2024-08-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Förlåt men framgår det NÄR denna ansökan om utökad assistans gjordes? Var det då A hade Essie? För jag tänker att om Essie fyllt sin funktion och A och Essie fungerade som det var tänkt, utbrotten minskade, så bör det väl inte behövas utökad assistans? Men ansökan är kanske gjord efter att Essie försvann? Fast då ska hon väl till specialbyggda boendet? Men ansökan kanske gäller bemanningen där? Tycker det är lite rörigt och svårt när det kommer motsägelsefulla inlägg och utlägg kors och tvärs.

Samtidigt behöver man kanske inte lägga så mycket vikt vid det hela heller, för det kan lika gärna också vara som så att P kämpar för att få det lättare vid framtida bedömningar. Helt enkelt att han kämpar för framtida mål om liknande frågor.
Citera
2024-08-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad finns för möjligheter för oss att ta del av försäkringsärenden? Inte under utredning då men efteråt?

Vi pratar runt om annat, men det är huvudfrågan, kan man komma fram till vad som hänt Essie? Så vi allihop som engagerar oss får ett avslut.
GDPR kommer inte tillåta det. det är Om försäkringsbolaget anmäler P för försäkringsbedrägeri. eller om P inte får ut ersättning och då stämmer försäkringsbolaget då blir det ju rättegång. Annars kommer man inte få ut något från försäkringsbolaget men . OM dom ibland händer det ,går ut i media med maskade uppgifter naturligtvis om detta case. jag har en känsla av att detta ev. skulle kunna ske i detta fall , för som jag försökt läsa mig till tror jag det kan bli snöbolls effekt på detta pga. som det verkar vara lite oklarheter om A och boende och annat. så Enköpingsposten kanske får en hint.?
Citera
2024-08-08, 23:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I det flesta kommunerna ska daglig verksamhet omnämnas som jobb, och DV har användare, som enligt egen utsago varit LSS-personal, och varit inne här och struntat i tystnadsplikten angett att A tidigare haft, men blivit utsparkad från.

Men vi får i så fall enas om att vara oense, för det är inte en kulle jag ämnar dö på.

I dokumentet omnämns vissa brukare ha jobb, och vissa brukare ha daglig verksamhet. De skiljer alltså på jobb och DV i dokumentet.

Jag anser att det är tydligt att dokumentet rör olika brukare.
Även om man inte anser det, så finns det inget som säger att dokumentet och de olika ärendena bara rör en och samma person.

Håller man dottern ansvarig för allt som står i det dokumentet, så gör man henne automatiskt ansvarig för allt som hänt på gruppboendet, utan att egentligen ha den blekaste aning om vem som har gjort vad.
Det är så trådsanningar uppstår.

Vi vet helt enkelt inte vem som har gjort vad av det som framkommer i dokumentet.
Citera
2024-08-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Nej. Men om kvinnan nu mått bra så hade det ju räckt med den bemanningen som finns idag, eller hur?
Jag har jobbat med grovt våldsamma personer med funktionstörning o vi var 2 stycken dagtidare på 8 personer samt 1 vaken natt. Funkade hur bra som helst. På natten var det dock manlig personal på en avdelning. Några av de boende där vägde ganska mycket o var starka när de fick utbrott.

Ursäkta, men nu hänger jag inte riktigt med i vad du vill ha sagt?
Citera
2024-08-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Ja, det är jobbigt att ha lingonvecka så jag förstår dig.

Men A har vad jag förstått ingen daglig sysselsättning eller sociala aktiviteter? Jag har även ställt den frågan förr till dig om ett boende i en by där det inte finns något att göra är en lämplig plats för en kvinna som bör aktivera sig. Mer aktivitet, mindre ångest, Mer trött i huvudet.

Därför aktiverade vi alla våra boenden o hade det oftast lugnt. Men när det "brakade" för någon boende så knäcktes näsor, togs stryptag o bets.
Du vet, du har säkert hör det där om att man inte behöver sparka sig trött vid sängdags...

