2024-08-06, 14:27
Medlem
RFTs avatar
Jag fortsätter mitt inlägg från kl 06:49 i dag.
Finns det några på den tiden unga män i Mariestad kvar, som IB och Ugglan inte hängt ut.
XX är säkert inblandad för han hade taskig kvinnosyn; YY är säkert inblandad för han hade kort stubin; ZZ är säkert inblandad för han var enligt tredjehandsrykten kåt på H i smyg.
Ja, ungefär så låter det.

Bakomliggande orsak, nej det är inte nödvändigt enligt Ugglan och IB.
Leif GWP satt i TV 4 och sa att det är en oplanerad gärning. Det var inte meningen att H skulle dö, det var inget överlagt mord. Men en oplanerad gärning kan ju mycket väl ha föregåtts av en osämja mellan H och en ung man som vi kan kalla WW, en osämja som hade sin orsak i en händelse längre bak i tiden. Det eskalerade och så gick det snett, utan att det var planerat att det skulle gå så.
Jag menar att detta är mycket mer troligt än att t ex ZZ skulle ha haft ihjäl H bara för att han fick nobben av H.
Senast redigerad av RFT 2024-08-06 kl. 14:34.
Citera
2024-08-06, 16:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
KMs exakta roll i Kohagen denna natt vet vi ej, MEN jag kan säga att vi vet med största sannolikhet att han var den pilotman med den klädsel som stämde mycket bra in på KM som P4-reportrarna PW och Mats säger/skriver. KM som ej heller kan förklara vad han gjorde denna tid på dygnet och fram till att han hinns upp av kompisen Henrik A i sista backen nära hemmet vid 3:30. Alltså från telefonsamtalet på torget c.a 2:15 fram till 3:30 , ger en lucka på 1 timma och 15 minuter som han inte vet vad han gjort som han säger.

Detta ovan ligger alltså fast det kan vi inte "trolla bort" på ett smidigt sätt åt KM tyvärr. Del. 2 i detta då. Vad hände detta par uppe i Kohagen och vad blev KMs roll ?

Det kan ju vara så att KM "bara" blev ett passivt och paralyserat vittne som inte kunde hjälpa Helena. Men tänker vi endast på denna mening här så är bara detta i sig förenat med något som kan uppfattas som "en skam" och "en svart fläck". Detta var fraser som KM själv använde i "Att lösa ett mord ", men menat som han sade att han varit misstänkt av polisen i alla år. Var det verkligen endast detta som var en så fruktansvärd skam eller var det något mer ? Vi skall ju veta detta om KM att ingen har någonsin fått veta att han just han varit misstänkt av polisen för detta och varit inne på flera förhör, för hans namn hade aldrig läkt ut (P4. dok. 2017). Det är bara han och polisen som vetat detta. Detta säger han ju själv till PW och Mats på rastplatsen också att hans närmaste inte vet någonting.

Detta är en stor skillnad att bära en sådan här anklagelse av polisen i HEMLIGHET i alla år, än att om ALLA vet. "Att bli uthängd i samhället", som polisen Lars Johansson sade, är GMs största skräck och inte själva straffet. Helt klockrent rätt i en liten småstad där alla vet vem du är...Detta har då dock KM hela tiden varit noga med att dölja redan 1998 med nekande av advokat, då hans namn i och med detta undvek att bli känt på tingsrätten. Han säger ju också detta i "Att lösa ett mord" , "att dom där hemma vet ingenting om detta".

Man kan också tänka sig att KMs roll på brottsplatsen kom att bli något mer än bara ett passivt och paralyserat vittne. Att han då blev mer insyltad i detta mycket för att rädda sitt eget skinn av rädsla att GM även skulle döda honom strax efter Helena togs av daga. Det bör ju även varit så att hans sambo i telefonsamtalet från torget inte fick infon om att han tänkt följa Helena hem som han var intresserad av. Gabriella säger ju även till Lotte att hon fått reda på från vänner till Helena i efterhand att de känt till att KM hade varit detta även en tid före den 14 juni 1992.

