2024-08-05, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är bättre att flytta på dem än denna shit show.
Men ännu bättre vore att flytta gränser. Inklusive i andra Sovjetrepubliker. Kanske kunde man använda de frysta mångmiljardbeloppen för detta. Det borde ha skett redan vid Sovjets upplösning.
Att hålla på att mixtra med gränser funger inte! Menar du att exempelvis östra Estand ska ingå i ryzzland för att det finns ryssar där som känner sig diskrimnerade och att ryssarna inte vill lära sig estniska, inte har en vilja ta till sig den estiska kulturen ännu efter 33 år då Soviet kolappsade?
Det är mycket bättre att ryssarna drar hem till sitt land där de har sina rötter. Ryzzland.

Esterna tackar gud för sitt Natomedlemskap så de slipper ukrainas öde!
Citera
2024-08-05, 13:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
En sak som verkligen borde oroa de som står på Natos sida är att "ryzzen" har haft ännu mer tid på sig att förbereda F16 planens ankomst än de så kallade motoffensiven.

Nato har satsat så mycket presige i F16 och inte helt omöhjligt har en hel del ukrainska soldater längtat efter dessa för att slippa ifrån ryssarnas glidbomber och grusas dessa förhoppningar så tror jag det blir en spik till i ukrainas stridsviljas kista.

De förberedelserna har varit dåliga ifrån Ryssland. Varje vecka så prickar Ukraina ner S-400 batterier, vilket i längden kommer att göra F-16`s jobb lättare när det blir dags att närma sig.

60-80 F-16 till Ukraina är inte många, så att man säga att man lagt prestige i det. Likaså misstänker jag nog att dessa F-16 har ju fått konstanta uppgraderingar, vilket lär saknas på den ryska sidan. Sedan tror jag inte heller att de ryska piloterna är så mycket att hänga upp i julgranen heller..
Citera
2024-08-05, 13:59
Medlem
Verkar som att det går dåligt i Donetsk nu.
Citera
2024-08-05, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Verkar som att det går dåligt i Donetsk nu.
Jaha. För vem?
Citera
2024-08-05, 14:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ukraina ökade inte sin militär innan stölden av Krim år 2014 . Så ditt argument föll platt . Vänligen försök bättre nästa gång

Jag syftade på 2022 års invasion, inte 2014.
Citera
2024-08-05, 14:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Att hålla på att mixtra med gränser funger inte! Menar du att exempelvis östra Estand ska ingå i ryzzland för att det finns ryssar där som känner sig diskrimnerade och att ryssarna inte vill lära sig estniska, inte har en vilja ta till sig den estiska kulturen ännu efter 33 år då Soviet kolappsade?
Det är mycket bättre att ryssarna drar hem till sitt land där de har sina rötter. Ryzzland.

Esterna tackar gud för sitt Natomedlemskap så de slipper ukrainas öde!

Där tycker vi olika. Även om jag gillar ester på många vis.
Citera
2024-08-05, 14:12
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyLazer
En krigsmaskin som skulle bli utplånad utan Amerikansk, Brittisk och annan allierad hjälp. Likaså utan dess allierade under Napoleonkrigen.

Men jag antar att Sovjet vann mot Nazityskland helt på egen han enligt historieböckerna i öst. Det ser vi givetvis beviset på nu när västerländsk stöttning inte finns med i bilden...

Plus ronkaren89 använder sig av biteshite - en sida ökänd för att vara nedlusad av extremhöger/konspirationsidioter/liknande pack vars länkar bör man vara försiktig med. Har fått ett par gånger virusvarning när jag klickat på ett par länkar därifrån i början innan jag såg vad det var för skitplats.

Och till er andra. Det verkar som Ukraina fick en fin träff i Morozovsk. En SU-34 och två skadade enligt Rob Lees tweet.
Citat:
Ukraine’s GUR posted satellite photos of the aftermath of the strike on Russia’s Morozovsk airfield. They say a Su-34 was destroyed and two more were likely damaged. Ammunition storage facilities were also destroyed and other buildings and hangars were damaged.
https://x.com/RALee85/status/1820366664833114301

Och sedan till mer indirekt konsekvens för ryssens angrepp på Ukraina. Det verkar som höghattarna har tröttnat på Ungerns trojanska häst.
Citat:
Ungerns besked om att lätta på inresekraven för ryska och belarusiska medborgare fortsätter att väcka kritik i EU. Fackpolitiker och det federala inrikesministeriet krävde konsekvenser för Nato och EU-staten.
...
- Den som släpper in ryssar i EU utan granskning äventyrar massivt Europas säkerhet, säger ordföranden för den konservativa gruppen i EU-parlamentet, Manfred Weber (CSU), Bild am Sonntag. EU:s stats- och regeringschefer måste klargöra frågan vid sitt nästa toppmöte. "Det måste få konsekvenser", sa Weber.

Citat:
Utrikesminister Baerbock har efterlyst en trovärdig avskräckningspolitik mot Ryssland.
Citat:
Hoppets princip kommer inte att skydda Tyskland från Putins Ryssland
, skrev Baerbock i en gästartikel i "Bild am Sonntag".
– Det som skyddar oss nu är att vi investerar i vår egen säkerhet och styrka – i EU, i Nato och i Tyskland. I detta ingår också beslutet att stationera amerikanska långdistansvapensystem i Tyskland från 2026.
https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-ukraine-sonntag-456.html (Google-översatt).

