2024-08-08, 14:07
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Precis!

Enligt Hh själva

Vid avtal betalas handpenning om 30%.
Ca 1–1,5 år efter att vi skrivit avtal skall vi leverera en färdigutbildad hund till dig.

Hundhjälpen källa

När du köper en Assistanshund från oss på Hundhjälpen kommer den att vara;

veterinärbesiktad och friröntgad
mentaltestad (BPH) samt godkänt lämplighetstest av SBK

genomgått en gedigen grundutbildning samt specialdresserats enligt förarens behov och önskemål

personlighetsmatchats med föraren för att passa in i just hens vardag
miljötestad vid ett flertal tillfällen med godkänt resultat

efter köp ingår en period av samträning där vi jobbar med att ”föra över” all hundens träning till sin nya förare

Vi har olika priser beroende på typ av assistanshund, vilket avspeglar utbildningens längd för hunden.
En färdigutbildad Psykisk hälsahund kostar ca 270 070 kr.

En grundutbildad hund från oss kostar ca 224 870:- (inkl. 25% moms).

I priset ingår avel & uppfödning, hälso- och mentaltester enligt SBK:s regler, grundläggande utrustning, grundutbildning hund enligt måldokument med obligatoriska moment för assistanshund, samträning med ny ägare samt uppföljning, ca 20 timmar. En grundutbildad hund är utbildad i endast obligatoriska moment för Assistanshund, den nya föraren utbildar med hjälp av handledning hunden i de specifika moment den ska utföra som Assistanshund samt fortsätter träning av grundmomenten, d v s en större del av träningstiden åligger föraren än med en färdigutbildad hund.
Reseersättning samt kostnad för eventuell logi under samträningen tillkommer.

Skulle du vilja köpa en färdig- eller grundutbildad hund från oss startar processen med att vi träffas så att vi får lära oss exakt om dina behov samt livsstil och därmed den typ av egenskaper som en hund till dig skall ha. Vi träffas vid två tillfällen, den andra gången hemma hos dig.

Första träffen, via länk är kostnadsfri. Hembesöket kostar 1600:-/timme inkl moms, restid 400:-/timme inkl. moms och milersättning 40:-/mil inkl. moms. Vi är alltid två stycken med på dessa träffar, av kvalitetsskäl. Mötena ligger till grund för den senare matchningen av hund, vilket är det viktigaste arbetet för att välja rätt typ av hund till varje person.

Valparna föds hemma hos någon av oss och när de är åtta veckor gamla flyttar de hem till en fodervärd. Eftersom en assistanshund skall bo och leva i ett hem tycker vi att det är viktigt att de från början får leva hemma och även tidigt präglas på människan, i stället för att bo i ett hundstall/kennel. Vi väljer fodervärdar med omsorg och träffar fodervärdarna regelbundet på sk. fodervärdsträffar och stöttar var och en med den hjälp de behöver under den tid som hunden bor hos dem.

När hunden är runt ett år gamla påbörjas alla de tester som varje hund behöver gå igenom och klara av för att bli godkänd att utbildas till assistanshund. Totalt innebär det ca tre veterinärbesiktningar, två veterinärbesök för vaccinationer, tre mentala test och lämplighetstest. Dessutom kommer hunden röntgas och kastreras.

När hunden sedan blivit godkänd att utbildas sker det vi kallar för matchning. Det innebär att utifrån hundens egenskaper matcha den till rätt person, utifrån personens individuella behov och levnadssätt. När vi matchat reser vi med hunden till den person vi matchat till och där hunden får vistas en kortare tid.

Först därefter är det dags för hunden att påbörja sin utbildning. Det är alltid en utbildad dressör eller certifierad instruktör som utbildar hunden. Varje hund blir utbildad enligt SBKs krav på obligatoriska färdigheter. Dessutom utbildas hunden i de speciella moment som just denna hund behöver kunna för sin tilltänkta förare.

Sista utbildningsskedet görs slutligen tillsammans med personen som skall ha hunden. I det skedet skall alla färdigheter överföras från dressören/instruktörern till personen. Slutligen är det examination. Det görs av SBK certifierade bedömare och vi är alltid med för stöd och hjälp till ekipaget.
Mao är 3 år en lögn. Hunden föds 2021, 1 år minst hos foder då den börjar testas. Essie flyttar till A 2023
Citera
2024-08-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
När föddes Essie? Hur gammal är en hund när den börjar sin träning till assistenthund? Gissar att bedömningen av hunden görs innan?!

