2024-08-06, 16:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Det där måste vara århundradets taffligaste motsägelse och årtusendets mest uppenbara självbedrägeri

Dottern är utan tvekan ett offer här, på många sätt och vis. Så även pappan, på många sätt och vis. De är också offer för de lögner, hat och förtal som du och andra näthatare sprider.
Du diskuterar som ett barn, lite problem med dina jag-funktioner eller är du manipulativ?

Du klippte i inlägget.

Skratt och face palm emojis visar bara att du är imbecill och saknar retorisk förmåga.
Men fortsätt du
Citera
2024-08-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Hur skulle dock assistenten kunna stänga av och sätta på kamerorna när pappan sagt till assistenterna att kamerorna inte fungerade? så dem visste inte ens att kamerorna fungerade och hur man stängde av/satte på kamerorna.
Så det kan inte vara en av assistenterna som stal hunden.

Det är en bra fråga men det finns fler frågor i så fall kring det som måste besvaras om den hypotesen ska hålla…

OM det är så att kamerorna varit i medvetet bruk, vilket i så fall bara är lagligt om alla som arbetar i huset gett sitt uttryckliga samtycke till det. Om det är så är förmodligen också personalen medvetna om att kamerorna kan spela in saker. Om det däremot är så att assistenter som ogillar pappan och familjen upptäcker att de också filmas så blir det ännu troligare att de börjar luska i hur kamerorna fungerar. Om man då leker vidare med tanken att det är personer som antingen tillhört assistansgruppen eller kontakter till dem som utfört detta så blir det inte orimligt att anta att någon som då kanske jobbar natt ensam roat sig med att undersöka hur kamerorna fungerar…? det är inte helt långsökt.

OM det är så att ingen haft kunskap om kamerorna så har de i så fall haft tur att kamerorna laddade ur precis just då… och det blir genast lite mindre troligt…
En tredje möjlighet är att kamerorna inte används alls mycket längre och kanske till delar inte ens fungerar. Men kanske hackar fram en bild då och då med lite time lapses emellan… Är det så blir det rimligare igen att det bara råkat bli så att hunden råkade hamna på bild och sen försvann…

Men utan att kunna studera hur kamerorna funkar i huset så blir allt egentligen ändå i slutänden bara mer eller mindre lyckade gissningar…och jag vill poängtera att jag inte vill ta ställning till hur Essie försvunnit. Det är således också möjligt att ingen assistent har med det att göra öht…
Senast redigerad av Scoutsin 2024-08-06 kl. 16:33.
Citera
2024-08-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Inte för att man har något emot dem utan för att förhindra att ännu ett djur utsätts.

Bra skrivit. Vill också kommentera om "de" får djurförbjud så är det nog fine för många av oss. Då kan man andas ut lite.

Finns det några anmälningar eller annat just nu som gör att de kan få djurförbjud eller måste ett nytt husdjur misshandlas?
Citera
2024-08-06, 16:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Pappans beskrivning -som han erkänner sig ha yttrat - är att Essie skulle stanna kvar även om hon blev ihjälslagen tyder på att hunden tränats till inlärd hjällslöshet vilket är ren djurmisshandel och det gillar inte folk i det här landet serru

Det är inte alls pappans beskrivning. Varför ljuger du om sådana saker?
Det är bara lögner och förtal från er näthatare. Patetiska liv ni måste leva.
Citera
2024-08-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Kan inte låta bli att fundera över detta med kameraövervakningen som föregick i och utanför huset.
Man får inte lov att ha kameraövervakning hur som haver, det känner vi alla till.
I detta fallet så förekommer kameraövervakning i ett hus som hyrs av kommunen och där A är inneboende.
P och C bor inte i huset och de är inte arbetsgivaren till personalen och borde rimligtvis inte ha någon rätt att ha kameraövervakning eller få tillgång till inspelat material från huset?
Vad tycker ni?

Vad gäller kameraövervakningen är det bara arbetsgivaren, dvs Storsjöbygdens Assistantbolag, som får sätta upp dem då huset är en arbetsplats. Finns tydliga regler för detta o där Arbetsmiljölagen är stark. Jag har skrivit det innan i tråden.

Kamerorna har PÖ sagt är till för att kolla så assistenterna gör sitt jobb o att Essie inte far illa. Till assistenterna sa han att kamerorna inte fungerade, klart han säger det så ful han är.
Vem vill jobba under så övervakade kontroller? Snacka om brist på förtroende!

Jag har kameror på mitt jobb men det är för att övervaka processen så det inte blir stopp i maskiner, inte för att se att personalen jobbar.

Kamerorna ska egentligen anmälas då de är olagliga.
Senast redigerad av Blondpion 2024-08-06 kl. 16:43.
Citera
2024-08-06, 16:38
Medlem
Citat:
Essie har en relativt normal profil för en labbe, undergivenhet var väl där det var lite större skillnad.
Gubben försökte väl helt enkelt rida på flickans olycka och tillskansa sig en grundtränad hund gratis.
Nej han borde inte ha den gratis. Pappan framstår ju som en lite sliskig bilförsäljare så de borde nog kunna göra en bra deal. Och gubben skulle nog enkelt kunna dra in större delen av pengarna med en swishinsamling.
Citera
2024-08-06, 16:41
Medlem
Citat:
Du diskuterar som ett barn, lite problem med dina jag-funktioner eller är du manipulativ?

