2024-08-05, 14:31
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Tycker inte det är ironiskt att alla ska gå och hänga sig. Men dålig ironi är väl förvisso kanske en gnutta ironi...

Det är inte en uppmaning om att alla ska gå att hänga sig. Det var ett illustrativt inlägg (hur det brukar låta). Ironin består i att det allt som oftast gapas ut att domedagen är här så fort börsen går ner några procent. Det tror jag alla utom du förstod.
Citera
2024-08-05, 14:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Är själv lite orolig. Har runt 600tkr sparat i fonder som gått bra. Ska man sälja av och få loss lite likvider och sedan köpa igen över en längre tidsperiod?
Det bästa du kan göra enligt forskningen är att sitta still i båten och behåll. Fortsätt gärna köpa mer månadsvis om möjligt.
Citera
2024-08-05, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Du blajar en massa. Kinas medelklass har spekulationsinvesterat i fastigheter på helt sanslösa nivåer senaste 10-15 åren. I princip ett pyramidspel som kräver att byggprojekten rullar allt snabbare. Kinesiska staten har försökt dämpa den branschen men fortfarande är det en enorm del av det kinesiska privata välståndet. Skulle fastighetsvärdena börja minska (tex pga minskad tillgång på utländskt kapital) så är den kinesiska medelklassen fucked och kommer på inget sätt lyfta den kinesiska ekonomin genom inhemsk konsumtion.

Du snackar mest skit ser jag och inte så insatt i Asien.
Men jag som bor där och jobbar där kan avslöja att ni i väst och synnerhet Sverige får inte den sanna bilden.
Kinas medel "klass" har det bättre ekonomiskt ställt än den svenska.

Sedan verkar du också glömma bort lina inverterar det mesta i andra länder och köper upp företag.
De har en stark växande ekonomi medans usa har en ekonomi i nedåtgående riktning.

Du och andra fokuserar mest på skriva skit om Asien och Ryssland pga ett krig som inte angår er. Lämna det för det har inget med den andra saken att göra som att Kina tillsammans med Ryssland marscherar om väst trots alla hemska sanktioner som ett litet fåtal länder i Europa står bakom och så US and A så klart.

Får inte usa en normal president som Trump som kan börja göra affärer istället för käfta krig med andra så kommer det gå åt helvete med väst.
Sverige s ekonomi skall vi inte ens snacka om för den är väl så överkörd den redan kan bli.
Citera
2024-08-05, 14:36
Medlem
Kommer förstås vara oroliga tider, men kommer också komma rekyler. Tre kraftiga minusdagar i rad nu, torsdag, fredag, måndag. Är sällan särskilt många sådana dagar i rad, inte alls osannolikt att det kommer dagar med kraftiga uppgångar, kanske imorgon, kanske senare i veckan.

Om börsen om ett år står högre eller längre än idag är givetvis mer osäkert.
Citera
2024-08-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Maten här i Norge sägs ha ökat med ca. 5% i år vilket är en total lögn - minst 20-25% (på ett par år, 10% 2023), i alla fall på de mest populära dagligvarorna. Det de stora kedjorna gör är att sänka priserna på sällanköp, för att uppvisa att priserna inte alls ökat så mycket. De tror verkligen att folk är dumma i huvudet. Nu kommer säkerligen matpriserna och allt annat öka abnormt mycket, särskilt då den norska kronan är riktigt skräp. Ex. två kronor minus gentemot den svenska, bara på någon dag...

Glad att jag inte har en aktieportfölj i stunder som dessa - avundsjuk enkom vid uppgång.

Hugaligen!
Tänk dig norska statens aktieportfölj. Måste vara rekord rött där i pengar räknat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Jag försökte bara hjälpa dig. Vad jag menade var att om man kliver in på marknaden på ett emotionellt sätt så kommer man också att kliva ur på samma emotionella sätt. Det här leder till att du rycks med emotionellt och kastas in och ut ur marknaden beroende på hur sentimentet ser ut.

Idag har du ryckts med i en emotionell panik och köpt hävstångsinstrument på nedsidan precis vid tillfället när marknaden bottnat ut.

I skrivande stund håller terminen för S&P500 på att bottna ur och jag menar det på dagsbasis, på veckobasis och på månadsbasis. Felmarginalen är 1 % vilket betyder cirka 5130. Det bör vara en definitiv lågpunkt.

Du verkar vara ganska emotionell själv också.
Citera
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Bra jobbat, hoppas du köpt dig något fint
4 lägenheter och en stor villa. Och i vinter åker familjen till Australien.

