2024-08-05, 02:46
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
AHHH !! skulle inte stå Du skulle stå det. förlåt får skylla på semester och öl. Du har inte gjort fel det är jag som skrev fel( skyller på katten som skall ligga på tangentbordet)

god natt alla normala människor här i tråden
Citera
2024-08-05, 02:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Nu kommer nog Ketchup effekten skall du se. hoppas dom anställda och f,d anställda törs berätta hur hundstackaren hade det hos familjen så dom aldrig någonsin kan ha djur mer, av det jag läst skall dom absolut inte ha djur.

Hoppas det. Klart det kommer pratas och du ska se EP kommer skriva mer. Modig liten lokaltidning.

Det jävliga är ju de har katten Snövit kvar och ska köpa en ny hund.
Citera
2024-08-05, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hoppas det. Klart det kommer pratas och du ska se EP kommer skriva mer. Modig liten lokaltidning.

Det jävliga är ju de har katten Snövit kvar och ska köpa en ny hund.
Jag har för mig jag läste att A kastat en katt i väggen? men jag kan ah haft fel? empati tycks ju inte vara något som familjen praktiserat vad jag kan läsa mig till i vart fall.
Citera
2024-08-05, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Enligt 6 § ska en person folkbokföras på den fastighet där han är bosatt. Enligt 7 § anses en person vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Man ska med andra ord vara folkbokförd där man sover.

"Inte bott i vårt hus 1 år och 8 månader"
Men likväl skrivna där.

Jag håller med om vad lagen säger om folkbokföringsbrott. Men i praktiken verkar inte myndigheterna göra mycket åt saken. Fast jag vet inte säkert såklart. Men kan ge ETT galet exempel. Jag hade en inneboende via airbnb i 1 1/2 månad 2019. Hen kom hit från land utanför EU och ville skriva sig hos mig eftersom hen skulle jobba här. OK sade jag och tänkte aldrig att det kan bli problem.
Efter att hen flyttat var hen fortfarande skriven här vilket jag inte tänkte på så mycket men när det gått något år anmälde jag det till myndigheterna. Och anmälde. Och anmälde. Och anmälde. Inget hände genom åren. Men så skulle jag ansöka om bostadsbidrag nu 2024 och då blev det problem för nu ansågs jag dela bostad med hen fast jag förklarade hur allt var och att jag anmält många gånger.

Jag fick förklara utförligt, skicka bokningarna från airbnb o mailkonversationen från 2019 (som jag sparat som tur var. De skickade flera brev till hen som ju kom till mig då eftersom jag äger lägenheten och som jag fick skicka tillbaka oöppnade. Efter mycket om och men trodde de på mig till slut och hen plockades bort från min adress, inget hände hen vad jag vet och jag fick inget bostadsbidrag ändå. Puh! Vilken pärs!

Så jag tror inte det är så enkelt att P med fru åker dit för folkbokföringsbrott heller men jag kan ha fel.
Citera
2024-08-05, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
i

Jag är lite tveksam till upplägget också men blir kanske bättre med tiden när man vant sig. Jag hann också se inläggen innan de togs bort från fd anställda tjejer. 2-3 med namn och någon/några utan namn. En del här har ju varit tveksamma till att de inläggen överhuvudtaget existerat men det har dem men jag tog ingen skärmdump och jag minns inte namnen mer än att det var tjejer. Verkade trovärdiga.

För min del funkar det inte alls. Facebook är inte byggt för att fungera på det där sättet. Att hitta ny info som får många reaktioner kan man inte heller på ett bra sätt utan man måste leta sig fram till varje "tråd" och leta igenom massor med gamla kommentarer (jag vet att man kan sortera på senaste men allt mellan då?). Det går inte heller att posta som anonym deltagare (man kan bara kommentera som anonym om man är den som startat tråden, som anonym). Inga notifikationer om nya inlägg som skapar mycket reaktioner heller. Man kan inte följa specifika intressanta inlägg utan man måste följa hela tråden.

