2024-08-06, 07:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Som jag skrivit tidigare så är jag pedagog sedan 40 år och har haft en del med soc att göra. I 95% av fallen så har det varit kompetenta och duktiga människor.
Det finns inte utrymme för att inte vara kompetent i 5% av fallen när barn ska omhändertas av samhället eftersom synen borde vara att det inte får ske felaktigt i ett demokratiskt samhälle.

Citat:
Djupt engagerade och omsorgsfulla som gett familjerna chans efter chans att förbättra situationen för sina barn och för sig själva.
Det håller jag inte med om det minsta efter vad mina bekanta råkat ut för. Vi pratar om en myndighet som inte vill lyssna och använda helt fel och dra hjälpinsatser och det leder väldigt fort mot LVU. Det finns inga mellanting. Antingen är det fel frivillig hjälp eller så är det LVU, som de inte drar sig en sekund för att använda sig av. Och har de inget att skriva så hittar de på något att skriva.

Citat:
Vi är många som ändå regerat på att de försökt alldeles för länge. Vi har sett att det saknats förutsättningar men man har velat testa ändå. Vad sägs om att t.ex. skicka en utvecklingsstörd mamma på utredningshem fast man vet att hon inte ens kan mäta upp ersättning?
Jag pratar inte om korrekta LVU. Alla kan slå en strike i bowling och det kan på samma sätt bli rätt när ett LVU går igenom även utredningen i sig är helt uppåt väggarna felaktig och lögnaktig.

Citat:
Jag vet, du har din bild av dina bekanta och från nätet. Jag har empirisk erfarenhet från botten av samhället.
Problemet är att du ser 95%, men vill inte se de ytterligare 5%:en där det blir fel eftersom utredningarna är direkt falska.

Vad har socialtjänsten för incitament att hålla sig till någon form av sanning? Vad händer rent rättsligt när en socialsekreterare inte håller sig till sanningen? Det en hemläxa att fundera på för dig.

Citat:
Sen vet jag att fel begås med det är inte ett strukturellt problem i Sverige. De flesta av de som sitter på t.ex. TikTok är sjuka alternativt störda föräldrar .
Jo det är ett strukturellt problem så länge felaktiga och lögnaktiga utredningar sällan eller aldrig beivras.

Felet kan bara rättas till genom att göra socialsekreterare personligen ansvariga för vad de skriver och att de kan fällas för brott när de ljuger i utredningar.

Angående TT så är de flesta föräldrar som har barn på LVU absolut inte på sådana plattformar. Du verkar ha en skev bild av verkligheten. Vem som helst som har barn kan hamna där och det är ett mycket allvarligt problem som behöver lösas.

Citat:
Det syns kanske inte direkt eller för den delen hörs men granskar man mer än det som sägs så förstår man det.
Ja det finns korrekta LVU, men många av dem är sannolikt felaktiga och barnen borde få komma hem till sina biologiska föräldrar.
2024-08-06, 09:26
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så allt soc påstår i en utredning är 100% sanning? Har du satt dig in och verkligen gått på djupet i innehållet i en barnutredning?

Det är många som drabbats av detta rättsliga haveri och vittnar om exakt samma sak för att det inte skulle vara ett generellt problem. Lägg till att de sämsta och galnaste socionomerna hamnar på soc så förstår vem som helst att det kommer att brista.

Ugh sluta prata om att vara insatt i utredningar. Du är definitivt inte insatt och ändå raljerar du.

Och sluta skriva ”många”. Antal drabbade är antagligen färre än alla mina fingrar och tår tillsammans.

Akademiker var det ja, men använder förstärkande ord konstant. Speciellt utan att backas av data.
2024-08-06, 09:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ugh sluta prata om att vara insatt i utredningar. Du är definitivt inte insatt och ändå raljerar du.
Det är inte bara jag som tar upp detta problem. Det är många som gör det. Advokater, forskare och professorer m.fl.