I mitt fall är det inte så mycket lingongvecka, det har jag för mycket testo för, utan mer att folk kommer tillbaka från semestern och stör mig på dagarna.

Men där är vi överens. Vad jag fattat det som, så är A utan DV. Vilket hon borde ha, utav flera orsaker. Sociala och för att höja självkänslan, samt för att få känna en meningsfullhet.

Men jag är nog inte helt beredd på att klanka ner på boendets placering för det. Många enheter som ligger en bit utanför city får tillgång till en egen bil. Och då kan man ju helt välja själv. Vilket för många med NPF är bra, så länge man får hjälp med att välja rätt.
Om hon har en dålig dag, så blir det tyst omkring henne. En bra dag så kör man in till Uppsala och käkar glass.
Men ja, A borde ha DV, helt klart.

Min egna kommun har gjort så. Jag har i närheten av mig en LSS för utåtagerande barn, vilket ligger väldigt ocentralt, så det är ett lugnt och tyst område. Men de har bil, så på 10-15 minuter kan de nå nästan vad de vill. De kan gå väldigt långa promenader med, utan att kanske inte träffa någon annan människa. Jag misstänker att det ligger väldigt mycket tankemöda bakom den placeringen.
Citera
2024-08-08, 23:35
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Ja det gör ju det. men denna metod blir det ju inte så mycket blodspillan samt ljudlös. Jag tjatar på om detta med telefonlistor. Har P Ringt morfar på kvällen när hunden försvann( iofs. vet man ju inte NÄR hunden försvann) det är ju bara den" Trasiga" filmkameran som påstår det . Men OM så är ju telefon listan bra att ta in. Och en annan sak som P kanske inte tänkt på är att om man lämnar in oriktiga uppgifter eller inte medverkar i försäkringsfallet kan försäkringsbolaget avböja på oriktiga uppgifter eller att försäkringstagaren ej medverkar i skadeärendet. . . jag vill se hur detta slutar. Jag hoppas Essie lever men jag tror inte det om jag skall vara ärlig. men jag vill hemskt gärna veta hur hon i så fall hade det sina sista dagar i livet. Eller kanske inte

Den här tråden fokuserar sorgligt nog på en massa andra vinklingar och frågor, vilket har blivit ganska tröttsamt.

Familjen försöker på alla sätt förneka, förvränga och rikta fokus mot någon annan och andra mindre viktiga spörsmål kring detta i de flesta forum på nätet och tyvärr lyckas de i många avseenden.

Det är bedrövligt!

Dock lär väl den listiga planen bara lyckas halvvägs, då uppmärksamheten lär omöjliggöra alla former av ersättningar från eventuella försäkringar.

Dessutom lär inte denna historien gynna familjens anseende i andra avseenden, då det luktar falskspel, mygel, lögner och en massa illaluktande skit...
Senast redigerad av MrBubs 2024-08-08 kl. 23:38.
Citera
2024-08-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Ursäkta, men nu hänger jag inte riktigt med i vad du vill ha sagt?

Att om kvinnan hade mått bra hade det väl räckt med dubbelbemanning på dagen o en på natten?
Citera
2024-08-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Ja det gör ju det. men denna metod blir det ju inte så mycket blodspillan samt ljudlös. Jag tjatar på om detta med telefonlistor. Har P Ringt morfar på kvällen när hunden försvann( iofs. vet man ju inte NÄR hunden försvann) det är ju bara den" Trasiga" filmkameran som påstår det . Men OM så är ju telefon listan bra att ta in. Och en annan sak som P kanske inte tänkt på är att om man lämnar in oriktiga uppgifter eller inte medverkar i försäkringsfallet kan försäkringsbolaget avböja på oriktiga uppgifter eller att försäkringstagaren ej medverkar i skadeärendet. . . jag vill se hur detta slutar. Jag hoppas Essie lever men jag tror inte det om jag skall vara ärlig. men jag vill hemskt gärna veta hur hon i så fall hade det sina sista dagar i livet. Eller kanske inte
Jag tror inte Essie lever utan är nergrävd någonstans. Det är så mycket märkliga omständigheter som inte går ihop. Jag kommer ihåg att vid en av tv-intervjuerna fick jag rysningar av att se Ps flin och sen dess är jag övertygad om att allt är en lögn. Hoppas att utredarna på försäkringsbolaget nystar upp den här härvan.
Citera
2024-08-08, 23:37
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Samtidigt behöver man kanske inte lägga så mycket vikt vid det hela heller, för det kan lika gärna också vara som så att P kämpar för att få det lättare vid framtida bedömningar. Helt enkelt att han kämpar för framtida mål om liknande frågor.
Men om man vill det för att försöka få rätsida på historien så får man ju det, eller hur? Ja P kämpar säkert, men han ljuger också. Det rör till det hela litegrann. Men han ljuger kanske inte så bra som han tror och dessutom underskattar han nog Flashback enormt. Tror jag.
Citera
2024-08-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Den här tråden fokuserar sorgligt nog på en massa andra vinklingar och frågor, vilket har blivit ganska tröttsamt.