Essie föddes 2021. Hunden för vara minst 1 år när den påbörjas utbildning och Max 5 år för certifierad Assistanshundsekipage

En grundutbildad hund skall fortfarande examineras med sin hundförare dvs om de säljer en färdigutbildad hund till en person så måste fortfarande de examineras som hundekipage av SBK dvs certifieringen men grunden är lagd, lämplighetstestet är för att se att hunden är lämplig att utbilda precis som BPH för att se hur hunden fungerar. Men själva certifieringen är som ekipage

Hunden skall genomföra BPH först och främst
Sen lämplighetstestet sedan mellan lämplighetstestet är det 1 år från certifieringen skall examination sker.
Citera
2024-08-08, 14:19
Medlem
Citat:
Så var det ja, så familjens nödlösning var att skaffa en assitanshund när hon skulle bo hemm.

Har också läst om händelsen och den beskrivs i dokumentet från Arbetsmiljöverket liknande

Nu vet vi ju, då Hundhjälpen väldigt tydligt sagt att kontakten med familjen startade, när A bodde inom kommunal verksamhet, att din teori om nödlösning inte kan stämma. Familjen hade inte kunnat förutse att det skulle bli ett skyddsstopp och inte heller är det speciellt rimligt att misstänka att kommunen då skulle uppfinna en egen lösning som inte finns i vanliga fall.

Så nej, de uppgifter som hittills finns i fallet motsäger din teori, åt det kraftigaste.
Citera
2024-08-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Eller hur? P:s version blir bara mer och mer orimlig ju mer vi benar i detta. Jag tror att konflikterna var så många med assistenterna, och dessutom visste han om anmälan till LS, så det kändes logiskt för honom att skylla "stölden" på dem. Tror att han själv tyckte att han hade kommit på den perfekta planen.

Det jag inte förstår är med en ny hund skulle allt det här upprepar sig fast på ett nytt boende?

Men det kan vara så att skaffa ny hund var bara svammel utåt så att Swish skulle rulla på och hela storyn var mer trovärdig.
Citera
2024-08-08, 14:24
Medlem
Citat:
Enligt tjänsteanteckningen (4954-2024) från Länsstyrelsens Uppsala så uppger HH att de levererade Essie - labrador född 2021 förra året till familjen så de hade inte haft henne länge.

Som tidigare information enligt SBK så har man från lämplighetstestet till certifiering 1 år på sig hos SBK. Man kan alltid försöka på nytt men det tar Max 1 år till certifieringen. Tilllägg Essie var färdigutbildad så de A fick träna var inför certifiering som assistanshundsekipage.
Jag förstår inte varför det skulle tala till Pappa P oskuld eller fördel bara för att han har väntat på att få Essie i 3år. Det är vanligt att blivande hundägare väntar 2år på sin valp. Om man är intresserad utav utställningar eller jakt ( tog ett exempel ) så vill man ha en avkomma från en speciell tik eller hane. Man är helt enkelt ute efter linjer i en specifik hund. Många uppfödare har också kölista för att köpa valp.
Det är inte alla som plötsligt kommer på att en hund vore kul, så surfar dom ut på Blocket och åker och hämtar första bästa.
Det låter bara som en dåres försvarstal att P är otänkbar mördare bara för att han lagt så mycket pengar och väntat. Essie skulle dessutom precis som du skriver utbildas.
Så trött på bortförklaringar.
Citera
2024-08-08, 14:27
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu vet vi ju, då Hundhjälpen väldigt tydligt sagt att kontakten med familjen startade, när A bodde inom kommunal verksamhet, att din teori om nödlösning inte kan stämma. Familjen hade inte kunnat förutse att det skulle bli ett skyddsstopp och inte heller är det speciellt rimligt att misstänka att kommunen då skulle uppfinna en egen lösning som inte finns i vanliga fall.

