2024-08-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Det är för att du inte tittar, t.ex år 2008 när jag var med, hus- och bankkraschen i USA se filmen Big Short, så stängde bankerna och hela Europa frös till finansiellt och Island gick nästan i konkurs. Ser ut som ett litet hack i diagrammet men även små hack räknas och nog fick jag 50% vinst där. T.ex steg Swedbank från 17 kr till 100 ganska snabbt, jag hade 2Mkr och fick ut 10Mkr.

Jo, jag tittar och ser inte det du ser. Det var absolut ingen krasch i 12-15 månader från september 2008. I så fall hade inte index kunnat stiga hela 46% helåret 2009.

Jag har varit med över 40 år och behöver inte se filmer för att förstå detta enkla.

Det är exakt som du säger, små hack, och inte krascher i 12-15 månader.
Citera
2024-08-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Skall du köpa lägenhet för hela summan om knappt 43 miljoner på ditt räntekonto?
Låter som en skrävlare..43 miljoner ock väntar på ränta på 1.5 milj..Tror inte påt.. hahaha
Citera
2024-08-05, 13:50
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Tycker inte det alls e så farligt vet inte vad ni har för aktier men jag ligger bara 1.67 minus just nu. Va fan finns värre saker som hänt. Jag köper en dag som denna tack för kaffet.

Beror väl på vad man investerat i. I Fredags hade jag 214k i aktier, krypto och indexfonder. Imorse hade jag 199k, nu ligger det på 194k. Så, för mig är det ett rejält tapp.
Citera
2024-08-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Varenda nedgång är början på slutet. Gå och häng er. Allt är över.

Då borde allt varit över för väldigt länge sedan.

Du verkar avundsjuk och inte må så bra. Önskar dig snabb tillfriskning!
Citera
2024-08-05, 13:53
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om vi nu ska larva oss så visst.
Tror du att USA och dollarn kommer dominera världen i 5-10-25 eller 50år till, eller för alltid?

Det är många som tror annat…

Jag tror inget alls om hur världsordningen ser ut 10+ år framåt. De enda som gör det är klassiska killgissare.
Citera
2024-08-05, 13:55
Medlem
Karmans avatar
Yield Curve har varit negativ sedan slutet av 2022. Så ja, det kan vara en ny krasch vi ser början på just nu.

https://www.marketz.se/ordlista/yieldkurvan/

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...n_1211675.html
Citera
2024-08-05, 13:56
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Då borde allt varit över för väldigt länge sedan.

Du verkar avundsjuk och inte må så bra. Önskar dig snabb tillfriskning!

Du hör uppenbarligen inte till den ironiska generationen.
Citera
2024-08-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Nej, jag har en exakt plan, 12 månader efter en krasch går jag in. Finns 4 tillfällen sedan år 2000 när detta inträffat, så länge som jag har haft aktier, och jag har tjänat miljoner varje gång. Senast 2020 i mars till juni. Då varade dock kraschen bara 3 månader men den var extremt kraftig så jag gick in ändå. Det kan ju upprepas.

Då hade du inte någon bra timing om du gick in i apr-maj 2001 resp apr-maj 2021.

Men tydligen ljuger du och inte följer din egen strategi....
Citera
2024-08-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det vet jag inte. Men att det öppnar ner nu om några minuter är jag väldigt säker på.
Därför är det bättre att krascha sina certifikat och sitta 99% likvid.
Jag är med sen när det går upp, men minimerar min risk när det går ner.
Sitta still i båten är det sämsta råd som finns inom ekonomi.

Ja att sitta still när det rasar slutar bara med att det tar längre tid att hämta upp ännu mer förlorade pengar.

Jag sålde allt utom fonderna som visserligen gått back men ligger fortfarande på plus men där ser jag mer långsiktigt. Och jag ligger trots försäljning av aktier på 8% plus varför i hela världen ska jag förlora dom? Jag kan investera pengarna när marknaden blivit stabilare igen!
Citera
2024-08-05, 14:02
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop78
Du är efterbliven. Kinas inhemska marknad är enorm och växande. Med en stor och växande medelklass finns det ökande efterfrågan på varor och tjänster. Denna inhemska konsumtion fungerar som en viktig drivkraft för ekonomisk tillväxt, oavsett utländska investeringar. Kina har gjort stora framsteg inom teknik och innovation, särskilt inom områden som artificiell intelligens, e-handel och teknik. Landets satsning på högteknologiska industrier driver ekonomisk tillväxt, då dessa sektorer har stor potential att generera.
Lol https://www.reuters.com/graphics/CHI...S/byprkdgenve/
Citera
2024-08-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Du hör uppenbarligen inte till den ironiska generationen.

Tycker inte det är ironiskt att alla ska gå och hänga sig. Men dålig ironi är väl förvisso kanske en gnutta ironi...
Citera
2024-08-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Så otroligt surt men jag håller med att det bästa är att sitta stilla i båten och vänta på återhämntning, passa på att köpa på dipparna

Köpa guld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in