2024-08-06, 11:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du drar roliga slutsatser. Men som svar, nej jag tror inte soc ljuger avsiktligt. Görs det med uppsåt handlar det på sin höjd om 1-2 fall per 10år där någon har ett personligt agg av något slag.
Tro det du... verkligheten är en helt annan. Det finns åtskilliga bevis för detta, men problemet är att ingen ansvarig politiker vågar ta upp frågan.

Citat:
De flesta är medvetna av konsekvenserna av att åka dit.
jaha så vad skulle dessa "konsekvenser" vara? Låt oss höra nu!

Citat:
Det är lätt att veta saker om personer som dig. Mytomaner är lätta att genomskåda då de gärna använder sig av ord och påståenden som lyfter dem till skyarna.
Du har inte läst och granskat allt material, löjligt att ens slänga ut något så korkat här på forumet.
Det är nog du som är mytomanen i sammanhanget som hittar på alla möjliga saker om dina meningsmotståndare.

Citat:
Folk som sitter i fängelse mår sällan heller bra. Hade dom inte begått brottet hade dom aldrig hamnat där.

Kontentan är kassa hemförhållanden, kasst liv.
Det verkar inte bli bättre av tvångsplaceringar. Det kanske är värt att titta på andra skonsammare och billigare lösningar?

Citat:
Vi kan säga att det finns 100 grupper om du vill. Innebär inget, speciellt inte när det är samma huvudpersoner i alla grupper och ett gäng randoms som inte ens är ”drabbade”.
Det möjligt att de är med i alla grupper. Det vet jag inte. Men det betyder inte att kritiken är osaklig och falsk. Många har en poäng och det har även Fia.

Citat:
Mja skev syn på det hela. Du har som sagt inga belägg för att det sker systematiskt, vilket är kravet för att din lilla teori ska stämma.
Följande saker sker systematiskt i utredningarna utan minsta överdrift.

Förvrängda läkarjournaler.

Förvrängda vittnesuppgifter

Vantolkningar av läkarutlåtanden.

Överdrifter

Klipp/klistra för att förvilla läsaren

Listan kan göras lång på grova felaktigheter som förekommer i utredningarna.

Citat:
Ja du gillar att försvara föräldrarna. Jag har hela tiden sagt att dom är totalt inkapabla människor och ditt daltande med dom bekräftar bara det.
Vad vet du om det? Det är klart att jag försvarar föräldrar mot osakliga utredningar. Det gör alla vettiga och demokratiskt lagda människor. Vem är du att döma alla föräldrar? Vad vet du om deras situation och vad som hänt?

Citat:
Nu vet dom inte ens sina rättigheter eller var dom ska vända sig. Ändock är dom lämpliga att sköta sina barn tycker du.
För att socialtjänsten brutit ner dem. En del föräldrar tar livet av sig pga soc.

Citat:
Varför vända sig till jurist och advokater för rådgivning när TT finns? Alla vet ju att de smartaste och mest lyckade samlas där.
Håller med om att TT är idiotiskt, men det här är desperata människor som inte ser någon annan utväg än att skrika ut sin frustration där.
2024-08-06, 11:44
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tro det du... verkligheten är en helt annan. Det finns åtskilliga bevis för detta, men problemet är att ingen ansvarig politiker vågar ta upp frågan.

Din verklighet är annorlunda ja. Bevisen som varken du eller FU kan producera.

Citat:
jaha så vad skulle dessa "konsekvenser" vara? Låt oss höra nu!

Kan garantera dig att personen som med uppsåt ljuger och ser till att en person blir av med sitt barn pga personligt agg eller dyl blir av med sitt jobb.

Citat:
Det är nog du som är mytomanen i sammanhanget som hittar på alla möjliga saker om dina meningsmotståndare.

Du får nog kolla upp det där.

Citat:
Det verkar inte bli bättre av tvångsplaceringar. Det kanske är värt att titta på andra skonsammare och billigare lösningar?

