PÖ som påstått att de har rörelsedetektorer? I så fall säger han väl emot sig själv.

Precis. I synnerhet inte om medarbetarna måste bära direktlarm till Securitas i händelse av utagerande beteende (som beror på att medarbetarna har brustit i sitt "lågaffektiva bemötande", det är ju alltid någon annans fel).
stängs av för att det inte är något som rör sig ja.
Citera
2024-08-09, 13:38
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Vet du varför de inte är medtagna?

Och varför det hela inte utmynnat i någon polisanmälan? Händelsen nedan borde väl rubriceras som mordförsök?

Jag undrar hur påfrestande det måste varit för de andra brukarna på boendet.

Det är tyvärr kutym att inte anmäla brukarna då det brukar heta att dom inte kan hjälpa det.

En kollega till mig anmälde dock en våldsam brukare och brukaren blev dömd för misshandel. Det var mkt bra för den brukaren att delta i förhör och rättegång och att brukaren faktiskt fick ta ansvar för sitt beteende för en gång skull. Brukaren har en historia av våldsutbrott mot personal, även på tidigare boenden.
Ta I trä men brukaren har inte attackerat personal sedan dess och detta var nog runt 3 år sedan. Brukaren är psykospatient
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in