2024-08-04, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Återigen
MG uppger själv att detta aldrig diskuterades. Nato expansion.

Logiken är också solklar.
Vem hade mandat att 1989-1991, lova detta?
Om USA hade lovat detta, hade detta stått i USAs grundlagar.
James Baker representerar väl inte Nato. Han var USAs v utrikesminister. Inget annat.
Om det fanns/finns bara en fiende, borde Nato ha upplösts, om det du säger har bäring.

Så återigen. Du är fel ute. Ingen hade mandat att lova något sådant som du påstår.
Dina försöka att rättfärdiga Rysslands invasion av Ukraina, faller platt.

Jag tror inte att du diskuterar på ett ärligt sätt så jag lämnar den här diskussionen nu.

En person kan omöjligtvis ha upplevt sig ha fått garantier från någon annan utan en diskussion. Och det är egentligen garantierna som är viktiga, inte diskussionen.
Citera
2024-08-04, 17:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Jag tror inte att du diskuterar på ett ärligt sätt så jag lämnar den här diskussionen nu.

En person kan omöjligtvis ha upplevt sig ha fått garantier från någon annan utan en diskussion. Och det är egentligen garantierna som är viktiga, inte diskussionen.

Ärligt?
Du kan inte bemöta det mest fundamentala? Enkel logik.
Du har fått citat av MG själv.
Hade du påstått att det vara falska citat, hade vi kunnat ta det därifrån.
Men du vet att MG sa detta.

Varför är det viktigt för dig att försvara Rysslands invasion av Ukraina?
Citera
2024-08-04, 18:04
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I en rapport från tankesmedjan Chatham House, som publicerades våren 2021, "debunkades" en lång rad ryska och ryssapologetiska myter och påståenden, bland annat "löftet" att Nato inte skulle utvidgas. Rapporten finns här -

https://www.chathamhouse.org/2021/05/myths-and-misconceptions-debate-russia

- och jag öppnade också en tråd om den, där jag citerade vad den finländska Rysslandsexperten Kerstin Kronvall skrivit.

Putin fattar inte alla beslut i Ryssland – tankesmedjan Chatham House skjuter ned myter som styr omvärldens sätt att sköta sin Rysslandspolitik
https://svenska.yle.fi/artikel/2021/05/13/putin-fattar-inte-alla-beslut-i-ryssland-tankesmedjan-chatham-house-skjuter-ned
I Moskvas version gav Nato 1990 Ryssland en garanti om att inte utvidga alliansen österut. Det ska ha skett då president Michail Gorbatjov gav sitt medgivande till att den förenade Tyskland inkorporerades i Nato. Det betydde att också det tidigare östtyska territoriet blev Nato-område.

I själva verket bad Gorbatjov aldrig om någon sådan garanti och fick heller inga sådana löften. Man ska gärna komma ihåg att vid den tidpunkten existerade både Sovjetunionen och Warszawa-pakten fortfarande. Det säkerhetspolitiska läget var ett annat.

Ryssland vägrar erkänna att Nato har utvidgats österut eftersom de länder som har blivit medlemmar har bett om att få bli det. Det har varit deras suveräna säkerhetspolitiska val.
Det är inget lands suveräna val eftersom beslutsfattarna i en organisation måste godkänna ansökan. Nato förlorade sitt existensberättigande i och med W pakten upplösning och att den ryska militärmakten reducerats till en bråkdel av den sovjetiska. En tragedi att inte Nato upplöstes när det fanns ett historiskt unikt tillfälle att få tillfälle till avmilitarisering av Europa.
Citera
2024-08-04, 18:05
Avslutad
Citat:
Ärligt?
Du kan inte bemöta det mest fundamentala? Enkel logik.
Du har fått citat av MG själv.
Hade du påstått att det vara falska citat, hade vi kunnat ta det därifrån.
Men du vet att MG sa detta.

Varför är det viktigt för dig att försvara Rysslands invasion av Ukraina?

Ska vi ta en öl någonstans, sätta oss ner och stirra varandra i ögonen så att vi båda kan se att vi inte driver med varandra?

För jag förstår verkligen inte om du är en verklig person eller ej.

Tidningen som du citerar har två paragrafer längre ner det citat som jag länkade till. Samma artikel.
Samma person, MG.

Personen säger där att han fick "assurances" alltså typ översatt till garantier om att de ej skulle expandera. Jag vet inte varför du känner att du måste ha rätt när du tyvärr uppenbarligen har fel i detta.

Om jag säger till dig att "En ökning av priset diskuterades aldrig" så innebär det inte en prissänkning eller rättare sagt prisfixering aldrig diskuterades. Men vi behöver alltså inte ens spekulera i huruvida det var det ena eller det andra. Vi har det svart på vitt, två paragrefer längre ner där du själv kan läsa att han SPECIFIKT säger att man gav honom garantier att expansionen inte skulle ske. Alltså diskuterades detta.

