2024-08-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Har aldrig hört talas om att någon startar en Swishinsamling till en ny hund så fort heller. Hann det gå 24h innan dom började tigga pengar?
Om min hund hade försvunnit så hade jag varit ute och letat, suttit hemma och gråtit.
P tjafsar med folk dygnet runt i stället.
Sjuk människa det där.
Just swishinsamlingen var så märklig. Som tur är så kopierades pappans inlägg direkt in hit i början av den här tråden. Först var det:

"*Hjälp oss få en ny assistanshund till min dotter om hon inte kommer tillbaka **
Vi behöver er hjälp för att kunna köpa en ny assistanshund till henne.
Om du har möjlighet att bidra, vänligen swisha valfri gåva till XXXXXXXX och märk betalningen med "Essie". Varje krona gör skillnad!
Skulle Essie mot all förmodan komma hem igen så kommer pengarna att användas till hittelönen alternativt betalas tillbaka till alla som bidragit.
Stort tack för ert stöd och er generositet!"

Sen tog pappan bort inlägget. Folk tyckte det var fel att så snabbt tigga pengar till ny hund. Dagen efter skrev pappan detta, då var det omkostnader man tiggde till.

"På mångas begäran öppnar jag upp insamlingen igen. Och Tack Ulrika N för tips om QR kod också.
Mobil:
Essie är försäkrad som täcker en stor del om vi tvingas köpa en ny assistanshund men den täcker inte kostnaderna för de gjorda insattserna eller hittelönen.
Alla bidrag har stor betydelse men viktigaste är att vi alla håller ögon och öron öppna samt tipsar polisen
Tack på förhand ❤️🙏❤️"
Citera
2024-08-07, 01:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Just swishinsamlingen var så märklig. Som tur är så kopierades pappans inlägg direkt in hit i början av den här tråden. Först var det:

"*Hjälp oss få en ny assistanshund till min dotter om hon inte kommer tillbaka **
Om du har möjlighet att bidra, vänligen swisha valfri gåva till XXXXXXXX och märk betalningen med "Essie". Varje krona gör skillnad!
Skulle Essie mot all förmodan komma hem igen så kommer pengarna att användas till hittelönen alternativt betalas tillbaka till alla som bidragit.

Sen tog pappan bort inlägget. Folk tyckte det var fel att så snabbt tigga pengar till ny hund. Dagen efter skrev pappan detta, då var det omkostnader man tiggde till.

"På mångas begäran öppnar jag upp insamlingen igen. Och Tack Ulrika N för tips om QR kod också.
Mobil:
Essie är försäkrad som täcker en stor del om vi tvingas köpa en ny assistanshund men den täcker inte kostnaderna för de gjorda insattserna eller hittelönen.
Alla bidrag har stor betydelse men viktigaste är att vi alla håller ögon och öron öppna samt tipsar polisen
Tack på förhand ❤️🙏❤️"

Swishinsamlingen gick ju till hans egna hälsocoach företag. Och nu är det"pausat", dolt överallt där det går att dölja. Bara det räcker för att fatta det är en bluff.

Och nu ska vi reda ut vad som hänt! Tråden har fått en enorm uppmärksamhet och den kommer inte dö. Snart kommer proffsgrävarna, polisen, journalister, försäkringsbolaget att dra fram allt och vi på Flashback har varit behjälpliga.
Citera
2024-08-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jag har inte själv någon erfarenhet av hur det är att vara förälder till en svårt funktionsnedsatt person- Men har det däremot på nära håll då en nära anhörig till mig har ett barn med svår autism och intellektuell funktionsnedsättning. (Jag vet inte exakt vad A har för funtktionsnedsättningar eller diagnoser bortom att hennes familj uttalat NPF och sagt att hon ibland kan bete sig som en 4-åring, vilket tyder på att det också kan finnas med en intellektuell funktionsnedsättning).

Personen jag känner är idag i 30-års åldern men på grund av sin autism och sina intellektuella svårigheter så kan hon lätt fastna i resonemang som hon då ältar om och om igen i månader när något triggar just de spåren.
Hon är t ex väldigt triggad av saker som hon upplever som orättvisa och kan ofta uppleva att både vara rädd för att behandla andra orättvist såväl som att bli häftigt arg och upprörd om hon tycker att någon behandlar henne eller någon annan orättvist. Och då går liksom den bandspelaren igång och varvar upp henne mer och mer. Hennes föräldrar har genom åren blivit oerhört skickliga på att avleda henne när de märker att en trigger börjar aktiveras. Vilket är en förmåga som de genom att ha så stor erfarenhet av henne förvärvat.

Jag berättar det för att ge en tydligare bild av hur det som kan betraktas som jättekonstigt för en utomstående kan vara väldigt självklart och begripligt för en förälder till ett funktionsnedsatt barn.

