2024-08-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Västtyskar och japaner har förstås drömt i årtionden att istället ha tillhört den ryska maktsfären så de kunde fått ta del av rysk levnadsstandard som tex balter och andra östeuropéer fick avnjuta under sovjettiden. Utedass är en fin naturupplevelse.

Vad har det med saken att göra?
Menar du att bara för att du får det relativt bra så är det inte en ockupation?

Så om ryssarna nu behandlar alla ukrainare väl efter kriget så är det lugnt att de tar över landet o skriver en ny konstitution?
Citera
2024-08-08, 20:38
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
När jag skriver ”realistisk konsekvensanalys” så kan jag tyvärr inte ta hänsyn till din kärleksrelation med Zelensky.

Det finns en handfull möjliga slut på detta krig. Det ena är att Ukraina fortsätter som de har gjort tills de blir så pass försvagade att de tvingas kapitulera, vilket skulle leda till att Ryssland får igenom sin vilja på alla punkter.

Alternativ två är att båda sidor går med på ett vapenstillestånd, vilket eventuellt kan leda till fredsförhandlingar.

Alternativ tre är att NATO, direkt eller indirekt, lyckas pressa Ryssland in i ett hörn (med hjälp av den ukrainska armén), vilket skulle leda till en lång nukleär vinter.

Av dessa alternativ föredrar jag nummer två, eftersom jag tyvärr ser det som helt orealistiskt att Ukraina kommer att besegra Ryssland i det långa loppet, om inte NATO bestämmer sig för att starta ett krig som skulle bli slutet för världen som vi känner den.

Du lider av svår bias, vanligt hos putlers toyboys.

Jag ska ge dig ett alternativ till , putin inser att det kostar för mycket och ger upp.
Det finns flera andra alternativ.
Citera
2024-08-08, 20:39
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Tyskland säger att Ukraina får lov att använda leopard stridsvagnar på ryskt territorium.

https://x.com/intermarium24/status/1821599270140834209?t=dNZ7gCEnJ5w-JIbtmueLiw&s=19

Ska bli intressant att se hur de tyska Panzerkampfwägen står sig inne i Ryssland.
Citera
2024-08-08, 20:40
Medlem
Ja, alltså det bästa för att vända opinionen mot Putin är väl att folk i Ryssland också kan ha det ungefär som de i Ukraina. Varför ska det ödet enbart ligga på ukrainarna och ryssarna ska kunna leva på i stort sätt som vanligt, ifall de inte har oturen att bli skickade till fronten.
Citera
2024-08-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Desperation skulle jag tro ligger bakom svamlet, faktum är att ryska gränser ligger vidöppna för såväl Ukraina som andra "intressenter" som ser sin chans att vidta "åtgärder" mot tyrannen i Kreml.

Om man tänker högt och spekulerar lite, finns det andra och i så fall vilka som skulle ha ett tillräckligt storr intresse att om det visar sig att det ryska försvaret börjar bli så otillräckligt att man på allvar skulle kunna ta sig för att hänga på Ukraina och gå in i Rysdland ?
Citera
2024-08-08, 20:42
Medlem
Tilteds avatar
Anders Puck Nielsen ger som vanligt en bra och genomtänkt analys av varför Ukraina genomför denna operation.

https://youtu.be/A4mg1ZUb-7s?si=_vmGliwK3W-gc8vz
Citera
2024-08-08, 20:44
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Ja det verkar logiskt.
Men det går även omvänt strategiskt sett, du avleder för att minska trycket men riskerar samtidigt att förlora resurser som du kunde behövt vid den egentliga fronten som är svårare att bemöta.
Plus risken att Nato blir medskyldiga i angrepp på civila på rysk mark.
Kanske ett sätt att eskalera genom att dra in Nato?
Påminner lite om Netanayus strategier.

Så länge inte Ryzzland får den befängda idén att anfalla ett eller flera Nato länder på grund av att ukraina använder vapen tillverkade i väst så är det nog lugnt med eskaleringen...

Men om Putin ändå tycker det är ett bra svar att till exempel bomba i Polen så är jag rätt säker på att han ramlar ut från ett fönster först då folket runt omkring honom har gjort en grundlig konsekvensanalys av ett sådant drag.
Citera
2024-08-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror han menar att 97% av de ryska förbanden med offensiva förmågor är i Ukraina.

Jag tror inte att han menar att de har flyttat hela sin armé in i Ukraina. Det låter jävligt osannolikt.

Han kan också mena att 97% av Rysslands armé är involverade i Ukrainakriget oavsett var de opererar ifrån vilket också låter sannolikt.

Jag hittar inte intervjun med honom och själva grundkällan där han kanske förtydligar vad han menar.

Att det existerar missförstånd i media måste du väl ändå begripa att det förekommer?

Ok, du vet inte vem Ben Wallace är men du är kritisk mot "Aftonhoran" som återger hans information. Eller tror du "Aftonhoran" hittat på en brittisk snubbe som heter Ben Wallace och sedan hittar på uttalandet??

