2024-08-04, 20:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag har två påsar pulversås hemma som kräver mjölk. Men har ingen mjölk hemma, går det bra med vatten eller är det bortslösat med sås-påsar av att prova?

Det går, men smaken blir blaskig.
Citera
2024-08-07, 19:13
Medlem
Patrik2108s avatar
Försökte mig på en simpel omelett i dag enligt detta.
https://snellman.fi/sv/recept/omelett/

Receptvideon är ganska bra när man visar alla moment. Man skall skrolla videon.

Det sket sig fullständigt. Smeten blev delvis bränd och delvis flytande. Kastade bort sörjan.
Hur skall man steka en omelett? Jag testade att göra den i en wok-panna och det var kanske inte så smart. Skall man steka på låg temperatur? Borde man ha en gjutjärnspanna där värmen är jämnt fördelad?

I videon är smeten välgt fast. De vänder den med en ganska smal spade och ändå är den inte bränd.
Citera
2024-08-07, 20:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Försökte mig på en simpel omelett i dag enligt detta.
https://snellman.fi/sv/recept/omelett/

Receptvideon är ganska bra när man visar alla moment. Man skall skrolla videon.

Det sket sig fullständigt. Smeten blev delvis bränd och delvis flytande. Kastade bort sörjan.
Hur skall man steka en omelett? Jag testade att göra den i en wok-panna och det var kanske inte så smart. Skall man steka på låg temperatur? Borde man ha en gjutjärnspanna där värmen är jämnt fördelad?

I videon är smeten välgt fast. De vänder den med en ganska smal spade och ändå är den inte bränd.

Om den blev bränd i botten innan den stelnat på toppen så har du för hög temp (gissar att du missade instruktionen "mild temperatur", och wok är definitivt fel panna till omelett då en wok har liten botten så den blir för tjock.

Bästa pannan är en stor, väl inbränd, gjutjärnspanna, du vill ha en ganska stor, platt, botten så att äggsmeten inte bildar för tjockt lager.
Senast redigerad av Sereena 2024-08-07 kl. 20:13.
Citera
2024-08-07, 20:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om den blev bränd i botten innan den stelnat på toppen så har du för hög temp (gissar att du missade instruktionen "mild temperatur", och wok är definitivt fel panna till omelett då en wok har liten botten så den blir för tjock.

Bästa pannan är en stor, väl inbränd, gjutjärnspanna, du vill ha en ganska stor, platt, botten så att äggsmeten inte bildar för tjockt lager.
Jo jag missade det där med mild temperatur. Jag gjorde fel över hela linjen.
Citera
2024-08-09, 13:00
Medlem
cleolinas avatar
Jag läser en engelsk kokbok med ett recept som verkar gott och som jag önskar testa men det står att man ska använda ”gravy granules”. Finns detta i Sverige?
Om jag fattat rätt är det lite som buljongtärningar men med inslag av något slags ämne som även förtjockar, som ett slags inbyggd redning?
Vet någon vad som kan användas i stället?
Citera
2024-08-09, 13:08
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Jag läser en engelsk kokbok med ett recept som verkar gott och som jag önskar testa men det står att man ska använda ”gravy granules”. Finns detta i Sverige?
Om jag fattat rätt är det lite som buljongtärningar men med inslag av något slags ämne som även förtjockar, som ett slags inbyggd redning?
Jag skulle köpa buljong och maizenas snabbredning. Snabbredningen löser sig i kokande vätska (alltså typ en sås) och tjocknar direkt. Väldigt smidigt.
Citera
2024-08-09, 13:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Såspulver ser det ut som, så hur mycket ska du använda?
Små mängder kan man ju köra buljong, men då tänka på dra tillbaka på annat salt.
Är det lite större mängder, så kanske man kan göra en egen sås istället.

Det går köpa via nätet ser jag, en burk går på med frakt +100-200:-.
Citera
2024-08-09, 13:55
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Jag skulle köpa buljong och maizenas snabbredning. Snabbredningen löser sig i kokande vätska (alltså typ en sås) och tjocknar direkt. Väldigt smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Såspulver ser det ut som, så hur mycket ska du använda?
Små mängder kan man ju köra buljong, men då tänka på dra tillbaka på annat salt.
Är det lite större mängder, så kanske man kan göra en egen sås istället.

Det går köpa via nätet ser jag, en burk går på med frakt +100-200:-.

Tack så mycket för era tips! Det var inte så stor mängd så enklast är nog att göra lite redning vid sidan av och blanda i efter behov samt buljong, som ni skriver.
Ska kolla upp snabbredningen, tack!
Citera
2024-08-14, 15:37
Medlem
2n00b4Us avatar
Kan man frysa in bananer på något vis så att de inte blir så mjuka o saggiga när man tar ut dem?
Citera
2024-08-14, 17:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Kan man frysa in bananer på något vis så att de inte blir så mjuka o saggiga när man tar ut dem?

Det enda frusna bananer duger till är smoothies och fejk-glass
Citera
2024-08-28, 11:22
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U

Inte vidare praktiskt, men antagligen i flytande kväve. Om man fryser in så fort blir iskristallerna så små att de inte spräcker cellväggar. Har jag för mig. Mer praktiskt kan man kanske på något sätt använda kolsyresnö/torris.
Jag gissar att inte ens en -40°C-frys med fläkt fryser tillräckligt fort.
Citera
2024-09-02, 11:49
Medlem
Har ni något recept för något högrev(gärna i ugn som står några timmar) som passar till matlådor?
Senast redigerad av Yukno 2024-09-02 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in