2024-08-08, 09:19
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Ukraina gick i en fin fälla Om Ryssland invaders då har Putin rätt att använda kärnvapen.

Din kretin. Du försöker vända allt till Rysslands fördel utan att inse hur bottenlöst korkat det är. Du tror att Putin spelar 4D schack och att allt är planerat. Han är en kortväxt flintis som sitter i sin borg i Moskva och gnisslar tänder, för han är smartare än du och vet hur jävla dåligt det har gått hittills
Citera
2024-08-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
För det första tror jag inget av dessa länder är intresserade av ryzzk vapenteknologi, de senaste årens uppvisning i Ukrain lär inte ha fyllt upp exportorderna hos tillverkarna...

Men USA skulle givetvis sänka fartygen/flygen med leveranserna långt innan de nått destinationen.

Vad är det med er ryzztrolls fixering av whataboutism?

Vad har rysk vapentillverkning med saken att göra? Jag försöker ge en realistisk konsekvensanalys. Ska vi räkna med att ryssarna i slutändan inte kommer att agera för att förhindra utländska vapen på rysk mark? Jag tror nämligen att Ryssland och NATO inte är intresserade av ett tredje världskrig, men om Ryssland regelbundet blir attackerade långt in i landet finns det en risk för att Ryssland börjar attackera militära mål i EU som förser Ukraina med de vapen som skadar Ryssland.

Det enda land som skulle vinna på att NATO eller Ryssland startar ett tredje världskrig är Ukraina, fram tills hela landet blir radioaktivt. Då förlorar alla, och jag är 100 % säker på att vi hamnar där innan Ryssland förlorar, vilket vi kan notera från förra sommarens offensiv från Ukrainas sida att det inte kommer ske.
Citera
2024-08-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Tror ni att usa säger ajabaja nu när de gett f16 plan och det händer i loppet av 2-3 dagar?

Nej. Planen är där så att Ukraina kan slå tillbaka. De behöver inte flyga in i Ryskt luftrum för att göra sitt jobb. Det är inte Lansar och svärd som de är utrustade med.
Citera
2024-08-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Kan knappt tro att Ukraina lyckas ta något av Ryssland... I bästa fall är det anti-propaganda runda för att få människor i Ryssland att öppna ögonen för vad som faktiskt händer och hänt.

Det finns inte heller nån logik i att Ukraina långsiktigt skulle försöka lägga under sig rysk mark. Däremot tvingar man ryssarna att snabbt omgruppera och därmed försvaga sin front. Vi kan få mycket väl få se fler liknande operationer.

Putler slåss för sitt liv bokstavligt talat. Ryska ledarlosers har inte blivit långlivade genom historien. Det är länge sedan vi hörde honom prata om att han ska befria Ukraina från nazismen och nu har han hamnat i ett läge där han måste fortsätta kriga bara för sakens skull. För att desperat visa hur stort och starkt Ryssland är.

Om Vladimir så skulle acceptera fred genom att lämna tillbaka det man nu ockuperar så är hans liv över. Detta är han väl medveten om. Och i den takt han nu vinner lite territorium kommer det att ta 50 år att vinna så mycket att han kan rädda ansiktet. Han har hamnat i ett evigt ekorrhjul och fan vad han måste ångra att han gick in den där morgonen. Han är slut och det är bara en tidsfråga. Däremot är det vaccuum som kommer att uppstå efter honom riktigt obehagligt.
Citera
2024-08-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Du svarade inte på min fråga.

Om de nu vill byta ut Putin, i så fall samma fråga om vad de vill nya ledaren ska göra.

Det finns säkerligen en hel del saker de inte vill att den nya ledaren ska göra (starta idiotkrig mot grannländer exempelvis), det räcker väl så egentligen.
Citera
2024-08-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja jag vet att tidningarna påstår att 97% av Rysslands armé är i Ukraina men hur sant tror du detta är?

Ryssarna har tillräckligt många soldater för att kunna omlokalisera förband inom landet.

