2024-08-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Att om kvinnan hade mått bra hade det väl räckt med dubbelbemanning på dagen o en på natten?

Ja, som mest. Som du själv säger, som har jobbat på boende för utåtagerande, så klarar man ofta flera sådana patienter på några få anställda. I de fall jag känner till där man har dubbelbemanning till en patient är det pga tunga lyft etc. Behöver man däremot dubbelbemanning till en patient pga aggressivitet tycker jag spontant att det låter som någon som inte är adekvat utredd/medicinerad. Men som sagt, det är bara mina funderingar inom ett område där jag bara begränsad erfarenhet och grundläggande kunskaper.
Citera
2024-08-08, 23:48
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Förlåt men framgår det NÄR denna ansökan om utökad assistans gjordes? Var det då A hade Essie? För jag tänker att om Essie fyllt sin funktion och A och Essie fungerade som det var tänkt, utbrotten minskade, så bör det väl inte behövas utökad assistans? Men ansökan är kanske gjord efter att Essie försvann? Fast då ska hon väl till specialbyggda boendet? Men ansökan kanske gäller bemanningen där? Tycker det är lite rörigt och svårt när det kommer motsägelsefulla inlägg och utlägg kors och tvärs.

Det är ett överklagande av nekad utökad assistans från FK.

Dom meddelades i maj detta år. Så ja, ärendet överklagades medan Essie fortfarande fanns hos familjen.
Citera
2024-08-08, 23:49
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Det kommer enbart från P och inte från Malins nosar?
Precis. Det är från P
Men jag tror inte Malins nosar eller någon annan seriös aktör inom området lägger ut att dom sökt efter någon specifik hund. Det vore väldigt respektlöst att göra det.
Citera
2024-08-08, 23:52
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara rimligt? De begär ju mer assistenter. Motsäger ditt resonemang.
Finner det märkligt att dom inte gjorde en bättre arbetsbeskrivning i deras jobbannons när dom sökte assistenter till A.
Har tittat runt lite på nätet för att se vad som krävs för att ha chans till jobb hos en svårt sjuk funktionsnedsättande kvinna som A.
Här är en rad som jag hittade på sidan Psykiatri assistans Citat: Du har en eftergymnasial utbildning inom området funktionsnedsättning/psykiatri. Meriterande med erfarenhet av funktionsnedsättning.

När familjen Ö söker assistenter är det Citat: "glad och trevlig och bra med lågaffektivt bemötande".
Inget krav på gymnasium eller någon kurs i psykiatri.

När man tänker på det som hände på det förra boendet så hade det varit bra att varna ev personal från början. Tänker mest på att skydda dom ifall något händer.
Dom på det gamla boendet tyckte att A var så allvarligt sjuk/farlig så dom byggde upp en vägg för att skydda andra brukare.
Borde man rimligtvis inte begärt att man skulle ha utbildade assistenter i psykiatri som kunnat bemöta A på det sättet som behövdes? Har hon inte EP-anfall också? Familjen Ö är som en Gott & Blandat påse med hemskheter.
Citera
2024-08-08, 23:58
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Det är inga problem, länsstyrelsens djurskyddsinspektörer läser här. De har direkt tillgång till jordbruksverkets register.
Och du tror på allvar att Länsstyrelsen slår upp i registret och upprättar en anmälan efter att ha läst här? Har du någon som helst erfarenhet av hur Länsstyrelsen arbetar och vad de lägger tid på? Inte ens vid uppenbara djurmisshandelsfall där domslut finns får folk djurförbud. Anmälan efter anmälan läggs ner av Länsstyrelsen pga bristande intresse och resurser. De bryr sig inte ett enda skit om katten....
Senast redigerad av Teklanissen 2024-08-09 kl. 00:04.
Citera
2024-08-09, 00:03
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Måste säga att jag reagerade på ett uttalande Patrik gjorde där i Hundextra,

Patrik säger...

Id-sökhunden markerade mycket tydligt ut till bilspåren på vår baksida samt en adress i Enköping/

Om nu Essie togs in i en bil på baksidan och bilen körde iväg, så hur sjutton kan ID-hunden spåra upp en adress i Enköping???
Jag är stum av förundran över den bristande fantasi många här visar på. De har inte sökt i hjulspåren till en adress. De har sökt utanför en misstänk persons adress (hem eller jobb whatever)

Snälla tänker ni inte innan ni yttrar er? Det finns inte en enda antydan att de spårat i hjulspåren.
Citera
2024-08-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Den rätten har samhället. Och det svenska samhället har en mycket större sådan rätt än de flesta andra samhällen. I Sverige döms en intellektuellt funktionsnedsatt person till fängelse oftare än varannan vecka, i snitt. Vi diskuterade detta häromdagen i tråden. I de flesta andra länder dömer man inte intellektuellt funktionsnedsatta till fängelse på det viset.