Jag har själv läst allt material och kommit fram till precis samma slutsats. Problemet är att socialsekreterare inte har incitament till att hålla sig till sanningen. De tror att de hjälper barn, men i själva verket kan de lika gärna förstöra livet och ha ihjäl barnen för att de fattar fel beslut.

Har du någonsin lyssnat på barnen som blivit placerade? Om inte rekommenderar jag dig att göra det.

Och läsa denna studie om vad som händer med placerade barn. Det är skrämmande läsning.

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/80362

Citat:
ÖKAD RISK FÖR SJÄLVMORD OCH BROTTSLIGHET EFTER TVÅNGSPLACERING
Barn och ungdomar som tvångsplaceras i familje-, HVB- eller SiS-hem löper ökad risk för självmord, psykisk ohälsa och kriminalitet. Det visar en avhandling av Ronja Helénsdotter på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som studerat effekterna av socialtjänstens ingripande.

En särskilt utsatt grupp i samhället är barn och ungdomar som kommer i kontakt med socialtjänsten. Dessa individer har ofta betydligt sämre framtidsutsikter och löper en hög risk att utveckla destruktiva beteenden senare i livet. Forskning från flera västländer visar att mellan 2 och 6 procent av alla barn kommer att placeras utanför hemmet innan de fyller 18 år.

Ronja Helénsdotter har i sin avhandling i nationalekonomi studerat konsekvenserna av tvångsomhändertaganden med stöd av Lagen om vård av unga (LVU) i Sverige. Studien bygger på en ny databas som Ronja konstruerade genom att samla in och bearbeta över 20 000 domar från 2001 till 2019.

Risken ökar med flera hundra procent
Studien visar att tvångsplaceringar har betydande påverkan på barns och ungdomars liv. I de fall där det inte är självklart om barnet borde placeras utanför hemmet ökar risken för död innan 20 års ålder med flera hundra procent, i huvudsak genom suicid. Dessutom ökar risken för sjukhusvistelse på grund av psykisk sjukdom och risken för att begå icke-narkotiska brott, såsom vålds- och sexualbrott, inom det första året efter domstolsbeslutet.

– Det finns många potentiella förklaringar: den emotionella stressen av att tas från sitt hem, missförhållanden i den nya miljön och avbrott i pågående behandlingar. Mer behöver dock göras för att förstå varför vissa barn far så illa, säger Ronja Helénsdotter.

En bidragande orsak kan vara att barn som placeras tillsammans påverkar varandra negativt. Barnen i studien placeras nämligen ofta ihop med andra barn, antingen i familjehem, gruppboenden eller på statligt ägda behandlingshem, även kallad SiS-hem.

På SiS-hem placeras vanligen ungdomar med missbruksproblem och ungdomar som har begått brott. En betydande del lider av psykisk ohälsa. Tack vare att SiS systematiskt registrerar vem som bor med vem och när kunde Ronja Helénsdotter använda deras register för att studera om det finns negativa gruppeffekter bland ungdomar placerade mellan 2000 och 2020.

Resultaten visar tydligt på förstärkande gruppeffekter när det gäller självskadebeteende och drogmissbruk efter avslutad vistelse.

– Att placera ungdomar med en bakgrund av självskadebeteende tillsammans med fler som också har en bakgrund av självskadebeteende ökar risken för dödsfall och sjukhusvistelser till följd av självskador i framtiden. Detsamma gäller vid placering av ungdomar med missbruksproblematik, säger Ronja Helénsdotter.

”Förvärra personens egen problematik”
Även under tiden på SiS-hemmen framträder negativa effekter av att umgås med personer med liknande problem, och ungdomarna blir ofta inlagda på sjukhus för samma orsak samtidigt.

– En viktig faktor tycks vara direkt exponering för situationer där någon aktivt skadar sig själv eller missbrukar. Det kan sedan förvärra personens egen problematik och leda till en ökad risk för att dö eller bli inlagd på sjukhus även efter att SiS-placeringen har avslutats, säger Ronja Helénsdotter.

