2024-08-06, 15:58
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Du behöver inte svara på mina inlägg heller.
Jag har mycket kontakter i Enköping så jag har fått reda på mycket idag.
Pappa P tröstar sig med lyxkonsumtion, sprit och bedrägeri för att han är så olycklig över att fått en dotter som A. P älskar vackra ting och få en dotter som har en apmun med extremt stora tänder åt alla håll och ögon som står rakt ut passar inte in i hans liv. Han vet att folk tappar aptiten om dom går på restaurang. Förr visades dessa avarter på cirkus.
För att P ska kunna fungera så måste han självmedicinera.
Bara att titta på bilarna som står utanför familjens garage. P gillar och kräver perfektion.
Han har många springare som han styr med järnhand för att den mörka sanningen inte ska komma fram. Han skäms.

Har du litet mer info om det fetade?

Angående A så motsägs det du säger av användaren Glasmunken. Möjligt att det är allmänhetens tolkning av P men ingenting sådant kan skönjas i hans beteende i allmänhet.

Jag tycker nog du är lite väl hård mot A; hon har ju knappast valt sitt utseende. P är för övrigt knappast bildskön själv utan ser så där lite barnslig ut i ansiktet som autistiska "män" kan göra så han kan knappast förväntat sig bildsköna avkommor.
Citera
2024-08-06, 16:01
Medlem
En undran, är det 2 tänkbara situationer,
Att hon är stulen av assistenter eller att något hänt som lett till att familjen själva löst detta?
Eller finns det fler tänkbara
alternativ?
Citera
2024-08-06, 16:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Hur skulle dock assistenten kunna stänga av och sätta på kamerorna när pappan sagt till assistenterna att kamerorna inte fungerade? så dem visste inte ens att kamerorna fungerade och hur man stängde av/satte på kamerorna.
Så det kan inte vara en av assistenterna som stal hunden.

Hur vet du vad pappan sagt till assistenterna och vad assistenterna visste om kamerorna?

Av alla människor på detta klot, så är en assistent den med mest möjlighet att stjäla Essie.

Det är tydligt för alla som kan de grundläggande delarna i hur en brottsutredning går till, att alla olika delar i detta pekar åt ett tydligt håll, när de läggs samman till en helhet, och det är mot en assistent.

Ockhams rakkniv är ovanligt skarp i detta fall.
Citera
2024-08-06, 16:06
Medlem
Kan inte låta bli att fundera över detta med kameraövervakningen som föregick i och utanför huset.
Man får inte lov att ha kameraövervakning hur som haver, det känner vi alla till.
I detta fallet så förekommer kameraövervakning i ett hus som hyrs av kommunen och där A är inneboende.
P och C bor inte i huset och de är inte arbetsgivaren till personalen och borde rimligtvis inte ha någon rätt att ha kameraövervakning eller få tillgång till inspelat material från huset?
Vad tycker ni?
Citera
2024-08-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det finns ingen specifik regel för just hur man ska göra när det gäller en bortsprungen hund. Och jag tror att man valt medvetet att inte specificera det. Eftersom för en person som blivit av med sin hund så vill de flesta få hoppas på att den ska komma tillbaka. Och ägarregistreringen hos Jordbruksverket blir då också den enda möjligheten man kan hålla kvar ifall hundens id skulle dyka upp någonstans. Den möjligheten omintetgörs om man avregistrerar hunden. Och det möjliggör också för en tjuv att kunna regga hunden som sin…

Det som står på jordbruksverkets sida är:

” Anmäl förändringar
Om du byter telefonnummer, byter namn på din hund, om din hund avlidit eller om förhållandena ändras på annat sätt ska du ändra uppgifterna i hundregistret så snart som möjligt.”

Och hårdrar man det, vilket sannolikt inte är avsikten så är ju rent tekniskt ett bortspringande en förändring. Men eftersom den inte är specificerad och det i grunden heller inte påverkar ägarskapet så tolkar jag det som att det är frivilligt att välja om man vill avregistrera hunden eller om man vill att ens ägarskap ska stå kvar.

