Citat:
Någon straff-frihet finns inte i Sverige, och har inte heller funnits under lång tid. Blir A dömd, så kommer alltså något straff dömas ut. Finns några saker som skulle kunna ändra det, bland annat om hon bedöms handla i nödvärn.
Om hon har en förvaltare eller ej påverkar inget, då hon som sagt är en myndig vuxen person.
När det gäller fängelse så är det svårare. Kriminalvården kommer med stor sannolikhet inte ha en förmåga att ta hand om A. Så då är det rättspsykiatrisk vård, men det ska man egentligen bara bli dömd till om man beroende av en psykiatrisk diagnos begick brottet. En funktionsnedsättning som så ska inte räcka, vad jag tror. Nu är det dock inte mitt expertområde, så någon som faktiskt jobbar på RPV kanske kan svara djupare på den frågan.
Så svaret är att ett straff kommer dömas ut, om hon blir dömd för ett brott. Svårare att svara på vilket straff, då det inte är en så vanlig situation, så det vimlar inte av tidigare exempel.
Jag själv skulle nog tro, om inte kraven för rättspsykiatrisk vård uppnås, att man i samarbete med frivården kommer uppfinna en behandling. Ingen professionell tror jag skulle bedöma att ett fängelsestraff kommer bidra till någon samhällsnytta.
Om hon har en förvaltare eller ej påverkar inget, då hon som sagt är en myndig vuxen person.
När det gäller fängelse så är det svårare. Kriminalvården kommer med stor sannolikhet inte ha en förmåga att ta hand om A. Så då är det rättspsykiatrisk vård, men det ska man egentligen bara bli dömd till om man beroende av en psykiatrisk diagnos begick brottet. En funktionsnedsättning som så ska inte räcka, vad jag tror. Nu är det dock inte mitt expertområde, så någon som faktiskt jobbar på RPV kanske kan svara djupare på den frågan.
Så svaret är att ett straff kommer dömas ut, om hon blir dömd för ett brott. Svårare att svara på vilket straff, då det inte är en så vanlig situation, så det vimlar inte av tidigare exempel.
Jag själv skulle nog tro, om inte kraven för rättspsykiatrisk vård uppnås, att man i samarbete med frivården kommer uppfinna en behandling. Ingen professionell tror jag skulle bedöma att ett fängelsestraff kommer bidra till någon samhällsnytta.
I Sverige kan funktionsnedsatta dömas till fängelse, även om de själva inte förstår vad de gjort. Det är något som Sverige är relativt unikt med och som vi har fått en hel del kritik för, både internationellt och inom landet.
Dotterns autism är i sig inte tillräckligt för att bli dömd till rättsspykiatrisk tvångsvård, det krävs också någon form av psykotiskt tillstånd, som kvarstår och kräver vård. Dotterns autism går inte att bota, så någon form av vård hjälper inte mot den. Skulle hon dömas till rättsspykiatrisk tvångsvård pga autism, skulle det alltså per definition utgöra en livstidsdom.
Det har påtalats många gånger i tråden att dottern, åtminstone ibland, "är som en 4-åring", något som näthatarna i tråden ideligen försöker vända emot henne, men faktum är att i Sverige kan en 4-åring inte sättas i fängelse, och på samma vis är det helt orimligt att en person som var "som en 4-åring" när denne begick en gärning, faktiskt kan sättas i fängelse. Man borde här ha motsvarande undantag som för den som begår en gärning under en allvarlig psykisk störning.