Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Well gubben, min empatiska förmåga är testad och jag ligger i den 95e percentilen enligt vissa test.
Du förväxlar dessutom empati med sympati.
Jag kan känna empati med föräldrarna och A vilket jag också uttryckt i tråden. Men de är inte offren här.
Samtliga är offer för sin konstitution men tråden avhandlar Essies försvinnande och där är bara A ett offer men bara delvis eftersom hon ges bestämmanderätt och inte fråntagits den.
Hon är då vad jag förstår i lagens mening kapabel att ta ansvar för sina handlingar.
Det verkar som Sancho Panza 3 också bara vill tysta människor som berättar sanningen. Så beter sig inget offer, människor som skrämmer och trakasserar ska man stänga av sin empati gentemot och fokusera på sakfrågan.
Vad som ledde fram till Essies försvinnande. Hunden är det stora och verkliga offret i detta.
Jag kan utveckla det jag skrev om inlärd hjälplöshet, vilken uppstår när en individ gång på gång utsätts för ett obehag (smärta, höga ljud, gap och skrik, våld och andra obehag) och hindras undkomma.
Personal vittnar om att det skriks flera gånger om dagen, vi vet också att Essie utsatts för våld.
I en flock så håller sig ranglåga undan den hund som är aggressiv, de kan också blotta strupen för att visa underkastelse och avvärja aggression.
Essie hade ingen möjlighet att kontrollera graden av aggressivitet hon utsattes för.
Under stress så har både djur och människor ett antal vägar att gå.
Graden av stress påverkar reaktionen.
Fight eller flight var inte en möjlighet för Essie, det hade tränats bort och i hemmet lyftes hon tillbaka. En skräckslagen hund eller människa kan också frysa, för hundar är den fjärde stressreaktionen underkastelse vanligare.
Detta misstar folk som att djuret eller människan är lugn men stressnivåerna är skyhöga.
Essie har alltså tränats till underkastelse vilket är ett livshotande tillstånd som i förlängningen kan lede till döden. Det finns det forskning på och har funnits länge.
Jag är mycket kritisk till hur psykisk hälsa hundar används, det ska inte ske på bekostnad av hundens hälsa då det strider mot djurskyddslagen.
Från början engagerade sig halva Sverige i att Essie skulle hem, när det uppdagades vilket hem så tvärvände opinionen.
Att E och hans vapendragare har en sådan konstitution att de inte förstår varför det inte är etiskt försvarbart att utsätta ett djur för detta är tragiskt, men då de styvnackat vidhåller kommer trycket att öka.
Inte för att man har något emot dem utan för att förhindra att ännu ett djur utsätts.
Smutskastning av upprätthållare av den allmänna moralen kommer inte att fungera hur aggressiv du eller de andra än blir.
Empatiska människor styrs av principen att skydde de svaga och värnlösa, ni andra har ett val.
Välskrivet och med tydligt fokus på Essies hälsa. Bra.
Lägger till den fjärde reaktionen "fawn" som går att se hos djur och människor med som utsätts för hot och trauma, fysiskt och eller psyksikt:
"Fawn: This response is used after an unsuccessful fight, flight, or freeze attempt. The fawn response occurs primarily in people who grew up in*abusive families*or situations.*
Signs of a fawn response include:*
- Over-agreement
- Trying to be overly helpful
- Primary concern with making someone else happy
What Causes the Fawn Response?
The fawn response often covers up distress and damage you’re feeling inside due to trauma. Fawning is a common reaction to*childhood abuse. The fawn response is your body’s emotional reaction that involves becoming highly agreeable to the person abusing you.*
The fawn response can cause confusion and guilt if you have PTSD. Even if you’re being treated poorly, your instinct drives you to soothe your abuser instead of resorting to the flight or fight response.
Signs of fawning behavior include:*
- Overdependence on the opinions of others
- Little to no boundaries
- Vulnerability to narcissists
- Being easily controlled and manipulated*
The fawn response is believed to occur in people who grew up with*narcissistic parents. You may have been neglected or rejected constantly as a child. Being helpful and agreeable was the only means of survival.*
The problem with the fawn response is that it can cause codependent adults and make you lose your sense of identity."