Vad har du för evidens att det blir bättre av att stanna hemma i ett dysfunktionellt hem? Var har du datan av att problembarn som stannar hemma i slutändan ändå inte blir kriminella/suicidala knarkare?

Bara för att en studie säger en sak innebär det inte att motsvarigheten är bättre.
Har bett dig om uträkningen för den billigare lösningen.

Citat:
Det möjligt att de är med i alla grupper. Det vet jag inte. Men det betyder inte att kritiken är osaklig och falsk. Många har en poäng och det har även Fia.

Nej. Men det innebär att det är färre personer än vad du tror.

Citat:
Följande saker sker systematiskt i utredningarna utan minsta överdrift.

Förvrängda läkarjournaler.

Förvrängda vittnesuppgifter

Vantolkningar av läkarutlåtanden.

Överdrifter

Klipp/klistra för att förvilla läsaren

Listan kan göras lång på grova felaktigheter som förekommer i utredningarna.

Nej. Det där är din personliga åsikt utan någon evidens. Du kan upprepa dig en miljard gånger om du vill. Blir inte mer sant för det.

Citat:
Vad vet du om det? Det är klart att jag försvarar föräldrar mot osakliga utredningar. Det gör alla vettiga och demokratiskt lagda människor. Vem är du att döma alla föräldrar? Vad vet du om deras situation och vad som hänt?

För att socialtjänsten brutit ner dem. En del föräldrar tar livet av sig pga soc.

Håller med om att TT är idiotiskt, men det här är desperata människor som inte ser någon annan utväg än att skrika ut sin frustration där.

Ja du försvarar pedofiler och barnmisshandlare/mördare med. Som sagt, du styrker min teori om att dessa människor är totalt inkapabla att ta hand om barn. Dom verkar i själva verket nästan vara efterblivna när man hör dig prata om dom. Inte kapabla till något alls enl dig. Soc har brutit ner dom redan innan deras inblandning. Pang bom så blev dom inkapabla.
Senast redigerad av Nariiouh 2024-08-06 kl. 11:46.
2024-08-06, 11:52
Medlem
Citat:
Men snälla nån. Det ena LVU-fallet är inte det andra likt. Det finns helt korrekta LVU, men det finns samtidigt ytterst tveksamma varianter, som inte ens borde vara det överhuvudtaget. Det blir så för att domstolarna litar på att soc har har rätt i sin bedömning och undersöker inte materialet närmare mer än själva utredningen.

Att bara läsa domar ger inte hela bilden av vad som hänt. Därför uppmanar jag alla föräldrar att begära ut ALLT material och granska detta väldigt noga och kritiskt. Många av de klassiska felen framgår nämligen tydligt om man har tillgång till hela materialet.
I de 3 inblandade står det väldigt klart varför de placerats utanför sina hem , föräldrar som valt att stanna med missbrukande våldsam partner istället för att vara själv med barn , 12 åring med samma std som förälders partner , våld mot barn .. att de sedan hamnat på SiS beror ju på att de lärt sig att våld är något normalt om man får motstånd i livet
2024-08-06, 12:03
Medlem
Citat:
Men snälla nån. Det ena LVU-fallet är inte det andra likt. Det finns helt korrekta LVU, men det finns samtidigt ytterst tveksamma varianter, som inte ens borde vara det överhuvudtaget. Det blir så för att domstolarna litar på att soc har har rätt i sin bedömning och undersöker inte materialet närmare mer än själva utredningen.

