2024-08-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är klart att medicinering kan medföra andra problem, ingen som påstått något annat. Men vad är alternativet?

Det framgår att det bara finns en assistent på nätterna och att denna måste hålla sig vaken ifall A vaknar plötsligt (och då kan få ett utbrott). Vad är det för arbetsmiljö att utsätta en ung tjej för? Och hur ska denna vid sidan om att skydda sig själv (med lågaffektivt beteende) också kunna skydda Essie samtidigt om A får för sig att t.ex. sparka henne? Enligt PÖ har det ju hänt innan. Även om han försöker lägga skulden på Essie själv som har varit ”busig” …

Enköping är en liten kommun som rent krasst knappast badar i pengar. Att då använda miljontals kronor av skattebetalarnas pengar åt dubbel assistans för A gör rimligen att det blir mindre över åt andra ”brukare”. Är det rätt? Om man dessutom hade kunnat dämpa A’s utagerande och ångest med lugnande medicin? Det finns väl mellanting mot hennes utbrott och att förvandla henne till en ”zombie”?

Tänk vad PÖ såg ut att njuta i början. Så ”smart” han var när han stod inför att utredas och kom på att trolla bort hunden och visa upp ett märkligt filmklipp som ”bevis”. Pengarna rullade in till hans Swishkonto och han strösslades med hjärtan och styrkekramar och fick sympatier av TV-journalisterna när han grät sina tårlösa krokodiltårar. Men sen vände allting … Karma is a bitch, när allting kommer omkring. Kommer han nu dessutom att granskas avseende folkbokföringsbrott och ev. otillåten kameraövervakning/fotografering av personalen?

Det dök upp annonser i tråden om hans verksamhet som fotograf, och där angavs Kungsängen om jag inte minns helt fel. Skulle det kunna vara där de bor? Också närmare till hans arbetsplats i Kista i så fall?

Tycker han verkar ganska obegåvad, dels i intervjuer men framför allt genom sina skrivna inlägg och sitt agerande i stort. Fast om han har lyckats få en högavlönad chefsbefattning på Bosch måste han snarare vara intelligent. En lite märklig figur, hur som helst.

Höga chefsbefattningar behöver dock inte vara likställt med intelligens. Har sett många ta sig till toppen med enbart vassa armbågar, hänsynslöshet och/eller nepotism.

Håller med dig om att han ter sig ganska obegåvad.
Citera
2024-08-08, 16:31
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Polisen har gått ut med information om att de inte vet om det ena eller det andra har skett. De talar så klart om de saker de ser som alternativ. De talar så klart inte om alla andra möjligheter som de inte tror är ett alternativ.

Polisen har uttalat sig, och de uttalade sig om stöld och bortspringning. Det är uppenbarligen de alternativ som polisen tror på.

Att polisen inte tror att Essie blivit stulen är däremot ett direkt lögnaktigt påstående. Något sådant har polisen inte ens antytt, utan snarar motsatsen genom sitt uttalande ovan.

Jag kan ju då faktiskt på samma premisser som näthatarna i tråden framför sin lögn, med bättre grund och argument påstå att polisen inte tror på att familjen dödat hunden. Jag kanske skulle börja med det. Jösses vilken anstormning det skulle bli då, trots att det finns mer belägg för det påståendet än något annat om saken.
Ja men gör så...du påpekar ju hela tiden gällande bevis..
Om du inte själv arbetar med fallet hos polisen så vet du inte alls vad dom tror el inte tror.
"Det finns ingen bevisning för att assistanshunden Essie är stulen" enligt uttalande.
Näthatarna...jaa ..."i rest my case" som det heter väl?🤔😏
Citera
2024-08-08, 16:33
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Du blandar ihop saker så det är helt makalöst. Bara en sådan sak som att du först talar om att köpa en färdigutbildad hund och därefter om att man inte vet om den kommer bli godkänd förrän vid ett års ålder. Man vet inte man blir godkänd förrän man får sin certifiering efter att hela utbildningen är slutförd. Man startar inte processen med att köpa en färdigutbildad hund. I så fall hade väntetiden varit noll. Man startar processen långt innan. Och man avslutar processen med att bli ett certifierat ekipage. Hur du fortfarande inte kan förstå det trots all information i ämnet är helt makalöst, eller så bara vägrar du förstå.