Det den hör familjen enligt deras egen Facebookgrupp skrev ifrån början var att de valde att säga till A att ”Essie låg på sjukhus”. De valde också att flytta på A till en annan plats direkt. Min gissning - och jag vill betona att det är en gissning - är att det antagligen är mer hanterbart för A om hon tror att hunden är på sjukhus än om man sagt att den är borta. Och att risken för att dra igång nåt också minskar om hon inte är i miljön där hunden normalt är. För det väcker kanske väldigt mycket frågor som kanske också omfattar några av hennes sannolika triggers? Hon verkar ju ha lätt till utåtagerande beteende och kan kanske bli helt okontrollerbar då? Med en sådan liten ”vit lögn” kanske man kan balansera situationen bättre?
Beroende på hur betydelsefull (eller inte) hunden varit för henne så kan det också bli lättare att ge ett mer permanent besked om att hunden aningen är borta eller förmodad död till henne när det uppstått lite tids eller minnesmässig distans till försvinnandet sett ur A’s synvinkel då? Men också det är en kvalificerad gissning.

Vad jag däremot är rätt säker på det är att vad de valt att säga till A om hunden har mer att göra med hur man undviker att dra igång henne för att t ex undvika epilepsianfall, (som hon enligt tidigare artiklar i enköpingsposten medicinerar för) än på grund av något annat skäl.

Jag vill med det samtidigt tydliggöra att jag inte tagit någon ställning till hur eller varför hunden Essie har försvunnit. Det är för mig ännu en olöst gåta.
Tack för ditt utförliga svar!
De flesta av oss kan inte föreställa sig vad vardagen och relationen innebär när man har ett så pass funktionsnedsatt barn men tycker ändå att det är just de detaljerna som pappan uttalade i början som har gjort att man undrade vad sjutton är det här!
Om A befinner sig på en fyraårings intellektuella nivå hade man sagt att Essie är på semester, kommer du ihåg när du hade semester etc etc såvida man inte sitter med facit till händelsen kring hundens "försvinnande" och absolut inte vill att A ska avslöja det till omgivningen genom att lägga orden i munnen på dottern.Hade man som ägare verkligen trott att hunden hade blivit stulen så borde man också tro att det skulle klaras upp snabbt också genom all uppmärksamhet i media och ge dottern en enkel förklaring som kan förlängas och inte en slutgiltig förklaring.
Jag har verkligen ingen aning vad
som hänt Essie men tror inte att hon lever och tar det mesta här inne med en stor nypa salt och tycker att många här borde skämmas över hur man har uttryckt sig över särskilt A.
Tyvärr är det ju pappans egna uttalanden som har gjort att det känns som om "en hund är begravd".
Citera
2024-08-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har läst i kapp denna brokiga tråd och såg att den osynliga mamman poppat upp och sedan *poff* försvunnit. Fattade inte vad som hänt egentligen?

Tycker hon är så märklig. Vi har inga riktiga fakta om henne annat än att hon fick A som 19 åring. Och några screenshots som inte finns kvar, annat än dumpar.

Så vem är hon och vilken är hennes roll i sammanhanget?

Har tänkt mig henne som en kuvad kvinna, som är på väg att lämna sin man. Blev till sist förbannad, tog dottern och drog. Kanske till och med räddat hunden Men det är mitt påhitt, vad jag själv skulle ha gjort i en sådan sits.

Kanske är hon lika tokig som sin man, helt med på noterna och låter honom agera. På så sätt skyddar hon sig själv, pappan får vara hennes sköld och ta alla smällar.

Vad vet och tror vi egentligen om hennes roll? Är hon lika koko som pappan, men smart nog att hålla sig utanför?

Och jag hade gärna velat veta vad och var hon skrev. Vet man säkert det var mamman? Och varför försvann inlägget?

Mamman är en skuggfigur och mycket skicklig på att dölja sig bakom maken. Tror jag haft fel som sett henne som ett offer, en kuvad stackare..

Vad tror vi på forumet?
Tycker det är skumt att det bara verkar vara klanen Ö som drev detta. Man behöver inte vara aktiv på facebook i vanliga fall, men om ens hund försvinner är tystnaden bara konstig, som om man vill dölja något.
Citera
2024-08-07, 01:22
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Mobil:
Tack på förhand ❤️🙏❤️"

Så pga att Swishinsamlingen gick sjukt bra direkt höjde pappa psykopat belöningen från 50’ SEK till 100’ SEK, vem fan söker Swish till en belöning!? Den som tror på ett enda ord av denna byfåne har inte alla hästar hemma i stallet!
Citera
2024-08-07, 01:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Tycker det är skumt att det bara verkar vara klanen Ö som drev detta. Man behöver inte vara aktiv på facebook i vanliga fall, men om ens hund försvinner är tystnaden bara konstig, som om man vill dölja något.

Ja, exakt. Hon har ju en profil på fejjan och åtminstone en efterlysning borde ha funnits. Men hon är helt osynlig överallt.