Ett ingripande från socialtjänsten, där ett barn eller en ungdom omhändertas på grund av missförhållanden i hemmet eller beteendeproblem, kan bidra till att förbättra deras livssituation. Samtidigt kan alltså en tvångsplacering ha en avsevärd negativ inverkan på barnets hälsa och utveckling.

– Det är dock viktigt att vara försiktig när man tolkar konsekvenserna av mina resultat. Vi ska inte tolka dem som att vi ska sluta omhänderta barn, det finns skäl till att dessa barn placeras utanför hemmet. Men vi måste göra mer för att se till så att barnen får den uppväxt de förtjänar. Det är också viktigt att betona att jag studerar tvångsvård. Resultaten kan vara mycket annorlunda för frivilliga placeringar, säger Ronja Helénsdotter

Citat:
Och sluta skriva ”många”. Antal drabbade är antagligen färre än alla mina fingrar och tår tillsammans.
vad har du för belägg för det? Det är finns mängder av grupper på sociala medier på samma tema som vittnar om precis samma sak. Personligen tror jag inte att de ljuger. Däremot ljuger socialtjänsten som en häst travar i sina utredningar och de behöver ta ansvar för konsekvenserna av det.

Citat:
Akademiker var det ja, men använder förstärkande ord konstant. Speciellt utan att backas av data.
Problemet är att det inte finns så mycket data eftersom all smuts är dolt bakom sekretess och det finns ingen samlad och vass föräldrafront som någon ansvarig politiker vill lyssna på. Men som tur är äger inte socialtjänsten sekretessen, utan den tillhör till stor del de biologiska föräldrarna. Jobbar de på rätt sätt så är min förhoppning att de faktiskt kan bli lyssnade på.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-06 kl. 09:45.
2024-08-06, 10:04
Medlem
Citat:
Det är inte bara jag som tar upp detta problem. Det är många som gör det. Advokater, forskare och professorer m.fl.

Jag har själv läst allt material och kommit fram till precis samma slutsats. Problemet är att socialsekreterare inte har incitament till att hålla sig till sanningen. De tror att de hjälper barn, men i själva verket kan de lika gärna förstöra livet och ha ihjäl barnen för att de fattar fel beslut.

Har du någonsin lyssnat på barnen som blivit placerade? Om inte rekommenderar jag dig att göra det.

Och läsa denna studie om vad som händer med placerade barn. Det är skrämmande läsning.

vad har du för belägg för det? Det är finns mängder av grupper på sociala medier på samma tema som vittnar om precis samma sak. Personligen tror jag inte att de ljuger. Däremot ljuger socialtjänsten som en häst travar i sina utredningar och de behöver ta ansvar för konsekvenserna av det.

Problemet är att det inte finns så mycket data eftersom all smuts är dolt bakom sekretess och det finns ingen samlad och vass föräldrafront som någon ansvarig politiker vill lyssna på. Men som tur är äger inte socialtjänsten sekretessen, utan den tillhör till stor del de biologiska föräldrarna. Jobbar de på rätt sätt så är min förhoppning att de faktiskt kan bli lyssnade på.
Vi ser ju tydligt hur det ser var hemma hos de inblandade i mordet nyligen , alla de barnen hade placerats i familjehem för att de blivit utsatta för våld, utsatta för sexövergrepo vid låg ålder av person i familjen , upplevt konstant kaos pga missbruk hemma med våld mellan de vuxna , dessa barn skulle inte bott en minut med sina biologiska föräldrar eller åtminstonde omhändertagits vid så låg ålder att de ännu inte påverkats av hemmiljön eller ha några minnen av att ha upplevt våld .
Finns ju ett skäl till att vissa barn som omhändertagits tidigt säger att föräldrarna är bra trots att det finns annat i utredningen, barnen var så små att de inte kommer ihåg det dåliga och har sina erfarenheter av föräldrarna från umgängen som är roliga och trevliga
2024-08-06, 10:20
Medlem
N ringer återigen och anmäler att sonen inte bor där han bor , hon fattar uppenbarligen inte att hon ställer till det för sonen om skatteverket inleder en utredning angående felaktig folkbokföring , hon tror dessutom att en nyexad ingenjör på 27 år tjänar minst 700 000 kr per år
2024-08-06, 10:46
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Jag har själv läst allt material och kommit fram till precis samma slutsats.

