2024-08-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeeze
Enligt Hundhjälpen informerades As föräldrar om att en anmälan till bl a Länsstyrelsen gjorts. P har tidigare däremot hävdat att han inte hade något aning om detta. Någon som vet mer? Det känns avgörande om P visste eller inte visste att de var anmälda till Länsstyrelsen, när Essie försvann.

Jag skrev ett inlägg om lite datum tidigare.
Kanske kan ge en fingervisning om hurvida han visste eller inte.
Lägg till även det som framkom i mail konversationen från LS.
Jag kvar inte säga helt 100 men jag har min känsla.
Det står en massa annat oxå men det kan du ignorera om du vill

(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)
Citera
2024-08-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Du låter aningen naiv.
Det är troligt att A skulle bli våldsamt utåtagerande om LS kommer in i hennes rum för att undersöka Essies situation. Jag är helt övertygad om att polisen inte skulle stå och titta på när A ger sig på 20 åriga kvinnliga assistenter eller djurskyddshandläggare med hammare, kniv, sax, eltejp eller vad hon nu föredrar när hon får sina impulser att mörda.

Just där är vi nog rörande överens. Skulle förvåna mig mycket om polisen missar en chans att få misshandla eller dräpa en 23 åring med IF. Om stockholmarna får det, varför skulle inte Enköpingspolisen få panga lite?

Nu kan jag erkänna att jag är lite väl cynisk, jag vet att polismyndigheten under senare år blivit betydligt mycket bättre på att inte döda/skada personer med NPF och psykisk ohälsa.
Citera
2024-08-08, 20:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Att vi precis som det påpekades tidigare idag enbart har vad en enskild tjänsteperson, på en enhet som kan riskera att få kritik, uppger. Efter ett avslutat ärende, där det i avslutet inte alls nämns något om att hunden har försvunnit, utan enbart ett standardbrev.

Och där LS dessutom tidigare varit tydliga med att de oftast inte upptäcker något vid sådana hembesök och att praxis är att de skickar ett brev. Precis som de gjorde.

LS gjorde som dom "alltid" gör i sådana ärenden, skickade ett informationsbrev, och stängde ärendet. Därefter flög det hela i luften, de riskerade kritik, och kom med en efterhandskonstruktion. Det är rätt uppenbart.

Hade ärendet dessutom varit prioriterat, som det påstås nu, hade det skett skyndsamt och definitivt inom den tidsram som fanns, som till och med inrymmer ett normalt oanmält besök, vilket de också fick en fråga om, och då skyllde på underbemanning. Men som sagt, deras egna dokument i ärendet visar inga planerade besök, ingen kunskap om försvunnen hund, ingen återkoppling från Hundhjälpen, bara att de skickat ett informationsbrev och stängt ärendet.
Citera
2024-08-08, 20:30
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Jag har inte sett det behovet av att göra om någon lag. Även andra kommuner har personer inom LSS som kan vara väldigt utåtagerande, men de klarar ändå av uppgiften utan skyddsstopp och mord.

Mord har ju skett i andra kommuner. Skyddsstoppet innebär att det finns ett bra skyddsombud som inte är en rövslickare uppåt! Det är ofta där det fallerar. Arbetsgivarna och cheferna är inte intresserade av något skyddsstopp. Det ser inte bra ut i deras CV. Finns många arbetsplatser som har för veka skyddsombud som springer chefens ärenden.
Citera
2024-08-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeeze
Enligt Hundhjälpen informerades As föräldrar om att en anmälan till bl a Länsstyrelsen gjorts. P har tidigare däremot hävdat att han inte hade något aning om detta. Någon som vet mer? Det känns avgörande om P visste eller inte visste att de var anmälda till Länsstyrelsen, när Essie försvann.

Första gången familjen nämnde anmälan om Länsstyrelsen var efter att de delats och skrivits om här inne vilket var ganska tidigt då bland annat jag som släppte det här för det var min första tanke kontrollera det direkt i ärendet. Sen kom några andra på det på FB och började ifrågasätta också, minns inte resterande men de svarade på anklagelserna om våld emot Essie den 22/7 på FB sidan sen uttalade dem sig i Enköpingsposten om det

25/7 svarade de också på FB om anmälan om våld

Någon som har koll på vilken artikel de uttalade sig i? Där de var förvånade över anmäls till Länsstyrelsen?

