2024-08-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Han ville nog bara komma åt A konton.
Skulle P sätta henne på ett boende så hon träffa andra människor och få kompisar, lättare till aktiviteter mm så skulle det nog bli ett stort hål i P plånbok.

Nu är vi här igen. P har ju försökt få in henne på ett gruppboende. Det var kommunen som gav upp, inte familjen.
Citera
2024-08-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Ja, det har du rätt i om hon fått bostadstillägg. För då borde myndigheterna rotat i att 3 st står skrivna där varav P i alla fall med hög inkomst antar jag och svårt att få bostadstillägg då?

Eftersom det är tre vuxna, så påverkar ju inte P:s inkomst A:s chans till bostadstillägg. Eftersom P helt saknar försörjningsansvar för A.
Citera
2024-08-05, 19:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Ja, det har du rätt i om hon fått bostadstillägg. För då borde myndigheterna rotat i att 3 st står skrivna där varav P i alla fall med hög inkomst antar jag och svårt att få bostadstillägg då?

När man är myndig får man stå för sina egna kostnader, föräldrarna har inget försörjningsansvar längre. Man räknas som inneboende när man ansöker om bostadsbidrag/tillägg.

Du har rätt i att FK borde sett föräldrarna är skrivna på adressen. Men det utesluter inte att hon fått bidrag.
Citera
2024-08-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73
Vart ser du 4 kameror? Jag såg 2st,var jag som tog bilden
Det är ju två fullt synliga men sedan är det två som ser ut att vara glaskupoler, dessa brukar innehålla kameror men det kan ju vara udda utformade lampor också, en sådan finns även på baksidan men vit.

Sedan finns det en solpanel som driver antingen en svart kamera eller lampa på det längre taket.

Allt mellan 2-5 möjliga kameror på framsidan.

Kan vara domekamera:
https://www.dustinhome.se/product/5020006056/unifi-g5-dome-ultra?ssel=true&gad_source=1&gbraid=0AAAAADuD3SRyt EhsRRl-3PfMRowlKAuH-&gclid=Cj0KCQjw8MG1BhCoARIsAHxSiQnt5rLIyOmlmXF5hH3 QBzyvvQrTLbC6KeaCzV-LTz149zyHBWMdkKYaAlZWEALw_wcB
Senast redigerad av Farmerboy 2024-08-05 kl. 19:41.
Citera
2024-08-05, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
En så kallad merkostnadsersättning är ett bidrag man kan få om man till följd av sjukdom/funktionsnedsättningar har större kostnader. God man/förvaltare är en sådan kostnad. I det här fallet kanske kostnader för assistanshund.
Om det nu är så att A beroende på sina anfall förstör saker/kläder som måste ersättas, så är ju det en kostnad andra människor utan samma problem inte har, vilket gör att det borde ingå i en merkostnadsersättning.

Nu är jag inte någon expert på det regelverket, då den hanteras av FK. Så det är en ytterst förenklad genomgång.

Ja. Merkostnadsersättning är möjligt om personen har merkostnader på minst ca 14 000kr per år pga funktionsnedsättning. Slitage av kläder och saker brukar ingå om slitaget beror på funktionsnedsättningen. Men går merkostnadsersättning till assistanshund verkligen?
Citera
2024-08-05, 19:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu är vi här igen. P har ju försökt få in henne på ett gruppboende. Det var kommunen som gav upp, inte familjen.

Men det är ju bara en spekulation vi haft.
Citera
2024-08-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
När man är myndig får man stå för sina egna kostnader, föräldrarna har inget försörjningsansvar längre. Man räknas som inneboende när man ansöker om bostadsbidrag/tillägg.

Du har rätt i att FK borde sett föräldrarna är skrivna på adressen. Men det utesluter inte att hon fått bidrag.
När man går under LSS är det kommunens ansvar när brukaren blivit vuxen om brukaren är så pass sjuk så hen inte kan försörja sig själv.
Citera
2024-08-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOlga
Vi vet dock inte hur ofta farmor och farfar besökt A eller om A besöker dem hemma hos dem. De kan också ha invaggats i illusionen att om hunden bara är tillräckligt snäll så kommer A inte att göra illa den, det är ju vad man skulle vilja tro om sitt barnbarn.

Bra där att du fattade min tanke. Den verkar vissa ha missat. Och ja, det finns felkällor i min tanke. Som du säger så är ju kanske alltid besöken hemma hos farföräldrarna.
Men det finns en hel del filmer på när P umgås med sina föräldrar, och det skulle förvåna mig om inte A är med då. Så jag är fortfarande inne på att farmor sett hur A är med djur. Om då anfallen bara är varannan vecka som det finns signaler på, så är det dock fullt möjligt att farmor ändå missat anfallen.

Jag är inne på att när A inte får sina anfall, så är hon på någon slags normal 4-åringsnivå med djur. Möjligen kanske bättre till och med. När hon får sina anfall, då är det inga gränser istället.

Det gör att jag misstänker att många som var i Facebookgruppen har missuppfattat hur hon är i normalfallet. Visst, det är kanske inte som så att hon kan lämnas ensam med djur, men hon ska väl egentligen inte lämnas ensam ändå.
Citera
2024-08-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
När man går under LSS är det kommunens ansvar när brukaren blivit vuxen om brukaren är så pass sjuk så hen inte kan försörja sig själv.
Fel!
Tjejen har antingen sjukersättning eller aktivitetsersättning och det söker man hos FK

Förstår dock inte diskussioner om varken detta eller assistans då det inte har med hunden att göra..
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami

Men pratar vi inte om olika saker nu? Även om hon har LSS borde hon ha rätt till samma bidrag som alla andra. Aktivitetsersättning heter det upp till 29 år och sedan sjukersättning. Dessutom borde hon ha bostadstillägg och merkostnadsersättning. Alla dessa bidrag ansöker man om hos FK. En rättighet för alla svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Undrar om det inte räcker att anläggningen är registrerad i Jordbruksverket när man säljer eller lånar ut hundar mot betalning mm. Typ uppfödare. Då behöver inte varje enskild hund registreras.

Du som håller djur på land eller hanterar avels*material ska registrera anläggningen där djuren eller avels*materialen hålls. Om du har hästar ska du också registrera hästarna som finns på anläggningen

https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/anlaggningsregistret---platser-med-djur

Edit: tillägg från länken.

Om syftet med att hålla djuren är att tjäna pengar på dem räknas det som kommersiellt syfte. Några exempel på anläggningar som kan ses som kommersiellt syfte är hundkennlar, hunddagis, hund- och katthem och zoobutiker.

Det räknas också som kommersiellt syfte om du:

- föder upp 3 eller fler kullar hundar eller katter per år
- mot betalning hyr/lånar ut 3 eller fler hundar eller katter per år
- säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
- säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning
- mot betalning tar emot (exempelvis inackordering och hunddagis) 4 eller fler hundar eller katter

Det går att få ut HHs tillstånd för verksamheten. Där ska nog finnas ytterligare ett tillstånd för besöksnäring.
Citera
2024-08-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men det är ju bara en spekulation vi haft.

Vi vet att hon har fått flytta från ett boende. Okej att vi inte vet att det är ett gruppboende, det var ett antagande av mig. Hon hade ju antagligen inte flyttat dit utan att förvaltaren ansökte om det, hon hade absolut inte flyttat dit on förvaltaren sagt nej.

Så familjen var kanske inte tvungen att aktivt göra något för att hon skulle in på ett boende efter Järna, men den har inte motarbetat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in