Tänker att hon är beroende av A för sin försörjning. Och har sannolikt varit det tidigare, eftersom man kan få vårdbidrag för att vara hemma med sitt eget handikappade barn.

Kanske har det inkommit en orosanmälan på A, att pappan misskött sig grovt som förvaltare och mamman har misskött sig som handledare för assistenterna? Att föräldrarna är på väg att förlora sin kassako och dessutom dömas för diverse brott?

Vad jag vill komma fram till är att hon har lika ansvar. Det är så lätt att projicera sina egna tankar och komma fram till att hon är ett offer för pappan. Men är det så? Den öronbedövande tystnaden måste något betyda.

Vad som framkommit i diverse dumpar resonerar hon som pappan, att Essie är ett hjälpmedel som tar obegränsat med stryk utan problem. Det är en JÄVLA sak att säga och därför ser jag henne som medskyldig. Hennes agerande borde fram i ljuset, precis som pappans.

Vi har sett henne lugnt plocka ihop utomhus precis efter Essies försvinnande. Kanske fejkklipp av pappan, kanske inte. Själv säger hon inte ett barrolin.

Så vad tror vi?
Citera
2024-08-07, 01:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Återigen. Var finns informationen att de öppnat ärendet? Det finns info om en polisutredning. Det är inte samma sak som att öppna en gammal utredning.Vilken du sannolikt inte har någon info om då den är under sekretess. Jag citerade inte dig, jag citerar EP. Du är inte allvetande.

Haha, jo, jämfört med dig är jag allvetande. Och jo, polisen har åter öppnat utredningen kring Essies försvinnande. Du vet ju inte ens vad du skriver och citerar i dina egna inlägg
Citera
2024-08-07, 01:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
Du har dålig koll på vad P har sagt och inte sagt. Patrik skrev den 26/7: ”Informationen till personalen om att Essie är en så pass stabil hund att hon aldrig skulle säga ifrån trots att hon blir slagen nästan till död, är korrekt men tagen ur sin kontext då det just på grund av detta är extremt viktigt att personalen snabbt tar undan Essie innan något händer Essie.”
Fan, jag mår dåligt och får hjärtklappning när jag citerar vad han skrivit.

Att du mår illa av att personalen skall ta undan Essie om dottern blir utåtagerande är ju tragiskt för dig.
Att du inte heller förstår skillnaden i det som pappan faktiskt sa och menade, och det som påstods i inlägget jag citerade visar bara på bristande läsförståelse.

Essie är en undergiven hund, det är en del av hennes mentalitet, och det gör henne sårbar, därför måste hon tas om hand ifall hon hamnar i en situation där dottern, eller någon annan för den delen, blir utåtagerande. Det har inget med vare sig dottern eller familjen att göra och inget som någon kan skyllas för. Men du fattar kanske inte det heller.
Citera
2024-08-07, 01:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag hoppas att assistenterna tar juridisk hjälp som kan reda ut alla kränkningar dom utsatts för på sin arbetsplats.

Några av dem kommer att bli tilldelade offentliga försvarare, och det kommer de behöva, de riskerar långa fängelsestraff.
Citera
2024-08-07, 02:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Är det inte du som skrivit tidigare i tråden att du visste att hunden är räddad och antydde att du också visste var den fanns, och lovade återkomma lite senare?

Jo, det är det. Hegamon är en ökänd liten skogsvarelse här på forumet som ofta skriver den typ av inlägg som du uppmärksammat. Försöker ge sken av att ha inside information, men har i själva verket ingen information alls som inte alla andra i tråden också redan har.

Ingen information har framkommit om var Essie finns. Sannolikt har hon förts ur landet och sålts vidare. Den som tog henne kan inte lämna tillbaka henne, ens om den skulle vilja.
Citera
2024-08-07, 02:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Nej, det var det dummaste jag läst. Det fattar du väl själv att djurplågeri inte ersätts av försäkringsbolaget. Du får nog ta och läsa igenom försäkringsbolagets villkor. Lycka till att få ut någon ersättning om det skulle komma fram.

Att du inte förstår de juridiska omständigheterna innebär inte att jag behöver läsa igenom villkoren.
Citera
2024-08-07, 02:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Så pga att Swishinsamlingen gick sjukt bra direkt höjde pappa psykopat belöningen från 50’ SEK till 100’ SEK, vem fan söker Swish till en belöning!? Den som tror på ett enda ord av denna byfåne har inte alla hästar hemma i stallet!

Där har vi pappans stora misstag. Om han inte varit girig, skulle han ha kommit undan. Fått mängder med sympati och pengar på kontot.

Vi hade alla trott på historien om den stulna hunden och den hade försvunnit i mediabruset efter de 14 dagar som var deadline.

Nu sket det sig med råge. Tack och lov kan A inte läsa eller hänga på sociala medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in