2024-08-08, 19:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ukraina vill nog egentligen inte erövra, bara orsaka så mycket militär skada som det går. Nu när man märker att ryssarna har svårt att svara på attacken så lär inte Ukraina lämna Kursk frivilligt utan fokusera på att göra så mycket skada som möjligt under den fas då ryssarna måste transportera sina trupper till slagfältet där ukraina redan är.

Självklart vill inte Ukraina erövra mark inne i Ryssland. De vill att ryssarna ska lämna DERAS mark.

Smart såklart att slå till inne i Ryssland så att ryssarna till slut behöver dra ut trupper från Ukraina och sända dem till krigshärdar på rysk mark. Ryssarna får smaka på sin egen medicin skulle man kunna säga.
Citera
2024-08-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Men kan det vara ett drag från Ryssland för att avancera i syd?
Kanske man verkar svag i Kursk för att dra in ukrainska trupper?

Varför offra sina försörjningslinjer och vapenförråd isåfall?
Citera
2024-08-08, 19:13
Medlem
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Putin ser lite moloken ut när han ger löften om ekonomisk ersättning till de som evakuerar sina hem i Kursk oblast och utstrålar inte direkt det storkukslugn, som han borde visa med tanke på att rysstrollen påstår att Ryssland besegrade Ukrainas desperata lilla räd redan i går eller förrgår:

https://x.com/NatalkaKyiv/status/1821564274608652442

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Han ser helt förstörd ut,

Människor som tvinas fly från de ukrainska styrkorna - Putin säger de ska få ersättning - motsvarande 1200 kr .. Han pratar också om att de ska få ersättning för förlorad egendom -
Låter inte som han kommer knuffa ut ukrainska soldaterna ur Ryssland.
Citera
2024-08-08, 19:14
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Var är det stora antalet?

Få filmer ute
men det rapporteras of massor ..det finns åtminstånde något hundratal på filmer
sök o du skall finna...dock är det inte alla som vill veta ex rysstroll med ny reggade konton här
https://www.youtube.com/watch?v=qDrj50m64JY
Citera
2024-08-08, 19:14
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jämför mot när han initialt hotade omvärlden med kärnvapen ifall Ukraina fick hjälp, va sa han nu igen..."detta är inte ett skämt" eller "inte ett hot" eller nåt liknande med sträng uppsyn. Nu ser vi en spillra av hans forna jag... svagheter brukar traditionellt utlösa palatskupp eller lönnmord. Vi får se
Nån borde klippa i hop Putins leende de sista 2 åren som man gjorde då man avslöjade hans löjliga skoinlägg.
Här finns det nåt att jobba på.
Förövrigt tyckte jag att hans huvud nu såg lite väl annorlunda ut än tidigare?
Citera
2024-08-08, 19:15
Medlem
Med tanke på vad som hände i Mali och att Wagner i ett större antal nu lämnar Mali, så undrar jag nästan om inte konsekvenserna av Kursk attacken kommer synas där (lite oväntat).

Utan Wagnertrupperna lär väl Maliregeringen ha svårare att försvara sig mot de militära grupper som finns där och krigar.
Citera
2024-08-08, 19:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Hur viktig är Kursk för den ryska logistiken?
Citera
2024-08-08, 19:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Finns det en chans att Ukraina kan hålla ett fäste i Ryssland?

Det har jag svårt att tänka mig, i varje fall över tid. Att de kan ta och hålla en position under överskådlig tid är nog inte alls omöjligt.

Frågan är hur viktigt det blir för den ryska hemmaopinionen att så ut den här offensiva operationen. Jag kan inte se att det skulle gynna ukrainarna att förlora i stort sett en hel kår för att hålla några områden i Ryssland.

Citat:
Vill Ryssland att Ukraina skickar trupp till Kursk för att lättare advancera söderut?

Det här har jag också svårt att tänka mig. Snarare flyttar nog ryssarna trupp för att stärka upp inför motangrepp på den här ukrainska framryckningen, vilket minskar deras förmågor på andra håll.

Ryssarna har ju inte lyckats genomföra något genombrott under tiden de här nu aktuella förbanden inte legat vid fronten, så det blir inte enklare för dem på andra håll för att den här operationen är igång.

Snarare skulle jag tro att det här var ett ganska läskigt uppvaknande för såväl den ryska militära som politiska ledningen. De hade nog inte förväntat sig att Ukraina fortfarande hade förmåga att genomföra en sådan här operation. Om den sedan, i storleksordning, rör sig om flera brigader, kanske till och med en kår i storlek, så är det ännu värre för ryssarna.
Citera
2024-08-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
När var senaste gången ett land gick in i Ryssland militärt?
Det var väl Nazityskland (Barbarossa) mot Sovjet. Fast strikt så har det inte hänt tidigare mot Ryssland sedan dess skapande.
Citera
2024-08-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hur viktig är Kursk för den ryska logistiken?

Ganska viktig, mycket militärt material som förvaras där och så då minst två järnvägslinjer som går där som är en av de viktigaste försörjningslinjerna till de ryska trupperna i ockuperade Ukraina.

Skulle ryssarna förlora det så får ryssarna det mycket kämpigt.
Citera
2024-08-08, 19:20
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ryssland? Vet inte. Läst några inlägg som pratade om ett sånt senario. Vissa pratade om kärnvapen.
Fanns några bra poäng fast då måste den ryska befolkningen evakueras först.
Putin kan inte atombomb sitt eget folk. Det kan han väl ändå inte göra?
Citera
2024-08-08, 19:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ukraina vill nog egentligen inte erövra, bara orsaka så mycket militär skada som det går. Nu när man märker att ryssarna har svårt att svara på attacken så lär inte Ukraina lämna Kursk frivilligt utan fokusera på att göra så mycket skada som möjligt under den fas då ryssarna måste transportera sina trupper till slagfältet där ukraina redan är.

Om det stämmer att Ukraina gått in med flera brigader så känns det som att detta är ett sätt att komma runt de kraftigt befästa ryska positionerna på ukrainsk mark och istället anfalla ryssarna i ryggen. Riskfyllt och kanske svårt att klara logistik till ukrainska styrkor via ryskt territorium men men om de lyckas så är det en mästerdrag. Vi får väl se vad som händer
Senast redigerad av handtralala 2024-08-08 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in