Om KM mot förmodan hade sagt till sambon att följa Helena hem så hade det blivit rörigare för honom att krångla sig ur detta senare - "att det ej blev så ändå" typ...Sedan tror jag att KM fick syn på en ensam gåendes Helena när han står där telefonkiosken och ser till att avsluta samtalet ganska snabbt då , för att hinna upp Helena. Sambon visste alltså inget om detta. Sambon som var en av Helenas bästa väninnor då.

Det kan också blivit så här att GM skrämt upp KM efter detta hastiga brott från att det att Helena till slut rusar mot sitt hem och en av GM rusar efter och råkar då döda henne ,som nog förvånar både de två andra GM samt KM som stod kvar nära Ekuddenvägen. Den bilden har jag ju framför mig som en hypotes. Alltså att de säger att "ingen har åkt förbi här och sett oss" , "varken komma eller åka men du har blivit sedd med henne gåendes på bron av det sällskap som vi också såg komma ner på Kungsgatan". "Vi kommer att neka och om vi ändå blir gripna kommer vi att skylla på dej". "Du kommer att kladdas in i detta och dragas med i fallet".

Borttagandet av kroppen kan just ha att göra med KM. Det kan ha varit rent av hans ide´ att be dem att ta bort kroppen från brottsplatsen kanske för att en död Helena på brottsplatsen skulle göra honom misstänkt för att han gått hem med Helena och mycket riktigt så inkom det ett vittne-brovittnet endast dagar efter försvinnandet, som sett vad jag skulle säga var just KM och Helena på bron denna natt. Hade inte detta tips registrerats fel då så hade polisen kommit efter KM redan i inledningsskedet.

Man kan se detta dilemma då som en sorts kohandel emellan KM och GM att de har en sorts hållhakar på varandra i denna galet plötsligt uppkomna situation. Båda parter kan alltså tjäna på att "Helena försvinner" och aldrig hittas. Det är nog också så att om kroppen hittas så kan detta utlösa en sorts kedjereaktion där allt sätts på sin spets och GM kan vara rädda för att KM kan bryta ihop helt och hållet av detta och börja prata ut och allt kan komma i dagen. Man kan också resonera utifrån det att om ingen kropp hittas så blir det svårt för polisen att utröna vem som gjort vad på brottsplatsen om ord står mot ord senare emellan KM och GM. En hypotes alltså.
Fan vad du tjatar om att KM var inblandad, blir så jävla less på dina korkade förklaringar!
Du kan aldrig ha varit så pass full, att du yrar runt på stan och sen får minnesluckor.
Men B.W då? Han såg väl inte K.M med H.A utanför Stadt?
B.W är mysko så in i helvete och har dessutom erkänt på fyllan.
Han var berusad på folköl och alltså inte dyngfull som K.M sågs vara.
Citera
2024-08-06, 17:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viggah
Jag tror KM våldtog helena alt grovt sexuellt övertramp.. blev påkommen av män som drogs med i hela grejen i stundens hetta som också dödar henne varav KM får panik å drar hem och övriga gm fraktar bort kroppen. KM kan därför inte gola för d va han som gjorde första övertrampet.
Tror knappast K.M var i stånd att våldta då han ansågs vara dyngfull.
Så vilket jävla skitsnack från dig!🤮
Kryp tillbaka till det hål du kom från.
Senast redigerad av rubin22 2024-08-06 kl. 17:06.
Citera
2024-08-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
KMs exakta roll i Kohagen denna natt vet vi ej, MEN jag kan säga att vi vet med största sannolikhet att han var den pilotman med den klädsel som stämde mycket bra in på KM som P4-reportrarna PW och Mats säger/skriver. KM som ej heller kan förklara vad han gjorde denna tid på dygnet och fram till att han hinns upp av kompisen Henrik A i sista backen nära hemmet vid 3:30. Alltså från telefonsamtalet på torget c.a 2:15 fram till 3:30 , ger en lucka på 1 timma och 15 minuter som han inte vet vad han gjort som han säger.

