2024-08-05, 11:25
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Världen kommer inte gå under denna gången heller, sitter på köpknappen!
Varför ge bort 25% av sina pengar?...

En krasch brukar vara i 12-18 månader. Om 12 månader går jag in, om detta är kraschen. Om detta inte är kraschen så väntar jag tills den kommer. Världen har aldrig varit i en större finansiell bubbla än nu.
Citera
2024-08-05, 11:26
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sitta still i båten är enklast. Marknaden återhämtar sig alltid på sikt.

De med bitcoin däremot får skylla sig själva. De som köper hoppas bara någon annan skall köpa till högre pris. En påse med luft.
Inget gör mig gladare än när bitcoin luffarna torskar.
Citera
2024-08-05, 11:26
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
De tungt investerade med kontakter i toppen har redan köpt ut sig så de med mindre investerat får ta smällen?
Stämmer, Buffet har t.ex sålt 50% av sina apple förra kvartalet, börjat sälja bort bank of America, och har mer pengar cash än någonsin. Buffet är världens mest berömda investerare.
Citera
2024-08-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Varför ge bort 25% av sina pengar?...

En krasch, om det är det, brukar vara i 12-18 månader. Om 12 månader går jag in, om detta är kraschen. Om detta inte är kraschen så väntar jag tills den kommer. Världen har aldrig varit i en större finansiell bubbla än nu.

Time in the market beats timing the market. Medan du väntar förlorar du mer än du vinner på ett bottenköp.
Citera
2024-08-05, 11:28
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Stämmer, Buffet har t.ex sålt 50% av sina apple förra kvartalet, börjat sälja bort bank of America, och har mer pengar cash än någonsin.
Snart timear Pelosi en bra investering igen för tolfte gången.
Citera
2024-08-05, 11:29
Medlem
Overminds avatar
Hoppas kollapsen är annalkande. Håller tummarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Frågan är om det sker under våran livstid och vilket hot kärnvapen är då. Har iran kärnvapen så blir ett fullskaligt krig med dem komplicerat och något vi ska undvika. Det är då ett land är pressad in i ett hörn och inte har något att förlora som hotet är som störst.
Risken för kärnvapenkrig har aldrig varit högre än nu: https://thebulletin.org/doomsday-clock/timeline/
Citera
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Time in the market beats timing the market. Medan du väntar förlorar du mer än du vinner på ett bottenköp.
OK så du styr dina investeringar med floskler. Som ett tips nådde Japan sitt börs-max 1987 och har därefter på 37 år stigit Noll procent. Så prova din floskel på Japan.

Ett annat tips, när IT-bubblan sprack 2000 så tog det 14 år innan IT-aktierna i USA kommit tillbaka till samma värde.

Ericsson kostade 200 kr år 2000 och nu 50 kr...
Citera
2024-08-05, 11:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Varför skulle någon aktivera kärnvapen menar du?
Militära strategier kan slå fel, se länken:

https://iesho.blogspot.com/2023/05/a...clear-war.html
Citera
2024-08-05, 11:32
Det du beskriver är knappast något som hände i helgen utan det har varit känt länge. Korrektionen som varat har gått att förklara med vad som kallas för carry trade.

Det innebär att marknadsaktörer (japanska) har lånat upp massiva mängder yen till väldigt låg ränta som de konverterat till US-dollar som de sedan köpt amerikanska aktier för. Nu när den japanska centralbanken höjt räntan så blir det problematiskt för dessa som lånat upp stora mängder yen eftersom deras positioner påförs högre räntor.

De har också stora valutakursförluster eftersom de får tillbaka mindre yen än vad de från början hade konverterat från. De har alltså panik och har sålt av stora mängder amerikanska värdepapper för att reglera sina positioner.

Du har helt rätt i riskerna med den japanska ekonomin men du glömmer bort att förändringar inte sker över en natt. Det tar väldigt lång tid innan man ser de påtagliga effekterna av räntehöjningar. Alltså kommer marknadens kortsiktiga fokus att gå före vilket i det här fallet blir en diskontering av kommande räntesänkningar. Men Japan kommer vi nog att höra mer av till vintern kanske, eller i början på nästa år när räntesänkningsnarrativet förmodligen är över.

Citat:
Japan-börsens fall idag måndag är det största raset sedan 1987 som är ökända Black Monday.

Fascinerande nog verkar många låtsas som ingenting. Jag har aldrig varit med om en större förnekelsebubbla.

T.ex har Japan 230% av BNP i statsskuld. Detta kan aldrig återbetalas. Men deras politiker har påtvingat räntan "0%" för att de ska kunna låna lite till. Men förra veckan sjönk Yen så djupt, den går sämre än SEK, att deras Fed BOJ tvingades höja räntan till 0.25%. Med den räntan kan inte längre Japanska staten ha råd att betala räntorna och hela Japan är dömt.
Citera
2024-08-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Några frågor som uppstår (jag är noob inom ämnet):

1. Vart tar alla de förlorade pengarna vägen?

2. Är det smart att köpa aktier, fonder, obligationer på den japanska börsen nu eller någon inte.

3. Om man köper en aktie på ca 10 kronor kan den värderas för 100 kr om 10 år? och om jag säljer den för 100 kr hur mycket får jag i hand efter skatt?

1. Egentligen ingenstans. En akties värde bestäms av vad andra är beredda att betala för den. Så om du köpte en apelsin för 10 kronor och så vill någon köpa den för 7 kronor, säljer du den så har du ju gått back men det är samma apelsin egentligen. Är beteendevetare och inte ekonom så jag förklarar nog värdelöst.

2. Läste någonstans att Japan är på väg ur sin deflation, vilket skulle kunna indikera att de är på botten nu men det känns instabilt.

3. Ja det kan den. Det beror på om du har ett isk-konto eller vanligt aktiekonto. Vid isk så schablonsbeskattas du varje år, vid aktiekonto så betalar du en klumpsumma när du säljer på 30% (samma gäller utdelning tror jag). Om du säljer till förlust så tror jag att du kan göra avdrag men är osäker. Har själv enbart isk så är inte insatt i det andra på samma sätt.
Citera
2024-08-05, 11:33
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
The party is over 😀

Tycker snarare de öppnar dörren för fler att joina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto