2024-08-05, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo. Ryssarna gjorde ju faktiskt också detta i Kherson stad. Men jag ser hög risk att Ryssland faktiskt inte har de finansiella musklerna att göra det så att det blir drägligt för dessa ryssar, vi talar om miljontals människor (6 miljoner bor nu i de ryska territorierna, plus 2-3 miljoner flyktingar i Ryssland*). Eller att de hellre bygger stridsvagnar för pengarna. Eller säger att de gör det, och därefter ändrar sig.

* ja, man kan diskutera de exakta siffrorna. Där är säkert upp till 30% felmarginal nedåt.
Men då anser ryzzarna att de har de finansiella musklerna att bedriva ett krig med fasansfulla mänskliga förluster och ett ofattbart lidande.
Ryzzarna anser att de har finansiella muskler att fixa alla sanktioner, upphörd export till Eu och hela den demokratiska och utvecklade världen?
Ryzzland anser sig ha råd med en kollapsad industriell sektor? En kollapsad arme?

Hade det inte varit enklare att ta hem sin ryska befolkning som (stålisstalin placerade ut) från länder där de känner sig hotade för att de är oförmögna att vilja lära sig språket som gäller, m.m.

Både du och jag inser att Ukrainarna och ryzzarna inte kan ha en normal relation längr efter poopins krig.

Så här i retrospektivt perspektiv: ryssarna har gjort allt för att jävlas med sin omgivning. Från att installera marionettregimer, spränga flygplan med semesterfirande på väg till Malaysa, spränga oräkneliga bostäder.Sjukhus. och annat som är viktigt för ett samhällsbygge. Detta har lett till den situationen ryzzland befinner sig i. Var det värt det? Hade det int varit bättre och billigare om putler tigit hem sin minoritet till sitt "fina ryssland
Citera
2024-08-05, 13:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag "dillar" om att den värsta krigsretoriken verkar ha lagt sig.
Macron yrar inte om Franska trupper i Ukraina och Scholz skriker inte i nazistil på torgmöten.
Paasikivi är nedtonad och Stoltenberg har slutat.
Så om media inte skriver om den mer så sker inte diskussionerna längre?

Hur kan MSM ha sån makt över dig?
Citera
2024-08-05, 13:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Väldigt svårt att tolka vad du tycker.

Men du är för att Ukraina borde ha fått gått med i Nato direkt?

Sedan får du svara ett ja eller nej på om det är rätt att vi i väst fortsätter skänka vapen till Ukraina så att det stoppar rysk offensiv. Det borde vara enkelt att svara på.

Nej.
Citera
2024-08-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Hänger du inte med, nazlensky har först sagt att vi måste få ett slut på kriget och förhandla med Ryssland, ingen reaktion från Ryssland då går nazlensky ut med att de kommer att acceptera landförluster. Ryssland ska givetvis ej gå med på vapenvila utan en total kaputilation av ukraina.

Nazlensky vet att det är kört och att de ej har manskap att stå emot Ryssland, i Juli förlorade ukraina 60 000 soldater och det accelererar mot en total kollaps.

Pokrovsk nästa

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?

Om vi, för diskussionens skull, antar att ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) lyckas betvinga HELA Ukraina inom överskådlig tid, vad skall hen göra då? Skall en fsb agent kommenderas att stå bakom varje överlevande Ukrainare med en pistol för all framtid?

Hur går det egentligen med putains tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina (som nu är inne på sitt tredje år)? ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen NATO. FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen NATO. Den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. "Success"?
Citera
2024-08-05, 13:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej.
Utveckla det svaret för du motsäger dig själv.

Du vill inte att gränserna ska flyttas mer men du vill samtidigt inte att Ukraina ska få lov att stoppa den pågående ryska offensiven och slakten av dess egna medborgare.

Det är jävligt motsägelsefullt.

Säg som det är istället att du tycker att Ryssland gjorde helt rätt när de invaderade istället för att försöka försvara dina floskler.
Citera
2024-08-05, 13:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Men då anser ryzzarna att de har de finansiella musklerna att bedriva ett krig med fasansfulla mänskliga förluster och ett ofattbart lidande.
Ryzzarna anser att de har finansiella muskler att fixa alla sanktioner, upphörd export till Eu och hela den demokratiska och utvecklade världen?
Ryzzland anser sig ha råd med en kollapsad industriell sektor? En kollapsad arme?