Familjen försöker på alla sätt förneka, förvränga och rikta fokus mot någon annan och andra mindre viktiga spörsmål kring detta i de flesta forum på nätet och tyvärr lyckas de i många avseenden.

Det är bedrövligt!

Dock lär väl den listiga planen bara lyckas halvvägs, då uppmärksamheten lär omöjliggöra alla former av ersättningar från eventuella försäkringar.

Dessutom lär inte denna historien gynna familjens anseende i andra avssenden, då det luktar falskspel, mygel och en massa illaluktande skit...

Jag tror de är anmälda både här o där. Det är kanske därför PÖ ligger i startgroparna med sin överklagan för något som kan ske i framtiden för A?
Rent av kanske det inte finns några föräldrar i närheten för A under en bestämd tid?
Citera
2024-08-08, 23:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Jag tittade mer noggrant på bilderna från övervakningskamerorna. Jag laddade ner båda bilder och zoomade in speciellt på användargränssnittet längst ner och till höger.

1. Bilderna har exakt samma höjd men inte samma bredd. Tar man skärmdumpar i mobilen, som det ser ut som, så blir skärmdumpar från samma app alltid exakt samma storlek.

2. Bild 2 har en avvikelse. Den är 9 pixlar bredare och tidslinjen längst ner sticker 9 pixlar ut, är alltså lite överhängande. Sånt händer när man redigera bilder och är inte absolut pixelnörd och zommar in och städar upp. Redigeringen har nog gjorts på datorn.

3. Finns någon här som känner igen gränssnittet, tidslinjen och HD-ikonen i högra hörnet så man vet vilken app som har använts för kameran?

Troligtvis har utredare digitala verktyg för att jämföra bilder med hjälp av AI som berättar vad som skiljer sig.

Jämförelse med båda bilder
https://ibb.co/Qfs3dgD

Bild 1
https://ibb.co/FnMHhDq

Bild 2
https://ibb.co/7ymgkLV

Det har gjorts en "crop" på bägge bilder, så det går inte att avgöra eftersom det är i ytterkanten. Den andra orginalbilden kanske har samma avvikelse men den har klippts bort när bilden klipptes ut.

Bilderna har väl klippts ut med snipping tool på en dator, och då kan det ju bli lite olika. Inget direkt konstigt med det.
Citera
2024-08-08, 23:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Jag har aldrig skrivit att A inte ska ha samma rätt som alla andra - tvärtom är det precis det jag tycker, att samhället ska ha precis samma rätt att ingripa mot likväl A som mot vilken annan människa som helst som våldför sig på både djur och människor (som A uppenbarligen gjort).

Den rätten har samhället. Och det svenska samhället har en mycket större sådan rätt än de flesta andra samhällen. I Sverige döms en intellektuellt funktionsnedsatt person till fängelse oftare än varannan vecka, i snitt. Vi diskuterade detta häromdagen i tråden. I de flesta andra länder dömer man inte intellektuellt funktionsnedsatta till fängelse på det viset.

Så ja, samhället har samma rätt att ingripa mot dottern, som mot alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in