Tack för förklaringen. Man lär sig alltid något nytt.
Citera
2024-08-06, 16:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Kan inte låta bli att fundera över detta med kameraövervakningen som föregick i och utanför huset.
Man får inte lov att ha kameraövervakning hur som haver, det känner vi alla till.
I detta fallet så förekommer kameraövervakning i ett hus som hyrs av kommunen och där A är inneboende.
P och C bor inte i huset och de är inte arbetsgivaren till personalen och borde rimligtvis inte ha någon rätt att ha kameraövervakning eller få tillgång till inspelat material från huset?
Vad tycker ni?

Pappan är både fastighetsägare och förvaltare till tjejen som bor i bostaden. Klart att han kan ha kameror där så länge han förhåller sig till regler och överenskommelser.

Vem vet, många av kamerorna kanske är kommunens, det är ju tydligen de som hyr bostaden, och det kan ju mycket väl vara så att pappan har fått tillgång till material från de kamerorna.
Citera
2024-08-06, 16:17
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
I det inlägget jag läste, innan det togs bort, så nämndes det att föräldrarna inte heller var snälla mot Essie. Jag förutsätter givetvis att vuxna, friska, inte slår sin hund. Men det finns andra sätt att vara dum på. Huruvida det stämmer eller ej, vill jag låta vara osagt. Vad som är sant och inte vet bara assistenterna och familjen i nuläget...och kanske verisure

Det är bara att göra en snabb koll på pappans Facebook-sida för att förstå att allt inte står rätt till där heller. Kanske hans dåliga gener som gjorde att de fick en sådan dotter?
Citera
2024-08-06, 16:18
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Bara att tvinga tillbaka Essie när hon är rädd och försöker fly säger väl allt? Att tvingas vara i närheten av en person som har ett aggressivt utbrott säger ännu mer hur sjukt detta är. Finns inga långa bortförklaringar som gör det ok som några gör gällande.
Dessutom strider det grovt mot djurskyddslagen.
Instämmer
Citera
2024-08-06, 16:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Drevet har orsakat att P och familjen lagt locket på… Grattis till den bedriften. Bra jobbat!

Att prata om empatibrist när man själv inte hyser empati för någon annan än sig själv eller en hund är rätt patetiskt. Jag må ha för mycket empati i somligas ögon eftersom jag inte är villig att döma någon på förhand. Och för att jag klarar av att både kunna bry mig om vad som hänt en hund och om brukaren och om en familj som hamnat i väldigt överdriven hetluft. Och om hur assistenter har det på sin arbetsplats och hur frågor kring bruket av assistanshundar ser ut…osv osv osv…
Grunden för empati är att kunna mentalisera och sätta sig in i olika aktörers perspektiv. Inte bara ett. Den som bara kan se ett perspektiv saknar däremot i regel förmåga till empati. För den sympatiserar bara med saker som den själv gillar. Så ledsen att behöva skicka tillbaka din tilltänkta förolämplning med att; den som sa’t den va’t…

Jag säger till dig som till andra som bara vill få smutskasta och vräka ur sig förolämpningar. Bry er inte om mina inlägg… hop along… Jag kommer inte låta mig provoceras eller dras in den kletiga geggan av anklagelser och indignation…
Well gubben, min empatiska förmåga är testad och jag ligger i den 95e percentilen enligt vissa test.

Du förväxlar dessutom empati med sympati.

Jag kan känna empati med föräldrarna och A vilket jag också uttryckt i tråden. Men de är inte offren här.

Samtliga är offer för sin konstitution men tråden avhandlar Essies försvinnande och där är bara A ett offer men bara delvis eftersom hon ges bestämmanderätt och inte fråntagits den.
Hon är då vad jag förstår i lagens mening kapabel att ta ansvar för sina handlingar.

