2024-08-08, 19:29
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det har jag svårt att tänka mig, i varje fall över tid. Att de kan ta och hålla en position under överskådlig tid är nog inte alls omöjligt.

Frågan är hur viktigt det blir för den ryska hemmaopinionen att så ut den här offensiva operationen. Jag kan inte se att det skulle gynna ukrainarna att förlora i stort sett en hel kår för att hålla några områden i Ryssland.

Det här har jag också svårt att tänka mig. Snarare flyttar nog ryssarna trupp för att stärka upp inför motangrepp på den här ukrainska framryckningen, vilket minskar deras förmågor på andra håll.

Ryssarna har ju inte lyckats genomföra något genombrott under tiden de här nu aktuella förbanden inte legat vid fronten, så det blir inte enklare för dem på andra håll för att den här operationen är igång.

Snarare skulle jag tro att det här var ett ganska läskigt uppvaknande för såväl den ryska militära som politiska ledningen. De hade nog inte förväntat sig att Ukraina fortfarande hade förmåga att genomföra en sådan här operation. Om den sedan, i storleksordning, rör sig om flera brigader, kanske till och med en kår i storlek, så är det ännu värre för ryssarna.
Tror inte Putin kommer kunna backa från kraven på de "ryska" oblasterna i Ukraina.
Gör han det är han svag och död fort tror jag.
Ett uppvaknande för Ryssen är det sannerligen.
Skall bli spännande att se utvecklingen.
Hoppas på fred i regionen och med Kursk besatt av Ukraina vore det kanske närmare.
Citera
2024-08-08, 19:30
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Finns det några uppgifter om vad rysk civilbefolkning tycker när ukrainare knallar runt på deras gator?
Jodå, över 4 minuter gnäll.

Ultimate vatnik tears from Sudzha
https://x.com/Teoyaomiquu/status/1821592854856417294
Citera
2024-08-08, 19:30
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Tycker han ser stångad ut på ögonen, råttan röker säkert på
Svårt att säga, men givetvis har han tillgång till alla typer av ångestdämpande och uppiggande mediciner som finns. Kanske kan vi på se en Tsar som råkar ut för Michael Jackson syndromet?
Citera
2024-08-08, 19:33
Medlem
Citat:
Det har jag svårt att tänka mig, i varje fall över tid. Att de kan ta och hålla en position under överskådlig tid är nog inte alls omöjligt.

Frågan är hur viktigt det blir för den ryska hemmaopinionen att så ut den här offensiva operationen. Jag kan inte se att det skulle gynna ukrainarna att förlora i stort sett en hel kår för att hålla några områden i Ryssland.

Det här har jag också svårt att tänka mig. Snarare flyttar nog ryssarna trupp för att stärka upp inför motangrepp på den här ukrainska framryckningen, vilket minskar deras förmågor på andra håll.

Ryssarna har ju inte lyckats genomföra något genombrott under tiden de här nu aktuella förbanden inte legat vid fronten, så det blir inte enklare för dem på andra håll för att den här operationen är igång.

Snarare skulle jag tro att det här var ett ganska läskigt uppvaknande för såväl den ryska militära som politiska ledningen. De hade nog inte förväntat sig att Ukraina fortfarande hade förmåga att genomföra en sådan här operation. Om den sedan, i storleksordning, rör sig om flera brigader, kanske till och med en kår i storlek, så är det ännu värre för ryssarna.

Två saker som jag tänker på: Ukraina får ett fotfäste i Ryssland har stor betydelse - eftersom rapporteringen hittills bara gällt Ukrainska territorier. Nu blir det en helt annan sak när rapporter även kommer från fronten i Ryssland.
Kan detta vara en långsiktig plan från väst? Att ta sig in i Ryssland, via Ukraina?

Och är det någon som vet vad ryska folket nu säger?
Citera
2024-08-08, 19:34
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hur atombombar man en fiende som är utspridd över en väldigt stor area? Det funkar mot en stad, men knappast så bra annars.

Men det är intressant att ryssarna är så panikslagna att de ser atomvapen som enda möjliga åtgärden och inte om att de har några starka trupper i närheten.

I princip så skulle alltså Ukraina kunna marchera mot Moskva inom ett fåtal dagar så illa verkar situationen vara.
Man kan bomba en armé av gamla snittet eller en civil stad ala USA. Oavsett så hade det varit en varningsbomb.

Ryssarna har väl aldrig sagt att kärnvapen är uteslutna?

Haha ja det hade vart likt de andra som anfallit Moskva.
Tror dock att Ukraina är smartare.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
På tiden att Ukraina gör detta. Spär ut det ryska försvaret och tar initiativet från Ryssland.

Hotade inte Putin med atomvapen ifall Ukraina gick in i Ryssland?
Jo Putin har hela tiden uttalt hot om kärnvapen vid olika röda linjer.
Någon hade räknat och i dag är vi uppe i över 10 såna röda linjer.
Även om han nu vid de 3 senaste linjerna påpekat att "Jag Bluffar inte" Är det nog inte många som tror på Putin.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Finns det några uppgifter om vad rysk civilbefolkning tycker när ukrainare knallar runt på deras gator?
Dom ber till Putin https://x.com/Teoyaomiquu/status/1821592854856417294
Citera
2024-08-08, 19:35
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

Efter ha sett den senaste videon där Putin säger att man skall ge rubel till de som flyr, så ser det faktiskt väldigt illa ut. Har aldrig sett Putin så moloken samt rädd ut, vanligtvis släpper man ut videos på honom där han är den starke ledaren. Nu ser han ut som han har vaknat upp ur sin dagdrömmande dvala om hur Storryssland är det mäktigaste landet i vår tid och funnit att det bara var en önskande dröm som enbart lämnade en våttfläck på lakanet.

På det stora hela så är detta något helt nytt för den ryska militära-och politiska ledningen sen Wagnerupproret men på ett mycket större och allvarligare plan. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om ryska UD just nu ringer sig varma till USA och ber de att försöka stoppa den ukrainska framfarten. Man har blivit tagen på sängen och man vet om att all rysk trupp befinner sig i Donbas samt de man har tillgängligt är värdelösa värnpliktiga från Moskva och St Petersburg.

Precis som i Wagnerupproret så har man knappt något försvar inom Ryssland och man ser hur lätt de ukrainska förbanden förflyttar sig. Frågan är vad Ukrainas end-game är och hur långt de kommer gå?

En annan femma är att Rysslands röda linjer är skräp och deras tomma hot med kärnvapen är mest skrammel. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är så att Rysslands kärnvapenarsenalen är mer eller mindre ett luftslott med några få fungerande stridsspetsar.
Citera
2024-08-08, 19:35
Moderator
Diagorass avatar
Finns det någon möjlighet för Ukraina att slå till mot flanken eller baksidan på de ryska trupperna i Kharkiv med den här manövern?
Citera
2024-08-08, 19:36
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det var väl Nazityskland (Barbarossa) mot Sovjet. Fast strikt så har det inte hänt tidigare mot Ryssland sedan dess skapande.

Hur tänker du nu? Karl XII, Napoleon och Turkiet har väl i vart fall anfallit Ryssland? Även om Karl XII också bara var ett försvarskrig.
Citera
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kolla in de filmklipp som ligger ute om du törs!
Länka gärna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så är det garanterat. Den ryska sommaroffensiven har nog kostat ryssarna så mycket att de inte har mycket mer att komma med. Baser från norra ishavet till fjärran östern är tömda på utrustning och trupper.

får vi se ett par hundratusen nordkoreaner under rysk flagg snart tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in