2024-08-08, 21:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Fast nu har ju P bevisligen haft tillgång till inspelat material från dessa övervakningskameror och då borde det handla om P har tillstånd till att filma i och runt ett hus som han hyr ut.

Det handlar om huruvida det finns tillstånd för kamerorna, inte om vem som har tillståndet.
Pappan är fastighetsägare och hyresvärd, kommunen är hyresgäst och i någon mening också hyresvärd, och dottern är boende, assistansbolaget är arbetsgivare och assistenterna är medarbetare. Det är både en bostad och en arbetsplats. Den som utan vidare med bestämdhet påstår något om den juridiska situationen om kamerorna tar sig nog rejält med vatten över huvudet. Det lär kunna bli en duktigt komplicerat juridisk fråga. Att bara påstå att pappan måste ha tillstånd och att han bryter mot lagen, är att dra alldeles för förhastade slutsatser.

Citat:
Det handlar inte om näthat utan att få ordning på vad som egentligen gäller när det gäller att ha övervakningskameror i ett hus där det finns en vårdtagare?
Hyresvärden har definitivt inga rättigheter överhuvudtaget att ha övervakningskameror eller få tillgång till dessa.

Är du alltså en juridisk expert på området, som kan uttala dig så säkert om den saken?

Dottern har sin bostad där. Får den som bor där ha övervakningskameror? Normalt får man ha det i sitt hem, nämligen. Till och med utan tillstånd. Inget konstigt om dottern låter sin pappa få tillgång till materialet i hennes övervakningskameror.
Citera
2024-08-08, 21:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag har för mig att jag tom har sett någon tidpunkt men jag ska leta vidare och se var jag hittade detta.
Lovar att återkomma om jag hittar det

Det har jag också ett minna av, men jag är lite osäker på den punkten så därför valde jag att inte nämna det

Vi har förmodligen sett samma inlägg då. Nu gäller det bara att hitta det
Citera
2024-08-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropcana
Jag har följt era inlägg här...1+1 = 2 osv... nu tycker jag att det räcker sluta lägg upp offentliga handlingar och trakassera familjen ytterligare och till familjen vill jag säga sluta bemöta människor på sociala medier ta hand om Amanda som jag är övertygad om är en jättefin tjej när hon mår bra och det är det jag tycker allt fokus ska ligga på. Tror hon är jättefin med djur och att hon fått en jättefin uppväxt, trivts i sin skola och ni önskade ju vad jag förstått att hon skulle få vara kvar där i Järna om jag förstått allt rätt. Men kan tänka mig att Enköpings kommun inte beviljade vård utanför kommunen (gissning) så hon flyttades från en harmonisk miljö på landet till en lägenhet på Kungsgatan mitt i Enköping. hon kände ingen hela hennes värld förändrades och hon är en flicka med autism... de handlingar hon begått har ju varit ett tydligt tecken på att hon inte mått bra i sin nya miljö. Det som hänt är fruktansvärt beklagligt. Ni här på forumet beskyller familjen för att de stöttar varandra jag tycker det är jättefint att de gör just det tror att de haft det väldigt jobbigt. Ni har även tagit upp här på forumet att det är en familj som har hundar och katter. De är en djur familj. Tror de sett Amanda med djur och att djuren haft en positiv inverkan på Amanda därav införskaffandet av en assistent hund... någon skrev även här på forumet att Essie lever och mår bra!!! Det tror jag är sant då familjen har erfarenhet av djur och jag tror inte de vill någon illa....Nu hoppas jag familjen kan bekräfta det och istället för att lägga all vaken tid på sociala medier i försvar ställning ordna för Amanda så hon återigen får ett liv hon trivs med så som hon växt upp och att kommunen beviljar vård i annan kommun... Gör OM och gör RÄTT....och som sagt visa sympati för FAMILJEN är övertygad om att de kämpar med näbbar och klor och behöver den avlastningen personliga assistenter kan ge... Jag önskar av hela mitt hjärta att jag har lite rätt i mitt resonemang och att familjen på ett bra sätt reder ut den här situationen med berörda personer och myndigheter. Jag önskar även att ni här på forumet SLUTAR smutskasta familjen och deras dotter... jag är själv Mamma till ett barn med diagnos och jobbar med djur så jag är även djurvän är övertygad om att inte familjen skaffade en tjänstehund som "slagpåse" som vissa har utryckt vilket jag tycker är fruktansvärt. Essie införskaffades med största sannolikhet för att familjens önskade och trodde det skulle vara bra med en tjänstehund som var utbildad och därmed lärd att kunna hantera den problematik som dottern har. På grund av Amandas dåliga mående föll det inte väl ut eftersom hunden istället för att kunna trösta sin brukare fick ta emot sin brukares frustation i form av slag och sparkar. Vilket jag absolut inte försvarar, jag försvarar inte heller familjens agerande på den situation som uppstått och jag hoppas och önskar för Amandas skull att de stänger ner sociala medier och koncentrerar sig på det primära.... dvs att Amanda får ett så bra liv som möjligt det är hon värd och red ut det som gått snett erkänn era misstag och stå för det ni gjort fel och skyll inte ifrån er på allt och alla andra det finns inget värre än människor som måste sänka sig till den nivån att de snackar skit om andra för de som vill lyssna för att de tror sig höja sig själva...sanningen kommer alltid fram och KARMA gör alltid sitt jobb.
Skriv hellre vuxen kvinna än "tjej" och "Flicka"
Citera
2024-08-08, 21:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja eftersom ni tror så mycket utan att dokumentera någonting någonsin så måste ni hosta upp dokumentation på att det är lagligt att ha dussintals kameror i en bostad som hyrs ut till kommunen och inte minst att bara ägaren har tillgång att se vad som filmas, men puckos som du lyckas trots allt bara att dokumentera att du är en idiot som förstör för PÖ och de du låtsas försvara

