2024-08-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ännu mer på SBK som certifierade de som ekipage och pappan skrev under. Efter detta kommer nog SBK se över sina bedömningar och höja kvaliteten på bedömningarna får man hoppas. Så som Lena beskrev det var det mycket mer krav som ställdes av SBK så att dessa certifierades är en gåta.

Men som sagt alla tjänar på det
Saga intressant med din slutkläm (alla tjänar på det)
Hur tjänar alla på det ?
Citera
2024-08-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Saga intressant med din slutkläm (alla tjänar på det)
Hur tjänar alla på det ?

Uppfödaren tjänar på ryktet, pengar
Utbildare tjänar på utbildning och sälja dyra assistanshundar.
SBK tjänar på utbildning, certifieringen, penga

Alla kopplade ihop med SBK även vänner med varandra men behöver inte betyda något, men vore inte första gången man håller varandra om ryggen.

Tillägg SKK tjänar på det i grunden med
Senast redigerad av Saga23 2024-08-04 kl. 13:23.
Citera
2024-08-04, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Kanske var en annan katt de hade innan Snövit? Samma med hunden Molly, den blev väl omplacerad för att den och A inte fungerade ihop och då skylls det troligen på hunden.
Att det då skulle visa sig att inte ens en 3-årigt skolad assistenthund skulle klara sitt (vaga) uppdrag i en omöjlig situation - det skyller pappan på hunden och assistenterna, vad jag har förstått. Det pappa P har gjort är i stället att försvåra hela situationen och i hans ögon verkar det vara alla andra som har fel. Själv är han väl den enda människan på Jorden som är ofelbar.

Ja, att självrannsaka sig verkar inte ligga för vissa personer.
Citera
2024-08-04, 13:52
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja, att självrannsaka sig verkar inte ligga för vissa personer.

Hoppas att det nya stället där A ska bo schemalägger besök av föräldrarna och att personalgruppen snabbt ser till att P inte tar över hur A ska skötas. Sånt beteende kan även splittra det bäst lämpade teamet och få dem att må dåligt och i förlängningen även A.

Behöver A medicineras så ska hon också göra det. Själv vet hon inte vad som är bra eller dåligt för henne själv. Hon verkar ha fått styra det själv. Ett nej accepteras inte.

Redan från start bör personalen säga att "så här jobbar vi" - och sen stå upp för det. För om P kommer och går som han vill till boendet och ändrar och härjar så kommer alla må sämre av DET. Han bör hålla sig borta så mycket som möjligt...

...och INGA DJUR. För djurens skull.

Undrar vad A egentligen har för diagnoser, här har vi läst om lite av varje. Kanske hade hon passat bättre på en låst psykavdelning under LPT istf LSS, med välutbildad personal? Någon läkare måste en gång för alla sätta en riktig diagnos så att A får rätt behandling. Och medicinering.

Detta är enbart min åsikt.

-----------
Detta med ett eget hus och bara umgänge med assistenter får mig rysande att tänka på filmen om en kille med liknande diagnoser, han som gnagde på fönsterbrädan. Vars syster senare tog hans liv. Hon fick 12 års fängelse, om jag inte minns fel.

A behöver träffa andra intagna för att få en möjlighet att knyta, om än lösa, vänskapsband.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-08-04 kl. 14:12.
Citera
2024-08-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Uppfödaren tjänar på ryktet, pengar
Utbildare tjänar på utbildning och sälja dyra assistanshundar.
SBK tjänar på utbildning, certifieringen, penga

Alla kopplade ihop med SBK även vänner med varandra men behöver inte betyda något, men vore inte första gången man håller varandra om ryggen.

Tillägg SKK tjänar på det i grunden med
Att de är vänner/känner varandra är ju inte så konstigt i den lilla världen,hur har du fått fram det? Att några är på varandras fb lista säger inte så mycket mer än det.
De träffas förmodligen vid vissa tillfällen när det är tester/examinationer odyl,så att några finns på varandras lista är inget konstigt.
En kordinerar/bokar in dessa tester/examinationer,har kontakt med instruktörer brukare/allmänhet spindeln i nätet s a s förmodligen den sbk person du nämner.
De övriga ute bör vara medlem i sbk,då de är certifierade av dito så där är koppling till sbk..
Så du tänker att pga detta betyder det ogentligheter?.
Sen undrar jag lite varifrån summan 300.000 kommer ifrån.
En färdigutbildad psykisk vårdhund har ett pris på 239.000 inkl 25% moms på H Hs hemsida.
Kan förvisso vara äldre siffror än dagsaktuella . Not gäller egen produkt.
Essie kommer ju inte från dem,så om vi lägger på kostnaden för henne hamnar summan på ca 255.000.
Citera
2024-08-04, 14:14
Medlem
Citat:
Kanske var en annan katt de hade innan Snövit? Samma med hunden Molly, den blev väl omplacerad för att den och A inte fungerade ihop och då skylls det troligen på hunden.
Att det då skulle visa sig att inte ens en 3-årigt skolad assistenthund skulle klara sitt (vaga) uppdrag i en omöjlig situation - det skyller pappan på hunden och assistenterna, vad jag har förstått. Det pappa P har gjort är i stället att försvåra hela situationen och i hans ögon verkar det vara alla andra som har fel. Själv är han väl den enda människan på Jorden som är ofelbar.