Att bara läsa domar ger inte hela bilden av vad som hänt. Därför uppmanar jag alla föräldrar att begära ut ALLT material och granska detta väldigt noga och kritiskt. Många av de klassiska felen framgår nämligen tydligt om man har tillgång till hela materialet.
Det skylls även i detta fall på att dessa barn blev som de blev pga placering när det istället är så att de blev placerade för att de blivit formade känslomässigt fel i sina egna hem för att föräldrar valt att leva på sätt som ger psykologiska skador hos barn
2024-08-06, 12:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Din verklighet är annorlunda ja. Bevisen som varken du eller FU kan producera.
Bevisen finns där om alla föräldrar bestämmer sig för att begära ut allt material. Det har de laglig rätt att göra i de flesta fall. Så är det någon förälder som läser nu och inte gjort det så se till att göra det bums!

Citat:
Kan garantera dig att personen som med uppsåt ljuger och ser till att en person blir av med sitt barn pga personligt agg eller dyl blir av med sitt jobb.
Jaha och vad har du för bevis för det från den verkliga världen? Kan du ens presentera ett verkligt fall där en socialsekreterare som ljugit om en förälder blivit av med jobbet? Om det vore sant det du påstår skulle inte utredningarna hålla så låg kvalitet som det är idag.

Citat:
Du får nog kolla upp det där.
Det är redan faktakollat. jag känner nämligen mig själv bäst. Du känner inte mig.

Citat:
Vad har du för evidens att det blir bättre av att stanna hemma i ett dysfunktionellt hem? Var har du datan av att problembarn som stannar hemma i slutändan ändå inte blir kriminella/suicidala knarkare?
Man kan hjälpa familjer i hemmet och utöka antalet hjälpinsatser som soc kan erbjuda. Liksom att plocka av soc befogenheten att omhänderta barn. De klarar inte av det uppdraget på ett rättssäkert sätt.

Citat:
Bara för att en studie säger en sak innebär det inte att motsvarigheten är bättre.
Har bett dig om uträkningen för den billigare lösningen.
Du pratar om städning. Vad kostar städning att utföra i ett hem vs att ha ett barn placerat för samhället?

Varför välja den dyraste och mest skadliga lösningen som inte hjälper barnet och kanske gör det ännu mer kriminellt än det redan var?

Citat:
Nej. Men det innebär att det är färre personer än vad du tror.
Det är många som har exakt samma kritik och det är inte bara föräldrar utan verkliga experter som säger samma sak och kritiserar domstolarna för att inte dubbelkolla soc utredningsmaterial och bara godkänna vad de rekommenderar.

Citat:
Nej. Det där är din personliga åsikt utan någon evidens. Du kan upprepa dig en miljard gånger om du vill. Blir inte mer sant för det.
Nope. Det är för många som vittnar om samma sak för att det ska sakna evidens.

Citat:
Ja du försvarar pedofiler och barnmisshandlare/mördare med. Som sagt, du styrker min teori om att dessa människor är totalt inkapabla att ta hand om barn. Dom verkar i själva verket nästan vara efterblivna när man hör dig prata om dom. Inte kapabla till något alls enl dig. Soc har brutit ner dom redan innan deras inblandning. Pang bom så blev dom inkapabla.

Verkligen inte. De ska sitta inspärrade. Jag försvarar föräldrar från att bli falskt anklagade för att vara något de inte är. Soc behöver bättre bevis än killgissningar och löst skvaller.
2024-08-06, 12:29
Medlem
Citat:
Bevisen finns där om alla föräldrar bestämmer sig för att begära ut allt material. Det har de laglig rätt att göra i de flesta fall. Så är det någon förälder som läser nu och inte gjort det så se till att göra det bums!

Jaha och vad har du för bevis för det från den verkliga världen? Kan du ens presentera ett verkligt fall där en socialsekreterare som ljugit om en förälder blivit av med jobbet? Om det vore sant det du påstår skulle inte utredningarna hålla så låg kvalitet som det är idag.

Det är redan faktakollat. jag känner nämligen mig själv bäst. Du känner inte mig.

Man kan hjälpa familjer i hemmet och utöka antalet hjälpinsatser som soc kan erbjuda. Liksom att plocka av soc befogenheten att omhänderta barn. De klarar inte av det uppdraget på ett rättssäkert sätt.

Du pratar om städning. Vad kostar städning att utföra i ett hem vs att ha ett barn placerat för samhället?

Varför välja den dyraste och mest skadliga lösningen som inte hjälper barnet och kanske gör det ännu mer kriminellt än det redan var?

Det är många som har exakt samma kritik och det är inte bara föräldrar utan verkliga experter som säger samma sak och kritiserar domstolarna för att inte dubbelkolla soc utredningsmaterial och bara godkänna vad de rekommenderar.

Verkligen inte. De ska sitta inspärrade. Jag försvarar föräldrar från att bli falskt anklagade för att vara något de inte är. Soc behöver bättre bevis än killgissningar och löst skvaller.
Har hört föräldrar berätta hur jobbigt det var på utredningshem med folk som höll koll hela tiden , så skulle det vara med hjälp och stöd om det skulle vara alternativ till placering av barn i familjehem , personal som vaktar hela tiden hela dagar alla dagar och som hela tiden blir tvugna att säga ifrån när det blir fel
2024-08-06, 12:29
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Dvs det finns inga bevis, tack. Utan det är något du fått för dig och hoppas kunna styrka någon gång, någonstans.

Citat:

Ja jag känner inte till något fall där någon på soc med uppsåt förfalskat en hel utredning. Så vet inte riktigt var du vill komma med det.

Citat:

Nja. Tvek på den.

Citat:

Nej. Jag pratar om insatser i hemmet. Kontinuerligt under flera års tid tills barnet är vuxet. Jag vill se hur din metod skulle vara både effektiv och billigare.

Citat:

Så var vi igång med många igen. Många är alltså 20 pers av 10 mille. ✅

Citat:

Ändock killgissar du allra värst. Du vet inget om fallen eller personerna. Ändå vet du att soc gjort fel.
2024-08-06, 12:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Dvs det finns inga bevis, tack. Utan det är något du fått för dig och hoppas kunna styrka någon gång, någonstans.
Bevisen är till stor del dolda i sekretessen. Men den tillhör föräldrarna och inte soc i de flesta fall. Så fort föräldrar förstår sina rättigheter och får tag i en duktig och driven journalist så kan det nog vara en potentiellt tickande journalistisk bomb som kommer att brista.

Citat:
Ja jag känner inte till något fall där någon på soc med uppsåt förfalskat en hel utredning. Så vet inte riktigt var du vill komma med det.
När har jag sagt att en hel utredning är förfalskad? Det som är vanligt att soc väljer ut en linje med värsta tänkbara scenariot oavsett om det är sant eller falskt och så håller de fast vid den benhårt för att få igenom LVU. Ofta kan föräldrarna inget göra, eftersom de inte vet sina rättigheter och har möjlighet att försvara sig mot alla falska anklagelser.

Hört talas om begreppet omvänd bevisbörda? Där har du föräldrars hopplösa situation och de har inte en chans att hinna bemöta alla felaktigheter som soc översköljer de med i deras utredning.

Det här var en mycket bra debattartikel på temat:

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-barnens-behov-lamnas-helt-darhan/

Citat:
DEBATT – av Eva Solberg, tidigare ordf. Moderatkvinnornas arbetsgrupp Familjefrid, Marie Larsson, socionom Göteborg,
Nathalie Molenda, socionom Eskilstuna, Annica Kosner, psykolog Kalmar/Öland

Regeringsformen 1 kap 9 § ställer krav på objektivitet, opartiskhet och lika behandling av medborgare. Socialtjänsten har i decennier kritiserats för brister i barnavårdsutredningar. Vetenskapligt stöd i arbetsmetoder och insatsers resultat saknas. Att ändra lagen kommer inte lösa dessa problem eller leda till läkning av en illa misskött verksamhet.