Om kraschen kommer nu, dvs samma slags ras i många månader till, så köper jag Stockholms finaste lägenhet nästa år. Men det är att drömma och egentligen drömmer jag inte och jag förväntar mig ingenting utan tar allt dag för dag. Som alla gör som varit på börsen länge.
Citera
2024-08-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Om han köpt år 2000 istället för 2005 hade han bara dubblat sina pengar.

Men vem är så dum så han köper vid ATH för alla sina pengar. Som förresten inträffade i juli 2024...

Floskeln säger ju time in the market beats timing the market , därför ska man jämföra med toppar, och inte bottnar. Många köper nog vid toppen av hypen.
Citera
2024-08-05, 14:38
Medlem
Hur mycket kan det falla på en dag?

Historiens tio största börsras:
29 oktober 1987: -9,1 procent

27 juni 2016: -7,8 procent

11 september 2001: -7,8 procent

20 oktober 1987: -7,7 procent

16 oktober 1989: -7,5 procent

6 oktober 2008: -7,1 procent

8 oktober 1998: -6,7 procent

8 oktober 2008: -6,4 procent

19 augusti 1991: -6,3 procent

18 augusti 2011: -6,2 procent

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/l...ockholmsborsen

Ännu så länge kvalar vi inte ens in bland de 25 värsta dagarna.
https://blogg.avanza.se/historiskt-borsfall/
Senast redigerad av 4shoshin 2024-08-05 kl. 14:42.
Citera
2024-08-05, 14:39
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Jag försökte bara hjälpa dig. Vad jag menade var att om man kliver in på marknaden på ett emotionellt sätt så kommer man också att kliva ur på samma emotionella sätt. Det här leder till att du rycks med emotionellt och kastas in och ut ur marknaden beroende på hur sentimentet ser ut.

Idag har du ryckts med i en emotionell panik och köpt hävstångsinstrument på nedsidan precis vid tillfället när marknaden bottnat ut.

I skrivande stund håller terminen för S&P500 på att bottna ur och jag menar det på dagsbasis, på veckobasis och på månadsbasis. Felmarginalen är 1 % vilket betyder cirka 5130. Det bör vara en definitiv lågpunkt.

I skrivande stund är min förtjänst uppe i +28%, och några groggar på det, så blir man ju lite såndär.

Men iallafall, detta ras sägs ju överallt ska pågå ett tag.
Berkshire sålde Apple.
Nvidia kan inte leverera sina nya mobil.
Oljepriset rasar.
USA-val.
M.m m.m

Lite krig i Mellanöstern, och kanske Putin gör något riktigt genialiskt i sann Putinanda, jag hade då passat på om jag vore honom.

Den perfekta stormen helt enkelt, på ett diaboliskt sätt.

Håller tummarna för en ny pandemi, som en grädde på moset.
Men det vore väl att fantisera.
Citera
2024-08-05, 14:40
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Häromdan var det en svensk ekonomi professor eller liknande som sa att Svergie borde ge 1% av BnP till Ukraina för det går så bra för Svergie, då kan man ju undra varför det är domedags stämning nu nästa vecka. De sa också för nåt år sen att alla svenska regioner går back och snart är skattkistan tom, svänger snabbt som vanligt fram och tillbaka, det märks att han som i princip uppfann hela aktie systemet led av mental sjukdom & senare blev hemlös för inte är det ett enda uns logik i skiten.

Ja du har nog en poäng där.

Vi får invänta experternas utlåtande ikväll. Det finns givetvis en naturlig förklaring till det här missförståndet.

Att dom skulle fara med osanning i syfte att lura skattebetalare och arbetare ser jag som nästintill omöjligt. Då skulle någon märkt något.
Citera
2024-08-05, 14:40
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Då hade du inte någon bra timing om du gick in i apr-maj 2001 resp apr-maj 2021.

Men tydligen ljuger du och inte följer din egen strategi....
När man går in på börsen styrs ofta av slumpen, som TS som råkar ha pengar nu. Jag gick in 1998 eftersom det var första gången jag hade riktigt mycket pengar liggande. Jag backade snabbt från 10 till 5 mkr, sedan köpte jag t.ex Ericsson för 3 kr och mina pengar mångdubblades. Samma 2008 och 2020. Och denna gång har jag inte en krona i aktier, vilket suger de senaste 3 åren men kanske kommer min turdag i augusti 2024.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in