2024-08-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Men det är ju lite med den juridiska biten som det här delen av forumet handlar om.
Även om det bara är 0,67 SEK kvar på kontot kan vi ju inte göra ett arvsskifte före den här skulden är reglerad? Har jag rätt eller fel?

Nä, men är boet tomt så är det ju tomt, då han kan göra klart det är min uppfattning, och noll kronor i arvsskifte.

Låt det gå till Kronofogden, sålänge ni inte plockat ut några pengar så är det inte ditt bekymmer (eller andra värdesaker)
Citera
2024-08-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja det är vanligt att hyresgäster får betala efter utflytt för återställning av en lägenhet om slitaget anses vara ovanligt stort.
Aha, det kan jag förstå. Tack.
Citera
2024-08-05, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Beror väl på hur mycket pengar det rör sig om. Om det är ett ganska litet belopp tycker jag familjen kan skramla till detta istället för att låta den döde förnedras genom postum konkurs. Men, whatever floats your boat!
wow här tar du verkligen den snikna värdens parti, vilken asätare som försöker med sånt här som han inte ens har lagstöd för. du tror inte att den döde vänder sig i sin grav av att hyresvärden försöker lura av barnen 40000 kr för ca 3 hinkar målarfärg, några rollers, maskeringstejp och ett par timmars jobb.
Citera
2024-08-05, 23:01
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Nä, men är boet tomt så är det ju tomt, då han kan göra klart det är min uppfattning, och noll kronor i arvsskifte.

Låt det gå till Kronofogden, sålänge ni inte plockat ut några pengar så är det inte ditt bekymmer (eller andra värdesaker)

Jo men man vill ju gärna avsluta sån här skt, vi är 8 st runt om i Sverige som måste ha förättningsmöte och skicka papper hit och dit som ska signeras och fan o hans moster. Nu när man tänkte att allt var slut så kommer en sån här bajsmacka och det är mer papper att hålla på med.
Om det hade handlat om ett arv med pengar involverat så förstår jag men just här finns fan inte en spänn.
Citera
2024-08-05, 23:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globalistforumet
wow här tar du verkligen den snikna värdens parti, vilken asätare som försöker med sånt här som han inte ens har lagstöd för. du tror inte att den döde vänder sig i sin grav av att hyresvärden försöker lura av barnen 40000 kr för ca 3 hinkar målarfärg, några rollers, maskeringstejp och ett par timmars jobb.
Men om beloppet är fel så är det bara att bestrida och visa upp kontoutdraget från dödsboet. ingen kommer att göra något. Jag läste inte bakgrunden uppenbarligen, trodde det var vanliga korrekta skulder
Citera
2024-08-05, 23:06
Medlem
Citat:
Men om beloppet är fel så är det bara att bestrida och visa upp kontoutdraget från dödsboet. ingen kommer att göra något. Jag läste inte bakgrunden uppenbarligen, trodde det var vanliga korrekta skulder

Då vi inte vet mer detaljer om vad som målats om och varför så skall vi inte utgå från att det är något fel i fakturan. I aktuellt fall är det å andra sidan egalt eftersom dödsboet vare sig har medel för 5 000 kronor eller de begärda 40 000.
Citera
2024-08-05, 23:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då vi inte vet mer detaljer om vad som målats om och varför så skall vi inte utgå från att det är något fel i fakturan. I aktuellt fall är det å andra sidan egalt eftersom dödsboet vare sig har medel för 5 000 kronor eller de begärda 40 000.
Spelar ingen roll om det var fel eller inte. Bestrid och visa upp kontoutdraget, end of story.
Citera
2024-08-05, 23:16
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
This...summan är ointressant, jag har skrivit flera gånger att det inte finns några tillgångar.
De hade kunnat måla om hela lägenheten för 2 kronor men det hade ändå inte täckts .
Citera
2024-08-05, 23:17
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om det var fel eller inte. Bestrid och visa upp kontoutdraget, end of story.

Om nu, vilket är rimligt, ts inte vill ägna mer energi och tid till detta än nödvändigt, varför då föreslå att en faktura skall bestridas? Den kommer ändå inte att betalas, fyller ingen funktion direkt.
Citera
2024-08-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
This...summan är ointressant, jag har skrivit flera gånger att det inte finns några tillgångar.
De hade kunnat måla om hela lägenheten för 2 kronor men det hade ändå inte täckts .
Det är ju så jag försöker att förklara situationen också.
Citera
2024-08-05, 23:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om nu, vilket är rimligt, ts inte vill ägna mer energi och tid till detta än nödvändigt, varför då föreslå att en faktura skall bestridas? Den kommer ändå inte att betalas, fyller ingen funktion direkt.
För att slippa vidare tjafs naturligtvis. Utan att behöva förnedra sig med en konkurs
Citera
2024-08-05, 23:22
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Det är ju så jag försöker att förklara situationen också.
Jo jag vet, men det verkar vara lite svårt här på juridik-delen av forumet för vissa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in