Att separera barn från sina familjer och tvångsomhänderta barn och unga är bland det mest inskränkande en stat kan göra mot sina medborgare. Grundlagen försäkrar mot godtyckliga integritetskränkande ingrepp i privatlivet och borde enligt de lagar som råder ej tillåtas förekomma på ett rättsosäkert sätt.

Socialtjänsten har gång på gång visat sig sakna kunskap att bedriva rättssäkra utredningar, att tillräcklig teoretisk utbildning inom vetenskaplig utredningsmetodik saknas. För att en utredning ska vara rättssäker krävs att den är saklig och objektiv. Forskning visar dock på motsatsen, att socialsekreterare konstruerar stereotypa bilder utifrån egen ”confirmation bias” och gör godtyckliga
tolkningar och bedömningar som är baserade på egna erfarenheter och åsikter.

Socialsekreterare påverkas även av kulturen de verkar i, dvs att de anpassar sig till de synsätt som skapats och råder, vilket bidrar till än mer bristande rättssäkerhet. Följden blir att barn som inte ska omhändertas utsätts för godtyckliga separationer och riskerar trauman samtidigt som barn som borde omhändertas inte gör det. Det leder till att placerade barn rycks upp och flyttas runt otaliga gånger.

Det är också därför vi ser små barn som abrupt får sin väska packad för att lämna den enda familj de har och haft. Samtliga av dessa felbeslut har en gemensam nämnare: rättsosäkra utredningar som ligger till grund för samtliga efterföljande beslut. Denna rättsosäkerhet och okunskap i kombination med en enorm och allsmäktig makt hos dem som avgör dessa barns öden kan bli en direkt livsfarlig kombination för de barn och familjer som drabbas.

Allvarliga brister hos socialtjänsten är något som såväl forskare som bl a Bo Edvardsson och Eva Friis som tillsynsmyndigheter larmat om i många år. I tillsyn 2019 inom sociala barn- och ungdomsvården 2017 och 2018 fann IVO brister i 67 procent! Bristerna innebär att barn och unga riskerar skada eller till och med avlider.

En rättssäker utredning i barnavårdsärenden tillhör undantagen. Utredningar innehåller uppgifter som styrker utredarens bild medan annan relevant information förtigs. Utredningar fokuserar på föräldrarnas tillkortakommanden som styrker utredarens initiala och subjektiva bild samt att separationer och omhändertagande ses som enda lösningen. Barnens behov lämnas helt därhän och riskerar senare visa sig blivit ”barnets värsta”.

Förslag för ökad rättssäkerhet:

– Säkerställa erforderlig kompetens och rättssäkerhet vid utredningar med kritisk och vetenskaplig utredningsmetodik.

– Inför kvalitetssäkringssystem i alla led. Krav och kontroll av kompetens och kvalitet.

– Förtydliga tjänstemannaansvar med möjlighet att dömas för brister. Utvärdera nöjdhet hos dem insatserna är till för.

– Multiprofessionella team. Socionomer ska inte sitta med livsavgörande beslut ensamma.

– Socialtjänsten bör ha bevisbördan. Idag råder omvänd bevisbörda där enskilda riskerar falska anklagelser om vad som helst. En myndighet i ett demokratiskt land borde kunna förväntas vara mer professionell än att ägna sig åt förtals- och smutskastningskampanjer, som ibland urartar till ren förföljelse av enskilda medborgare (Edvardsson, 2013).

– Krav på NPF-kompetens då både barn och föräldrar med funktionsnedsättningar och funktionsnedsättningar löper särskilt hög risk att diskrimineras och drabbas menligt av rådande bristande kompetens.

Vad skulle vara fel med dessa enkla och mycket vettiga förslag? Det skulle nämligen automatiskt få socialsekreterare att haja till innan de brer på med saker de vet inte är sant i utredningen.

Tekniken för att kvalitetskontrollera utredningar finns redan där och skulle kunna börja tillämpas reda imorgon. Ska barn omhändertas ska det inte vara möjligt att vinkla och vrida på journalanteckningar och läkarjournaler i en utredning till klientens nackdel.

Citat:
Nja. Tvek på den.

Citat:
Nej. Jag pratar om insatser i hemmet. Kontinuerligt under flera års tid tills barnet är vuxet. Jag vill se hur din metod skulle vara både effektiv och billigare.
Städ är billigare än LVU. Hjälp i hemmet är billigare än LVU. Allt är billigare än LVU och det billigaste är förstås att så långt som möjligt undvika det och jobba förebyggande istället.

Citat:
Så var vi igång med många igen. Många är alltså 20 pers av 10 mille. ✅
Det borde rimligtvis vara fler än 20 personer som uppmärksammat detta problem?

Citat:
Ändock killgissar du allra värst. Du vet inget om fallen eller personerna. Ändå vet du att soc gjort fel.
Jag vet väl vad jag läst och det var blad det värsta jag sett. Det trodde jag aldrig kunde hända i Sverige.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-06 kl. 13:00.
2024-08-06, 12:49
Medlem
Citat:
Bevisen är till stor del dolda i sekretessen. Men den tillhör föräldrarna och inte soc i de flesta fall. Så fort föräldrar förstår sina rättigheter och får tag i en duktig och driven journalist så kan det nog vara en potentiellt tickande journalistisk bomb som kommer att brista.

När har jag sagt att en hel utredning är förfalskad? Det som är vanligt att soc väljer ut en linje med värsta tänkbara scenariot oavsett om det är sant eller falskt och så håller de fast vid den benhårt för att få igenom LVU. Ofta kan föräldrarna inget göra, eftersom de inte vet sina rättigheter och har möjlighet att försvara sig mot alla falska anklagelser.

Hört talas om begreppet omvänd bevisbörda? Där har du föräldrars hopplösa situation och de har inte en chans att hinna bemöta alla felaktigheter som soc översköljer de med i deras utredning.

Städ är billigare än LVU. Hjälp i hemmet är billigare än LVU. Allt är billigare än LVU och det billigaste är förstås att så långt som möjligt undvika det och jobba förebyggande istället.

Jag vet väl vad jag läst och det var blad det värsta jag sett. Det trodde jag aldrig kunde hända i Sverige.
Hjälp i hemmet är i princip detsamma som pe
2024-08-06, 12:52
Medlem
Citat:

Hjälp i hemmet som behövs hos de där barn placeras i familjehem är som att ha personliga assistenter dygnet runt all tid barnet inte är på förskola eller skola tils barnet är så självgående att föräldrar inte behöver sköta något på det ska det vara personal som städar och kanske hjälper till med matlagning
2024-08-06, 13:02
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Dvs det finns inga bevis än. Det är en vild teori som kanske stämmer. Kanske inte. Lite magkänsla över det hela.

Citat:

Dvs en familjehemsplacering i hemmet. Frågar återigen varför det skulle vara billigare och hur det kan bli billigare. Samt varför man ska dalta med föräldrarna på detta vis?

Citat:
.

Nja osäkert där va. Känner att 20 är högt räknat redan där.
2024-08-06, 13:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hjälp i hemmet som behövs hos de där barn placeras i familjehem är som att ha personliga assistenter dygnet runt all tid barnet inte är på förskola eller skola tils barnet är så självgående att föräldrar inte behöver sköta något på det ska det vara personal som städar och kanske hjälper till med matlagning

De behöver inte hjälp dygnet runt. De är väl i skolan barnen får vi hoppas och på nätterna sover de? I de flesta fall skulle föräldrar sannolikt kunna få hjälp i hemmet lika gärna. Problemet är att soc sitter på makten över barnen och det vet föräldrarna och därför söker de kanske inte hjälp eftersom de vet att soc förstör mer för familjen än de hjälper.

Detta skulle kunna ändras om soc blev av med den maktpositionen och fick en bredare verktygslåda att jobba med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in