2024-08-05, 21:53
Medlem
Jag skickar in bouppteckning och kontoutdrag och meddelar den som vill ha pengar att det du kan få är det som är kvar...x kr.

Sedan är det upp till den som vill ha pengar att lösa resten. Det har varit nog med pappersarbete och krångel ändå efter dödsfallet.

Jag kan inte se någon fördel med att begära en konkurs. Då kommer det bli ännu mer pappersarbete
Citera
2024-08-05, 21:55
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Låt fordringsägare (Inkassobolag eller hyresvärden) begära dödsbo i konkurs, ni behöver inte lyfta ett finger. Ni varken tjänar eller förlorar ingenting på att låta dem göra det, det enda det kostar er själva är tiden för jobbet att göra det. Eftersom det finns 0kr att hämta därifrån.
Ett rakt och enkelt svar.
Tackar bugar och bockar och om ingen annan har något att invända så avlutar vi så här.
Citera
2024-08-05, 22:01
Medlem
1335991s avatar
I vårt land ärver man,
vad jag vet,
INGA skulder alls.

Låt det gå vidare till
Kronofogdemyndigheten
för inte ens de kommer
att godkänna detta.
Citera
2024-08-05, 22:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Efter att vår anhöriga har dött och vi har betalat begravning och gravsten och lägenhetstömmning så dimper det ner en fakura 5 månader efter dödsfallet.
Denna är på långt över det som finns kvar på kontot och om man googlar så rekommenderas det att dödsbodelägarna ska begära dödsboet i konkurs för att slippa avgift.
Vi har aldrig räknat med att få något arv och jag tror att saldot på kontot är typ 300 spänn.
Bouppteckiningen är klar men vi har inte gjort något arvskifte ännu.

Är det någon idé att själva begära dödsboet i konkurs eller ska vi skita i det och låta kronofogden/inkassobolaget göra det?
Beror väl på hur mycket pengar det rör sig om. Om det är ett ganska litet belopp tycker jag familjen kan skramla till detta istället för att låta den döde förnedras genom postum konkurs. Men, whatever floats your boat!
Citera
2024-08-05, 22:12
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Har jag postat i fel forumdel? Vad fan händer?
Det som händer är det vanliga; användare läser någon liten del av ett fåtal inlägg och låter sedan sin fantasi fylla i de saknade bitarna. När de sedan komponerar ett svar utifrån detta kan det ibland bli lätt absurt.
Citera
2024-08-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Beror väl på hur mycket pengar det rör sig om. Om det är ett ganska litet belopp tycker jag familjen kan skramla till detta istället för att låta den döde förnedras genom postum konkurs. Men, whatever floats your boat!
Det står i början av tråden: Cirka 40 000 kronor.
Citera
2024-08-05, 22:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jo det kan jag göra men jag är mer intresserad av den här avgiften för konkurs som det pratas om.

Om det inte finns något arv och ingen har förväntat sig något så är det bättre att låta fodringsägaren begära dödsboet i konkurs eller vi dödsboägare?
Här har du instruktioner: https://www.domstol.se/amnen/skulder-konkurs-och-foretagsrekonstruktion/konkurs/ansok-om-egen-konkurs---for-dodsbo/
Citera
2024-08-05, 22:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det står i början av tråden: Cirka 40 000 kronor.
Såg inte det. Ja, jag hade kanske inte lagt ut 40 papp på en avlägsen släktings skulder, däremot på min mamma.
Citera
2024-08-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Såg inte det. Ja, jag hade kanske inte lagt ut 40 papp på en avlägsen släktings skulder, däremot på min mamma.
Fordringsägare, dennes hyresvärd för målning.
Citera
2024-08-05, 22:24
Medlem
Citat:
Efter att vår anhöriga har dött och vi har betalat begravning och gravsten och lägenhetstömmning så dimper det ner en fakura 5 månader efter dödsfallet.
Denna är på långt över det som finns kvar på kontot och om man googlar så rekommenderas det att dödsbodelägarna ska begära dödsboet i konkurs för att slippa avgift.
Vi har aldrig räknat med att få något arv och jag tror att saldot på kontot är typ 300 spänn.
Bouppteckiningen är klar men vi har inte gjort något arvskifte ännu.

Är det någon idé att själva begära dödsboet i konkurs eller ska vi skita i det och låta kronofogden/inkassobolaget göra det?

När farsan gick bort så gjorde vi inte så. Var några lån som det inte fanns pengar till, (ingen aning vad som skedde med dem faktiskt, hade en person på banken som betalade de skulder det fanns pengar till.) Men var en skatteskuld som gick till Kronofogden. Fick ett brev om året med info om den aktuella skulden, efter 5 år skrevs den av.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-08-05 kl. 22:35.
Citera
2024-08-05, 22:38
Medlem
Abwehrs avatar
Men det är ju lite med den juridiska biten som det här delen av forumet handlar om.
Även om det bara är 0,67 SEK kvar på kontot kan vi ju inte göra ett arvsskifte före den här skulden är reglerad? Har jag rätt eller fel?
Citera
2024-08-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Brukar verkligen en hyresgäst betala för ommålning på faktura? Brukar det inte istället bli högre hyra som bekostar sådant?

Kanske du skulle börja med att be om en kopia på avtalat arbete?
ja det är vanligt att hyresgäster får betala efter utflytt för återställning av en lägenhet om slitaget anses vara ovanligt stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in