2024-08-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tack! Jag klickade på tråden enbart för att få njuta av ryzztårar. De var svåra att hitta, jag antar att ryzztrollen inte fått instruktioner om hur de ska ljuga om detta ännu?

Ditt argument haltar på grund av att USA är en mäktig supermakt, medan Ryzzland är en skithög ledd av facister.

Var glad att USA är hyfsat liberala och demokratiska och inte tänker som rövarna som leder Ryzzland.

Vet inte varför du blir så kränkt. Jag tillhör den skara som ogillar krig och hoppas på en diplomatisk lösning framför eskalering.
Citera
2024-08-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Det är ju lite smart att kliva in där uppe då Ryssarna får panik och måste dirigera om grupper. Tror helt ärligt det är ett självmordsuppdrag men det är bra för ukraina rent taktiskt. F-16 har dom att nyttja fullt ut snart också va? Ryssen kommer få mer problem, F-16 med Storm Shadows kommer få Ryssarna att skaka.

Nej, ingen kommer gripas av Panik.
300 man med pansarfordon, hur långt tror du dessa kan röra sig utan tillgång till drivmedel?
Det är som du säger ett självmordsuppdrag.
Före detta överstelöjtnant Jörgen Elfving tycker tydligen så här:

Citat:
– Det är lite udda att man gör det här angreppet i Kursk när man har fullt upp utmed frontlinjen i övrigt.

Enligt uppgifter kan det vara Ryska frivilligkåren, ett ukrainskt förband som består av ryssar, som ligger bakom, säger Elfving. Och det kan röra sig om två tänkbara motiv:

– För det första att visa på någon form av framgång. För det andra att avleda uppmärksamheten från de ukrainska motgångarna utmed andra delar av frontlinjen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-de-kan-ligga-bakom-pastadda-anfallen-i-kursk
Citera
2024-08-08, 09:43
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vadå, menar du att man inte håller krismöten med sina militära strateger när man gillrat en fälla som lyckat slås igen? Tror inte att Putin fått den informationen.

En fälla som slagit igen? Lol, patetiskt. Om det varit Putte som tagit tio samhällen så hade ni gått bananas här med hyllningar av hans geni. Säg till era handledare att ni måste få bättre material, ni bombar på scenen. Buuu!
Citera
2024-08-08, 09:44
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag hade förstått det om man hade haft 50 000 man och kunnat behålla det man tagit.
Men med 300 man så dömer man dem till döden, det är allt.
Ingen strategisk vinst kan dras av detta.
Har du varit där och räknat själv, eller är det bara vilda fantasier kring antalet som nu finns på rysk mark?

Det är ju helt uppenbart inga 50,000 för då hade man sannolikt stått i Kursk och Belgorod, kanske till och med i Brjansk och Voronezj, med tanke på det ringa motstånd Ryssland bjudit, men det är nog en trevare för att se hur usel Rysslands förmåga är i området.
Citera
2024-08-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
En fälla som slagit igen? Lol, patetiskt. Om det varit Putte som tagit tio samhällen så hade ni gått bananas här med hyllningar av hans geni. Säg till era handledare att ni måste få bättre material, ni bombar på scenen. Buuu!

Jag var sarkastisk...
Citera
2024-08-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Det är nog den viktigaste signalen- onkel vova spenderar enorma mängder materiel och ryzzka soldatliv för att "skydda" ett gäng ryzzar i utlandet men klara inte av att skydda de ryzzar som faktiskt bor i ryzzland från attacker utifrån.

Verkar dock som Ukraina redan dragit sig tillbaka efter man förstört gasanläggningen som förser langos fettot och ficusen med ryzzk gas...

