Citat:
Ursprungligen postat av
Lazermannen
Facebook marketplace köparbluff ?
Hade lagt ut en pryl för ca 200kr på Marketplace.
Fick svar av en person som ville köpa med frakt.
Jag skriver hur mycket det ska kosta totalt med frakt.
Får svaret: swishen funkar inte men swishar så fort de går önskar ett foto när du sätter i för betalt paket med mitt namn är de ok de brukar gå till så när jag får postat
Ber sen om namn, adress, mobilnr och mail.
Får namn och adress, men inget mobilnr eller mail. Kollar upp namnet som inte stämmer med fb-namnet och upptäcker då att även postnumret och orten är felaktig. Adressen finns i annan närliggande ort med annat postnr. Personen på den adressen har samma efternamn, men ett annat förnamn. Påtalar detta, men får inget svar. Avböjer sen affären.
Hur är bluffen upplagd ?
Personen vill väl få prylen skickad till en familjemedlem utan att göra rätt för sig och betala som man ska. Jag brukar avböja affärer om människan skriver som en kratta, alternativt har endast en FB-vän eller på annat sätt verkar suspekt. Krånglar vederbörande med betalningen är det ju naturligtvis också ett varningstecken.
Jag gör affärer nästintill dagligen sedan en tid tillbaka och just frånvaron av krångel, utan där allt bara flyter på, är verkligen extra tillfredsställande när man sedan stöter på strul. De som utmärker sig med knepiga profiler eller på annat sätt verkar omständliga – nej, tack.
Drömkunden är nån som inte ens ställer frågan huruvida varan finns kvar. De bara påtalar att de vill köpa saken, ber om adress och Swish, och swishar redan innan eller direkt när de kommer (gärna inom några timmar från det att de först tog kontakt).