2024-08-07, 15:29
Medlem
Man ska ha varit medlem en viss tid (12 månader), man ska haft inkomst en viss tid och så har det också betydelse för hur man avslutar anställningen om man får avstängningsdagar innan man får en ersättning.

I TS fall är det väl mest intressant veta om TS har rätt till 3-4 veckors ersättning innan nya jobbet börjar.

Obligatorisk för unionen verkar vara 2 karensdagar så de faller bort oavsett.

Sedan kan man få avstängningsdagar på grund av egen uppsägning. Om man själv har sagt upp sig så är man avstängd från ersättning i 45 dagar.

Så troligtvis är det en tidsbegränsad anställning vi har här, isåfall borde det gå få ersättning minus 2 karensdagar samt få pengarna efter ungefär 2-3 månader.
Citera
2024-08-07, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
....

Så troligtvis är det en tidsbegränsad anställning vi har här, isåfall borde det gå få ersättning minus 2 karensdagar samt få pengarna efter ungefär 2-3 månader.

Arbetskravet är minst 6 månader de senaste 12 månaderna, kan du inte läsa?
Citera
2024-08-07, 15:34
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karin0123
Hej!

Jag slutar mitt sommarjobb nu 9/8 och påbörjar mitt nästa heltidsjobb 9/9. Jag kommer anmäla mig som arbetslös hos arbetsförmedlingen under dessa fyra veckor. Vet ni om jag kan ha någon möjlighet att få ersättning från A-kassan under denna tid? Är med i Unionens A-kassa. Behöver man hålla på söka jobb och acceptera det man blir erbjuden, eller hur blir det med tanke på att jag redan har ett nytt jobb som börjar i september.

Tack på förhand!

Har du hållit dem uppdaterade med dina förehavanden genom åren, eller avser du skicka in en lunta på typ 5 års arbetsgivarintyg på ett bräde? Har du inte hållit dem någorlunda uppdaterade så kan du dessvärre räkna med flera månaders handläggningstid. Har använt akassan som statligt betald "semester" mellan arbeten några gånger. Ja, givetvis måste du söka jobb, men du kan tacka nej. Mycket liten risk att arbetsförmedlingen kommer kontrollera dig, speciellt då det ju bara är frågan om en månad.
Citera
2024-08-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine

Förvisso, men skrev inte TS att han hade en annan anställning före och uppfyllde de 6 månaderna?
Citera
2024-08-07, 15:47
Medlem
Citat:
Men det finns väl någon typ av överhoppningsbar tid om man studerat på heltid?

Studier är överhoppningsbar tid.
Citera
2024-08-07, 15:48
Medlem
Citat:

TS har studerat, och hade precis innan studierna en anställning. Studier är överhoppningsbar tid.
Alltså får TS tillgodoräkna sig tidigare arbete, som varade i två år, och uppfyller därmed villkoret för Akassa.
Citera
2024-08-07, 16:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
TS har studerat, och hade precis innan studierna en anställning. Studier är överhoppningsbar tid.
Alltså får TS tillgodoräkna sig tidigare arbete, som varade i två år, och uppfyller därmed villkoret för Akassa.

Det vet du inte eftersom TS inte har gett någon sådan information i tråden, varför skriver du en massa skit som du inte har en aning om? Vilka pajasar som huserar i den här tråden....
Citera
2024-08-07, 16:35
Medlem
Citat:
Hej!

Jag slutar mitt sommarjobb nu 9/8 och påbörjar mitt nästa heltidsjobb 9/9. Jag kommer anmäla mig som arbetslös hos arbetsförmedlingen under dessa fyra veckor. Vet ni om jag kan ha någon möjlighet att få ersättning från A-kassan under denna tid? Är med i Unionens A-kassa. Behöver man hålla på söka jobb och acceptera det man blir erbjuden, eller hur blir det med tanke på att jag redan har ett nytt jobb som börjar i september.

Tack på förhand!

Problemet är förstås frågan om man står till arbetsmarknadens förfogande med tanke på att du uppenbarligen inte är beredd att ta ett jobb till marknadsmässiga vilkor. Standard är ju nämligen en uppsägningstid på en månad och det har man ju problem att acceptera om man skall börja nytt om mindre än en månad.

Å andra sidan kan man ju resonera så att det är rätt troligt att processen från att börja söka jobb tills man tillträder lätt blir en månad...
Citera
2024-08-07, 18:33
Medlem
Citat:
Det vet du inte eftersom TS inte har gett någon sådan information i tråden, varför skriver du en massa skit som du inte har en aning om? Vilka pajasar som huserar i den här tråden....

Orkar du ens läsa tråden?
TS har klart och tydligt förklarat att hen jobbade i två år och därefter studerat. Studier=överhoppningsbar tid. Pajas!
(FB) Arbetslös en månad - A-kassa?
Citera
2024-08-07, 19:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Orkar du ens läsa tråden?
TS har klart och tydligt förklarat att hen jobbade i två år och därefter studerat. Studier=överhoppningsbar tid. Pajas!
(FB) Arbetslös en månad - A-kassa?

Den enda pajasen här är du, ts har inte sagt när hen arbetade innan sommarjobbet, överhoppningsbar tid är ytterst begränsad bakåt. Gå om SFI din skitsnackande nolla.
Citera
2024-08-07, 19:33
Medlem
Citat:
Den enda pajasen här är du, ts har inte sagt när hen arbetade innan sommarjobbet, överhoppningsbar tid är ytterst begränsad bakåt. Gå om SFI din skitsnackande nolla.

Du kanske borde läsa på lite eller be din specialpedagog i vuxensäris förklara för dig när sommarlovet är slut.

"Den överhoppningsbara tiden är begränsad till fem år. Ett arbetsvillkor måste alltså vara uppfyllt under de senaste sex åren om det finns överhoppningsbar tid."
https://stsakassa.se/arbetslos/forsa...ppningsbar-tid
Citera
2024-08-07, 20:20
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ja alltså jag började betala till A-kassan när jag jobbade heltid 2 år. Sedan gick jag direkt över till att studera, och har under hela tiden betalat till A-kassan. Jag hade en vecka mellan avslut av studier och sommarjobb, och då anmälde jag mig som arbetslös. Så jag ska ha skyddat min SGI hela tiden. Har jag ändå inte rätt till A-kassa alltså?
Från unionen:
När man söker ersättning efter studier gäller de här reglerna:
För att ha rätt till ersättning måste man uppfylla arbetsvillkoret och det gör man om man arbetat minst 6 månader, minst 60 timmar per kalendermånad det senaste året. Har man jobbat 60 timmar eller mer en månad räknas den alltid med.

Studietiden kan oftast hoppas över om man studerat på heltid och avslutat studierna och då kan vi räkna på det arbete man haft före eller under studietiden. Även sommarjobb och extrajobb räknas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in