2024-08-06, 16:02
Medlem
Fick upp denna förfrågan idag via marketplace:
Köpare: Skulle du vara bekväm om jag köpte med TipTapp-leverans?
Jag: Hur får jag betalt med tiptapp leverans eller kan du betala innan?
Köpare: Jag ordnar själv leveransen och betalar allt! Först får du pengar för varorna, och först efter att ha fått pengarna kommer kuriren att kontakta dig och komma till din adress för varorna!

Gäller en bilbarnstol för 100kr och funderade varför personen inte kan komma själv för den bör ju ha en bil..
Detta kändes som bluff även om jag vet att tiptapp är en riktigt tjänst som används vid köp/sälj.. eller..
Citera
2024-09-05, 07:29
Medlem
DerStiefelknechts avatar
En genuin undran: varför frågar 9 av 10 vad varan kostar eller var den finns när det trots allt framgår i annonsen? Jag försöker fatta mig kort och med styckeindelning för bättre läsbarhet men dessa återkommande frågor ställs i alla fall. Det tar verkligen mycket energi att behöva radera dessa trådar gång efter annan.

Prutare är en kategori för sig. Varan kostar typ 300:- ”Jag budar 200:-” NEJ, det är ingen budgivning!

Varför bemödar man sig med att kontakta nån om man är alfabet/ej förstår språket alt gravt utvecklingsstörd? Vad ska man göra för den där extra hundringen som man sparar? Frågorna är många.

Tyvärr är det i 9 av 10 fall nån med utländskt påbrå (av namnet att döma) eller nån Samhallsarbetande person med kaninöron-filter på profilbilden. Det är heller inte bara att undvika dem helt och hållet för där emellan stöter man på nåt vettigt guldkorn.

En person vägrade inse att jag inte skickar saker för summan av en spottstyver; att det tar mer energi att rota fram lämpligt emballage, traska ner till postombud etc och sen få typ 200 för besväret. Såna små belopp är endast värt att få om det innebär att jag bara behöver knalla ner till porten och få den upphämtad.

Vad är det mest tragikomiska ni själva har råkat ut för som säljare?
Senast redigerad av DerStiefelknecht 2024-09-05 kl. 07:32.
Citera
2024-09-05, 07:29
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windzor89
Fick upp denna förfrågan idag via marketplace:
Köpare: Skulle du vara bekväm om jag köpte med TipTapp-leverans?
Jag: Hur får jag betalt med tiptapp leverans eller kan du betala innan?
Köpare: Jag ordnar själv leveransen och betalar allt! Först får du pengar för varorna, och först efter att ha fått pengarna kommer kuriren att kontakta dig och komma till din adress för varorna!

Gäller en bilbarnstol för 100kr och funderade varför personen inte kan komma själv för den bör ju ha en bil..
Detta kändes som bluff även om jag vet att tiptapp är en riktigt tjänst som används vid köp/sälj.. eller..
Jag svarar aldrig på saker som verkar för omständligt eller som innebär merjobb för egen del. Hur valde du att göra?
Citera
2024-09-06, 16:11
Medlem
Den senaste tiden har jag blivit bombarderad av olika låsta konton på Facebook med vanliga svenska kvinnonamn och bilder som frågar om det jag säljer finns kvar, och när de får svar ger de mig en beskrivning på dålig svenska och skickar en skärmdump av en blankett från Postnord där man måste lämna säljarens uppgifter för att betala beställningen i förskott. Det är bara att svara med horunge och blockera användaren. Fyfan om det finns något som gör mig mer irriterad så är det dessa avskum.
Citera
2024-09-06, 17:27
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddiebox
Den senaste tiden har jag blivit bombarderad av olika låsta konton på Facebook med vanliga svenska kvinnonamn och bilder som frågar om det jag säljer finns kvar, och när de får svar ger de mig en beskrivning på dålig svenska och skickar en skärmdump av en blankett från Postnord där man måste lämna säljarens uppgifter för att betala beställningen i förskott. Det är bara att svara med horunge och blockera användaren. Fyfan om det finns något som gör mig mer irriterad så är det dessa avskum.
Åh, vad hopplöst det låter. Håller med dig om att man blir vansinnigt störd på dessa odjur. De har väl insett att folk inte orkar svara på massa skumma namn och därför drar till med fiktiva svenskklingande istället. Jag använder mitt riktiga för- och efternamn på Facebook och törs inte skriva sådana saker till svar, men många gånger har man ju velat kontra med både det ena och andra.
Citera
2024-09-13, 18:02
Medlem
Lazermannens avatar
Facebook marketplace köparbluff ?

Hade lagt ut en pryl för ca 200kr på Marketplace.

Fick svar av en person som ville köpa med frakt.

Jag skriver hur mycket det ska kosta totalt med frakt.

Får svaret: swishen funkar inte men swishar så fort de går önskar ett foto när du sätter i för betalt paket med mitt namn är de ok de brukar gå till så när jag får postat

Ber sen om namn, adress, mobilnr och mail.