Så ja, samhället har samma rätt att ingripa mot dottern, som mot alla andra.
Beror väl på graden utav funktionsnedsättning om det blir fängelse.
Om nu A skulle begå ett brott som ligger i straffskalan fängelse så blir det Rättspsykiatrisk vård i stället. Dom skulle nog inte ens behöva göra en Paragraf 7-undersökning.
Klart att polisen måste ingripa när någon begått ett brott. Dom omhändertar personer som är psykiskt störda dagligen.
Citera
2024-08-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen
Och du tror på allvar att Länsstyrelsen slår upp i registret och upprättar en anmälan efter att ha läst här? Har du någon som helst erfarenhet av hur Länsstyrelsen arbetar och vad de lägger tid på? Inte ens vid uppenbara djurmisshandelsfall där domslut finns får folk djurförbud. Anmälan efter anmälan läggs ner av Länsstyrelsen pga bristande intresse och resurser. De bryr sig inte ett enda skit om katten....

Svar ja, jag har jobbat på länsstyrelsen. Så deras rutiner kan jag.
Citera
2024-08-09, 00:07
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det är ett överklagande av nekad utökad assistans från FK.

Dom meddelades i maj detta år. Så ja, ärendet överklagades medan Essie fortfarande fanns hos familjen.
Tack för svar! Det var så jag uppfattade det hela också. Och då tycker jag det talar emot P uttalande att det hjälpte A så mycket att ha assistanshund. Varför kan man inte bara erkänna det då? Det var visst inte lösningen, hallå Hundhjälpen, hunden far illa här, kan ni omskola hunden till en annan brukare, är ett återköp möjligt? Så gör väl varje djurvänlig och ansvarsfull person? Istället för att trassla till det på det här viset, antingen göra sig av med hunden och försöka sig på försäkringsbedrägeri eller slarva bort hunden på nattkissen för att man inte har tid att ha koll eller att någon i omgivningen känner sig tvungen att befria hunden från sin plågoande...
Citera
2024-08-09, 00:08
Medlem
I anmälan till Arbetsmiljöverket den 14 april
2022 har hon efter en incident tagit stryptag på en person inne på Coop.
Är det samma händelse när det nekades godis och A hotade att döda personalen?
Citera
2024-08-09, 00:09
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
Jag tror inte Essie lever utan är nergrävd någonstans. Det är så mycket märkliga omständigheter som inte går ihop. Jag kommer ihåg att vid en av tv-intervjuerna fick jag rysningar av att se Ps flin och sen dess är jag övertygad om att allt är en lögn. Hoppas att utredarna på försäkringsbolaget nystar upp den här härvan.

Numera har jag samma känsla som dig.

Ett tag trodde/hoppades jag att någon i familjen faktiskt insett att det aldrig skulle fungera med Essie, assistenter, A och den dagliga tillvaron och tagit ett beslut att frivilligt lämna bort hunden.

Men efter fyra veckor där INGEN har sett eller hört något som bekräftar det familjen påstår, så känns det mer och mer sannolikt att Essie fick plikta med sitt liv när problemen blev alltför stora.

Det har luktat skunk och skit om detta ända sedan jag såg P stå i TV 4 och säga att hunden är på sjukhus och att de snart måste säga att hunden har gått bort... Några dagar senare stoppades hittelönen och Facebook-gruppen stängde ner all information och frågor.

Det är med stor säkerhet enbart en handfull människor som VET hur sanningen är, men de kommer aldrig att avslöja detta i något sammanhang.

De kommer att blåneka, ljuga, anklaga och smutskasta assistenter, kommunen och alla andra som har tvivel och åsikter för all framtid.

Det råder militärisk disciplin inom familjen!
Senast redigerad av MrBubs 2024-08-09 kl. 00:15.
Citera
2024-08-09, 00:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Beror väl på graden utav funktionsnedsättning om det blir fängelse.

Nej, det finns inga sådana undantag för personer som dottern i detta fallet.

Citat:
Om nu A skulle begå ett brott som ligger i straffskalan fängelse så blir det Rättspsykiatrisk vård i stället.

Nej, det gör det inte. Av samma anledning som hon inte placeras på ett HBV-hem så placeras hon inte på rättsspyk. Autism är inte en sjukdom som går att bota eller behandla, därför är vård inte aktuellt.

Citat:
Dom skulle nog inte ens behöva göra en Paragraf 7-undersökning.

Inte för att fastställa att hon lider av autism, nej. Den diagnosen har hon redan.

Citat:
Klart att polisen måste ingripa när någon begått ett brott. Dom omhändertar personer som är psykiskt störda dagligen.

Ja, det gör dom helt säkert. Men dottern är inte en psykiskt störd person, hon har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, det är två helt olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in