Vem är du? Vill du få reda på vem jag är? Ska vi ses? För jag brinner för att försöka förstå hur du inte kan förstå detta om du är en verklig människa. Eller så kan vi lämna diskussionen här.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-04 kl. 18:14.
Citera
2024-08-04, 19:01
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Ska vi ta en öl någonstans, sätta oss ner och stirra varandra i ögonen så att vi båda kan se att vi inte driver med varandra?

För jag förstår verkligen inte om du är en verklig person eller ej.

Tidningen som du citerar har två paragrafer längre ner det citat som jag länkade till. Samma artikel.
Samma person, MG.

Personen säger där att han fick "assurances" alltså typ översatt till garantier om att de ej skulle expandera. Jag vet inte varför du känner att du måste ha rätt när du tyvärr uppenbarligen har fel i detta.

Om jag säger till dig att "En ökning av priset diskuterades aldrig" så innebär det inte en prissänkning eller rättare sagt prisfixering aldrig diskuterades. Men vi behöver alltså inte ens spekulera i huruvida det var det ena eller det andra. Vi har det svart på vitt, två paragrefer längre ner där du själv kan läsa att han SPECIFIKT säger att man gav honom garantier att expansionen inte skulle ske. Alltså diskuterades detta.

Vem är du? Vill du få reda på vem jag är? Ska vi ses? För jag brinner för att försöka förstå hur du inte kan förstå detta om du är en verklig människa. Eller så kan vi lämna diskussionen här.

Jag förstår inte varför du snöar in dig på olika, det ena eller det andra. Använd logik!
1. Är citatet korrekt? Ja/Nej
2. Hur är processen för Nato? Enskilda personer bestämmer? En vice utrikesminister bestämmer? För Europa?
3. Finns ett avtal? Detta är så avgörande, att ett papper måste finnas.

Då har jag inte sagt något om en viss rysk utrikesminister, ännu.
Citera
2024-08-04, 19:14
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det är inget lands suveräna val eftersom beslutsfattarna i en organisation måste godkänna ansökan. Nato förlorade sitt existensberättigande i och med W pakten upplösning och att den ryska militärmakten reducerats till en bråkdel av den sovjetiska. En tragedi att inte Nato upplöstes när det fanns ett historiskt unikt tillfälle att få tillfälle till avmilitarisering av Europa.

Prova att läs vad han skriver, som svarade dig.

Citat:
Man ska gärna komma ihåg att vid den tidpunkten existerade både Sovjetunionen och Warszawa-pakten fortfarande. Det säkerhetspolitiska läget var ett annat.

Många sitter av ett eller annat skäl och drar slutsatser idag, av vad man borde ha sagt eller borde ha gjort.

Sliding doors.
Tänk om Nato lagts ner. Då hade inte Ryssland känt sig hotade idag.
Eller…
Tänk om Nato lagts ner, då hade Europa varit försvarslöst idag. Ryssland hade gjort vad de ville och Europa kunde titta sig i stjärnorna.
Citera
2024-08-04, 19:42
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, och i EU för rnan nyumera tunga förhandlingar helt utan protokoll, och över en lyxig middag bakom lyckta dörrar (men med möjlighet att s a s "accepterat läcka" till journalister på gården utanför), så att det blir noll accountability men ett överenskimmet resultat som sedan genomförs och tvingas på befolkningen över hela EU. Det var så det gick till när Ursula clearades som enda kandidat för en ny period som EU:s exekutiva boss (formelll titel "kommissionens president", men i sjlva verket snarare ett slags premiärminister) över en lyxig middga på ett slott i Bryssel i mitten av juni.

Inga protokoll alls, bara internt framspånade muntliga överenskommelser och löften som man sedan gick vidare med (eller skickade vidare till sina allierade på andra håll i Bryssel). Och när Ursula utser sin kommission kommer det att vara lika låg grad av transparens, som vanligt i EU-sammanhang. Hej Demokrati!

Det är inte konstigt att Moskva ibland irriterat deklarerar att varken Kiev eller Bryssel är dem man egentligen skule behöva tala med, utan snarare Uncle Sam - det är ju tydligtvis Onkel som styr vilket utrymme hans allierade har att agera i olika frågor.

Har Putin ringt och bett om förhandlingar?
Om USA inte säger något kan jag förstå. Men Peskov borde väl spinna detta som tusan.
Vi vill förhandla, men USA svarar inte.
Citera
2024-08-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är USA som sätter dagordningen och bestämmer vad som går och inte går för sig inom NATO. Utan USA:s samtycke och stöd sträcks det inte ut några händer för att ta emot några medlemsansökningar i en något så när positiv anda, och inte heller tas det några stora diplomatiska initiativ som omfattar flera länder inom blocket utan USA:s stöd.

