Citat:
Ursprungligen postat av
Blakullafararen
Wold befäster sina åsikter och uttalanden i media, endast, bara endast baserade på beprövad och publicerad vetenskap. I de fall där hon uttalat sig om något hon inte har läst på om, är hon väldigt tydlig med det i sitt uttalande.
Forskning kring transvård är väldigt ny och det finns få långavariga forskningsresultat/studier.
Däremot finns det mycket skräp”forskning, tyckande och viljande inom transvården.
Du som anhörig, baserar dina åsikter på känslor.
Det är en fundamental skillnad.
För övrigt så hoppas jag att de som är i behov av vårdapparaten i transfrågor får vård baserat på forskning.
Du motsäger dig själv när du påstår att anhöriga baserar sina åsikter på känslor men i samma andetag säger du att det finns väldigt lite forskning och mycket tyckande/viljande inom transvården - med andra ord baseras ALLT inom transvården mer el mindre på känslor!
Att vilja byta kön är ju en känsla och inte ett medicinskt akut behov - dvs kroppen är frisk men psyket mår dåligt.
Många av de som vill byta kön har andra diagnoser som ADHD, depression m.m. och därför blir det komplicerade situationer som baseras på hur individen känner sig. Jag vill förtydliga att jag inte är emot att folk byter kön - jag är däremot skeptisk till att skolflickor vill byta namn och kön från en dag till en annan utan att bli ifrågasatta.