2024-08-06, 20:14
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Dem anmälde ju till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen gjorde ingenting.
Varför tror du länsstyrelsens beslut skulle förändras bara för att någon kidnappat hunden?

Därför att fallet är extremt medialt uppmärksammat.

Vilka dem, menar du de, vilka är de?
Citera
2024-08-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jag hoppa att hon är omhändertagen av vettiga djurvänner / av myndigheterna med sekretess än att hon är död. Men förstår det komplicerade med att säga hur det ligger till isåfall

Det finns inte på kartan att hon skulle vara omhändertagen av någon myndighet. De gör inga under bordet kidnappningar av hundar. Men jag hoppas också att hon är hos personer som är snälla mot henne och förstår att de befinner sig i rejäl knipa… För om de blir avslöjade och inte kan få fram tillräckligt solida bevis för att hunden blivit misshandlad hos familjen så kommer hunden att omedelbart återföras till familjen vilket i så fall är fullt rimligt. Men inte bra om det i realiteten också förekommit misshandel. Om de däremot kan bevisa uppenbar misshandel så kan det däremot kanske medföra ett omhändertagande av Länsstyrelsen. Men det medför knappast straffrihet för deras egen del.

Det är just det problematiska med att inte go by the book…

Men om de har på fötterna så får man hoppas att hunden kan bli omhändertagen. Har de inte på fötterna så blir det betydligt svårare…
Citera
2024-08-06, 20:21
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Därför att fallet är extremt medialt uppmärksammat.

Vilka dem, menar du de, vilka är de?
Hänger du inte med i fallet?
Stället som tränade hunden innan A fick henne som assistanshund. Dem fick information att hunden blev sparkade med mera. Dem gjorde då en anmälan till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen informerade då pappan om anmälan, men länsstyrelsen sa också att dem inte skulle utreda familjen eller anklagelserna.
Efter det blev hunden stulen/försvann.
Länsstyrelsen kommer inte ändra sitt beslut bara för att en hund stjäls. Om dem gjorde det kommer ju alla börja stjäla djur när dem anser att länsstyrelsen agerar felaktigt.
Citera
2024-08-06, 20:21
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Om det var välplanerat så visste de om många övervakningskameror och speciellt de 5-7 stycken på framsidan. På baksidan fanns bara 2 (?) och kunde man slå ut de med en teknisk pryl är det möjligt.

Jag spekulerar och de där unga tjejerna har upplevd mycket skit på sin arbetsplats och de har säkert pratat med sina mammor och pappor om hur Essie har fått illa. Så det kan vara vuxna bekannta/familj som skapade en genomtänkt plan.

Enda man vill veta, mår Essie bra?

Nej det var inte assistenternas vuxna bekanta, mammor och pappor som kidnappade hunden. Det är så extremt osannolikt att det inte finns på en karta.

Det enklaste hade varit att sno hunden när assistenterna var själva med dottern och mamman var ledig.
Citera
2024-08-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Det där med tampongerna är så jävla äckligt.
Om det nu stämmer.
Stor risk att en fastnar och måste grävas fram.
Vet han ens hur mycket man kan blöda? Tror inte han vill ha blod i poolen eller på altanen, eller golvet inne. (Om man nu inte vill dra ut den på gräsmattan) Det är inte lätt att få bort blod från klinkersfogar kan jag upplysa om.
Det handlar inte enbart om blod i poolen eller att en tampong kan fastna utan när man har menstruation så är man även mera öppen för infektioner i underlivet och att bada i en pool är kanske inte att rekommendera
Citera
2024-08-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och varifrån fick du hypotesen att personalen skulle ha blivit uppmanad att acceptera att Essie får stryk?

Hittade du bara på? I så fall väldigt fullt. Riktigt, riktigt fullt och en retorik som få här går på. Nu ligger du på samma låga nivå som den där blixtsnuben/snubban.

Jag vet uppriktigt sagt inte vad du är ute efter…?

Har eller har inte assistenten som är uppgiftslämnare till detta inte citerat detta i syfte att visa upp familjen som elaka mot hunden? Ja eller nej?
Citera
2024-08-06, 20:27
Medlem
Kom på en annan grej, en assistent skrev att föräldrarna förbjöd assistenterna att göra en anmälan till LS. Finns i skärmdumpen från LS.

Om föräldrarna var medvetna om att Essie blev så misshandlat att assistenterna skulle göra en anmälan så var nog P. redo på att något sånt kunde hända (Därför var han redo med media, FB-grupp mm.) och eftersom Essie är som en pryl/rullstol så kunde hon snabbt ersättas av en annan hund.