Med andra ord: en ansökan om medlemskap i NATO (eller ens i det tidigare Partnership for Peace) är DOA (Dead on Arrival) om den inte har USA.s stöd. Så är det. Stoltenberg var en viktig förmedlare och "fixer" i ansträngningarna att få in Sverige och Finland, men naturligtvis agerade han på amerikanskt mandat och gjorde ingenting som han inte visste var accepterat och välsignat av USA.

Så ligger det till och det har varit så ända sedan 50-talet. UK t ex spelar knappast någon fullt självständig roll vid sidan av USA, de är bara amerikanernas lilla deputy. Alla vet att det i verkligheten fungerar på det här sättet, men jag tänker inte lägga ner ansträngningar på att bevisa det för dig.

Att USA har en dominerande roll inom alliansen förändrar inte det jag skrev. Att Nato skulle ha lovat något är nonsens, det är inte så en allians fungerar. Dessutom har Nato alltid officiellt haft vad de kallar ”Open door policy”, det vill säga att alla som uppfyller kraven är välkomna. Vad som sagts i privata samtal mellan två individer för 40 år sedan är därför irrelevant för vad länder idag vill. Och suverän stater i Rysslands närområde kanske vill gå med i alliansen Nato.
Citera
2024-08-04, 19:53
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Prova att läs vad han skriver, som svarade dig.

Många sitter av ett eller annat skäl och drar slutsatser idag, av vad man borde ha sagt eller borde ha gjort.

Sliding doors.
Tänk om Nato lagts ner. Då hade inte Ryssland känt sig hotade idag.
Eller…
Tänk om Nato lagts ner, då hade Europa varit försvarslöst idag. Ryssland hade gjort vad de ville och Europa kunde titta sig i stjärnorna.
Dumheter! Var stormakterna Frankrike och UK försvarslösa? Varför undgick Albanien, Jugoslavien, Irland, Österrike m fl länder angrepp trots att dom inte var Natomedlemmar under under kalla kriget?
Läs lite historia!

Ingen historiker hävdar att länderna i forna w pakten var utsatta för något ryskt hot när de upptogs i Nato. Tvärtom samarbetade man. Även militärt.
Citera
2024-08-04, 20:02
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Dumheter! Var stormakterna Frankrike och UK försvarslösa? Varför undgick Albanien, Jugoslavien, Irland, Österrike m fl länder angrepp trots att dom inte var Natomedlemmar under under kalla kriget?
Läs lite historia!

Ingen historiker hävdar att länderna i forna w pakten var utsatta för något ryskt hot när de upptogs i Nato. Tvärtom samarbetade man. Även militärt.

Historiker?
Är det någon expert eller landet självt som avgör sin säkerhetspolitiska linje?
Små länder har liten eller ingen förhandlingsposition mot stora Ryssland. Vill de vara del av något större?
Jag tänker på grannländer till Ryssland.
Vet inte varifrån UK och Frankrike kom ifrån?
Irland?
Citera
2024-08-04, 20:23
Avstängd
Man kan ju fråga sig varför inte Nato upplöstes kort efter att Warzawapakten upplöstes 1991??

USA och europa var ju överrens om att det inte längre fanns något hot som rättfärdigade Nato.
USA:s inblandning i inbördeskriget i forna Jugoslavien kan betecknas som ett första steg där den nedrustning som Gorbatjov startade med förhandlingar och nedrustning framgångsrikt1987 blev en vändpunkt.
USA expanderade utan anledning Nato där ett flertal länder blev medlemmar.

Nato har iom detta kunnat expandera sitt territorium och även kunnat placera kärnvapen på europeisk mark.

Detta går ju tvärs emot vad Ryssland förväntade sig.
USA fortsätter bevisligen att provocera.

Att Boris Johnson och Barack Obama vägrade fredsförhandlingar gällande Ukraina var ju ingen högoddsare..
Citera
2024-08-04, 20:32
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Historiker?
Är det någon expert eller landet självt som avgör sin säkerhetspolitiska linje?
Små länder har liten eller ingen förhandlingsposition mot stora Ryssland. Vill de vara del av något större?
Jag tänker på grannländer till Ryssland.
Vet inte varifrån UK och Frankrike kom ifrån?
Irland?
Varje lands säkerhetspolitiska linje påverkas av dess geopolitiska position.
Du vet inte att Frankrike och UK är militära stormakter? Vilket gör ditt yrande om "försvarslöst Europa" befängt.

Ingen förhandlingsposition gentemot Ryssland?
Hur förklarar du då Österrikes traktatsbundna neutralitet? Som kom till under Stalins tid. Eller Norges förmånliga avtal med Putin om den ekonomiska zonen i Barents?
Jag tvivlar på att du kan utan du kommer förmodligen att vifta bort dessa besvärande fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in