Mission accomplished!
Jo jag skrev just det där några minuter innan du gjorde det.
Citera
2024-08-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det finns säkerligen en hel del saker de inte vill att den nya ledaren ska göra (starta idiotkrig mot grannländer exempelvis), det räcker väl så egentligen.
Det där går nog över huvvet på dem på läktaren på den sidan.
Citera
2024-08-08, 09:50
Medlem
I Kursk så vet vi att det är några hundra, kanske tusen man som anfaller. Det är inte omöjligt att Ukraina kastar in fler eftersom dessa nått så långt in i Ryssland.

Men det är inget självmordsuppdrag. Det är ganska lätt att dra tillbaka sina soldater när ryssarna väl fått flyttat på sina trupper. Syftet är inte att erövra utan att attackera djupt in i ryssland och förstöra militär viktig infrastruktur och göra det riktigt jävla jobbigt för ryssarna att försörja sin stora armé i de ockuperade ukraina.

Attacken varar sålänge ukrainarna inte lider onödiga förluster. Det finns liksom inget större värde i att försvara på en punkt där man dör. Bara att flytta på sig så ryssarna återigen får leta var man är någonstans och därmed i letandet och truppförflyttningar utsätta sig själva för stora förluster.

Det blir helt enkelt en grym katt och råtta lek där några tusen ukrainska soldater leker rövare nästan helt riskfritt mitt inne i ryssland och på samma gång förstör så mycket viktig infrastruktur som de hinner med att förstöra innan ryssarna samlat ihop tillräckligt med kraft för att mota iväg ukrainarna.

Om inte ryssarna bryr sig om att försvara sina egna gränser kan man nog räkna med otaliga liknande räder kommande åren.
Citera
2024-08-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Var har du fakta till att det var folk från Ukraina?
Varifrån skulle de annars komma? Norge?
Citera
2024-08-08, 09:53
Medlem
Citat:
Du menar att det är rätt strategi att ta när folk här debatterar emot detta?
Det finns troligen lika många för att det är rätt strategi. Vad kan man dra för slutsats av detta? Ingen skulle jag vilja påstå.
Men du drar alltså slutsatsen att det är rätt strategi och detta enbart för att en del pratar emot den.
Det är detta jag menar med att du har en väldigt konstig slutledningsförmåga.

Ja, man bevakar gränsen mot Ryssland. Ingen framstöt görs längst dessa avsnitt från rysk sida.
Att försöka sig på att invadera Ryssland är bortkastat, speciellt när man inte kan freda sitt eget land.
Rent strategiskt så vore det smartare att använda styrkorna till att sabotera transportlinjer till fronten inne på Ukrainskt område.
Attackera ryssarna i ryggen vid frontavsnitten.
Att invadera Ryssland är ett döfött projekt som resulterar i att hela styrkan kommer att raderas.

En av syftena med anfallet är förmodligen att skära av järnvägen som går genom Sudzha och försörjer ryska styrkor i Belgorod. Det sker dagliga anfall med artilleri mo gränsbyarna i Ukraina från ryskt håll. Ryssland har också anfallit mot Kharkiv vid Vovchansk så det är dumheter att inga framstötar sker längs med gränsen.
Citera
2024-08-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Putin får nog inga andra med sig på det självmordet, det behövs väl 3 personer för att atombomba?

Han får många med sig om han behöver… men han vet att det inte krävs ännu.
Verkar ju inte vara någon större fara.. om någon vecka eller så kommer ukrainska skadedjuren vara borta igen.
Citera
2024-08-08, 09:58
Avslutad
Citat:
Nej, ingen kommer gripas av Panik.
300 man med pansarfordon, hur långt tror du dessa kan röra sig utan tillgång till drivmedel?
Det är som du säger ett självmordsuppdrag.
Före detta överstelöjtnant Jörgen Elfving tycker tydligen så här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-de-kan-ligga-bakom-pastadda-anfallen-i-kursk

Men det är ju bra, för nu sitter ryssen och håller krismöten. Kanske alla Ryssar som stöttar Putin inser att kriget kommer till dom nu? Jag hade tappat förtroendet för min ledare iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in