Det verkar som du också tror att man inte kan köpa en färdig pizza för avhämtning, om inte pizzan är gjord innan du beställer den. Så är det inte, inte heller för en assistanshund.

Man inleder processen, genomgår flera olika steg, man skriver till och med avtal INNAN man börjar leta efter lämplig hund. Allt detta framgår av Hundhjälpens hemsida, som du påstår dig ha läst. Så det är anmärkningsvärt hur du fortfarande inte fattat detta.

Bara en sådan sak som att HH börjar leta hund först efter att avtal skrivits verkar du inte ha förstått innebörden av. Vi vet t.ex. inte hur lång tid det tog från det att avtalets skrev tills dess att HH hittade Essie. Inte heller vet vi om HH hade koll på Essie redan innan Essie gjort sin BPH, och om HH inväntade hennes BPH innan de presenterade Essie för familjen, och hur lång tid det i så fall tog.

Det finns många olika steg i processen och det kan ha gått till på flera olika vis, och det är mer regel än undantag att de olika stegen tar sin lilla tid. Även om du tror att allting bara hux flux händer över en natt och att det finns en färdig hund redo så fort någon knackar på dörren och vill ha en. Så sanslöst naivt att man baxnar.
Vi väntar fortfarande på dokumentation som styrker det du säger.
Citera
2024-08-08, 16:35
Medlem
Citat:
Det fetade.

Där visar du att du inte har förstått någonting alls.

Essie hade inte ens börjat sin utbildning när hon matchades med familjen. Fram tills dess har hon enbart varit en valp hos en fodervärd och genomgått BPH. Då var hon ca 1 år gammal och redo ATT PÅBÖRJA utbildningen till assistanshund.

Så många gånger som detta har förklarats med hänvisningar till hemsidor etc. och ändå måste du skriva en wall of text i all din okunskap!? Det är verkligen riktigt beklämmande.

Hundhjälpens hemsida

Står du över näthatarna i tråden och kan medge ditt misstag, tro?

Om du läser vad jag skriver och skrivit tidigare så skriver du om en helt annan sak. Jag skriver om en grundutbildad Assistanshund som nya hundföraren får köpa och bara behöver träna in efter dennes behov och certifieras hos SBK

När du köper en outbildad hund, och anlitar HH så går du hela utbildningen själv med hunden samt certifierar som ekipage då har du utbildat din assitanshund själv och köpt hunden själv efter en process.

Det är också billigare att köpa en outbildad hund och anlita någon form av aktör som Hh för att utbildas som ekipage från grunden och göra allt jobb och bli certifierade som assitanshundsekipage

Det avtalet Hh beskriver är när du köper en hund av dem som är en lång process som du sedan utbildar tillsammans med hjälp av HH själv och genomgår certifieringen

Det är 2 olika sorters processer.

Jag skulle själv gå den vägen att utbilda själv med hjälp av en SBK instruktör för det är den billigaste vägen

Här har familjen alltså köpt hunden av HH och utbildat hunden med hjälp av HH som också är diplomerade instruktörer hos SBK så de får utbilda ekipage och certifieringen sker hos SBK sedan.

Dem har alltså ett avtal Hh erbjuder och det förklarar den långa processen det är stor skillnad på de olika processerna därför har jag inte fel i detta. Missförstånd kan ske även den bäste
Citera
2024-08-08, 16:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Moonshine
Vilket bevisar att de inte köpt en färdigutbildad assistanshund….. jävligt dyr hund isåfall

Föddes du igår eller?

