2024-08-08, 19:45
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så är det garanterat. Den ryska sommaroffensiven har nog kostat ryssarna så mycket att de inte har mycket mer att komma med. Baser från norra ishavet till fjärran östern är tömda på utrustning och trupper.

Det blir till att gräva ännu djupare bland förråden av gammalt sovjetisk militärskrot.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det var ju samma när Prigozjin med sitt följe luffarsoldater tågade mot Moskva. Ryssarna hade inget att sätta emot på egen mark. Rosgvardija är på det hela taget ett skämt. Lustigt initiativ alltihopa faktiskt, jag hoppas de går långt.

Ja, precis. Det var ju till slut Lukashenka som fick förhandla fram en lösning på situationen. Putin själv verkade inte klara av att förmå Wagner att sansa sig.
Citera
2024-08-08, 19:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Såg på Rapport nyss att mängder av ryssar ger sig inför Ukraina, lägger sig på mage och ger upp helt enkelt. Jag tror att de har fått nog av Putins fantasier om ett nytt Sovjet.

Rapport svensk statskontrollerad media
Citera
2024-08-08, 19:46
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"Nu går det jätedåligt för Ryssland och för Pruttler."

Kom med vad du tror kommer hända istället. Tror du de tar Kursk? Tror du de springer hem igen till Ukraina? Tror du att de lyckas ta och hålla kärnkraftverket?

Det ser ut som att de ryssar som är satta att försvara gränsen kapitulerar. Ryssarna har fått nog. Ukraina vinner.
Citera
2024-08-08, 19:47
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89

Bilderna kom från Kursk och Kreml har bekräftat. Du vet att Rapport bara rapporterar? Inte skapar nyheter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Två saker som jag tänker på: Ukraina får ett fotfäste i Ryssland har stor betydelse - eftersom rapporteringen hittills bara gällt Ukrainska territorier. Nu blir det en helt annan sak när rapporter även kommer från fronten i Ryssland.
Kan detta vara en långsiktig plan från väst? Att ta sig in i Ryssland, via Ukraina?

Och är det någon som vet vad ryska folket nu säger?

Är nog svårt för alla i den här tråden att faktiskt veta vad som är sant och inte ens eget lands propaganda eller dessinformation. Problemet är att Rysslands stridsvilja kommer öka och landet kan ta in mer personal när de gör så här ukraina i Ryssland. Så moumentum borde ännu vara att de kör här och nu och att NATO kan tänkas gå in och försvara delar av Ukraina. Något stämmer inte. Kan det finnas stridigheter inom Ryssland vi inte känner till än? Någon prata ju om 100 tals bomber som smält i Moskva och att vid fronten vid Ukraina så fylls det på med ryssar som maler på i köttkvarnen.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Jodå, över 4 minuter gnäll.

Ultimate vatnik tears from Sudzha
https://x.com/Teoyaomiquu/status/1821592854856417294

Kul tråd. Särskilt videon hur de (befolkningen i Sudzha) jublade 2022 när ryssarna attackerade Ukraina.
Citera
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Det ser ut som att de ryssar som är satta att försvara gränsen kapitulerar. Ryssarna har fått nog. Ukraina vinner.

Driver du med oss?
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Sudzha är en viktig järnvägsknut för ryssarna. Klipper Ukraina den får ryssen problem med logistiken

Vad jag förstår håller Ukraina redan Sudzha.
Citera
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Såg på Rapport nyss att mängder av ryssar ger sig inför Ukraina, lägger sig på mage och ger upp helt enkelt. Jag tror att de har fått nog av Putins fantasier om ett nytt Sovjet.

Förmodligen underbetalda reservister som saknar utbildning och utrustning. Ingen verkar ha varit förberedd på ett ukrainskt anfall så det var väl lika bra att ge upp.

Citat:

Tror du SVT har fejkat klippen? De har fått stor spridning.
Citera
2024-08-08, 19:48
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Efter ha sett den senaste videon där Putin säger att man skall ge rubel till de som flyr, så ser det faktiskt väldigt illa ut. Har aldrig sett Putin så moloken samt rädd ut, vanligtvis släpper man ut videos på honom där han är den starke ledaren. Nu ser han ut som han har vaknat upp ur sin dagdrömmande dvala om hur Storryssland är det mäktigaste landet i vår tid och funnit att det bara var en önskande dröm som enbart lämnade en våttfläck på lakanet.

På det stora hela så är detta något helt nytt för den ryska militära-och politiska ledningen sen Wagnerupproret men på ett mycket större och allvarligare plan. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om ryska UD just nu ringer sig varma till USA och ber de att försöka stoppa den ukrainska framfarten. Man har blivit tagen på sängen och man vet om att all rysk trupp befinner sig i Donbas samt de man har tillgängligt är värdelösa värnpliktiga från Moskva och St Petersburg.

Precis som i Wagnerupproret så har man knappt något försvar inom Ryssland och man ser hur lätt de ukrainska förbanden förflyttar sig. Frågan är vad Ukrainas end-game är och hur långt de kommer gå?

En annan femma är att Rysslands röda linjer är skräp och deras tomma hot med kärnvapen är mest skrammel. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är så att Rysslands kärnvapenarsenalen är mer eller mindre ett luftslott med några få fungerande stridsspetsar.

Får de verkligen pengar som utlovats om de flyr? Är mycket tveksam till det. Jag tror att putler är rädd att de ska välkomna Ukraina och stötta de istället. TikTok armen la benen på ryggen och drog som en skrämd hare och lämnade allt till värnpliktiga. Inte undra på att putler ser nedstämd ut. Han kan inte ens lita på sina vänner längre. Bara en tidsfråga innan det blir fall från hög höjd på vissa ansvariga
Citera
2024-08-08, 19:48
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Japp, så man får sanningen och inte rysspropaganda som du är van vid.
Citera
2024-08-08, 19:49
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"Nu går det jätedåligt för Ryssland och för Pruttler."

Kom med vad du tror kommer hända istället. Tror du de tar Kursk? Tror du de springer hem igen till Ukraina? Tror du att de lyckas ta och hålla kärnkraftverket?

Jag tror Ryssland kommer bli ett land ännu mer i periferin om man snackar inflytande minus skrajsenhet att någon trots allt kan få för sig att atombomba skiten ur en. Tror Putin är för rationell, och han döljer det sämre nu som 70+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in