Det verkar som Sancho Panza 3 också bara vill tysta människor som berättar sanningen. Så beter sig inget offer, människor som skrämmer och trakasserar ska man stänga av sin empati gentemot och fokusera på sakfrågan.
Vad som ledde fram till Essies försvinnande. Hunden är det stora och verkliga offret i detta.

Jag kan utveckla det jag skrev om inlärd hjälplöshet, vilken uppstår när en individ gång på gång utsätts för ett obehag (smärta, höga ljud, gap och skrik, våld och andra obehag) och hindras undkomma.

Personal vittnar om att det skriks flera gånger om dagen, vi vet också att Essie utsatts för våld.

I en flock så håller sig ranglåga undan den hund som är aggressiv, de kan också blotta strupen för att visa underkastelse och avvärja aggression.
Essie hade ingen möjlighet att kontrollera graden av aggressivitet hon utsattes för.
Under stress så har både djur och människor ett antal vägar att gå.
Graden av stress påverkar reaktionen.

Fight eller flight var inte en möjlighet för Essie, det hade tränats bort och i hemmet lyftes hon tillbaka. En skräckslagen hund eller människa kan också frysa, för hundar är den fjärde stressreaktionen underkastelse vanligare.

Detta misstar folk som att djuret eller människan är lugn men stressnivåerna är skyhöga.

Essie har alltså tränats till underkastelse vilket är ett livshotande tillstånd som i förlängningen kan lede till döden. Det finns det forskning på och har funnits länge.

Jag är mycket kritisk till hur psykisk hälsa hundar används, det ska inte ske på bekostnad av hundens hälsa då det strider mot djurskyddslagen.

Från början engagerade sig halva Sverige i att Essie skulle hem, när det uppdagades vilket hem så tvärvände opinionen.

Att E och hans vapendragare har en sådan konstitution att de inte förstår varför det inte är etiskt försvarbart att utsätta ett djur för detta är tragiskt, men då de styvnackat vidhåller kommer trycket att öka.

Inte för att man har något emot dem utan för att förhindra att ännu ett djur utsätts.

Smutskastning av upprätthållare av den allmänna moralen kommer inte att fungera hur aggressiv du eller de andra än blir.

Empatiska människor styrs av principen att skydde de svaga och värnlösa, ni andra har ett val.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-08-06 kl. 16:23.
Citera
2024-08-06, 16:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Hur skulle dock assistenten kunna stänga av och sätta på kamerorna när pappan sagt till assistenterna att kamerorna inte fungerade? så dem visste inte ens att kamerorna fungerade och hur man stängde av/satte på kamerorna.
Så det kan inte vara en av assistenterna som stal hunden.

Citat:
Patetiskt när man går till personangrepp, bara för att argumenten haltar och fakta saknas.

Ja, det är patetiskt, ändå är det enormt mycket sådana personangrepp från näthatarna i tråden, gentemot Essies och dotterns familj.
Citera
2024-08-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Vad tycker ni?
Uppenbart har pappan tillgång till inspelat material från i alla fall några av kamerorna.

Tycker det känns väldigt suspekt att ha det om han hyr ut huset. Sitter han hemma och övervakar vad assistenterna gör? I så fall är det knappast konstigt att personalomsättningen är hög.

Vad gör han när han tittar på filmerna med de unga assistenterna? Vill inte ens tänka tanken.
Citera
2024-08-06, 16:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Well gubben, min empatiska förmåga är testad och jag ligger i den 95e percentilen enligt vissa test.

Jag kan känna empati med föräldrarna och A vilket jag också uttryckt i tråden. Men de är inte offren här.

Det där måste vara århundradets taffligaste motsägelse och årtusendets mest uppenbara självbedrägeri

Dottern är utan tvekan ett offer här, på många sätt och vis. Så även pappan, på många sätt och vis. De är också offer för de lögner, hat och förtal som du och andra näthatare sprider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in