Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
3. Uppenbart så anser ni att Ukraina varit där sedan starten.
5. Det är allt de har. Ryssarna har inget som är modernt, inte ens deras wunderwaffen stealth gen 5 är något att ha. Att Ryssarna inte har bra utrustning ändrar inte det faktumet att de torskat 1/3 av sitt flygvapen.
3. Jag kan berätta att jag har ganska god kännedom om Ukraina. De ville tom. att jag skulle regera dem likt Rurik the Viking omkring 10 år innan de började med Majdan-upproren.
5. Det där är nog fel, Ukrainska siffror om förstörda Ryska prylar är tämligen inflaterade i förhoppningen om ett framtida vapenstillestånd och att de ska kunna fortsätta sälja bluffen trots vapenstillestånd. Högst otroligt, men ifall vill göra en överslagskalkyl på Ukrainas påståenden på Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Russian_military_aircraft så inser man direkt att det Ryska flygvapnet är väldigt intakt och att förlusterna i flygkroppar varierar mellan 0-6% som standard och runt 10-20% för enstaka flygplanstyper. För en mer verklighetsförankrad bedömning kan man nog halvera de siffrorna.
5.1. Ryssland har med andra ord många hundratals exemplar av avancerade flygplan även om det är ganska tydligt att vissa produktionskedjor bara brukas i väntan på nya produktionskedjor som exempelvis remakes of Tu-160 m.m.
5.2. Bedömningen är att Rysslands flygvapen är under modernisering och ersättning av äldre flygkroppar samt att det är i princip intakt eller under utbyggnad beroende på hur de hanterar personalen i organisationen.