Så när du ringer och beställer en pizza, så köper du en ofärdig pizza bara för att de inte börjat baka den innan du ringde och beställde den?

Du får ursäkta, jag har helt missbedömt din intelligens. Jag trodde du var mycket smartare än du är. My bad.

Citat:
. Du måste ju skilja på de dem påstår. De säger att Essie var grundutbildad färdig såpass tills en ny hundförare matchades och de kunde träna inför att bli certifierade Assitannshundsekipage.

Du kanske kan visa med en länk eller skärmdump eller liknande, var de påstår det du hävdar ovan?

Citat:
För det är inte så det går till, inte heller enligt Hundhjälpens egen hemsida, och vi veta att det inte var så i detta fallet eftersom det inte fanns något

Isåfall har de gått den vägen själva , det är det du inte förstår. Att de är skillnad. För om de köpt en outbildad hund så är det klart de utbildar tsm med HH och de är en lång process.

Men det har hela tiden hävdats att hon var färdigutbildad assistanshund när hon såldes..

"Det har hela tiden hävdats", ja av dig och några till som skriver rent trams, har det hela tiden hävdats en massa trams.

Men nu väntar jag bara på beläggen för dina påståenden om vad "de påstår".
Citera
2024-08-08, 16:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Om du läser vad jag skriver och skrivit tidigare så skriver du om en helt annan sak. Jag skriver om en grundutbildad Assistanshund som nya hundföraren får köpa och bara behöver träna in efter dennes behov och certifieras hos SBK

När du köper en outbildad hund, och anlitar HH så går du hela utbildningen själv med hunden samt certifierar som ekipage då har du utbildat din assitanshund själv och köpt hunden själv efter en process.

Det är också billigare att köpa en outbildad hund och anlita någon form av aktör som Hh för att utbildas som ekipage från grunden och göra allt jobb och bli certifierade som assitanshundsekipage

Det avtalet Hh beskriver är när du köper en hund av dem som är en lång process som du sedan utbildar tillsammans med hjälp av HH själv och genomgår certifieringen

Det är 2 olika sorters processer.

Jag skulle själv gå den vägen att utbilda själv med hjälp av en SBK instruktör för det är den billigaste vägen

Här har familjen alltså köpt hunden av HH och utbildat hunden med hjälp av HH som också är diplomerade instruktörer hos SBK så de får utbilda ekipage och certifieringen sker hos SBK sedan.

Dem har alltså ett avtal Hh erbjuder och det förklarar den långa processen det är stor skillnad på de olika processerna därför har jag inte fel i detta. Missförstånd kan ske även den bäste

Den här tråden handlar om Essie och det är om Essie vi skriver i den här tråden, och jag har hela tiden skrivit om de 3 år som pappan nämner angåend Essie, och det har varit tydligt i många av mina inlägg, så det kan du inte ha missat. Inte heller förtar något av det du påstår ovan något av det jag skrivit. Så du kan lägga ner ditt trams med att försöka skylla ifrån dig. Du skrev dessutom en raljant kommentar om när Essie inte var född, så det är mycket tydligt att du är fullt medveten om vad det är vi har diskuterat!

Men då är vi alltså i alla fall till sist överens om att det pappan säger om tre år är fullt rimligt. Det är ju bra det i alla fall!
Citera
2024-08-08, 16:41
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Skulle hon inte? Hur vet du det?
Men tanke på att det är pappan som är ägare till hunden så är det han som ansvarar för hunden. Hur menar du att han skulle kunna ha för ansvar på ett gruppboende. Han bor inte där...
Och hur menar du att personal på ett gruppboende skulle kunna finnas där och ta undan essie när A får sina utbrott. Hon har redan bitit bort en bit kött på en personal, tagit stryptag på en annan och hotat med sax. Menar du att personalen ska ta hand om en hund i detta också. Tänk lite. Hemma har hon dubbelassistans och söker utökat.
Citera
2024-08-08, 16:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vi väntar fortfarande på dokumentation som styrker det du säger.