Hade det inte varit enklare att ta hem sin ryska befolkning som (stålisstalin placerade ut) från länder där de känner sig hotade för att de är oförmögna att vilja lära sig språket som gäller, m.m.

Både du och jag inser att Ukrainarna och ryzzarna inte kan ha en normal relation längr efter poopins krig.

Så här i retrospektivt perspektiv: ryssarna har gjort allt för att jävlas med sin omgivning. Från att installera marionettregimer, spränga flygplan med semesterfirande på väg till Malaysa, spränga oräkneliga bostäder.Sjukhus. och annat som är viktigt för ett samhällsbygge. Detta har lett till den situationen ryzzland befinner sig i. Var det värt det? Hade det int varit bättre och billigare om putler tigit hem sin minoritet till sitt "fina ryssland

Min teori är att Ryssland prioriterar säkerhet extremt högt, irrationellt högt ur ditt och mitt perspektiv. Vilket kanske har en historisk förklaring i form av det nationella traumat från Andra Världskriget. Du kan PMa om du är intresserad av litteratur om detta. De invaderade på grund av Nato, ukrainsk militarisering och risken att de skulle boostas ekonomiskt till att få en hög BNP snarare än land grab. Vi får kanske se om jag har rätt eller fel efter fredsförhandlingarna.

Så ja, de prioriterar denna säkerhet och anser att de har råd med det över befolkningens välfärd (om de inte blir invaderade eller ekonomiskt koloniserade).

Det hade humanitärt sett varit mycket bättre om "Pootin" gjort så som du säger. Men det hade inte löst hans problem med Nato.
Citera
2024-08-05, 13:32
Avslutad
Citat:
I alla såna här konflikter (och inte minst i post-sovjetiska sfären) är där en massa svin som passar på att anmäla alla de inte gillar för att ha "hjälpt ockupationsmakten". Så du har rätt, men där blir ett stort antal oskyldiga drabbade också.

Ingen går säker. Poroshenko blev själv utsatt för sådant.
https://www.aljazeera.com/news/2021/12/20/ukraine-accuses-former-president-poroshenko-of-treason
Detta fenomen kommer vara på steroider efter en eventuell ukrainsk seger.
Just därför är det en bra ide att ryssarna flyttar till ryssland, typ söker asyl där. En win-win för alla.
Gäller för alla ryssar som varit befinners sig i fd Sovietrepubliker.
Citera
2024-08-05, 13:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Just därför är det en bra ide att ryssarna flyttar till ryssland, typ söker asyl där. En win-win för alla.
Gäller för alla ryssar som varit befinners sig i fd Sovietrepubliker.

Det är bättre att flytta på dem än denna shit show.
Men ännu bättre vore att flytta gränser. Inklusive i andra Sovjetrepubliker. Kanske kunde man använda de frysta mångmiljardbeloppen för detta. Det borde ha skett redan vid Sovjets upplösning.
Citera
2024-08-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I bästa fall skall sägas.., eller det är det man säger utåt officiellt. Blir ju lite förvånad att man är så pass öppen med "godiset", att man annonserar det till Ryssland. Syns det tjänar inget. Så kanske en ukrainsk taktiskt masirovka är med i det hela ?

Tror mycket hänger bla på hur snabbt man får de utlovade nya patriot-systemen på plats.., det är ju kritiskt.

Inga nya patriot-system på plats = Då blir det att vänta tills de är på plats.

Man får ju intrycket att Ukraina/Nato inte försummar någon minsta PR-möjlighet för att de är så desperata. Det är ju faktiskt så att Ukraina/Nato annonserade ut "motoffensiven" månader i förväg så visst och varenda vapensystem annonseras ut så fort det kommit över gränsen om ens det. Man måste vara rent dum, som de flesta Nato-nissar verkar vara på flashback och i media, för att sitta och hurra över PR-framgångarna eller så hoppas man som du att de försöker förleda och lura "ryzzen".

En sak som verkligen borde oroa de som står på Natos sida är att "ryzzen" har haft ännu mer tid på sig att förbereda F16 planens ankomst än de så kallade motoffensiven.

Nato har satsat så mycket presige i F16 och inte helt omöhjligt har en hel del ukrainska soldater längtat efter dessa för att slippa ifrån ryssarnas glidbomber och grusas dessa förhoppningar så tror jag det blir en spik till i ukrainas stridsviljas kista.

