2024-08-01, 16:21
Avslutad
Professor Wold har vid tillfälle låtit undslippa att kön är något biologiskt och inget man kan välja.
Idag tilldelas hon RFSLs prestigefyllda skampris Rosa Tisteln som ända sedan 1986 (!) förärats någon person eller organisation som anses ha tillfogat hbtq-rörelsen särskild skada.

Prisutdelningen sker på Sthlm Pride. Wold är inte på plats.

Citat:
Professorn Agnes Wold har tilldelats utmärkelsen Rosa Tisteln av RFSL Stockholm.
– De vill tysta mig, säger hon till TV4 Nyheterna.
Skampriset Rosa Tisteln delas av RFSL årligen ut till en person eller organisation som organisationen anser under året gjort något negativt för hbtqi-personers rättigheter.
Under onsdagen stod det klart att det blir Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, som tilldelats årets pris.
Anledningen är att Wold, enligt RFSL, motarbetat könstillhöriglagen som antogs i våras.
Organisationen menar även att Wold utnyttjar sin plattform för att nå ut med åsikter kring ämnen utanför hennes område, samt att hon sprider myter och desinformation på transpersoners bekostnad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EyxmbP/agnes-wold-far-skampris-av-rfsl

Vad säger ni? Välförtjänt av Wold eller mobbing från hbtq-lobbyn?

Lägger detta i politik eftersom HBTQ-rörelsen i allra högsta grad är politiskt.
Citera
2024-08-01, 16:25
Medlem
Ganonitos avatar
Det borde väl vara en ära att få ett pris för att ha gjort något negativt för HBTQP-rörelsen. Är priset enbart symboliskt eller innefattar det några kontanter eller annat värdefullt?
Citera
2024-08-01, 16:25
Bannlyst
Det betyder bara att Wolds kritik var berättigad och effektiv. *2SHBTQIAP++-lobbyn vill nu anlägga moteld för att återta initiativet under godhetssignaleringsveckan.
Citera
2024-08-01, 16:28
Medlem
RedXs avatar
Agnes Wold gör mycket stor nytta som försvarare av förnuft och sanning. Mycket orättvist att anklaga henne för transfobi.
Citera
2024-08-01, 16:30
Avslutad
Hur långt är vi från att Rosa Tisteln tilldelas någon som gjort mycket för att motarbeta pedofili? Jag gissar på kanske fem-tio år, sedan är MAP-arna helt inne i HBTQ-värmen (Minor Attracted Person).
Citera
2024-08-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Professor Wold har vid tillfälle låtit undslippa att kön är något biologiskt och inget man kan välja.
Idag tilldelas hon RFSLs prestigefyllda skampris Rosa Tisteln som ända sedan 1986 (!) förärats någon person eller organisation som anses ha tillfogat hbtq-rörelsen särskild skada.

Nja det väcker väl en del tankar:

1) Känner jag professor Wold rätt (och det gör jag nog) låter hon sig inte påverkas av en sådan här bagatell. Så det kan nog inte ses som mobbing.

2) Kritiken från Sthlm Pride träffar litet snett eftersom professorn inte uttalat sig om transpersoner per sé utan mer det faktum att män inte föds som kvinnor och därmed inte kan ha samma erfarenheter som kvinnor. Där har hon ju rätt, objektivt sett.

3) Däremot är professorn ingen auktoritet i den här frågan, i varje fall inte mer än Nisse mé pavan nere på parkbänken, eftersom hennes disciplin är mikrobiologi (speciellt inte eftersom hon väl numera är emerita?) och inte alls något som tangerar ämnet transpersoner.

EDIT: Hade hon varit psykiatriker eller neurolog hade hon givetvis haft mer genomslag för sina åsikter.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-01 kl. 16:38.
Citera
2024-08-01, 16:34
Medlem
JustTrollings avatar
Hade hon lidit av transofobi så borde hon väl vara rädd att uttala som om transorna? Nu verkar hon ju inte vara det. Snarare tvärt om. Så det är väl raka motsatsen till transofobi?

Hon får driva saken som förtal. Om hon är intresserad av det.
Citera
2024-08-01, 16:35
Medlem
Citat:

Om någon ska skampriset är det RFSL själva.
Kulmen på könsdysforihysterin är precis passerad. Visserligen har en man idag vunnit en boxningsmatch mot en kvinna i OS, men vi anar redan friska vindar. Enough is enough!
Pridegalenskapen börjar faktiskt också gå på tomgång.
All heder till professor Agnes Wold som konstaterar faktum.
Citera
2024-08-01, 16:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

RFSL hör till en rörelse som är strikt emot all medicinsk vetenskap som går emot dess ideologiska och mycket dogmatiska uppfattningar, och inom vilken man förföljer, trakasserar och tystar feminister och intellektuella som försöker föra en nyanserad diskussion.
Deras pris är inget någon borde skämmas över. Snarare bör det väl ses ett slags hederspris att ha retat upp dessa fanatiker.
Citera
2024-08-01, 16:46
Medlem
Får hon något? Ett plakat, ett diplom eller en staty eller något eller är det mer bara mer av ett skriftligt hån från böglobbyn?

Jag tror som sagt att hon nog tar ganska lätt på det hela. Jag vet inte ens varför hon egentligen bryr sig om att gå i svaromål mot dem rörande detta. Bara konstatera det hela med ett jaha och sedan gå vidare. Det har som sagt noll betydelse. Varför ens ge dem uppmärksamheten de uppenbarligen är så jävla kåta på.
Citera
2024-08-01, 16:47
Moderator
TheLuckys avatar
Här då, enligt senaste inom damboxningen:
Carini och tränare Renzini ville inte uttala sig om det var rätt av IOK att låta Imane Khelif tävla.

Men direkt efter den kontroversiella matchen går Italiens premiärminister Giorgia Meloni till attack mot IOK.

– Jag tycker att idrottare som har manliga genetiska egenskaper inte bör tillåtas tävla mot kvinnor, inte för att diskriminera någon utan för att skydda kvinnliga idrottares rätt att tävla på lika villkor, säger hon enligt italiensk medierna.

Premiärministern hyllar också Angela Carini.

– Jag tackar Angela Carini för hur hon kämpade. Att Angela drog sig tillbaka gör mig ännu mer ledsen, jag blev rörd i går när hon skrev 'jag ska kämpa' eftersom i sådana här situationer spelar även engagemang, vilja och karaktär roll, men det handlar också om att tävla på lika villkor. Ur mitt perspektiv var detta inte en tävling på lika villkor
https://www.expressen.se/sport/os-2024/efter-boxningsbraket-tog-slut-efter-bara-30-sekunder/

Ska sägas att Agnes Wold är ikon inom genusvetenskapen. Att ge henne denna utmärkelse lär splittra rörelsen. Jean-Pierre Barda har sagt att dessa extremister bör gå i egen pride-parad.
Citera
2024-08-01, 16:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Om kön bara är en social konstruktion så är det givet att kvinnoförtryck inte kan existera, eftersom kvinnor som kön inte existerar.
Enligt transaktivisterna så är en kvinna bara en roll, och inte något man måste vara pga att man "har en livmoder".

Transsexualitet går emot mycket av det som feminister och homosexuella tror på. Mycket av deras rörelse är helt könsbaserad.

"Revolutionen äter sina egna barn" som man sa under franska revolutionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in