Pratar vi stridande förband så stämmer det nog eller i alla fall rätt nära. Men militären består av mer än stridande förband så en miljon man på pappret är inte en miljon stridbara soldater man kan slänga fram vid fronten.
Citera
2024-08-08, 09:30
Medlem
Tankefrihets avatar
Omni publicerade just en kort artikel. Jag kortade ner texten ytterligare:

”Ukraina har gjort flera avancemang i ryska Kursk, skriver tankesmedjan ISW. Styrkorna har ”trängt igenom minst två ryska försvarslinjer” och erövrat över tio samhällen.”

”Enligt satellitbilder över området har ukrainska styrkor tagit sig in omkring tio kilometer in i regionen och intagit ”45 kvadratkilometer i regionen”.”
Citera
2024-08-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det är en tydlig indikator när proryska debattörer går man ur huse för att argumentera för att något går dåligt.

Hur många ryska soldater tror du höll det här avsnittet om Ukraina kan rulla in en mil utan större motstånd? Kolla på var järnvägen går och topografin i området så kanske du förstår logiken i bakom Ukrainas agerande. Ukraina har har redan nu tiotusentals soldater som håller gränsen mot Ryssland. Om de kan omdirigera några för att positionerna är bättre är det fördel för Ukraina.

Du menar att det är rätt strategi att ta när folk här debatterar emot detta?
Det finns troligen lika många för att det är rätt strategi. Vad kan man dra för slutsats av detta? Ingen skulle jag vilja påstå.
Men du drar alltså slutsatsen att det är rätt strategi och detta enbart för att en del pratar emot den.
Det är detta jag menar med att du har en väldigt konstig slutledningsförmåga.

Ja, man bevakar gränsen mot Ryssland. Ingen framstöt görs längst dessa avsnitt från rysk sida.
Att försöka sig på att invadera Ryssland är bortkastat, speciellt när man inte kan freda sitt eget land.
Rent strategiskt så vore det smartare att använda styrkorna till att sabotera transportlinjer till fronten inne på Ukrainskt område.
Attackera ryssarna i ryggen vid frontavsnitten.
Att invadera Ryssland är ett döfött projekt som resulterar i att hela styrkan kommer att raderas.
Citera
2024-08-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Din kretin. Du försöker vända allt till Rysslands fördel utan att inse hur bottenlöst korkat det är. Du tror att Putin spelar 4D schack och att allt är planerat. Han är en kortväxt flintis som sitter i sin borg i Moskva och gnisslar tänder, för han är smartare än du och vet hur jävla dåligt det har gått hittills

Vadå, menar du att man inte håller krismöten med sina militära strateger när man gillrat en fälla som lyckat slås igen? Tror inte att Putin fått den informationen.
Citera
2024-08-08, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vilken tidning säger det ivan? Era" tidningar" ? våra tidningar, länk tack.

Realtide din lille stalker. Har du hittat hit nu igen?
Jag ser att du fortfarande har svårt att släppa din fanatism.

Vem är denne Ivan som du så ivrigt pratar om? Eller försöker du fiska efter mitt namn?

Jag gjorde en snabb googling och enligt aftonhoran så är 97% av Rysslands trupper i Ukraina.
Nej jag tänker inte länka till en sådan dålig tidning.
Det är väldigt svårt att få fram neutrala data via västerländska sökmotorer.
Allt verkar vara vinklat och man får bara fram artiklar om hur bra det går för Ukraina. Märkligt.
Man kan nästan tro att det är vinklade nyheter.
Citera
2024-08-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Men du måste väl förstå att Ukraina måste få en buffertzon för att kunna försvara sitt land mot Ryssland. Också Ryssland har sagt sig behöva en buffertzon. Hoppas att Ukraina fixar saken nu.

Jag hade förstått det om man hade haft 50 000 man och kunnat behålla det man tagit.
Men med 300 man så dömer man dem till döden, det är allt.
Ingen strategisk vinst kan dras av detta.
Citera
2024-08-08, 09:37
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
TattarUkraina gör då onekligen allt de kan för att pressa Ryssland att använda sina kärnvapen.
Pressa Ryssland att använda kärnvapen? De kan ju frivilligt lämna alla ockuperade grannländers områden så får de fred. Det är väl helt och hållet Rysslands val, men det gäller att göra valen som leder till fred mer attraktiva för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in