Att allt skulle gå snabbt kan vara försäkringsbedrägeri eller för att föräldrarna tyckte att "det funkade så bra med Essie nu i slutligen" att det måste snabbt en ny hund hit för att ta emot allt stryk och inte assistenterna.

Spekulerationer.
Citera
2024-08-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det finns inte på kartan att hon skulle vara omhändertagen av någon myndighet. De gör inga under bordet kidnappningar av hundar. Men jag hoppas också att hon är hos personer som är snälla mot henne och förstår att de befinner sig i rejäl knipa… För om de blir avslöjade och inte kan få fram tillräckligt solida bevis för att hunden blivit misshandlad hos familjen så kommer hunden att omedelbart återföras till familjen vilket i så fall är fullt rimligt. Men inte bra om det i realiteten också förekommit misshandel. Om de däremot kan bevisa uppenbar misshandel så kan det däremot kanske medföra ett omhändertagande av Länsstyrelsen. Men det medför knappast straffrihet för deras egen del.

Det är just det problematiska med att inte go by the book…

Men om de har på fötterna så får man hoppas att hunden kan bli omhändertagen. Har de inte på fötterna så blir det betydligt svårare…

Nej jag tänker samma, mycket kan man säga vad Länsstyrelsen hittar på men allt registreras om inte annat står de under sekretess i registerutdraget och något sådant finns inte.

En sak jag tänkte på däremot, mamman har inte uttalat sig alls? Finns det någon som sett eller hört Amanda eller mamman efter detta?

Finns det ingen möjlighet att mamman tog Amanda och hunden och drog? Eller att de själva har omplacerat hunden hos folk de litar på för att säga att hon är stulen och få ut pengarna? Att någon skall ha lyckats ta henne med all övervakning som funnits runt huset måste vara väldigt insatt och välplanerat därför jag har lite svårt att tro på det även om jag hoppas hon mår bra och är i trygghet så tror jag fortfarande att hon är död tills jag ser något som bevisar motsatsen
Citera
2024-08-06, 20:35
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Hänger du inte med i fallet?
Stället som tränade hunden innan A fick henne som assistanshund. Dem fick information att hunden blev sparkade med mera. Dem gjorde då en anmälan till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen informerade då pappan om anmälan, men länsstyrelsen sa också att dem inte skulle utreda familjen eller anklagelserna.
Efter det blev hunden stulen/försvann.
Länsstyrelsen kommer inte ändra sitt beslut bara för att en hund stjäls. Om dem gjorde det kommer ju alla börja stjäla djur när dem anser att länsstyrelsen agerar felaktigt.

Återbördas hunden till familjen kommer Länsstyrelsen ha ett "case" igen och med tanke på tidigare anmälan från de, dem, dim och dum, hen och doms, och att media uppmärksammat fallet kommer myndigheten självklart att gå djurvännerna tillmötes och ta det säkra före det osäkra.

Dim förstår, do också misstänker jag?
Citera
2024-08-06, 20:35
Medlem
Citat:
Det är skillnad. Att en person med kunskap avlivar ett djur är helt lagligt. Och som jägaren kan han avliva en hund utan att orsaka onödigt lidande för hunden.
Dock tror jag inte han avlivat hunden. Jag hoppas att ingen varit sjuk nog att skada hunden.
Och jag tror inte farfarn skulle skjuta en fullt frisk hund.

Var Essie frisk eller oskadad då? Om hon blev skadad av A så kanske hon hade gamla skador sedan innan. Då går du nog inte till en veterinär eftersom de har anmälningsplikt. En veterinär anmälan till Länsstyrelsen brukar tas på enormt allvar.
Om det nu är så, vågar man chansa på veterinärbesök?
Citera
2024-08-06, 20:39
Medlem
Citat:
Dem anmälde ju till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen gjorde ingenting.
Varför tror du länsstyrelsens beslut skulle förändras bara för att någon kidnappat hunden?

De gjorde inget för hunden försvann så "lägligt" innan. Lika "lägligt" som allt annat i denna bisarra historien..
Citera
2024-08-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Folk har inte smugit förrän PÖ sa att hunden blivit stulen. Och han får inte ha några kameror uppsatta utan det är isf assistantföretaget som ska sätta upp dem. Kom ihåg att huset är en arbetsplats o inte PÖS privata bostad. Det är ytterligare ett brott.
Fast nu råkar det ju vara så att när man jobbar som personlig assistent så är man i någons hem och alltså inte på en "arbetsplats" i den bemärkelsen. Så nej inget olagligt har skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in