Får namn och adress, men inget mobilnr eller mail. Kollar upp namnet som inte stämmer med fb-namnet och upptäcker då att även postnumret och orten är felaktig. Adressen finns i annan närliggande ort med annat postnr. Personen på den adressen har samma efternamn, men ett annat förnamn. Påtalar detta, men får inget svar. Avböjer sen affären.

Hur är bluffen upplagd ?
Citera
2024-09-24, 09:28
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Facebook marketplace köparbluff ?

Hade lagt ut en pryl för ca 200kr på Marketplace.

Fick svar av en person som ville köpa med frakt.

Jag skriver hur mycket det ska kosta totalt med frakt.

Får svaret: swishen funkar inte men swishar så fort de går önskar ett foto när du sätter i för betalt paket med mitt namn är de ok de brukar gå till så när jag får postat

Ber sen om namn, adress, mobilnr och mail.

Får namn och adress, men inget mobilnr eller mail. Kollar upp namnet som inte stämmer med fb-namnet och upptäcker då att även postnumret och orten är felaktig. Adressen finns i annan närliggande ort med annat postnr. Personen på den adressen har samma efternamn, men ett annat förnamn. Påtalar detta, men får inget svar. Avböjer sen affären.

Hur är bluffen upplagd ?
Personen vill väl få prylen skickad till en familjemedlem utan att göra rätt för sig och betala som man ska. Jag brukar avböja affärer om människan skriver som en kratta, alternativt har endast en FB-vän eller på annat sätt verkar suspekt. Krånglar vederbörande med betalningen är det ju naturligtvis också ett varningstecken.

Jag gör affärer nästintill dagligen sedan en tid tillbaka och just frånvaron av krångel, utan där allt bara flyter på, är verkligen extra tillfredsställande när man sedan stöter på strul. De som utmärker sig med knepiga profiler eller på annat sätt verkar omständliga – nej, tack.

Drömkunden är nån som inte ens ställer frågan huruvida varan finns kvar. De bara påtalar att de vill köpa saken, ber om adress och Swish, och swishar redan innan eller direkt när de kommer (gärna inom några timmar från det att de först tog kontakt).
Citera
2024-10-12, 18:46
Medlem
Fråga, någon som fått en länk skickad till sig där en Swish-betalning ska vara utförd och även fått en print-screen från ett bankkonto. Jag förstår typ att det är en bluff, men blir ändå lite förvirrad av det hela?
Citera
2024-10-12, 19:02
Medlem
SodaFointains avatar
En person lurade mig på 1000 kr på ett sega megadrive 2 år sedan betalade 1000 kr skulle betala 1000 kr senare. Sen när den fått 1000 kr blockade personen mig
Citera
2024-10-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag får en hel del frågor som "Finns varan kvar?" och när man svarat ja så upphör all kontakt. Vad fan är grejen?
Har erhållit samma problem. Jag ANTAR att grejen är att när du säljer något och inte vill att namnet ska anges direkt vid varan så vill de starta en "konversation" för att på så sätt komma åt ditt Facebook-konto och sedan nagelfara det.

Någon tomte startade en konversation om de saker jag sålde och frågade om jag fortfarande hade kvar varorna, varvid jag svarade ja och någon minut senare skriver han bara "fake" och the end.

Förmodligen vill de titta på ditt Facebook-konto och göra en bedömning om det är ditt RIKTIGA konto och inte ett du har startat med fake-namn i syfte att hålla dig dold eller syssla med scams.
Citera
2024-12-01, 09:42
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Har erhållit samma problem. Jag ANTAR att grejen är att när du säljer något och inte vill att namnet ska anges direkt vid varan så vill de starta en "konversation" för att på så sätt komma åt ditt Facebook-konto och sedan nagelfara det.

Eftersom Marketplace är ett träsk med tusentals fakekonton så vill man kanske testa och se om någon svarar vettigt innan man ber om swishnumret.
Citera
2024-12-04, 17:58
Medlem
Arga.pingvinens avatar
Märkligt beteende på Facebook Marketplace

Jag undrar över ett visst beteende av köpare på Facebook Marketplace, de hör av sig och frågar om en vara finns kvar och om den fortfarande kan köpas osv, när man svarar ja så får man ofta inte ens ett svar tillbaka, även om de sett svaret av mig att varan är tillgänglig. Det är som att 90% bara ångrar sig direkt efter att de ställt frågan. Jag inser att vissa kanske hittat en liknande vara för ett bättre pris eller liknande, men detta kan även gälla helt unika varor, så det argumentet är inte helt övertygande i mitt fall. Det skulle möjligtvis kunna vara så att folk hittat liknande varor även på andra säljsajter, det kanske är en möjlig förklaring, däremot så har jag aldrig stött på detta problemet på Blocket eller Tradera, och där får man åtminstonde ett svar tillbaka. Jag har pratat med en person i min närhet som har just detta problem på Marketplace, så jag vet att jag inte är ensam om det. Jag undrar därför om någon här har samma problem och vad ni har för teorier kring det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in