2024-08-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Som jag skrev, det KAN varit en uppgörelse med kommunen. Kommunen måste fixa plats till dottern och föräldrarna erbjöd sin villa. I utbyte får de bo i en lgh som kommunen står för.

Eftersom föräldrarna tillbringar mycket tid i villan så kan post mm lika väl bli sänd dit.

Undrar vad kommun och assistansbolag säger om att de filmat i ett av deras boenden?
Citera
2024-08-05, 11:01
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Var också inne och kollade och hon skrev på något ställe att hon vanligtvis inte delade bilder från sök av hänsyn till alla inblandade.
Ok..då kanske det är så.
Citera
2024-08-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Den enda som nämnts är den där Christer Hofström
Tror CH endast erbjöd sig att ta emot hunden om någon som har den ville lämna tillbaka anonymt. Tror inte CH letar borttappade hundar utan hans hundar söker efter sprängmedel, vapen och narkotika. Det verkar till och med som att Christer har tagit bort erbjudandet om hjälp på sin Facebooksida.
Citera
2024-08-05, 11:08
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Tror CH endast erbjöd sig att ta emot hunden om någon som har den ville lämna tillbaka anonymt. Tror inte CH letar borttappade hundar utan hans hundar söker efter sprängmedel, vapen och narkotika. Det verkar till och med som att Christer har tagit bort erbjudandet om hjälp på sin Facebooksida.
Jag skrev bara vad jag uppfattat i tråden. Jag tror personligen inte det varit en enda sökhund där.
Citera
2024-08-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det är märkligt att A fått bostadstillägg, enligt jagkommervaraanonym, när föräldrarna stått skrivna där

Men som jag sagt ett antal gånger, jag vet inte hur familjen gjort, utan skrev utifrån hur jag skulle ha gjort och också hur jag tycker familjen bör ha gjort.

Men en tredjedel av hyran på det där stället bör ju ändå räcka för att maxa ut bostadstillägg. Och i det här fallet bör väl inte ens A bara betala en tredjedel kan jag tycka, då hennes tillvaro borde ta en ganska stor plats i huset.
Citera
2024-08-05, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det beklagliga är att polisen inte skulle bry sig om cykelkorgen, det måste ju till värre händelser för att de ska reagera polisiärt.
Det bästa är att göra en lista med alla s.k. "mindre" förseelser som Essie har utsatts för, tillsammans blir bilden av misshandel starkare.
Det finns de som har totalt olika inställningar till djurhållning.
De som tycker att hundar saknar känslor och smärttrösklar m.m. och de som tycker att en hund liksom alla husdjur / djur ska behandlas med respekt, många kallar det för familjemedlem.
De förstnämnda dit A:s närmaste verkar höra, tänjer uppenbarligen på gränser för vad som är normalt och uthärdligt för Essie!
A:s handikapp tycks berättiga dem att begå vad som helst.
Är det kärlek till dottern, att lära henne att avreagera sig på en hund?
Det har ingenting med assistanshund att göra!!!

Det här känns som att man ville ha en "svag" och undergiven hund som absolut inte skulle försvara sig när A skulle få sina utbrott och gjorde Essie illa. Det var det man (pappan) troligtvis ville ha. Den tidigare hunden Molly gick säkert undan eller försvarade sig när A försökte göra den illa som många hundar gör. Spekulationer av någon som har haft hundar i 30 år.
Citera
2024-08-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Undrar vad kommun och assistansbolag säger om att de filmat i ett av deras boenden?

Inte bara vad de SÄGER utan vad för regler gäller!?

Någon som har koll på det här? Hyr man ut sitt boende till kommunen som familjen gjorde, fick kamerorna sitta uppe överallt som de gjorde? Tänker på arbetsmiljö, intigritet och hela baletten...
Citera
2024-08-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jag hade missat att detta, har de satt essie i en cykelkorg när hon behöver motion och stimulans? det är utmärkt tillfälle att låta hunden springa bredvid cyckeln.

Detta inlägg ang cykelvagn har varit upp tidigare i tråden men nu senast av flashmaner kl 01.04 idag.

Hänvisningen är till pappans (långa) inlägg på facebook, där står bla följande:

"Essie sitter i en cykelvagn för hundar som är godkänd av Johanna Strandh på hundhjälpen när de är ute och cyklar. Essie pep endast de första turerna och det går idag mycket bra".
Citera
2024-08-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men som jag sagt ett antal gånger, jag vet inte hur familjen gjort, utan skrev utifrån hur jag skulle ha gjort och också hur jag tycker familjen bör ha gjort.

Men en tredjedel av hyran på det där stället bör ju ändå räcka för att maxa ut bostadstillägg. Och i det här fallet bör väl inte ens A bara betala en tredjedel kan jag tycka, då hennes tillvaro borde ta en ganska stor plats i huset.

Varför just en tredjedel? Vad ligger hyran på?
Citera
2024-08-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser

Någon som har koll på det här? Hyr man ut sitt boende till kommunen som familjen gjorde, fick kamerorna sitta uppe överallt som de gjorde? Tänker på arbetsmiljö, intigritet och hela baletten...

Lagen säger att man inte får filma hur som helst. Hur den ska tillämpas i det här specifika fallet bör prövas rättsligt, anser jag. Om inget särskilt avtal funnits? Men så har inte jag uppfattat det (dock egen spekulation).
Därav frågan om vad de säger.
Citera
2024-08-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon

Hyran?

Vad är det för slags av boende? Brf, egen villa/radhus eller hyreshus?
Citera
2024-08-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser

Kanske inte kommunen brydde sig om kameror då det inte var deras personal som skulle jobba där?

Men assistensbolaget borde göra så, frågan är om de ens varit på plats i detta hus och bryr sig om hur personal har det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in