2024-08-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du menar att det är rätt strategi att ta när folk här debatterar emot detta?
Det finns troligen lika många för att det är rätt strategi. Vad kan man dra för slutsats av detta? Ingen skulle jag vilja påstå.
Men du drar alltså slutsatsen att det är rätt strategi och detta enbart för att en del pratar emot den.
Det är detta jag menar med att du har en väldigt konstig slutledningsförmåga.

Ja, man bevakar gränsen mot Ryssland. Ingen framstöt görs längst dessa avsnitt från rysk sida.
Att försöka sig på att invadera Ryssland är bortkastat, speciellt när man inte kan freda sitt eget land.
Rent strategiskt så vore det smartare att använda styrkorna till att sabotera transportlinjer till fronten inne på Ukrainskt område.
Attackera ryssarna i ryggen vid frontavsnitten.
Att invadera Ryssland är ett döfött projekt som resulterar i att hela styrkan kommer att raderas.
Det (av mig) fetade:

1) Det här var ingen "invasion". Inte ens ett försök.
2) Kampanjen var ett led i att "freda sitt land".
Citera
2024-08-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Har du varit där och räknat själv, eller är det bara vilda fantasier kring antalet som nu finns på rysk mark?

Det är ju helt uppenbart inga 50,000 för då hade man sannolikt stått i Kursk och Belgorod, kanske till och med i Brjansk och Voronezj, med tanke på det ringa motstånd Ryssland bjudit, men det är nog en trevare för att se hur usel Rysslands förmåga är i området.
Prigozjin gick till Moskva (och tillbaka) med 25 000 man, på någon dag.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/detta-har-hant-wagnergruppen-vander-sig-mot-ryska-militarledningen
Citera
2024-08-08, 10:05
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ja jag vet att tidningarna påstår att 97% av Rysslands armé är i Ukraina men hur sant tror du detta är?

Ryssarna har tillräckligt många soldater för att kunna omlokalisera förband inom landet.
Glöm inte att det övriga Ryssland också måste försvaras, någonting som kräver mer än de återstående 3 procenten.

Om nu Ryssland sitter på sådana storartade militära resurser, varför skickar man då 60 år gamla T62 till fronten?
Citera
2024-08-08, 10:09
Medlem
Citat:
Jag hade förstått det om man hade haft 50 000 man och kunnat behålla det man tagit.
Men med 300 man så dömer man dem till döden, det är allt.
Ingen strategisk vinst kan dras av detta.

Ska handla om ett område stort som Lidingö enligt DN så det är inget större område direkt. Kommer lösa sig när lite mer bekämpningsmedel används ..
Jämför man Lidingö med hela Ryssland så förstår man hur litet knappnålshuvud i strl det är som dom ”kontrollerar”.

Förstår verkligen inte ens tanken bakom en sådant självmordsuppdrag.. känns totalt onödigt!
Senast redigerad av Menea 2024-08-08 kl. 10:12.
Citera
2024-08-08, 10:10
Medlem
Citat:
Folk blir skjutna hela tiden utan att du blir upprörd.
Ta bara en sådan enkel sak som alla gamlingar på ålderdomshemmen runt om i Sverige som förvägrades akut sjukvård under covid. Såg inte att du blev upprörd då.
Eller när USA invaderade ett oskyldigt land (Irak) och mördade hundratusentals invånare där samt stal deras olja som betalning för kriget.
Eller varför inte de tusentals flickor o pojkar som blir kidnappade och våldtagna varje år runt om i Europa.
Listan kan göras lång när du inte brydde dig ett dugg.
Varför just detta krig?

Det enda jag är orolig för är att Sverige skall bli indraget. Jag har ingen lust att riskera mitt liv för den här skitkonflikten som inte ens berör mig.
Hade man vetat vad man gjorde så hade det aldrig blivit någon väpnad konflikt.

Europa och USA är sjukt krigssugna. Märker du inte detta?
Har USA inte startat en konflikt på mycket länge?
Hur många nya baser har USA byggt i Sydamerika? Är det 50 st i år?
Försvarssamarbetet med Australien där man skall tuppa sig på Kinas områden, det är inte att starta en konflikt?
NATO expanderar ytterligare, det är heller inte en källa för konflikt antar jag?
Ja, det beror ju på hur man ser på uttrycket "mycket länge"
Det har ju inte hänt så mycket efter frukost.

