2024-08-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
BrottsOffret är inte irakisk kurd.
Han som jobbar där sa det sen vet jag inte om de sant.
Citera
2024-08-04, 17:18
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborgsnich
Han som jobbar där sa det sen vet jag inte om de sant.

Den enda som det framkommit ännu att den ringt SIS-hemmet är 13-åringen inte M (15-åringen).
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-04 kl. 17:22.
Citera
2024-08-04, 17:25
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteknox1337
Någon som har en fungerande länk?
Länken fungerar för mig!
Citera
2024-08-04, 17:26
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tröskeln för att bedömas som psykiskt sjuk i rättssammanhang är ganska hög. Man ska vara så tokig att man inte vet vad man gör, hör röster eller har vanföreställningar. Får man en sån dom så bedömer man att personen inte själv är ansvarig för sina handlingar. Att man har lite adhd eller annat faller inte riktigt in i den kategorin. Jag hade inte känt mig till freds med att man ger dessa en klapp på huvudet och säger att de inte kunde hjälpa det.

Finns väl inte så många fler alternativ. Jag tänker främst på den yngre nu som inte får dömas till fängelse.
Citera
2024-08-04, 17:26
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteknox1337
Kan någon snäll länka filmen? Länken i första posten funkar ej. Tack på förhand
Länken fungerar för mig!
Citera
2024-08-04, 17:27
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Var finns den filmen?
Jag fick den på Snap och sparade inte. Ville knappt se den. Kortare än den (du?) postat här.
Citera
2024-08-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Länken fungerar för mig!

Jaha konstigt! Har försökt me både firefox och chrome. Tack för svar
Citera
2024-08-04, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jag hör vad du säger, och jag förstår hur du menar.
Där är många som vill enbart lägga ansvaret/skulden på samhället.
Precis som många försöker enbart lägga ansvaret/skulden på föräldrarna.
Precis som många försöker enbart lägga, återigen. ansvaret/skulden på mördarna

Men, det är inte så svart och vitt. Allt går ju ihop.
Ett samhälle finns inte utan människorna i det, barnen finns inte utan föräldrar, osv.

Hypotetiskt: (utan att ta upp en faktor som det genetiska arvet)

Om vi inte levt i ett samhälle, utan bott helt isolerade med enbart “kärnfamiljen”, utan påverkan av någon annan hur vi fostrar våra barn - ja då hade skulden av ett mord legat primärt på föräldrarna.(glöm inte genetik faktorn)
Nu är det inte så, för i vårt samhälle är det inte enbart föräldrar som “fostrar/formar “ sina barn.
De börjar formas tidigt av omgivningen (om de inte växt upp helt isolerade, vilket är en helt annan diskussion).

De formas under sin barndom och ungdom av till exempel andra barn, fröknar på dagis, släktingar, vänner, skolkompisar, lärare och digitala medier.

[ Forskning visar mer och mer att barn som har en “problemfri” uppväxt formas inte nämnvärt efter vilka föräldrar barnet har, och att våra föräldrars uppfostran är inte avgörande för hur våra personligheter blir.
Studier som gjorts på bland annat tvillingar och adopterade barn visar tydligt att slumpen har en större påverkan på vår personlighet - än vilket föräldraskap vi växter upp i.
Om inte våra föräldrar skulle utsätta oss för våld/övergrepp/missbruk/dåligt föräldraskap så är det primärt resten av uppväxten som gör oss till dem vi är ].
(P.Bloom och R.Plomin)

Och uppväxten sker i samhället vi lever i..

Så jag förstår vad du menar. Men om man nu ska rikta “ansvaret på de ansvariga” (föräldrarna du nu syftar på). Hur kan man göra det när de själva växt upp “i ett samhälle” som format dem?

Bara en reflektion från min sida.
Väldigt bra skrivet!
Det mesta hänger samman.
Konceptet "samhället" är väl mer eller mindre som en större familj, där alla påverkar varandra på olika vis. Vi människor ÄR samhället.

Den här skl "gangster- kulturen" som nu också blivit så populär som tar sig in i var o varannan barns mobil eller dator. Kan nog va svårt för många att värja sig emot om man inte vill bli utanför och mobbad, tyvärr

Anser att det tex borde förbjudas att hota verkliga personer i texterna och vifta med vapen, i dessa musikvideos.
Musiken, melodier osv kanske kan va bra i sig, men texterna brukar va katastrof i sitt romantiserande av våld.
Och att man skapat slang för mycket, något så ondskefullt och brutalt som att mörda någon.
Som det hade handlat om att man bara skulle ta sig till ICA och köpa lite lördags - godis "Japp" Ingen större grej än så.
Helt sjuk utveckling är det och säkerligen lättare att få med och grooma barn på det sättet. Man förminskar på så vis det allvarliga i brottet och avhumaniserar BO.
Sociala medier som är ett nutida fenomen och hur denna fiktiva värld påverkar, där det delas flitigt extrema filmer på våld, mord och övergrepp barn emellan. Och så allt annat som delas konstant vad som händer i världens alla hörn. Blir nog övermäktigt för många.
Skolan, fritids osv, all tid som tillbringas utanför hemmet är ofta utanför föräldrars kontroll, mer eller mindre.
Politikens inriktning för hur man beslutar hur samhället ska bli och vad som ska prioriteras.
Det är flera faktorer och en hel del som påverkar.
Senast redigerad av TruthAboutU 2024-08-04 kl. 18:07.
Citera
2024-08-04, 17:34
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Det fanns ett klipp där det ser ut som kniv skär vid hennes hals (på andra sidan halsen från kameran), filmat av en person som inte håller kniven.
Nu var inlägget betydligt mer begripligt än förra gången jag läste det. 😏
Citera
2024-08-04, 18:31
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Vems morsa,?
Emilias såklart, vem annars?
Citera
2024-08-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Emilias såklart, vem annars?
Vadå såklart? De andra två har väl också morsor även om de inte förtjänar att kallas för det. För övrigt är det bullshit att Emilias mamma skulle slajfa.
Citera
2024-08-04, 18:46
Moderator
Maviels avatar
Påminner er om att längre diskussioner om egen barndom, utsvävningar kring olika varianter av psykisk ohälsa osv INTE är topic i tråden. Här är det aktuellt brott som ska diskuteras. Mycket OT rensat. Håll er gärna till topic!

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in