Svenska "bedömmare" kommer förhoppningsvis reagera som vanligt när Nato-vapensystem inte funkar: Man kommer inte ifrån att ukrainare har slavisk mentalitet ungefär som Saudi-Arabien inte kunde skjuta ned iranska drönare med sina Patriot-system för de var muslimer och det största raffinaderiet bombades sönder av Iran med mopeddrönare. :-)
Citera
2024-08-05, 13:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är inget läxförhör. Läs vad jag har skrivit och tänk några gånger och fundera på multipla tolkningar och problemen med ja/nejfrågor så förstår du kanske.
Så jävla svårt är det faktiskt inte.

Du är väldigt simpel när man väl läser vad du skriver.

Du vill inte stoppa Rysslands nuvarande anfallskrig för det enda sättet att göra det är att ge Ukraina vapen för så länge Ryssland tillverkar nya vapen och ger till sin armé så finns ingen annan lösning.

Du tror på något naivt sätt att det finns det. Eller också vill du att vi ska lyda Rysslands uppmaningar.
Citera
2024-08-05, 13:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Min teori är att Ryssland prioriterar säkerhet extremt högt, irrationellt högt ur ditt och mitt perspektiv. Vilket kanske har en historisk förklaring i form av det nationella traumat från Andra Världskriget. Du kan PMa om du är intresserad av litteratur om detta. De invaderade på grund av Nato, ukrainsk militarisering och risken att de skulle boostas ekonomiskt till att få en hög BNP snarare än land grab. Vi får kanske se om jag har rätt eller fel efter fredsförhandlingarna.

Så ja, de prioriterar denna säkerhet och anser att de har råd med det över befolkningens välfärd (om de inte blir invaderade eller ekonomiskt koloniserade).

Det hade humanitärt sett varit mycket bättre om "Pootin" gjort så som du säger. Men det hade inte löst hans problem med Nato.

Ukraina ökade inte sin militär innan stölden av Krim år 2014 . Så ditt argument föll platt . Vänligen försök bättre nästa gång
Citera
2024-08-05, 13:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Steg hit och steg dit.

Det underliga i mina ögon är när denne Nato-fjant samtidigt skriver att ryssland och rysslands arme håller på att braka ihop och att det är mycket viktigt att landets ledare mördas. Det går inte ihop.

Du borde faktiskt kunna uppfatta skillnaden mellan os ryzz-troll och er Nato-fjantar för det är faktiskt mycket ovanligt att vi skulle önska livet ur en Nato-ledare.

Vad skulle det tjäna till att mörda Zelenski, Kristensson/Andersson eller Harris/Trump. Ingenting. Jag är faktiskt inte en så irrationell och primitiv människa.

Jag ser en tydlig skillnad på oss "ryzz-troll ocgh er Nato-fjantar på flashback - ni önskar livet ur ledare som går Nato emot vi gör det inte med era "ledare". Jag sätter "ledare" inom citationstecken för vem kan på allvar beteckna Joe Biden som ledare?

Sen det där med era sexuella fantasier....

Man får ju intrycket att du försöker framstå som en human person, till skillnad från de som önskar livet ur Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
"något så allvarligt" syftar du gissningsvis i att de har försökt och nu nära att lyckas koppla ned det ukrainska elnätet.

Skall säga så här: De njuter riktigt av att se den ukrainska civilbefolkningens lida men tycker samtidigt lite synd med betoning på lite synda om dem för de får lida för Nato/USA. Ok - det är synd om er men rätt åt er. Så tror jag man kan sammanfatta ryssarnas känslor.

Helt oförblommerad och fullständigt äkta glädeje känner dock ryssarna när de märker att den försvunna elen gjort det omöligt/mycket svårt för militära transporter. Lika så med de senaste dagarnas hårda angrepp mot järnvägsnätet. Dessa två faktorer sammantagna är stora orsaken till ukrainanrnas svårigheter vid fronten just nu.

Allra gladast skulle jag dock bli om väldigt många svenskar får frysa, även ihjäl sig för den delen, i vinter. Ett elakt hånskratt! Så går det om man retar den ryska björnen och skyll er själva om svenska gamla gubbar och tanter fryser ihjäl ute i sina stugor i obygden.

Men så visar det sig att denna humanism endast går åt ett håll. Putin ska skonas, samtidigt som åldrade svenskar ska dö medan du hånskrattar elakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in