Sköt man åldringar i Sverige under covid? Det var nytt för mig. Låter jävligt illa om jag ska vara ärligt. De ansvariga borde så klart åtalas för det.
Du gillar whatabutism eller hur?

Det här kriget berör oss. Svårare än så är det inte.
Sverige blir indraget om Ukraina förlorar. Om Ukraina vinner så tar det stopp där. Ryssen kommer inte längre och kan inte tvångsrekrytera Ukrainare för framtida krig.

Vilka krig har NATO och USA startat menar du? Kom med exempel där NATO och USA startat en konflikt.
Du borde läsa på lite innan du börjar gorma om militärbaser i ALLIERADE LÄNDER som man har FÖRSVARAVTAL med. Är du efterbliven på riktigt eller vill du bara basha USA eftersom du är en värdelös pissryss?
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-08 kl. 10:33.
Citera
2024-08-08, 10:14
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Sverige blir indraget om Ukraina förlorar. Om Ukraina vinner så tar det stopp där.
På vilket sätt tar det stopp om ryssland drar sig tillbaka? Ryssarna får väl mer resurser till att anfalla sverige då?

Vad har du för källa på att ryssland planerar att invadera sverige?
Citera
2024-08-08, 10:15
Medlem
Vilka ukrainska soldater tvingades till detta självmord av Zelensky? Ingen logik i detta förutom att vilja bli av med fler ukrainska soldater. Nu har dessutom Ryssland en orsak till att använda taktiska kärnvapen.
Citera
2024-08-08, 10:20
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så… Ukraina genomför alltså en fullskalig attack, en invasion, av rysk mark? Med västerländska vapen och fordon? Hur skiljer sig detta från vad ryssarna gjorde för två år sedan? Russofober behöver inte svara.
Ingenting alls? Är det ett problem?
Citera
2024-08-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är bara väst som påstår det ”för att ha något att skylla på”.. helt klart ukrainska soldater och USA som stöd. Med Nato vapen.
Nej var har du fått det ifrån?

Putin säger också att de kom från Ukraina. En del av dem var visserligen ryssar men även de stred för Ukraina.
Citera
2024-08-08, 10:25
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Det är bra att tvinga ryssland flytta runt. Eftersom Ryssland är superior på frontalattack med mer artilleri vill du helt enkelt möta dom utan bättre slå hårt där de INTE har artilleri Rysslands doktrin är typ densamma som ww2. Total förstörelse me artilleri. Nu när Ukraina har mer drönare och flyg e de snabbare och kanske så småningom kan nöta ner även artilleri. Tills dess. Flytta runt och diktera villkoren vart positionerna ska vara. Annars dikterar Ryssland.
Citera
2024-08-08, 10:27
Medlem
Wheeler88s avatar
Först bitchar experterna man om att ukraina väljer skyttegravskrig i sommaroffensiven 2023 istället för manöverskrigsföring. Sen gör Ukraina en manöverkrigsföring i kursk då bitchar man om att de inte kör skyttegravskrigsföring.. Hur ska de ha det?
Citera
2024-08-08, 10:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Rent strategiskt så vore det smartare att använda styrkorna till att sabotera transportlinjer till fronten inne på Ukrainskt område.
Attackera ryssarna i ryggen vid frontavsnitten.
Att invadera Ryssland är ett döfött projekt som resulterar i att hela styrkan kommer att raderas.
Varför anfalla i områden som kryllar av ryska drönare och soldater när man kan slå mot själva Ryssland som nu uppenbarligen är dåligt försvarad.

Ryssland har nog gått under uppfattningen att ukrainska förband aldrig skulle våga anfalla in i Ryssland för då kommer de "eskalera" Typiska ryska hot.

Nu kommer de bli tvingade att omfördela resurser från frontavsnitten Ukraina till att skydda sin egna gräns.

När stora delar av gränsen är statisk så gäller det vid denna typ av krigföring att kunna placera så lite soldater man kan vid de statiska frontavsnitten för att kunna fokusera vid "schwerpunkten" för att använda tyska termer.

Nu tvingas ryssarna tänka om. Speciellt eftersom de inte kan skydda sina egna medborgare vilket borde vara ett krav mot militären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in