Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Det har jag svårt att tänka mig, i varje fall över tid. Att de kan ta och hålla en position under överskådlig tid är nog inte alls omöjligt.
Frågan är hur viktigt det blir för den ryska hemmaopinionen att så ut den här offensiva operationen. Jag kan inte se att det skulle gynna ukrainarna att förlora i stort sett en hel kår för att hålla några områden i Ryssland.
Det här har jag också svårt att tänka mig. Snarare flyttar nog ryssarna trupp för att stärka upp inför motangrepp på den här ukrainska framryckningen, vilket minskar deras förmågor på andra håll.
Ryssarna har ju inte lyckats genomföra något genombrott under tiden de här nu aktuella förbanden inte legat vid fronten, så det blir inte enklare för dem på andra håll för att den här operationen är igång.
Snarare skulle jag tro att det här var ett ganska läskigt uppvaknande för såväl den ryska militära som politiska ledningen. De hade nog inte förväntat sig att Ukraina fortfarande hade förmåga att genomföra en sådan här operation. Om den sedan, i storleksordning, rör sig om flera brigader, kanske till och med en kår i storlek, så är det ännu värre för ryssarna.
Efter ha sett den senaste videon där Putin säger att man skall ge rubel till de som flyr, så ser det faktiskt väldigt illa ut. Har aldrig sett Putin så moloken samt rädd ut, vanligtvis släpper man ut videos på honom där han är den starke ledaren. Nu ser han ut som han har vaknat upp ur sin dagdrömmande dvala om hur Storryssland är det mäktigaste landet i vår tid och funnit att det bara var en önskande dröm som enbart lämnade en våttfläck på lakanet.
På det stora hela så är detta något helt nytt för den ryska militära-och politiska ledningen sen Wagnerupproret men på ett mycket större och allvarligare plan. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om ryska UD just nu ringer sig varma till USA och ber de att försöka stoppa den ukrainska framfarten. Man har blivit tagen på sängen och man vet om att all rysk trupp befinner sig i Donbas samt de man har tillgängligt är värdelösa värnpliktiga från Moskva och St Petersburg.
Precis som i Wagnerupproret så har man knappt något försvar inom Ryssland och man ser hur lätt de ukrainska förbanden förflyttar sig. Frågan är vad Ukrainas end-game är och hur långt de kommer gå?
En annan femma är att Rysslands röda linjer är skräp och deras tomma hot med kärnvapen är mest skrammel. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är så att Rysslands kärnvapenarsenalen är mer eller mindre ett luftslott med några få fungerande stridsspetsar.