Förstår ärligt talat inte hur vi vet att hunden inte klarat sitt uppdrag? Det verkar vara något som alla i tråden är överens om, men fattar inte med vilken grund. Givetvis kan familjen ha haft förväntningar att det skulle fått bort utåtagerande till 100%, men det verkar ju ärligt talat lite korkat att ha någon sådan förväntan.

När det gäller Molly så har familjen endast sagt att hon blev omplacerad när Essie kom till huset. Jag själv kan med min ringa erfarenhet tycka att det är vettigt, att om man har en ny assistanshund så kan det krångla till det med en gammal hund.

Citat:
Hoppas att det nya stället där A ska bo schemalägger besök av föräldrarna och att personalgruppen snabbt ser till att P inte tar över hur A ska skötas. Sånt beteende kan även splittra det bäst lämpade teamet och få dem att må dåligt och i förlängningen även A.

Behöver A medicineras så ska hon också göra det. Själv vet hon inte vad som är bra eller dåligt för henne själv. Hon verkar ha fått styra det själv. Ett nej accepteras inte.

Redan från start bör personalen säga att "så här jobbar vi" - och sen stå upp för det. För om P kommer och går som han vill till boendet och ändrar och härjar så kommer alla må sämre av DET. Han bör hålla sig borta så mycket som möjligt...

...och INGA DJUR. För djurens skull.

Undrar vad A egentligen har för diagnoser, här har vi läst om lite av varje. Kanske hade hon passat bättre på en låst psykavdelning under LPT istf LSS, med välutbildad personal? Någon läkare måste en gång för alla sätta en riktig diagnos så att A får rätt behandling. Och medicinering.

Detta är enbart min åsikt.

Som sagt, det nya stället arbetar under LSS. En lagstiftning som utgår från att det är en bostad med stöd. Min hyresvärd skulle ha det mycket svårt att styra vilka tider jag har besök, vilket gör att LSS har det med. På hela det här området så har man under många år, och nu för tiden framförallt arbetat med att utöka både medborgarens och dess anhöriga i omsorgen. Så börjar ett boende inom LSS säga "så här arbetar vi" så är det inte bara ett lagbrott utan även om man frågar mig bristande kvalitet.

När det gäller LSS mot LPT, så visst, är det en psykiatrisk sjukdom hon har, och inte kan lämna samtycke, så är det ju LPT. Tycker bara det är så konstigt att den visade sig exakt när hon flyttade till en verksamhet som inte riktigt verkade ha greppat grunden i LSS. Medan det verkar ha funkat bra genom hela skolgången.
Citera
2024-08-04, 14:14
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, men nu får man inte tvångsmedicinera hur som helst. Och det är den verkligheten vi har att förhålla oss till.

Kanske hunden funnits kvar om man gett tjejen lite Valium? Vi vet inte.
I och med att A har förvaltare så är denne i samma position som en förälder. Föräldrar bestämmer över sina barn.
Citera
2024-08-04, 14:30
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förstår ärligt talat inte hur vi vet att hunden inte klarat sitt uppdrag? Det verkar vara något som alla i tråden är överens om, men fattar inte med vilken grund. Givetvis kan familjen ha haft förväntningar att det skulle fått bort utåtagerande till 100%, men det verkar ju ärligt talat lite korkat att ha någon sådan förväntan.

När det gäller Molly så har familjen endast sagt att hon blev omplacerad när Essie kom till huset. Jag själv kan med min ringa erfarenhet tycka att det är vettigt, att om man har en ny assistanshund så kan det krångla till det med en gammal hund.

Som sagt, det nya stället arbetar under LSS. En lagstiftning som utgår från att det är en bostad med stöd. Min hyresvärd skulle ha det mycket svårt att styra vilka tider jag har besök, vilket gör att LSS har det med. På hela det här området så har man under många år, och nu för tiden framförallt arbetat med att utöka både medborgarens och dess anhöriga i omsorgen. Så börjar ett boende inom LSS säga "så här arbetar vi" så är det inte bara ett lagbrott utan även om man frågar mig bristande kvalitet.

När det gäller LSS mot LPT, så visst, är det en psykiatrisk sjukdom hon har, och inte kan lämna samtycke, så är det ju LPT. Tycker bara det är så konstigt att den visade sig exakt när hon flyttade till en verksamhet som inte riktigt verkade ha greppat grunden i LSS. Medan det verkar ha funkat bra genom hela skolgången.

Det är väl inte ett lagbrott att berätta hur man jobbar som team? Det visar snarare på ett bra sätt att arbeta. Hur skulle det se ut om anhöriga hade med sig egna regler för sina anhöriga? Det skulle bli totalt kaos.