Nope, det är näthatare som du som påstår att han begår ett brott, som har att bevisa era anklagelser.

Så länge det inte sker, är han oskyldig.
Citera
2024-08-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Från dokumenten från AMV som delgetts oss av den eminenta Saga23.

Sida 13:

Misstänker, att det precis som av initierade källor här i tråden påståtts, är PÖ som lagt sig i och därmed förhindrat.

Hade P inte lagt sig i det, så hade han misskött sin roll som förvaltare. Så absolut, låt oss hoppas att han gjort det. Och innan någon säger något, så självklart lägger jag hela ansvaret på den kommunala verksamheten för att skapa en genomförandeplan, då det är vad lagen också gör.
Citera
2024-08-08, 21:55
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Detta är något som intresserar mig också. Läste först artikeln om JS i EP och det fanns inte en antydan till att Essie for illa. Nu kommer jag inte åt den pga utgången prenumeration. Undrar om hon sa något om att hunden måste komma tillbaka inom 14 dagar eller i vart fall kortare tid, eller om den uppgiften endast kom från P.

När uppgifter sedan kom att hon var en av anmälarna fick jag inte det att gå ihop eftersom hon lät så positiv i tidningen.

Jag tog en skärmdump på artikeln du efterfrågar men hon sade ingenting i den stilen. Däremot har en viss romanförfattare fabulerat ihop att det var JS ord i ett av sina inlägg; det kanske var därför du blev konfunderad.

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag tror att HH förmodligen avsiktligt gjort avsteg från sina egna riktlinjer. Bortförklaringen att de inte fått information om A från personal från boendet håller inte även om den kanske stämmer i bokstavlig mening för hur skulle de få tag på sekretessbelagd information?
Citera
2024-08-08, 22:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Fast nu har ju P bevisligen haft tillgång till inspelat material från dessa övervakningskameror och då borde det handla om P har tillstånd till att filma i och runt ett hus som han hyr ut.
Det handlar inte om näthat utan att få ordning på vad som egentligen gäller när det gäller att ha övervakningskameror i ett hus där det finns en vårdtagare?
Hyresvärden har definitivt inga rättigheter överhuvudtaget att ha övervakningskameror eller få tillgång till dessa.

Hyresvärdar kan få ha kameror utomhus, i trapphus och jag tror även tvättstuga. Men det borde krävas tillstånd och information till berörda, anslag uppsatta.

Det är inte tillämpligt i detta fall eftersom det är ett LSS boende och inomhus dessutom. Och man har ljugit att de inte fungerar.