Du klippte i inlägget.

Skratt och face palm emojis visar bara att du är imbecill och saknar retorisk förmåga.
Men fortsätt du

Svara inte honom, lägg inte energi på en ladugårdsvägg...
Citera
2024-08-06, 16:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Bra skrivit. Vill också kommentera om "de" får djurförbjud så är det nog fine för många av oss. Då kan man andas ut lite.

Finns det några anmälningar eller annat just nu som gör att de kan få djurförbjud eller måste ett nytt husdjur misshandlas?

Vi har ju 🐱 katten Snövit som kanske LS inte känner till.

Det pågår ju en polisutredning med bl a det material LS lämnade över, film av Essie som assistenter spelat in och sedan utgår jag från att det har skett förhör.

Om polisutredningen visar att Essie misshandlats borde de rimligen få djurförbud.
.
Citera
2024-08-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Vad gäller kameraövervakningen är det bara arbetsgivaren, dvs Storsjöbygdens Assistantbolag, som får sätta upp dem då huset är en arbetsplats. Finns tydliga regler för detta o där Arbetsmiljölagen är stark. Jag har skrivit det innan I tråden.

Kamerorna har PÖ sagt är till för att kolla så assistenterna gör sitt jobb o att Essie inte far illa. Till assistenterna sa han att kamerorna inte fungerade, klart han säger det så ful han är.

Jag har kameror på mitt jobb men det är för att övervaka processen så det inte blir stopp i maskiner, inte för att se att personalen jobbar.

Du skriver exakt det som jag har funderat över och känt att detta känns inte lagligt överhuvudtaget.
Hittade denna texten på Lawline...
kan fotografering utan tillåtelse på arbetsplatsen utgöra trakasserier eller sexuella trakasserier enligt 1 kap. 4 § fjärde och femte punkten diskrimineringslagen (DL).

Kanske dags för personalen att anmäla olaglig kameraövervakning
Citera
2024-08-06, 16:48
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Hur vet du vad pappan sagt till assistenterna och vad assistenterna visste om kamerorna?

Av alla människor på detta klot, så är en assistent den med mest möjlighet att stjäla Essie.

Det är tydligt för alla som kan de grundläggande delarna i hur en brottsutredning går till, att alla olika delar i detta pekar åt ett tydligt håll, när de läggs samman till en helhet, och det är mot en assistent.

Ockhams rakkniv är ovanligt skarp i detta fall.
Pappan har ju själv gått ut och sagt att han hade sagt till assistenterna att kamerorna inte var igång.
Jag förstår din teori, men din teori faller när pappan påstår att någon stängt av och satt på kamerorna.
Så enligt information trodde assistenterna att kamerorna var avstängda, då kan inte assistenterna har stängt av kamerorna, stulit hunden och sen satt på kamerorna igen.
Eftersom det är olagligt att ha kamerorna igång så förstår jag varför pappan inte sa något om det till assistenterna.
Så frågan är vem som visste att kamerorna var igång, och hur man stängde av och satte på dem.
Citera
2024-08-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Vad gäller kameraövervakningen är det bara arbetsgivaren, dvs Storsjöbygdens Assistantbolag, som får sätta upp dem då huset är en arbetsplats. Finns tydliga regler för detta o där Arbetsmiljölagen är stark. Jag har skrivit det innan I tråden.

Nej Nej Nej!! Inte ens assistansbolaget får sätta upp kameraövervakning i brukares hem. De kan få sätta upp det på sitt kontor om de vill. Men bara i utrymmen där inte folk bedriver sitt dagliga arbete. Dvs i entréer och hallar eller utrymmen där man förvarar dyr utrustning som bilar eller maskinrum… och liknande. Man måste ansöka om det också och kunna påvisa ett rimligt motiv. Vill man i någon ytterligare mån kunna övervaka människor i deras arbete så måste det föreligga väldigt speciella skäl till det. Och sådana ansökningar nekas i allmänhet.

Men en brukares hem innebär att man arbetar i hemmiljö. Och även om det också samtidigt vissa tider på dygnet eller dygnet om också är en plats där arbete utförs och där arbetsmiljön behöver vara rimlig så betyder inte det att ett företag får sätta upp eller nyttja övervakningsutrustning i en brukares hem. Det är absolut förbjudet! För sålänge brukaren bor och vistas där så är dennes privatliv prioriterat i lagen över alla andra intressen. Inte ens på hotell får man sätta upp kameror i rummen där gästerna bor.
Citera
2024-08-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Du skriver exakt det som jag har funderat över och känt att detta känns inte lagligt överhuvudtaget.
Hittade denna texten på Lawline...
kan fotografering utan tillåtelse på arbetsplatsen utgöra trakasserier eller sexuella trakasserier enligt 1 kap. 4 § fjärde och femte punkten diskrimineringslagen (DL).

Kanske dags för personalen att anmäla olaglig kameraövervakning

Finns mer att läsa här om.kameraövervakning.

https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/for-alla-som-vill-kamerabevaka/

Så finns det verkligen samtycke från samtliga assistenter till kameraövervakningen? Förmodligen finns inga o det är därför PÖ sagt att kamerorna inte fungerade, utom då plötsligt... SÅ händer det... de fungerar lägligt vid tidpunkten för en påstådd stöld av Essie som saknar materiella grunder!
VILKET SAMMANTRÄFFANDE!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in