Citat:
Ursprungligen postat av
Rastapunx
Finns det en chans att Ukraina kan hålla ett fäste i Ryssland?
Det har jag svårt att tänka mig, i varje fall över tid. Att de kan ta och hålla en position under överskådlig tid är nog inte alls omöjligt.
Frågan är hur viktigt det blir för den ryska hemmaopinionen att så ut den här offensiva operationen. Jag kan inte se att det skulle gynna ukrainarna att förlora i stort sett en hel kår för att hålla några områden i Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rastapunx
Vill Ryssland att Ukraina skickar trupp till Kursk för att lättare advancera söderut?
Det här har jag också svårt att tänka mig. Snarare flyttar nog ryssarna trupp för att stärka upp inför motangrepp på den här ukrainska framryckningen, vilket minskar deras förmågor på andra håll.
Ryssarna har ju inte lyckats genomföra något genombrott under tiden de här nu aktuella förbanden inte legat vid fronten, så det blir inte enklare för dem på andra håll för att den här operationen är igång.
Snarare skulle jag tro att det här var ett ganska läskigt uppvaknande för såväl den ryska militära som politiska ledningen. De hade nog inte förväntat sig att Ukraina fortfarande hade förmåga att genomföra en sådan här operation. Om den sedan, i storleksordning, rör sig om flera brigader, kanske till och med en kår i storlek, så är det ännu värre för ryssarna.