Så nej, de uppgifter som hittills finns i fallet motsäger din teori, åt det kraftigaste.
Med tanke på de återkommande incidenterna på boendet. Där personal anmält tillbud var redan 2021 så det måste de väl förstått att det bara var en tidsfråga innan hon skulle vara tvungen att flytta, kan ju knappast kommit som en nyhet hur A betett sig, då jag förutsätter att Föräldrar blir informerade
Citera
2024-08-08, 14:27
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Personen ifråga har under ett stort antal år kämpat ideellt inom FUB. Det finns absolut inget som helst behov av att på något sätt klanka ner på honom, då han antagligen bara gör det bästa han kan med de förutsättningar som samhället gett honom.
Så personen i fråga är inte utbildad jurist? Vad menar du med "de förutsättningar som samhället gett honom"?

I min värld så är juridiska ombud utbildade jurister. Och i det ingår att formulera sig i tal och skrift på ett korrekt och adekvat sätt. Skriftspråket är oerhört viktigt i det sammanhanget, anser jag, eftersom det handlar som rättssäkerhet. Börjar det blandas in skrivfel, syftningsfel och annat så riskerar man att hamna i gissningslekar som inte hör hemma i så viktiga sammanhang.

Jag känner inte personen och har ingen anledning att "klanka ner på honom". Men jag anser att skriftspråket i dokumenten är undermåligt med tanke på det viktiga sammanhanget.
Citera
2024-08-08, 14:30
Medlem
Citat:
Så personen i fråga är inte utbildad jurist? Vad menar du med "de förutsättningar som samhället gett honom"?

I min värld så är juridiska ombud utbildade jurister. Och i det ingår att formulera sig i tal och skrift på ett korrekt och adekvat sätt. Skriftspråket är oerhört viktigt i det sammanhanget, anser jag, eftersom det handlar som rättssäkerhet. Börjar det blandas in skrivfel, syftningsfel och annat så riskerar man att hamna i gissningslekar som inte hör hemma i så viktiga sammanhang.

Jag känner inte personen och har ingen anledning att "klanka ner på honom". Men jag anser att skriftspråket i dokumenten är undermåligt med tanke på det viktiga sammanhanget.
Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige. Vem som helst kan starta en juridisk byrå och ge råd.
Citera
2024-08-08, 14:34
Medlem
Citat:

Sant jag tänkte annorlunda då jag förstod det som att hon inte hade Essie på boendet eftersom Essie inte nämndes i dokumenten någonstans på anmälningarna men såklart visste de ju inte vad som skulle ske innan flera av händelserna som ledde till skyddstoppet för jag fick för mig att hon hade med henne på boendet men fick till svar att hon inte var det här i tråden så mitt fel , finns hur mkt teorier som helst i detta och min starkaste teori är att Essie inte lever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Ja, o som någon annan skrivit så har ju försäkringsbolaget bättre möjligheter att plocka fram fakta som vi inte kan få tillgång till. Att de läser här är redan bekräftat. Det är för mkt som inte stämmer i PÖS familjs version. Att tigga till en ny hund ngn dag efter Essie försvann. Att ingen sett något eller blivit lockade av lösensumman, alla lögner o blockeringar. En normal människa hade letat ihjäl sig efter sin hund medan familjen lägger all tid på att bortförklara o skylla på andra, dra bort blickarna från dem själva.
De gav upp letandet samma ögonblick som Esdie försvann.

Det är helt ologisk att sluta leta efter en så viktig hund som hade den uppgiften den hade efter 2 veckor. Hade det varit mitt barn och barnets assistenthund så hade jag letat i evigheter. Evigheter! Jag hade även fortsatt varit i media om jag nu hade börjat med det direkt.

Att historien inte stämmer är inget nytt men fler och fler små detaljer behöver upprepas och läggas ihop med detaljerna vi fått bekräftade.
Citera
Medlem
Citat:

Vem som helst kan kalla sig jurist, det är ingen skyddad titel som advokat är. Krävs därför ingen juristutbildning. En domstol kan däremot underkänna ditt juridiska ombud om den finner att denne inte vet eller kan sin sak.
Citera
2024-08-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Det är väl lag på att katter ska vara reggade med chip?

Korrekt lag på att kattee skall vara Chippade och registrerade hos Jordbruksverket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in