Jag vet att jag skrev det här inne tidigt iaf.
Informationsbrevet gick ju ut 26/7 till familjen från Länsstyrelsen

26/7 är det artikel om det i EP

Jag ska kontrollera när jag hade första kontakt med Länsstyrelsen vet att jag kollade detta innan jag skrev det här nämligen

Detta skrevs den 22/7

Hej,

Vi håller på att genomföra sekretessprövning och återkommer till dig så snart som möjligt. Vi hanterar inte personnummer i utgående mejl och har därför strukit dessa nedan.

Detta var efter jag gjorde en begäran om registerutdrag hos Länsstyrelsen Uppsala på familjen

Kan säkert finnas fler som tog reda på denna informationen, jag vet bara att det var det första jag tänkte på när jag hörde om fallet . Jag skrev inte här det första jag gjorde heller

Däremot så hade hundhlpen kontakt med LS 20/6 och de skulle ta kontakt med familjen så de måste ha vetat om den anmälan som Hh fick alternativt så frågade HH bara familjen hur det gick hemma och inte informerade om anmälan men logiskt är att se fick veta om anmälan den 20/6 men fick inte veta vad som kommit fram före 26/7
Senast redigerad av Saga23 2024-08-08 kl. 21:10.
Citera
2024-08-08, 20:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Första gången familjen nämnde anmälan om Länsstyrelsen var efter att de delats och skrivits om här inne vilket var ganska tidigt då bland annat jag som släppte det här för det var min första tanke kontrollera det direkt i ärendet. Sen kom några andra på det på FB och började ifrågasätta också, minns inte resterande men de svarade på anklagelserna om våld emot Essie den 22/7 på FB sidan sen uttalade dem sig i Enköpingsposten om det

Någon som har koll på vilken artikel de uttalade sig i? Där de var förvånade över anmäls till Länsstyrelsen?

Den här tråden fanns inte innan Essie försvann

Hur var det nu, du har fortfarande inte svarat! Har du förstått hur fel du hade när du påstod att Essie var grundutbildad vid matchningen?
Citera
2024-08-08, 20:34
Medlem
Citat:
Det kom från dokumenten från Arbetsmiljöverket. Det som avsåg just boendet, alltså det andra dokumentet på listan.

Att vi precis som det påpekades tidigare idag enbart har vad en enskild tjänsteperson, på en enhet som kan riskera att få kritik, uppger. Efter ett avslutat ärende, där det i avslutet inte alls nämns något om att hunden har försvunnit, utan enbart ett standardbrev.

Men vänta va?
Så du menar att en person på LS skulle ljuga?
Det jag citerade var en DEL av en längre mail konversation, du hade ju hittat så läs resten.

Ja jävlar när precis alla ljuger när inte orden passar så är det illa, eller så vill man påstå att alla ljuger för att skapa förvirring.
Citera
2024-08-08, 20:41
Medlem
Citat:

26/7 är det artikel om det i EP

Jag ska kontrollera när jag hade första kontakt med Länsstyrelsen vet att jag kollade detta innan jag skrev det här nämligen

Detta skrevs den 22/7

Hej,

Vi håller på att genomföra sekretessprövning och återkommer till dig så snart som möjligt. Vi hanterar inte personnummer i utgående mejl och har därför strukit dessa nedan.

Detta var efter jag gjorde en begäran om registerutdrag hos Länsstyrelsen Uppsala på familjen

Samma datum den 22/7 fick jag detta svar

Hej,

Vi har inga avslutade djurskyddsärenden för dessa personer. I och med att utlämnande av handlingar i pågående ärenden kan skada eventuell pågående granskningsverksamhet kan vi inte svara på om det finns några pågående ärenden, enligt 17 kap. 1 § i Offentlighets- och sekretesslagen. Återkom om du vill ha ett överklagbart beslut på nekandet av din begäran.

26/7 blev handläggningens förundersökningssekretess ned därmed blev det offentlig handling då
Citera
2024-08-08, 20:41
Medlem
Citat:
Samma datum den 22/7 fick jag detta svar

Hej,

Vi har inga avslutade djurskyddsärenden för dessa personer. I och med att utlämnande av handlingar i pågående ärenden kan skada eventuell pågående granskningsverksamhet kan vi inte svara på om det finns några pågående ärenden, enligt 17 kap. 1 § i Offentlighets- och sekretesslagen. Återkom om du vill ha ett överklagbart beslut på nekandet av din begäran.