Den anhöriga berättar om brukaren, hur denna är som individ och vad hen gillar och inte. Det är en viktig kunskap för personalen. Men man kan inte kräva specialregler för brukaren. Vården måste vara god och förutsägbart för brukaren. Det blir den inte med föräldrar som hela tiden ska ändra och klaga.
Många brukare blir ledsna när de anhöriga ska gå hem och det är inte konstigt men beteendet därefter kan utveckla sig i oönskad riktning.
Citera
2024-08-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Se där. Jag tryckte av misstag på skicka.

I uppriktighetens namn är jag fly förbannad på HH som sålde Essie till den här familjen. Pengar verkar vara allt. Skriver de att de vet att hunden behöver skyddas, har de betydligt mer information från start än vad de gått ut med i efterhand. Jag ställer mig även tveksam till att det ska ingå i PA:s arbetsuppgifter att skydda en assistanshund från brukaren de jobbar för. Snacka om roll- och lojalitetskonflikter.

Håller med! Men pappan är mycket manipulativt och det ledde till köpet av Essie.

Hoppas det här leder till en Lex Essie och ger högre krav på vem som får ha assistandhundar. Absolut inga utagerande brukare med psykiska diagnoser!
Citera
2024-08-04, 15:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
En person satt under förvaltarskap ska inte kunna få ha en assistanshund. En förvaltare ska inte kunna skaffa en assistanshund åt en person som ”är ur stånd att vårda sig eller sin egendom”.

Låt oss hoppas att de som utbildar och de som examinerar assistanshundar aldrig gör om detta misstag.
Det är alltså din personliga åsikt?

Du inser att många av de som är i störst behov assistanshund då skulle nekas - för att inte tala om alla minderåriga eftersom de står under målsman.
Det måste självklart alltid göras individuella bedömningar.
Citera
2024-08-04, 15:27
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon

Tror du att det kan vara så att P är orolig för att tappa kontrollen över A?
Får en känsla att P medvetet satt sig på tvären när vården försökt att hjälpa.
Inga mediciner, inte få bo med andra brukare.
Jag får uppfattningen att det är pappan som vill att A ska vara ensam och vägra att bli medicinerad.
Vad har du för tankar krings P tänkande runt A.
Känns som han säger Nej till allt som kan vara bra för henne.
Citera
2024-08-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Att de är vänner/känner varandra är ju inte så konstigt i den lilla världen,hur har du fått fram det? Att några är på varandras fb lista säger inte så mycket mer än det.
De träffas förmodligen vid vissa tillfällen när det är tester/examinationer odyl,så att några finns på varandras lista är inget konstigt.
En kordinerar/bokar in dessa tester/examinationer,har kontakt med instruktörer brukare/allmänhet spindeln i nätet s a s förmodligen den sbk person du nämner.
De övriga ute bör vara medlem i sbk,då de är certifierade av dito så där är koppling till sbk..
Så du tänker att pga detta betyder det ogentligheter?.
Sen undrar jag lite varifrån summan 300.000 kommer ifrån.
En färdigutbildad psykisk vårdhund har ett pris på 239.000 inkl 25% moms på H Hs hemsida.
Kan förvisso vara äldre siffror än dagsaktuella . Not gäller egen produkt.
Essie kommer ju inte från dem,så om vi lägger på kostnaden för henne hamnar summan på ca 255.000.

Som jag skrev längst ner det behöver inte betyda något alls, men oavsett hur det ligger till så tjänar de av varandra. Hur man än vänder på det men det betyder inte att det är så men möjligheten finns alltid

300 000kr är väl pappans ord i media?
Hundarna jag sett som varit utbildade har kostat mellan 100 - 200 000kr

Köper man egen hund och utbildar själv kostar det minst 25 000kr oftast landar man på ca 50 000kr beroende på hur mycket man kan träna in själv.

Essie är uppfödd av kennel Ledsagaren, (ägare av kenneln är Emm*lie Re*nsson & L*se-L*tt Stj*rnberg) sen när hundhjälpen köpt in henne av dem eller vad för avtal de har med uppfödaren vet vi inte, sen har tydligen en fodervärd Pa*la D*lking varit med i processen som haft henne antingen innan hundhjälpen köpte eller under tiden hundjälpen ägde essie. Sen har HH sålt essie till pappan samt utbildat Amanda & Essie tillsammans samt med pappan verkar det som eftersom han skrivit under med SBK på certifieringen.

SBK diplomerad instruktör är de som utbildar assitanshundsekipage vilket även hundhjälpens personal är de flesta

SBK instruktören anmäler samt håller i alla tester som BPH,, lämplighetstestet.
SBK har 2 utsedda domare vid certifieringen.

SKK är den organisation som har ansvaret över SBK

uppfödaren E.R jobbar/har jobbat på SBK lite oklart

Återigen det betyder ingenting, de kan absolut vara opartiska oavsett

Min största teori är att pappan dödat essie på ett eller annat sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här