2024-08-07, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Man vet ju i alla fall vad USA skulle ha gjort om något land gick in med trupper i USA...

Ryssarna får nog räkna med fler "SMO" från Ukraina. Och vi vet vad USA kommer att göra om Kreml ens tänker tanken på att använda kärnvapen, det Lloyd Austin varit mycket tydlig med
Citera
2024-08-07, 18:47
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så det är juridiskt försvarligt att exempelvis våldta någon som straff för att han försökte våldta dig först? Bara så jag förstår ditt resonemang?

Hej, du är dum i huvudet. Om Ryssland inte tål leken borde de aldrig startat den.

P.S. Gillade din förra avatar bättre. D.S.
Citera
2024-08-07, 18:48
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Det Ryssland gjorde var ett erövringskrig, ett flagrant brott mot såväl FN-stadgan, folkrätten och den säkerhetsordning som rått i Europa.
Ukraina har därför rätt till självförsvar, något som även innebär att gå in i Ryssland.
Se, det är är det jag inte riktigt förstår, hur en motinvansion kan försvaras av att motståndaren invaderade oss först. I min värld sker ett försvarskrig genom att man försvarar sig, inte att man rullar in i fiendens städer som hämnd. Det påminner mer om (som någon skrev ovan) tillbakakaka. Och det är väl okej men det är inte självförsvar. Och det var för självförsvar som Väst skickade en massa vapen och utrustning till Ukraina, inte för att Ukraina ska gå på erövringståg i andra länder.
Citera
2024-08-07, 18:49
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Så det är juridiskt försvarligt att exempelvis våldta någon som straff för att han försökte våldta dig först?
Det du beskriver är snarast någon form av hämnd, inte självförsvar.
Citera
2024-08-07, 18:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Så… Ukraina genomför alltså en fullskalig attack, en invasion, av rysk mark? Med västerländska vapen och fordon? Hur skiljer sig detta från vad ryssarna gjorde för två år sedan? Russofober behöver inte svara.

Det räknas inte som en invasion när en försvarande sida anfaller sin angripare på dennes territorium. Om Ukraina gått in innan den ryska invasionen, så hade det däremot räknats som en invasion av Ryssland.

Utöver den rent semantiska och folkrättsliga biten så har ju inte Ukraina heller någon uttalad strategi av att, t.ex. störta den ryska staten, ockupera landet i sin helhet eller egentligen någonting annat än att tillfoga fienden förluster och försvåra hans operativa lägesbild. De går alltså inte in i Ryssland för att forma Ryssland efter sina politiska mål, utan för att få Ryssland att lämna Ukraina och upphöra med sina politiska mål för Ukraina.
Citera
2024-08-07, 18:50
Medlem
ManicToos avatar
Spännande. Ryssland har ju förklarat krig mot Ukraina så Ukraina kan göra vad de vill. Exempelvis bombade England och USA någon miljon helt oskyldiga tyskar i deras hemstäder som Frankfurt och Dresden. Kanske dags att Ukraina gör detsamma. Krig är idioti men allt är tillåtet.
Citera
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Så det är juridiskt försvarligt att exempelvis våldta någon som straff för att han försökte våldta dig först?
Det du försöker beskriva är mer någon form av hämnd, inte självförsvar.
Citera
Avslutad
Citat:
Så det är juridiskt försvarligt att exempelvis våldta någon som straff för att han försökte våldta dig först? Bara så jag förstår ditt resonemang?

Du tycker alltså det är fel att länder invaderar varandra bara så jag förstår ditt resonemang?
Citera
2024-08-07, 18:51
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Krig är inte fredlig vardag. Under krig gäller krigslagar. Man får t.ex döda andra och även sina egna. Se mitt förra inlägg där England dödade någon miljon oskyldiga tyskar i deras hem. Det var helt OK trots att det inte gav en enda fördel i kriget.

Bara någon i Sverige, som haft fred längst i världen över 200 år, kan naivt få för sig att man inte får eller borde döda när man försvarar sitt land.

Israel har rätt att döda i Gaza. Gaza/Hamas startade ju ett krig mot Israel i oktober.
Senast redigerad av ManicToo 2024-08-07 kl. 18:54.
Citera
2024-08-07, 18:51
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Se, det är är det jag inte riktigt förstår, hur en motinvansion kan försvaras av att motståndaren invaderade oss först. I min värld sker ett försvarskrig genom att man försvarar sig, inte att man rullar in i fiendens städer som hämnd. Det påminner mer om (som någon skrev ovan) tillbakakaka. Och det är väl okej men det är inte självförsvar. Och det var för självförsvar som Väst skickade en massa vapen och utrustning till Ukraina, inte för att Ukraina ska gå på erövringståg i andra länder.
Den som ger sig in i leken
-den får leken tåla.
Citera
2024-08-07, 18:59
Medlem
Underbart roligt att psykopaten Putin kallar det för en provokation när det är han som invaderade Ukraina😂
Citera
2024-08-07, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
USA skulle inte ha varit inblandade i ett enda krig om de bara hade försvarat sig...
men på nått jävla vänster så är de inblandade i varenda jävla krig i hela världen, man blir så trött

Jo det är nog surt för skurkstater som Ryssland att USA lägger sig i och garanterar fred o frihet. Som Serberna när de folkmördade, då satte USA stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in