26/7 blev handläggningens förundersökningssekretess ned därmed blev det offentlig handling då

Så familjen kunde inte ha tillgång till Länsstyrelsen handlingar före 26/7 när sekretessen lyftes då det gällde förundersökningssekretess mot de
Citera
2024-08-08, 20:46
Medlem
Jag har följt era inlägg här...1+1 = 2 osv... nu tycker jag att det räcker sluta lägg upp offentliga handlingar och trakassera familjen ytterligare och till familjen vill jag säga sluta bemöta människor på sociala medier ta hand om Amanda som jag är övertygad om är en jättefin tjej när hon mår bra och det är det jag tycker allt fokus ska ligga på. Tror hon är jättefin med djur och att hon fått en jättefin uppväxt, trivts i sin skola och ni önskade ju vad jag förstått att hon skulle få vara kvar där i Järna om jag förstått allt rätt. Men kan tänka mig att Enköpings kommun inte beviljade vård utanför kommunen (gissning) så hon flyttades från en harmonisk miljö på landet till en lägenhet på Kungsgatan mitt i Enköping. hon kände ingen hela hennes värld förändrades och hon är en flicka med autism... de handlingar hon begått har ju varit ett tydligt tecken på att hon inte mått bra i sin nya miljö. Det som hänt är fruktansvärt beklagligt. Ni här på forumet beskyller familjen för att de stöttar varandra jag tycker det är jättefint att de gör just det tror att de haft det väldigt jobbigt. Ni har även tagit upp här på forumet att det är en familj som har hundar och katter. De är en djur familj. Tror de sett Amanda med djur och att djuren haft en positiv inverkan på Amanda därav införskaffandet av en assistent hund... någon skrev även här på forumet att Essie lever och mår bra!!! Det tror jag är sant då familjen har erfarenhet av djur och jag tror inte de vill någon illa....Nu hoppas jag familjen kan bekräfta det och istället för att lägga all vaken tid på sociala medier i försvar ställning ordna för Amanda så hon återigen får ett liv hon trivs med så som hon växt upp och att kommunen beviljar vård i annan kommun... Gör OM och gör RÄTT....och som sagt visa sympati för FAMILJEN är övertygad om att de kämpar med näbbar och klor och behöver den avlastningen personliga assistenter kan ge... Jag önskar av hela mitt hjärta att jag har lite rätt i mitt resonemang och att familjen på ett bra sätt reder ut den här situationen med berörda personer och myndigheter. Jag önskar även att ni här på forumet SLUTAR smutskasta familjen och deras dotter... jag är själv Mamma till ett barn med diagnos och jobbar med djur så jag är även djurvän är övertygad om att inte familjen skaffade en tjänstehund som "slagpåse" som vissa har utryckt vilket jag tycker är fruktansvärt. Essie införskaffades med största sannolikhet för att familjens önskade och trodde det skulle vara bra med en tjänstehund som var utbildad och därmed lärd att kunna hantera den problematik som dottern har. På grund av Amandas dåliga mående föll det inte väl ut eftersom hunden istället för att kunna trösta sin brukare fick ta emot sin brukares frustation i form av slag och sparkar. Vilket jag absolut inte försvarar, jag försvarar inte heller familjens agerande på den situation som uppstått och jag hoppas och önskar för Amandas skull att de stänger ner sociala medier och koncentrerar sig på det primära.... dvs att Amanda får ett så bra liv som möjligt det är hon värd och red ut det som gått snett erkänn era misstag och stå för det ni gjort fel och skyll inte ifrån er på allt och alla andra det finns inget värre än människor som måste sänka sig till den nivån att de snackar skit om andra för de som vill lyssna för att de tror sig höja sig själva...sanningen kommer alltid fram och KARMA gör alltid sitt jobb.
Citera
2024-08-08, 20:47
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Den här tråden fanns inte innan Essie försvann

Hur var det nu, du har fortfarande inte svarat! Har du förstått hur fel du hade när du påstod att Essie var grundutbildad vid matchningen?
Essie försvann den 11/7...ska nog inte vara mer där...
Citera
2024-08-08, 20:48
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Var kommer den infon ifrån. Om att de inte klarat att skapa en genomförandeplan?

Från dokumenten från AMV som delgetts oss av den eminenta Saga23.

Sida 13:

Citat:
Upprättandet av genomförandeplan för den nyinflyttade kunden har
påbörjats. Av olika anledningar (sjukdom, svårigheter att få till ett
praktiskt möte med både kund och förvaltare, olika uppfattning om
vad genomförandeplanen ska innehålla
etc) har upprättandet av
denna plan blivit framskjuten.

Misstänker, att det precis som av initierade källor här i tråden påståtts, är PÖ som lagt sig i och därmed förhindrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in