Detta ovan ligger alltså fast det kan vi inte "trolla bort" på ett smidigt sätt åt KM tyvärr. Del. 2 i detta då. Vad hände detta par uppe i Kohagen och vad blev KMs roll ?

Det kan ju vara så att KM "bara" blev ett passivt och paralyserat vittne som inte kunde hjälpa Helena. Men tänker vi endast på denna mening här så är bara detta i sig förenat med något som kan uppfattas som "en skam" och "en svart fläck". Detta var fraser som KM själv använde i "Att lösa ett mord ", men menat som han sade att han varit misstänkt av polisen i alla år. Var det verkligen endast detta som var en så fruktansvärd skam eller var det något mer ? Vi skall ju veta detta om KM att ingen har någonsin fått veta att han just han varit misstänkt av polisen för detta och varit inne på flera förhör, för hans namn hade aldrig läkt ut (P4. dok. 2017). Det är bara han och polisen som vetat detta. Detta säger han ju själv till PW och Mats på rastplatsen också att hans närmaste inte vet någonting.

Detta är en stor skillnad att bära en sådan här anklagelse av polisen i HEMLIGHET i alla år, än att om ALLA vet. "Att bli uthängd i samhället", som polisen Lars Johansson sade, är GMs största skräck och inte själva straffet. Helt klockrent rätt i en liten småstad där alla vet vem du är...Detta har då dock KM hela tiden varit noga med att dölja redan 1998 med nekande av advokat, då hans namn i och med detta undvek att bli känt på tingsrätten. Han säger ju också detta i "Att lösa ett mord" , "att dom där hemma vet ingenting om detta".

Man kan också tänka sig att KMs roll på brottsplatsen kom att bli något mer än bara ett passivt och paralyserat vittne. Att han då blev mer insyltad i detta mycket för att rädda sitt eget skinn av rädsla att GM även skulle döda honom strax efter Helena togs av daga. Det bör ju även varit så att hans sambo i telefonsamtalet från torget inte fick infon om att han tänkt följa Helena hem som han var intresserad av. Gabriella säger ju även till Lotte att hon fått reda på från vänner till Helena i efterhand att de känt till att KM hade varit detta även en tid före den 14 juni 1992.

Om KM mot förmodan hade sagt till sambon att följa Helena hem så hade det blivit rörigare för honom att krångla sig ur detta senare - "att det ej blev så ändå" typ...Sedan tror jag att KM fick syn på en ensam gåendes Helena när han står där telefonkiosken och ser till att avsluta samtalet ganska snabbt då , för att hinna upp Helena. Sambon visste alltså inget om detta. Sambon som var en av Helenas bästa väninnor då.

Det kan också blivit så här att GM skrämt upp KM efter detta hastiga brott från att det att Helena till slut rusar mot sitt hem och en av GM rusar efter och råkar då döda henne ,som nog förvånar både de två andra GM samt KM som stod kvar nära Ekuddenvägen. Den bilden har jag ju framför mig som en hypotes. Alltså att de säger att "ingen har åkt förbi här och sett oss" , "varken komma eller åka men du har blivit sedd med henne gåendes på bron av det sällskap som vi också såg komma ner på Kungsgatan". "Vi kommer att neka och om vi ändå blir gripna kommer vi att skylla på dej". "Du kommer att kladdas in i detta och dragas med i fallet".

Borttagandet av kroppen kan just ha att göra med KM. Det kan ha varit rent av hans ide´ att be dem att ta bort kroppen från brottsplatsen kanske för att en död Helena på brottsplatsen skulle göra honom misstänkt för att han gått hem med Helena och mycket riktigt så inkom det ett vittne-brovittnet endast dagar efter försvinnandet, som sett vad jag skulle säga var just KM och Helena på bron denna natt. Hade inte detta tips registrerats fel då så hade polisen kommit efter KM redan i inledningsskedet.