Det är inte bara du nej. Det är inte bara 1 person som tror att jorden är platt heller, dom är ett gäng. Ändock blir det inte sant bara för att dom är ett gäng knäppskallar med samma tanke.

Du har inte läst allt material nej.

Citat:

Relativt irrelevant i det stora hela. Att placerade barn inte mår bra är inte så konstigt. Tänk om barnen hade haft bra föräldrar som såg till att dom aldrig placerades från första början? Lätt att klandra det sociala som försöker städa upp efter föräldrarnas misslyckande.

Citat:

Vad har du för belägg för det? Det är finns mängder av grupper på sociala medier på samma tema som vittnar om precis samma sak.

Problemet är att det inte finns så mycket data eftersom all smuts är dolt bakom sekretess

Vad har du själv för belägg för att det är fler än 20 pers som är drabbade?

Mängder av grupper innehållandes samma personer. Ännu en gång, finns ett gäng människor som tror jorden är platt. Fortfarande inte sant.

Att det inte finns data beror inte på din konspirationsteori. Det beror helt enkelt på att de som skulle intressera sig för att undersöka inte får tillgång till allt material av ex inblandade föräldrar. Det är ingen som stoppar de föräldrar som står och slösar tid vrålandes utanför riksdagen att kontakta något universitet, media eller insatt person och bidra med 20-30 utredningar i sin helhet som dessa sedan får granska och undersöka vidare.
Något sådant initiativ har ingen tagit vad jag vet, nog ganska uppenbart varför.
2024-08-06, 10:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vi ser ju tydligt hur det ser var hemma hos de inblandade i mordet nyligen , alla de barnen hade placerats i familjehem för att de blivit utsatta för våld, utsatta för sexövergrepo vid låg ålder av person i familjen , upplevt konstant kaos pga missbruk hemma med våld mellan de vuxna , dessa barn skulle inte bott en minut med sina biologiska föräldrar eller åtminstonde omhändertagits vid så låg ålder att de ännu inte påverkats av hemmiljön eller ha några minnen av att ha upplevt våld .
Finns ju ett skäl till att vissa barn som omhändertagits tidigt säger att föräldrarna är bra trots att det finns annat i utredningen, barnen var så små att de inte kommer ihåg det dåliga och har sina erfarenheter av föräldrarna från umgängen som är roliga och trevliga

Alltså du är ju smått otrolig. Du kan verkligen inte ta in att socialtjänsten gör fel och får du höra exempel på hur de gör fel så tar du bara upp exempel på när de gör rätt som svar.

Din iver att straffa och se föräldrar plågas är helt sinnessjuk. Ingen av er soc-fans verkar lyssna på barnens berättelse av att vara tvångsplacerad.
2024-08-06, 10:50
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
N ringer återigen och anmäler att sonen inte bor där han bor , hon fattar uppenbarligen inte att hon ställer till det för sonen om skatteverket inleder en utredning angående felaktig folkbokföring , hon tror dessutom att en nyexad ingenjör på 27 år tjänar minst 700 000 kr per år

Null skiter i vilket. Hon är så jävla bitter att hon bara vill förstöra för sonen för att han övergivit henne.

Den pissiga sidan av den bosno/serbiska kulturen.
2024-08-06, 10:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är inte bara du nej. Det är inte bara 1 person som tror att jorden är platt heller, dom är ett gäng. Ändock blir det inte sant bara för att dom är ett gäng knäppskallar med samma tanke.
Så socialtjänsten har aldrig någonsin ljugit i en utredning? Är det vad du säger?

Citat:
Du har inte läst allt material nej.
Det är intressant att du vet allt om mig. Jag vet väl själv vad jag läst och inte läst?