Nåja, jag har inte skärmdumpat något men läst mycket. Minns inte heller några namn och det som sägs ha kommit från fd assistenter i den här tråden är inte påhittat. Sen är det klart att folk gör sina egna tolkningar och att det förekommer trådsanningar.
Senast redigerad av Nisse38 2024-08-05 kl. 03:29.
Citera
2024-08-05, 03:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag har för mig jag läste att A kastat en katt i väggen? men jag kan ah haft fel? empati tycks ju inte vara något som familjen praktiserat vad jag kan läsa mig till i vart fall.

Ja, på LSS boende hon blev utslängd från. Kastat målarfärg och fjärrkontroller på katten . Kastat katten i väggen. Blev tokskygg och låg under soffan. Den omplacerades. Personalen på boendet borde ju kunna vittna om just detta om det blir djurplågerirättegång. Finns bl a bakåt i tråden.

Hon hade garn som på något vis blev våldsmaterial.

Personalen blev biten så kvarstående ärr finns. Stryptag, knivhot. Rev sönder deras kläder.

De blev filmade av pappan där också som ständigt klagade på personalen.

Och sen blev det skyddsstopp. A skulle till ett utredningshem men pappan nekade. Ett annat boende erbjöds, nekat.

Men om hon inte flyttat i dagarna med KATTEN SNÖVIT så bor hon i föräldrahemmet och det är omgjort till LSS boende för henne ensam. Kommunen får betala hyra, föräldrarna är skrivna där men bor någonstans (luskat lite, tror det är Stockholmsområdet)

Kommunen bygger nytt boende och dit ska Snövit och en ny hund flytta med. Det blir nog billigare med ett nytt hus än att hyra föräldrahemmet.
Citera
2024-08-05, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Jag håller med om vad lagen säger om folkbokföringsbrott. Men i praktiken verkar inte myndigheterna göra mycket åt saken. Fast jag vet inte säkert såklart. Men kan ge ETT galet exempel. Jag hade en inneboende via airbnb i 1 1/2 månad 2019. Hen kom hit från land utanför EU och ville skriva sig hos mig eftersom hen skulle jobba här. OK sade jag och tänkte aldrig att det kan bli problem.
Efter att hen flyttat var hen fortfarande skriven här vilket jag inte tänkte på så mycket men när det gått något år anmälde jag det till myndigheterna. Och anmälde. Och anmälde. Och anmälde. Inget hände genom åren. Men så skulle jag ansöka om bostadsbidrag nu 2024 och då blev det problem för nu ansågs jag dela bostad med hen fast jag förklarade hur allt var och att jag anmält många gånger.

Jag fick förklara utförligt, skicka bokningarna från airbnb o mailkonversationen från 2019 (som jag sparat som tur var. De skickade flera brev till hen som ju kom till mig då eftersom jag äger lägenheten och som jag fick skicka tillbaka oöppnade. Efter mycket om och men trodde de på mig till slut och hen plockades bort från min adress, inget hände hen vad jag vet och jag fick inget bostadsbidrag ändå. Puh! Vilken pärs!

Så jag tror inte det är så enkelt att P med fru åker dit för folkbokföringsbrott heller men jag kan ha fel.

Det blir oftast böter om det blir åtal men det ligger även fängelse i straffskalan.
Det va en kille som åkte på böter då han skulle " provbo" med sin flickvän.
Tror det gällde 1 månad "över anmälningstid".
Här är det ju betydligt längre tid enligt vad pappan själv uppger.

Well, det är förmodligen någon som anmält då PÖ skaffar sig fler och fler ovänner.
Han drar sån skam över familjen.