Man kan se detta dilemma då som en sorts kohandel emellan KM och GM att de har en sorts hållhakar på varandra i denna galet plötsligt uppkomna situation. Båda parter kan alltså tjäna på att "Helena försvinner" och aldrig hittas. Det är nog också så att om kroppen hittas så kan detta utlösa en sorts kedjereaktion där allt sätts på sin spets och GM kan vara rädda för att KM kan bryta ihop helt och hållet av detta och börja prata ut och allt kan komma i dagen. Man kan också resonera utifrån det att om ingen kropp hittas så blir det svårt för polisen att utröna vem som gjort vad på brottsplatsen om ord står mot ord senare emellan KM och GM. En hypotes alltså.

Hur orkar du? Har du ett liv utöver FB, likaså Ugglan? Ni har garanterat aldrig haft minnesluckor iaf, vilket säkert 10/20 procent av de killar runt 20-30 år som var på stadt den kvällen hade. Det var så verkligheten var. Kan inte du och Ugglan ta in på Stadshotellet i Mariestad och supa er dyngfulla och återkomma med resultatet.
Citera
2024-08-06, 19:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
[…]

Hur vet du det?

För att Ulrika aldrig har varit föremål för misstanke från ordningsmaktens sida.

Men då (igen) är det mina två frågorna till dig som du hittills har vägrat att svara på:

1) Hur vet du att KM är oskyldig?
2) Hur vet du att Helena var flörtig?
Citera
2024-08-06, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Hur orkar du? Har du ett liv utöver FB, likaså Ugglan? Ni har garanterat aldrig haft minnesluckor iaf, vilket säkert 10/20 procent av de killar runt 20-30 år som var på stadt den kvällen hade. Det var så verkligheten var. Kan inte du och Ugglan ta in på Stadshotellet i Mariestad och supa er dyngfulla och återkomma med resultatet.

Är det ändå inte lite konstigt att två huvudpersoner - KM och PU - BÅDA har en passande minneslucka från 02:00 och framåt? Dels KM mellan 02:00 och 04:00, eftersom Lars Johansson säger att KM inte har kunnat presentera ett hållbart alibi för den här tiden (möjligen med reservation för att KM skulle ha ringt till sin sambo runt kanske 02:15 [om det nu är sant]), dels PU mellan som längst 02:00 och cirka 06:00, med möjligt avbrott för en påstådd taxiresa strax efter 03:00, och som bör ha varit över senast vid cirka 03:30? Plus att PU hade tagit sin bil ner till stan ... Det är nämligen två frågor som PU totalvägrade att ta i: Att vittnen såg honom med rivsår, och att han hade tagit sin bil ner till stan. Är det inte konstigt att PU duckade för just de frågorna?
Citera
2024-08-06, 19:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag vidhåller fortfarande att kännedom om H:s liv och leverne tiden innan den 14 juni, är nyckeln till gåtan. Du ser H som ett objekt som blev utsatt för ett brott som bara hände, utan något motiv och orsak. Jag och en del andra ser henne som ett subjekt, en person av kött och blod, en person med tankar, känslor, framtidsdrömmar etc. Vi försöker hitta någon händelse i hennes liv som kan vara bakomliggande orsak till brottet och på så sätt få fram en tänkbar gärningsman.

Jag vet inte riktigt om du är helt jävla dum på riktigt eller om du bara gör dig dum. Vi har i åratal försökt leta fram något "bakomliggande", men inget hittat. Det är INTE så att vi inte "vill" hitta något, eller att vi inte försöker. Det närmaste vi kommer är ett påstått telefonsamtal strax före försvinnandet (en obekräftad uppgift) samt en person i en bil som ska ha setts prata med Helena vid Runstensvägens vändplan.

Du anklagar oss andra för att tynga tråden med samma "skit" gång efter gång, men du själv då? Du tjatar om ditt motiv in absurdum utan att på något endaste sätt komma framåt. Börja göra något själv, någon jävla gång. Ring till Ulrika, vet jag. Eller till Pernilla. Eller till polisen. Vi andra har ringt en del samtal. Jag förväntar mig inte att du återkommer i tråden förrän du har något att presentera.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-06 kl. 19:33.
Citera
2024-08-06, 19:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citerar mig själv om det som vi faktiskt har att gå på:

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag utvidgar mina sju punkter till nio punkter.