Citat:
Relativt irrelevant i det stora hela. Att placerade barn inte mår bra är inte så konstigt. Tänk om barnen hade haft bra föräldrar som såg till att dom aldrig placerades från första början? Lätt att klandra det sociala som försöker städa upp efter föräldrarnas misslyckande.
Läs studien istället. Tvångsplaceringar ÖKAR risken för krimininalitet, självmord och psykisk ohälsa.

Du skiter fullständigt i barnen. Du är inte ens intresserad av att lyssna på vad de placerade barnen har att berätta i din iver att njuta av att se föräldrar plågas.

Citat:
Vad har du själv för belägg för att det är fler än 20 pers som är drabbade?
Varför skulle det inte vara det? Det är MÅNGA som vittnar om detta. Tror det finns ca 40-50 grupper bara på facebook med samma tema. Och nej det är inte bara "desinformation".

Citat:
Mängder av grupper innehållandes samma personer. Ännu en gång, finns ett gäng människor som tror jorden är platt. Fortfarande inte sant.
Handlar inte om att jorden är platt, utan att socialtjänsten satt i system att ljuga och överdriva i utredningar. För att de helt enkelt kan det utan att åka fast och dömas för det. De har exakt noll incitament att hålla sig till någon form av sanning, utan skriver precis som de vill. sant eller falskt kan man inte veta som läsare.

Citat:
Att det inte finns data beror inte på din konspirationsteori. Det beror helt enkelt på att de som skulle intressera sig för att undersöka inte får tillgång till allt material av ex inblandade föräldrar.
Jag tror att det handlar om att många föräldrar inte känner till sina rättigheter och vad de kan få ut och få hjälp med att få utredningsmaterialet granskat och har inte psykisk ork och förmåga att skapa en bra och trovärdig organisation.

Citat:
Det är ingen som stoppar de föräldrar som står och slösar tid vrålandes utanför riksdagen att kontakta något universitet, media eller insatt person och bidra med 20-30 utredningar i sin helhet som dessa sedan får granska och undersöka vidare.
Något sådant initiativ har ingen tagit vad jag vet, nog ganska uppenbart varför.

Problemet är att föräldrarna mår för psykiskt dåligt för att kunna skapa en ordentlig och saklig enad front i sin gemensamma kritik mot soc. Det verkar vara lite olika falanger som riktar kritik. Vissa sprider en del desinformation om exempelvis kidnappningar absolut och det är ett allvarligt problem för trovärdigheten generellt för föräldrar. Men det betyder inte att all kritik är felaktig. Snarare tvärtom.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-06 kl. 11:00.
2024-08-06, 11:07
Medlem
Citat:
Alltså du är ju smått otrolig. Du kan verkligen inte ta in att socialtjänsten gör fel och får du höra exempel på hur de gör fel så tar du bara upp exempel på när de gör rätt som svar.

Din iver att straffa och se föräldrar plågas är helt sinnessjuk. Ingen av er soc-fans verkar lyssna på barnens berättelse av att vara tvångsplacerad.
I de domar gällande flickorna inblandade i mordet står det oerhört tydligt att det som format dem är hur illa det var i de biologiska familjerna med våld, missbruk mm , den yngsta misstänkta hade ide om att soc skulle ge henne en egen lägenhet vid 12 års ålder istället för placering...

Som deras historier ser ut ser många av de placerades historier ut men få föräldrar är villiga att för sig själv erkänna att barnen blivit utåtagerande och omöjliga för att vuxna i hemmet bråkat och kaosat under åratal vilket för barn är i princip en livstid och ger stor påverkan
2024-08-06, 11:14
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Så socialtjänsten har aldrig någonsin ljugit i en utredning? Är det vad du säger?

Det är intressant att du vet allt om mig. Jag vet väl själv vad jag läst och inte läst?

Du drar roliga slutsatser. Men som svar, nej jag tror inte soc ljuger avsiktligt. Görs det med uppsåt handlar det på sin höjd om 1-2 fall per 10år där någon har ett personligt agg av något slag. De flesta är medvetna av konsekvenserna av att åka dit.

Det är lätt att veta saker om personer som dig. Mytomaner är lätta att genomskåda då de gärna använder sig av ord och påståenden som lyfter dem till skyarna.
Du har inte läst och granskat allt material, löjligt att ens slänga ut något så korkat här på forumet.

Citat:
Läs studien istället. Tvångsplaceringar ÖKAR risken för krimininalitet, självmord och psykisk ohälsa.

Du skiter fullständigt i barnen. Du är inte ens intresserad av att lyssna på vad de placerade barnen har att berätta i din iver att njuta av att se föräldrar plågas.

Folk som sitter i fängelse mår sällan heller bra. Hade dom inte begått brottet hade dom aldrig hamnat där.

Kontentan är kassa hemförhållanden, kasst liv.

Citat:
Varför skulle det inte vara det? Det är MÅNGA som vittnar om detta. Tror det finns ca 40-50 grupper bara på facebook med samma tema. Och nej det är inte bara "desinformation".

Vi kan säga att det finns 100 grupper om du vill. Innebär inget, speciellt inte när det är samma huvudpersoner i alla grupper och ett gäng randoms som inte ens är ”drabbade”.

Citat:
Handlar inte om att jorden är platt, utan att socialtjänsten satt i system att ljuga och överdriva i utredningar. För att de helt enkelt kan det utan att åka fast och dömas för det. De har exakt noll incitament att hålla sig till någon form av sanning, utan skriver precis som de vill. sant eller falskt kan man inte veta som läsare.

Mja skev syn på det hela. Du har som sagt inga belägg för att det sker systematiskt, vilket är kravet för att din lilla teori ska stämma.

Citat:
Jag tror att det handlar om att många föräldrar inte känner till sina rättigheter och vad de kan få ut och få hjälp med att få utredningsmaterialet granskat och har inte psykisk ork och förmåga att skapa en bra och trovärdig organisation.

Problemet är att föräldrarna mår för psykiskt dåligt för att kunna skapa en ordentlig och saklig enad front i sin gemensamma kritik mot soc. Det verkar vara lite olika falanger som riktar kritik. Vissa sprider en del desinformation om exempelvis kidnappningar absolut och det är ett allvarligt problem för trovärdigheten generellt för föräldrar. Men det betyder inte att all kritik är felaktig. Snarare tvärtom.

Ja du gillar att försvara föräldrarna. Jag har hela tiden sagt att dom är totalt inkapabla människor och ditt daltande med dom bekräftar bara det.

Nu vet dom inte ens sina rättigheter eller var dom ska vända sig. Ändock är dom lämpliga att sköta sina barn tycker du.

Varför vända sig till jurist och advokater för rådgivning när TT finns? Alla vet ju att de smartaste och mest lyckade samlas där.
2024-08-06, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I de domar gällande flickorna inblandade i mordet står det oerhört tydligt att det som format dem är hur illa det var i de biologiska familjerna med våld, missbruk mm , den yngsta misstänkta hade ide om att soc skulle ge henne en egen lägenhet vid 12 års ålder istället för placering...

Som deras historier ser ut ser många av de placerades historier ut men få föräldrar är villiga att för sig själv erkänna att barnen blivit utåtagerande och omöjliga för att vuxna i hemmet bråkat och kaosat under åratal vilket för barn är i princip en livstid och ger stor påverkan

Men snälla nån. Det ena LVU-fallet är inte det andra likt. Det finns helt korrekta LVU, men det finns samtidigt ytterst tveksamma varianter, som inte ens borde vara det överhuvudtaget. Det blir så för att domstolarna litar på att soc har har rätt i sin bedömning och undersöker inte materialet närmare mer än själva utredningen.

Att bara läsa domar ger inte hela bilden av vad som hänt. Därför uppmanar jag alla föräldrar att begära ut ALLT material och granska detta väldigt noga och kritiskt. Många av de klassiska felen framgår nämligen tydligt om man har tillgång till hela materialet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in