Klokast hade varit att gå ut i media och säga: så här är det, och berätta vad som egentligen hände.
Jag tror den unga tjejen skadat Essie.
Citera
2024-08-05, 04:17
Medlem
Om det visar sig att någon i familjen dumpat resterna av Essie och en utomstående hittar dem nergrävda/dränkta - måste de betala ut hittebelöningen då?
Citera
2024-08-05, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, på LSS boende hon blev utslängd från. Kastat målarfärg och fjärrkontroller på katten . Kastat katten i väggen. Blev tokskygg och låg under soffan. Den omplacerades. Personalen på boendet borde ju kunna vittna om just detta om det blir djurplågerirättegång. Finns bl a bakåt i tråden.

Hon hade garn som på något vis blev våldsmaterial.

Personalen blev biten så kvarstående ärr finns. Stryptag, knivhot. Rev sönder deras kläder.

De blev filmade av pappan där också som ständigt klagade på personalen.

Och sen blev det skyddsstopp. A skulle till ett utredningshem men pappan nekade. Ett annat boende erbjöds, nekat.

Men om hon inte flyttat i dagarna med KATTEN SNÖVIT så bor hon i föräldrahemmet och det är omgjort till LSS boende för henne ensam. Kommunen får betala hyra, föräldrarna är skrivna där men bor någonstans (luskat lite, tror det är Stockholmsområdet)

Kommunen bygger nytt boende och dit ska Snövit och en ny hund flytta med. Det blir nog billigare med ett nytt hus än att hyra föräldrahemmet.
Och andra får slåss för tillräckliga assistanstimmar för att kunna uträtta behov över huvud taget. Passar det inte familjen vad som erbjuds så får de väl tacka nej till skattefinansierad hjälp och lösa det själva! De har dubbel personal dygnet runt + assistanshund på en (mentalt) fyraåring - lyx
Citera
2024-08-05, 04:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inipatienten
Och andra får slåss för tillräckliga assistanstimmar för att kunna uträtta behov över huvud taget. Passar det inte familjen vad som erbjuds så får de väl tacka nej till skattefinansierad hjälp och lösa det själva! De har dubbel personal dygnet runt + assistanshund på en (mentalt) fyraåring - lyx

Ja jag vet. Både inom LSS och äldreomsorg.

Men pappan har råd med jurister och är själv rättshaverist. Ger sig aldrig.Då får man igenom mycket.
De ska definitivt inte ha djur.
Citera
2024-08-05, 04:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inipatienten
Om det visar sig att någon i familjen dumpat resterna av Essie och en utomstående hittar dem nergrävda/dränkta - måste de betala ut hittebelöningen då?

Nej. Hittelönen gällde bara 14 dagar. Om hon inte kommit tillbaka då togs den bort. Vad tror du det beror på?

Hund kadaver tror jag inte de hade velat betala ett vitten för. Om vi bara spånar.
Citera
2024-08-05, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katta99
Kan det vara så att de fått information att hon kunde vara utåtagerande men kanske mest med gap och skrik, att de då skulle ta undan Essie men inte blivit upplysta om det våldskapital A sitter inne med och att hon ger sig på både människor och djur med sparkar och slag?

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Lågaffektivt bemötande betyder att hålla professionell distans och inte låta sig dras in i brukarens ångest och hamna i konflikt.

Jag har sett riktiga katastroffall där det blivit riktiga "Norén gräl" mellan brukare och anställd där personalen slungat elakheter mot brukaren.

Fasthållning skall aldrig vara aggressiv, den som interagerar skall alltid behålla lugnet annars eskalerar situationen.

Som varande autist kan A inte tolka omvärldens intentioner, hon är antagligen ofta i reptilhjärnan och reagerar instinktivt när hon upplever sig hotad.

Om den som interagerar beter sig aggressivt förstärks upplevelsen och det hela eskalerar.

Lågaffektiv = inte arg, inte rädd, inte upprörd utan professionell.
För det krävs kompetens och självförtroende att man kommer att klara av situationen.

Då borde de anställda assistenterna varit lite äldre med erfarenhet och inte unga personer som PÖ kan vara nedlåtande till.
Förmodligen hade det både varit bättre för A o Essie. Jag har skrivit det förr o det är att det är de två som är offren i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in