Citat:
Ursprungligen postat av
Blondpion
Ja, det är jobbigt att ha lingonvecka så jag förstår dig.
Men A har vad jag förstått ingen daglig sysselsättning eller sociala aktiviteter? Jag har även ställt den frågan förr till dig om ett boende i en by där det inte finns något att göra är en lämplig plats för en kvinna som bör aktivera sig. Mer aktivitet, mindre ångest, Mer trött i huvudet.
Därför aktiverade vi alla våra boenden o hade det oftast lugnt. Men när det "brakade" för någon boende så knäcktes näsor, togs stryptag o bets.
Du vet, du har säkert hör det där om att man inte behöver sparka sig trött vid sängdags...
I mitt fall är det inte så mycket lingongvecka, det har jag för mycket testo för, utan mer att folk kommer tillbaka från semestern och stör mig på dagarna.
Men där är vi överens. Vad jag fattat det som, så är A utan DV. Vilket hon borde ha, utav flera orsaker. Sociala och för att höja självkänslan, samt för att få känna en meningsfullhet.
Men jag är nog inte helt beredd på att klanka ner på boendets placering för det. Många enheter som ligger en bit utanför city får tillgång till en egen bil. Och då kan man ju helt välja själv. Vilket för många med NPF är bra, så länge man får hjälp med att välja rätt.
Om hon har en dålig dag, så blir det tyst omkring henne. En bra dag så kör man in till Uppsala och käkar glass.
Men ja, A borde ha DV, helt klart.
Min egna kommun har gjort så. Jag har i närheten av mig en LSS för utåtagerande barn, vilket ligger väldigt ocentralt, så det är ett lugnt och tyst område. Men de har bil, så på 10-15 minuter kan de nå nästan vad de vill. De kan gå väldigt långa promenader med, utan att kanske inte träffa någon annan människa. Jag misstänker att det ligger väldigt mycket tankemöda bakom den placeringen.