1) En kvinna och en man sågs gå västerut på Marieholmsbron (åt det håller som Helenas bostad låg) i ett för fallet högintressant tidsfönster.
2) Kvinnan iakttogs ha på sig ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att mannen bar pilotglasögon.
4) Kvinnan och mannen noterades vika av höger efter bron - åt det hållet som stigen bakom fängelset tog sin början. Detta ger oss ytterligare en anledning att dra en slutsats: Att det var Helena som gick i riktning mot hemmet.
5) Det finns ingen annan kvinna och man som passar in på brovittnets beskrivning och som har hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.
6) Vi vet att Helena hade sagt till sin syster Ulrika – och till BW – att hon skulle gå hem. Helena hade också hörts fråga inne på Stadt om (ungefär) ”är det ingen som ska gå åt mitt håll?”. Det är helt uppenbart att Helena skulle gå hem, och därför är det fullständigt ologiskt att/om hon skulle ha ändrat sig.
7) Det finns ingen iakttagelse av att Helena skulle ha ändrat sig om att gå hem och i stället ha stigit in i en bil.
8) Gabriella har sagt: "Helena skulle inte hoppa in i en främmande bil när hon kunde gå hem. Att gå tio minuter en jättefin sommarkväll är inget och enligt vittnen hade hon redan lämnat Stadt och gått förbi torget på väg hemåt."
9) Ulrika har sagt att de (var för sig eller tillsammans) aldrig tog taxi hem eftersom det inte fanns någon anledning.

Det blir bara mer och mer som pekar på att Helena gick hem - som hon hade sagt att hon skulle göra.
Citera
2024-08-06, 20:32
Medlem
Citat:
Är det ändå inte lite konstigt att två huvudpersoner - KM och PU - BÅDA har en passande minneslucka från 02:00 och framåt? Dels KM mellan 02:00 och 04:00, eftersom Lars Johansson säger att KM inte har kunnat presentera ett hållbart alibi för den här tiden (möjligen med reservation för att KM skulle ha ringt till sin sambo runt kanske 02:15 [om det nu är sant]), dels PU mellan som längst 02:00 och cirka 06:00, med möjligt avbrott för en påstådd taxiresa strax efter 03:00, och som bör ha varit över senast vid cirka 03:30? Plus att PU hade tagit sin bil ner till stan ... Det är nämligen två frågor som PU totalvägrade att ta i: Att vittnen såg honom med rivsår, och att han hade tagit sin bil ner till stan. Är det inte konstigt att PU duckade för just de frågorna?
Ja men PU är ju 100 gånger mer intressant. Jag har inte antytt något annat. Jag har hela tiden haft honom och Bw som tänkbara kandidater. Kanske inte gemensamt men i all fall minst en av dem. Bland annat så sticker deras ”liv” ut efter Helena försvinnande.
Citera
2024-08-06, 22:10
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt om du är helt jävla dum på riktigt eller om du bara gör dig dum.

När sakargumenten tryter…

Gick hem eller åkte bil? Detta trätande om hur det egentligen var leder ingenstans, sida upp och sida ner utan att man närmat sig lösningen ens 1 millimeter.

Om du sitter med ess i rockärmen, och har löst problemet, kontakta polisen. Vad hindrar dig, du blir hjälte.
Varför sitta här och försöka övertyga folk, du märker ju att vi inte låter oss övertygas.
Senast redigerad av RFT 2024-08-06 kl. 22:39.
Citera
2024-08-06, 22:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Ja men PU är ju 100 gånger mer intressant. Jag har inte antytt något annat. Jag har hela tiden haft honom och Bw som tänkbara kandidater. Kanske inte gemensamt men i all fall minst en av dem. Bland annat så sticker deras ”liv” ut efter Helena försvinnande.

Bra att vi tänker lite lika, ändå!
Citera
2024-08-06, 22:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Och vad har BW för alibi? Han nämner du inte så mycket.
Ulrikas fina kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in