Den finns redan utförligt postad, länkad och refererad i mina tidigare inlägg i diskussionen.
Citera
2024-08-08, 16:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ännu fler lögner som sprids, ser jag. Polisen har inte alls sagt att det inte tror på att Essie blivit stulen. Det är bara ni näthatare som ljuger om det och sprider sådan skit. Varför håller du på med alla dessa lögner ständigt och jämt! Varför?

Så här har polisen sagt

Uppenbarligen utgår polisen ifrån att Essie antingen har sprungit bort eller stulits.

Om det är något de inte trycks tro på, är att familjen själva skulle dödat Essiet, för det alternativet tar de inte ens upp!
Det står..det finns ingenting som tyder på stöld. Varsågod och gå in och läs själv på EP
Citera
2024-08-08, 16:48
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Den här tråden handlar om Essie och det är om Essie vi skriver i den här tråden, och jag har hela tiden skrivit om de 3 år som pappan nämner angåend Essie, och det har varit tydligt i många av mina inlägg, så det kan du inte ha missat. Inte heller förtar något av det du påstår ovan något av det jag skrivit. Så du kan lägga ner ditt trams med att försöka skylla ifrån dig. Du skrev dessutom en raljant kommentar om när Essie inte var född, så det är mycket tydligt att du är fullt medveten om vad det är vi har diskuterat!

Men då är vi alltså i alla fall till sist överens om att det pappan säger om tre år är fullt rimligt. Det är ju bra det i alla fall!
Tråden handlar om Essie och hennes försvinnande. Bra att du påpekar det. Känns iofs som du själv är himla bra på att flytta fokus, märka ord och prata om pizzor som är gjorda före eller efter beställning... Jösses, stora stenar i sköra glashus... 😮‍💨 Och raljera verkar du vara typ världsmästare på! 👌🏻😆🫶🏻
Citera
2024-08-08, 16:50
Medlem
Så kan vi konstatera att det här med polishandräckning i djurskyddsärende stämmer.
Idag kom det en artikel på Land Lantbruk företag om ett tillslag med 5 gränspoliser och 2 polismän ute på en lantgård.
Så när jag skriver att det är troligt att polisen skulle vara med vid en kontroll hos A så är det sant. Detta eftersom djurskyddsinspektörer brukar ha med sig poliser till våldsamma personer.
Nu är den saken utredd.
Citera
2024-08-08, 16:51
Medlem
Citat:

Fast ja du har skrivit det men det pappan har hävdat är att han köpt en färdigutbildad assitanshundför 300 000kr. Faktan är uppenbarligen att de anlitat Hh för att köpa en hund som de utbildar och utbildar sen de tillsammans för certifieringen. Det är en helt annan sak än köpa en färdigutbildad hund. I detta fall vilket inte framgått tidigare är att Essie köptes efter avtal med Hh och enligt deras avtal utbildade de Essie och A för att certifieras som ekipage

Det finns alltså en helt annan process och det betyder ju att familjen köpt hund av HH som utbildat de och därmed har avtalet tagit tid.

De är ganska stor skillnad på dessa processer särskilt kostnader

Det finns flera sätt att skaffa en assistanshund och jo det finns färdig utbildade assistanshundar som redan gjort alla tester som man köper och bara behöver tränas tillsammans och specialmomenten och bli certifierade men det är också det dyraste alternativet

Sen kan man göra så som jag tänkte

Jag hade min egen hund som jag valde att utbilda och tog då kontakt med en instruktör från SBK och gjorde upp en plan för att sedan utbilda med hjälp av henne och bli certifierade nu avbröt vi processen

Men det är klart man bli oense när man ser saker på helt olika vis och pratar om helt andra saker.

Så då har familjen helt enkelt valt att anlita HH för köp av både hund och utbildning och gått hela processen med hjälp av HH

3 olika sätt att göra det på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in