Citat:
Ursprungligen postat av
Scoutsin
Drevet har orsakat att P och familjen lagt locket på… Grattis till den bedriften. Bra jobbat!
Att prata om empatibrist när man själv inte hyser empati för någon annan än sig själv eller en hund är rätt patetiskt. Jag må ha för mycket empati i somligas ögon eftersom jag inte är villig att döma någon på förhand. Och för att jag klarar av att både kunna bry mig om vad som hänt en hund och om brukaren och om en familj som hamnat i väldigt överdriven hetluft. Och om hur assistenter har det på sin arbetsplats och hur frågor kring bruket av assistanshundar ser ut…osv osv osv…
Grunden för empati är att kunna mentalisera och sätta sig in i olika aktörers perspektiv. Inte bara ett. Den som bara kan se ett perspektiv saknar däremot i regel förmåga till empati. För den sympatiserar bara med saker som den själv gillar. Så ledsen att behöva skicka tillbaka din tilltänkta förolämplning med att; den som sa’t den va’t…
Jag säger till dig som till andra som bara vill få smutskasta och vräka ur sig förolämpningar. Bry er inte om mina inlägg… hop along… Jag kommer inte låta mig provoceras eller dras in den kletiga geggan av anklagelser och indignation…
Well gubben, min empatiska förmåga är testad och jag ligger i den 95e percentilen enligt vissa test.
Du förväxlar dessutom empati med sympati.
Jag kan känna empati med föräldrarna och A vilket jag också uttryckt i tråden. Men de är inte offren här.
Samtliga är offer för sin konstitution men tråden avhandlar Essies försvinnande och där är bara A ett offer men bara delvis eftersom hon ges bestämmanderätt och inte fråntagits den.
Hon är då vad jag förstår i lagens mening kapabel att ta ansvar för sina handlingar.
Det verkar som Sancho Panza 3 också bara vill tysta människor som berättar sanningen. Så beter sig inget offer, människor som skrämmer och trakasserar ska man stänga av sin empati gentemot och fokusera på sakfrågan.
Vad som ledde fram till Essies försvinnande. Hunden är det stora och verkliga offret i detta.
Jag kan utveckla det jag skrev om inlärd hjälplöshet, vilken uppstår när en individ gång på gång utsätts för ett obehag (smärta, höga ljud, gap och skrik, våld och andra obehag) och hindras undkomma.
Personal vittnar om att det skriks flera gånger om dagen, vi vet också att Essie utsatts för våld.
I en flock så håller sig ranglåga undan den hund som är aggressiv, de kan också blotta strupen för att visa underkastelse och avvärja aggression.
Essie hade ingen möjlighet att kontrollera graden av aggressivitet hon utsattes för.
Under stress så har både djur och människor ett antal vägar att gå.
Graden av stress påverkar reaktionen.
Fight eller flight var inte en möjlighet för Essie, det hade tränats bort och i hemmet lyftes hon tillbaka. En skräckslagen hund eller människa kan också frysa, för hundar är den fjärde stressreaktionen underkastelse vanligare.
Detta misstar folk som att djuret eller människan är lugn men stressnivåerna är skyhöga.
Essie har alltså tränats till underkastelse vilket är ett livshotande tillstånd som i förlängningen kan lede till döden. Det finns det forskning på och har funnits länge.
Jag är mycket kritisk till hur psykisk hälsa hundar används, det ska inte ske på bekostnad av hundens hälsa då det strider mot djurskyddslagen.
Från början engagerade sig halva Sverige i att Essie skulle hem, när det uppdagades vilket hem så tvärvände opinionen.
Att E och hans vapendragare har en sådan konstitution att de inte förstår varför det inte är etiskt försvarbart att utsätta ett djur för detta är tragiskt, men då de styvnackat vidhåller kommer trycket att öka.
Inte för att man har något emot dem utan för att förhindra att ännu ett djur utsätts.
Smutskastning av upprätthållare av den allmänna moralen kommer inte att fungera hur aggressiv du eller de andra än blir.
Empatiska människor styrs av principen att skydde de svaga och värnlösa, ni andra har ett val.