Ville bara nämna att det förekommer och säkerligen hjälper till att hålla ordning i utsatta områden, som det brukar heta.
Citera
2024-08-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja eftersom ni tror så mycket utan att dokumentera någonting någonsin så måste ni hosta upp dokumentation på att det är lagligt att ha dussintals kameror i en bostad som hyrs ut till kommunen och inte minst att bara ägaren har tillgång att se vad som filmas, men puckos som du lyckas trots allt bara att dokumentera att du är en idiot som förstör för PÖ och de du låtsas försvara

Nja, nu måste vi väl ändå lugna ner oss lite igen. P är inte dömd för olaga kameraövervakning sist jag kollade. Inte heller något brott relaterat till det. Det kan vi nog alla vara överens om. Alltså är han oskyldig, ännu så länge. Så om någon vill påstå att han begår olagligheter, så är det väl ändå den som är bevisbördan vad jag kan förstå, och inte den "andra sidan" som hävdar att han är oskyldig. Det brukar ju vara så att den som hävdar det får bevisa det.
Citera
2024-08-08, 22:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeeze
Enligt Hundhjälpen informerades As föräldrar om att en anmälan till bl a Länsstyrelsen gjorts. P har tidigare däremot hävdat att han inte hade något aning om detta. Någon som vet mer? Det känns avgörande om P visste eller inte visste att de var anmälda till Länsstyrelsen, när Essie försvann.

Pappan har förklarat att de inte fick informationen förrän efter att Essie försvann.

Han har också berättat att Hundhjälpen INTE kontaktade honom och berättade att de gjort en anmälan till LS.

Pappan har berättat att han fick kännedom om anmälan till Länsstyrelsen först efter att HAN kontaktat Hundhjälpen för att berätta för dem att Essie försvunnit.

Allt detta som pappan berättat finns dokumenterat i skärmdumpar som finns sparade i facebook-gruppen Essie - vad vet vi.

Hundhjälpen gjorde sin anmälan till länsstyrelsen den 20e juni och sa då att de skulle informera pappan om anmälan. Men när pappan kontaktar hundhjälpen mer än tre veckor senare, någon gång efter den 11e Juli, så har Hundhjälpen alltså inte kontaktat pappan för att berätta saken. Och efter att pappan ringt dem och de till sist informerat dem, så har de av allt att döma inte heller återkopplat till Länsstyrelsen, som de också sa att de skulle.

Man undrar verkligen vad det är som Hundhjälpen har att dölja i detta.

Och nu kommer snart det där beviset som jag talade om innan också.
Citera
2024-08-08, 22:04
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nope, det är näthatare som du som påstår att han begår ett brott, som har att bevisa era anklagelser.

Så länge det inte sker, är han oskyldig.

roligt att se att du inte förstår vad ditt engagemang i tråden leder till
du skriker om netthatare, men faktum är att för varje inlägg du skriver så blir läsarnas sympati för PÖ och familjen mindre och mindre och jag är väldigt glad att djurplågare ses som den skit de är, men jag tycker också det är bra att meddela att du faktiskt är den mest skadliga skribenten här för PÖ och familjen och hade du inte varit den idiot du är så hade du visat det för länge sedan
Det är också intressant att se att PÖ har kommit med den listan med diagnoser beroende på vad som passar honom, men PTSD finns inte med när det inte är osannolikt att hon faktiskt har det också...
Citera
2024-08-08, 22:06
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hade P inte lagt sig i det, så hade han misskött sin roll som förvaltare. Så absolut, låt oss hoppas att han gjort det. Och innan någon säger något, så självklart lägger jag hela ansvaret på den kommunala verksamheten för att skapa en genomförandeplan, då det är vad lagen också gör.

Det är en skillnad på att lägga sig i och aktivt förhindra, vilket är vad jag läser in av PÖ:s beteende i stycket jag citerar.

Du svarade aldrig på en fråga jag ställde i tråden tidigare förresten. Anser du att samhället inte ska ha rätt att hindra A från att leva ut sin aggressivitet?
Citera
2024-08-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hyresvärdar kan få ha kameror utomhus, i trapphus och jag tror även tvättstuga. Men det borde krävas tillstånd och information till berörda, anslag uppsatta.

Det är inte tillämpligt i detta fall eftersom det är ett LSS boende och inomhus dessutom. Och man har ljugit att de inte fungerar.

Ville bara nämna att det förekommer och säkerligen hjälper till att hålla ordning i utsatta områden, som det brukar heta.
Nej, det kan omöjligt tillämpas i detta fallet då miljön som filmas är i en villa och inomhus, ute i trädgården där personalen måste klä av sig för att tillbringa tid i en pool med vårdtagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in