Håller med Bareback i det fetade.
Samma med det fetade av fat-boy kim, men i detta fall hot och påtryckningar från ryssen.
Citat:
Kim betonade att utvecklingen av landets kärnvapen är det bästa sättet att svara på hot och påtryckningar från USA. Enligt honom kan freden garanteras genom "en försvarsförmåga utan motstycke".
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010608653.html
Citera
2024-08-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Uralmongolerna som folkslag är i det närmaste utvecklingsstörda, men ibland kan de faktiskt vara aningen sluga på det viset...
https://www.businessinsider.com/russian-officers-refused-collect-dead-soldiers-pay-their-families-convict-2023-8
Russian officers refused to collect the bodies of dead troops so the military wouldn't have to pay their families.
Man undrar om soldaterna som instrueras att inte hämta hem sina döda kamrater tror att något annat gäller för dem. Annars lär det ju inte vara vidare bra för moralen.
Citera
2024-08-05, 14:31
Avslutad
Citat:
Där tycker vi olika. Även om jag gillar ester på många vis.
Ja, vi har totalt olika åsikter! Jag tycker att det är helt fucked up att ryssarna vill ta över områden där det finns obildbara minoriteter som runkar i sovetnostalgi,som med våld, krig, förstörelse, förtryck som enda lösning i stället för att dra hem dit de kom ifrån. Trist att Ukrainarna inte fick skydda sig genom att gå med i Nato.

Det enda positiva är att ryzzka armen är mer eller mindre kastrerad efter detta krig så andra länder slipper drabbas av ryzzland.

De ekonomiska sanktionerna och export av hightech måste fortsätta verka inom överskådlig framtid för att hindra en ny uppbyggnad av den ryska krigsmaskinen. Trist för ryssarna men eftersom de visat sig vara oförmögna att bete sig civilserat och bete sig ansvasfullt finns inget alternativ.
Citera
2024-08-05, 14:44
Medlem
RUSSIAN Economic Disaster as Losses Accelerate
https://www.youtube.com/watch?v=SFMiDuTz2Yg&ab_channel=JoeBlogs

Sisådär 200 miljarder dollar som inte kommer genereras för de som lämnat Ryssland och de som skadats/dött. En hyfsad summa.
Citera
2024-08-05, 15:18
Medlem
Citat:
Det är bättre att flytta på dem än denna shit show.
Men ännu bättre vore att flytta gränser. Inklusive i andra Sovjetrepubliker. Kanske kunde man använda de frysta mångmiljardbeloppen för detta. Det borde ha skett redan vid Sovjets upplösning.

Enda område i Ukraina med trolig majoritet som stödjer Ryssland är Krim. Inget annat område har något stöd för Ryssland.
Nej det är bättre att de som vill leva under fascistisk rysk diktatur flyttar dit.
Varför skulle de som bor i frihet i Ukraina och vill fortsätta med det tvingas att flytta från sina hem av de som tycker om fascism?
Citera
2024-08-05, 15:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Så ryssarna kommer alltid fortsätta kriga i Europa, Afrika, stödja diktaturer och vara illvilliga förstår jag.

Vad har du för teorier om vad som driver ryzzlands ondska? Det kan ju inte vara ekonomiska skäl då ryzzlands ekonomi kan balla ur när som helst pga av nuvarande krig, ej heller att stjäla naturtillgångar då ryssland har gott om sådan samtidigt som ryssland förlorat stora delar av världsmarkaden för sådana produkter. Ej heller Nato är en förklaring för det är enförsvarspakt som inte har haft planer på att ta över den ekologiska katastrofzonen ryssland.

Vad motiverar rysslands evinnerliga ilska och fixering att ständigt kriga? Är det fortfarande globohomo, judar, nazister och den "västerländs dekadensen" tror du? Saknar rysska ledare gränser mentalt för sin vansinniga paranoia mot allt som inte är rysskt? Kan ryssarna inte bygga en stor mur kring sitt land istället och lämna andra ifred. Då skall de se att de oxå får vara ifred.

Bra fråga. Men jag tror inte jag kan uttrycka vad jag tycker, då det kanske är off-topic i denna tråd? Jag tänker ganska historisistiskt, så det blir en fråga om resultat av gamla krig och liknande.

Det jag tror jag kan säga är att där var en sweet spot 2001-2006 cirka, där Ryssland inte var speciellt aggressivt. Så de är inte helt omöjliga. Generellt är stormakter i min syn dock "onda" eller har intressen som går ut över icke-stormakter. Ryssland är inget undantag. Så den egentliga frågan är: Varför skulle Ryssland vara positivt annorlunda än andra stormakter? Utopiskt sett borde alla stora stater splittras till småstater samtidigt. Aint gonna happen.

En annan sak jag kan säga som gör att problemet är extra svårläsligt är att Ryssland saknar bra geografiska hinder västerut från Moskva, samtidigt som det är "där Ryssland är". Så de kommer alltid vara sårbara/extra oroliga för anfall från det hållet.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-05 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in