Citat:
Det finns inte utrymme för att inte vara kompetent i 5% av fallen när barn ska omhändertas av samhället eftersom synen borde vara att det inte får ske felaktigt i ett demokratiskt samhälle.
Citat:
Det håller jag inte med om det minsta efter vad mina bekanta råkat ut för. Vi pratar om en myndighet som inte vill lyssna och använda helt fel och dra hjälpinsatser och det leder väldigt fort mot LVU. Det finns inga mellanting. Antingen är det fel frivillig hjälp eller så är det LVU, som de inte drar sig en sekund för att använda sig av. Och har de inget att skriva så hittar de på något att skriva.
Citat:
Jag pratar inte om korrekta LVU. Alla kan slå en strike i bowling och det kan på samma sätt bli rätt när ett LVU går igenom även utredningen i sig är helt uppåt väggarna felaktig och lögnaktig.Vi är många som ändå regerat på att de försökt alldeles för länge. Vi har sett att det saknats förutsättningar men man har velat testa ändå. Vad sägs om att t.ex. skicka en utvecklingsstörd mamma på utredningshem fast man vet att hon inte ens kan mäta upp ersättning?
Citat:
Problemet är att du ser 95%, men vill inte se de ytterligare 5%:en där det blir fel eftersom utredningarna är direkt falska.Vad har socialtjänsten för incitament att hålla sig till någon form av sanning? Vad händer rent rättsligt när en socialsekreterare inte håller sig till sanningen? Det en hemläxa att fundera på för dig.
Citat:
Jo det är ett strukturellt problem så länge felaktiga och lögnaktiga utredningar sällan eller aldrig beivras.Felet kan bara rättas till genom att göra socialsekreterare personligen ansvariga för vad de skriver och att de kan fällas för brott när de ljuger i utredningar.
Angående TT så är de flesta föräldrar som har barn på LVU absolut inte på sådana plattformar. Du verkar ha en skev bild av verkligheten. Vem som helst som har barn kan hamna där och det är ett mycket allvarligt problem som behöver lösas.
Ja det finns korrekta LVU, men många av dem är sannolikt felaktiga och barnen borde få komma hem till sina biologiska föräldrar.