Ja du är fri att tro vad du vill.
Jag vet bara vad som skrevs och det står rätt tydligt 97%. Det lämnar inte så mycket till tolkning anser jag.

Jag tror det är propaganda där man försöker få det till som att man mosat in allt man har o ändå inte kan vinna. Putin har cancer, HIV, syfilis, Putin är död och det är en kopia, Putin är en utomjording osv.

Det är du som skriver om Ben Wallace. Jag vet inte vem han är. Jag har fortfarande inte klickat på aftonhorans länk och läst artikeln. Jag tror det är tredje gången jag skriver detta nu.
Det verkar som att det är information som är svårt att ta in för dig.
Citera
2024-08-08, 20:45
Medlem
KjellSorterings avatar
För att bara vara 1000 man som gått över gränsen har de verkligen slagit väldigt långt.
Här är en karta som baseras på ryska observationer.

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1ZD-YrVB91qrF3EaagUOs7ur6Byj7YfE&femb=1&ll=51.14993942 4967%2C35.20934353387783&z=10

Från Ukraina är det helt tyst.
Citera
2024-08-08, 20:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Ja det verkar logiskt.
Men det går även omvänt strategiskt sett, du avleder för att minska trycket men riskerar samtidigt att förlora resurser som du kunde behövt vid den egentliga fronten som är svårare att bemöta.
Plus risken att Nato blir medskyldiga i angrepp på civila på rysk mark.
Kanske ett sätt att eskalera genom att dra in Nato? Påminner lite om Netanayus strategier.

Mja, det KAN även vara så att det finns en baksida på avledningsmyntet, men så torde inte vara fallet här. Trupper har ju dragits samman och satts i operationell reserv för att användas i den här operationen i veckor nu, de fanns alltså inte vid fronten i övrigt och ryssarna har inte lyckats genomföra något genombrott på annat håll (även om det är tight på sina håll för Ukraina).

Det förefaller vara en win-win med den operation som nu sker.

Hur menar du att NATO skulle bli "medskyldiga" i angrepp på civila?

Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Ser att rysk media pratar om detta som en Ardenneroffensiv. Pallar inte att gå och kolla i böckerna nu men menar ss sista offensiv. Det gick inte så bra men var hedervärt.
Kan det vara fallet?

Ardenneroffensiven var ingen SS-operation. Det fanns dock SS-förband inblandade i operationen. Det var inte heller den sista tyska offensiven av magnitud i kriget, även om det var en av de sista.

Jag kan inte direkt se att det här skulle vara något liknande. Ukraina är inte lika pressade idag som tyskarna var vintern 1944 och våren 1945. Ryssarna håller trycket uppe längs stora delar av den sydöstra och östra frontlinjen, men det har i princip stått stilla i över 2 år nu då de inte förmår bryta igenom och påbörja mekaniserade operationer med hög framryckningstakt. De territoriella vinsterna för Ryssland räknas i hundratal meter eller enstaka kilometer, ofta över veckor av stridigheter.
Citera
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Ännu ett meningslöst PR-stunt precis som förra gången. Kommer leda till massvis med döda ukrainare och förstörd utrustning bara för en kortlivad seger i MSM.
Ja tyvärr, i min mening en helt meninglös attack som inte kommer ändra ett skit.
Dessa trupper och utrustning är väl fördmodligen redan utplånade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Ser att rysk media pratar om detta som en Ardenneroffensiv. Pallar inte att gå och kolla i böckerna nu men menar ss sista offensiv. Det gick inte så bra men var hedervärt.
Kan det vara fallet?

Ryssarna är nog väldigt trötta på kriget. Det känns mer som en förhoppning än att de utgår från verkligheten med sitt tal om Ardenneroffensiv. Tvärtom så är Ukraina i en stark uppbyggnadsfas där de fått mycket material och väntar på ännu mer för att kunna göra stora offensiver.

Men Ukraina inser också de hela tiden måste slåss för att göra maximal skada på Rysslands militär varje dag och kan inte passivt sitta och vänta på att bli tillräckligt starka för att ta tillbaka ockuperade områden.

Tiden talar för Ukraina och de flesta experter förväntar sig starka offensiver mot Ryssland år 2025-2027, men det kommer såklart lite som en överraskning att Ukraina gör en attack nu mot ett försvarslöst Ryssland och går in i Ryssland. Vilket givetvis är en riktigt smart åtgärd som många väntat på att de ska göra eftersom det kommer skada och chocka Ryssland riktigt ordentligt.

Nu blir det förmodligen väldigt svårt för Ryssland att försörja sin stora arme i ockuperade Ukraina och jag gissar att man därför kommer flytta på en del av trupperna tillbaka till Ryssland för att minska försörjningsproblemet och samtidigt stärka sina gränser så inte Ukraina kan fortsätta göra förödande räder.

Det i sin tur innebär att Ryssland kommer försvagas rejält till när Ukraina gör sin offensiv för att återta ockuperade områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in