Citat:
Ligger naturligtvis en hel del i det du skriver, men har du läst FUP, från tidigare fall, på Gärdet och Östermalm? Det är fullständigt astronomiska resurser i form av spaning m.m. som läggs på dessa fall!
Om prostitutionen är baserad på tvång detta kan vara motiverat, men annars? Jag är osäker….
Om prostitutionen är baserad på tvång detta kan vara motiverat, men annars? Jag är osäker….
Det är klart att det läggs ner åtskilliga timmar för att kunna göra det man gjorde på Gärdet och Östermalm. Och samma sak lär det handla om i detta fall. Men hur många "bordeller" av olika slag slår man till mot varje år? Att man lägger ner tusentals timmar på ett enda case betyder ju inte att det är en hårdsatsning ifall det fortfarande handlar om typ 4 poliser som jobbar med det hela och så betar man av en kopplarhärva i taget. Så nej, bara för att polisarbete idag innebär mängder av spaningstimmar, massor av förhör, husrannsakan här och där osv så läggs det inga astronomiska resurser på sexköperiet.
För det är ju inte många som döms för koppleri varje år gissar jag, trots att lägenhetsbordellerna står som spön i backen och där borde man lätt kunna sätta dit den som hyr ut, eftersom hela grannskapet fattar vad som görs i lägenheterna. Och då borde uthyraren också fatta. Och det borde vara hyfsat lätt att få till ett åtal.
Vad gäller tvång sedan så är det väl knappast något man vet om förrän man kommit en bit in i spaningen. Och ska man då bara om man har klara bevis på att det begås brott men inte av det grövre slaget, bara kasta allt man samlat ihop?
Dessutom, om något är olagligt så måste det ju kunna innebära att någon straffas för det brottet. Ett stort problem idag är ju att polisen knappt tittar på 98% av alla anmälningar som kommer in. Har du haft inbrott i ditt källarförråd, fått en moppe stulen osv så är det ju bara att skita i snuten. Och då skulle man ju lika gärna kunna stryka en massa brott. Snatteri kan man skippa. Ringa misshandel lika så. Olaga hot kan man avvakta med till den som hotar gör slag i sak. Osv.
Huruvida sedan sexköp och koppleri ska vara brottsligt det kan man ha olika åsikter om. Men den dagen myndigheterna helt struntar i brott som inte ses som allvarliga av kreti och pleti, den dagen har vi anarki.