2024-08-03, 21:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Till Amandas assistenter, fd eller nuvarande som läser Flashback:
Om ni sett att katten farit illa, eller far illa nu, hos Amanda och vill ha hjälp att göra en anmälan så bara pma mig. Jag hjälper till att göra en anonym anmälan så att ni är skyddade!

Åh vad bra! Toppen! Anmälan måste komma från någon som har sett vad som hänt. Kanske LS inte vet att katten finns ens. Om den nu finns och inte har "försvunnit"
Citera
2024-08-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Det är som sagt tur om det stämmer.

Anledningen till att de skaffade hunden var väl att ingen ville ta emot henne på något boende och pappan säger själv att hunden är anpassad för dottern så ingen annan har nytta av den. Även den som utbildat hunden säger att den inte finns en andrahandsmarknad för hunden som assistanshund.

Om hunden inte får bo med dottern på ett boende blir investeringen på 300000 i princip värdelös. Det svider antagligen hårt eftersom att de enligt uppgift har en mycket ansträngd ekonomi.

Försvunnen försäkrad hund återställer värdet på hunden. Återfinns hunden skall pengarna betalas tillbaks.

Det stämmer inte, agria har ett Max tak på 125.000kr i livvärde för assistanshundar. Så visst får dom 125.000kr men inte 300.000kr som hunden kostade
Citera
2024-08-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
Jag har en servicehund, hon hjälper mig med tvätt, öppna dörrar, hämta saker osv. Dom kanske är lättare att använda för andra?!
En servicehund är inte lika specad som en psykisk hälsahund. Som du skriver hjälper dig med tvätten,hämta saker osv. Det är enklare och göra det åt andra också, låt oss kalla det för kommandon kan användas lika av/för sndra
Citera
2024-08-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Nej det räcker verkligen inte. Varje djur ska registreras in. Jag har själv hästgård och måste registrera varje häst som står här.
Ja precis som det står så måste alla hästar registreras. Men inte hundar, katter, kaniner och marsvin mfl.
Citera
2024-08-03, 22:17
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
Det stämmer inte, agria har ett Max tak på 125.000kr i livvärde för assistanshundar. Så visst får dom 125.000kr men inte 300.000kr som hunden kostade

Är hunden försäkrad i agria?
Citera
2024-08-03, 22:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Det här börjar bli larvigt med din totala förnekelse för fakta och övertro på dig själv.

Här har du en forskare:

Forskare
Eva Schömer, docent i rättssociologi.

Institution
Rättssociologiska institutionen, Lund universitet.

Forskningsprojekt
”I skärningspunkten av arbetsmiljö och socialrätt – Tre studier om varför arbetsmiljön ser ut som den gör vid arbete i annans hem i form av hemtjänst eller personlig assistans”. Studierna som rör hemtjänst pågår och redovisas senare.

Länk till sidan med mer info om studien: https://www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/nar-arbetsmiljon-krockar-med-socialratten/

Citat från sidan ovan av forskaren:

"Många gånger tvekade assistenterna att säga till eftersom de var rädda att mista jobbet."

Du har visst inte förstått ett ord av någonting, varken av anklagelserna, något av inläggen i debatten eller mitt senaste inlägg. Jag har snarare bekräftat än förnekat vad du tar upp ovan, som inte alls stöder din argumentation om påståendena i detta fallet, men det förstod du inte det heller.

Sedan är det en hel debatt vid sidan av, vad "säga till" innebär, och inte minst hur man kan agera för att "säga till". Lågaffektivt bemötande är en teknik som bör tillämpas inte bara emot exempelvis personer som dottern i fallet, utan emot de allra flesta människor, dock för det mesta internettroll undantaget, de brukar funka bästa att bemöta så som de själva bemöter andra... Men om du inte ens förstått det jag skrivit om saken tidigare, så lär du väl knappast ha förstått något i detta inlägget heller.
Citera
2024-08-03, 22:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Fanns mängder icke anonyma på den Facebook som mpnga av oss läst men nu är stängd!

Men jösses, kunde du inte ens läsa och förstå vad min fråga gällde?

Hur du sedan kan veta att de som skrev inläggen på facebook inte var anonyma, får du gärna förklara!
Citera
2024-08-03, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har visst inte förstått ett ord av någonting, varken av anklagelserna, något av inläggen i debatten eller mitt senaste inlägg. Jag har snarare bekräftat än förnekat vad du tar upp ovan, som inte alls stöder din argumentation om påståendena i detta fallet, men det förstod du inte det heller.

Sedan är det en hel debatt vid sidan av, vad "säga till" innebär, och inte minst hur man kan agera för att "säga till". Lågaffektivt bemötande är en teknik som bör tillämpas inte bara emot exempelvis personer som dottern i fallet, utan emot de allra flesta människor, dock för det mesta internettroll undantaget, de brukar funka bästa att bemöta så som de själva bemöter andra... Men om du inte ens förstått det jag skrivit om saken tidigare, så lär du väl knappast ha förstått något i detta inlägget heller.

Oj haha, det är du som verkligen inte förstår.
Citera
2024-08-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Är hunden försäkrad i agria?

Det är bara agria som har försäkring för assistanshundar. Jag vet för att jag utbildar min egen.
Citera
2024-08-03, 22:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Ja precis som det står så måste alla hästar registreras. Men inte hundar, katter, kaniner och marsvin mfl.

JO! Alla hundar och katter ska registreras. It's the law!
Att just det inte står på den hemsidan du hittade förändrar inte lagen!

Det är tyvärr ett mycket vanligt misstag bland begåvningsreservern på internet att göra sådana satslogiska fel och försöka argumentera utifrån den villfarelsen.
Citera
2024-08-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Åh vad bra! Toppen! Anmälan måste komma från någon som har sett vad som hänt. Kanske LS inte vet att katten finns ens. Om den nu finns och inte har "försvunnit"

Jag tänker som så att de enda som kan rädda katten är ju de personliga assistenterna som varit och är på plats tillsammans med Amanda. De är de enda som bryr sig om Essies välfärd och katten - vilken katt det nu handlar om. Det ÄR ju en katt som följt med till nya boendet. Om nu inte föräldrarna tagit och trollat bort även den katten. Men jag tror inte det, de säger ju inte nej till Amanda någonsin och tar de katten ifrån henne riskerar de ju vredesutbrott.

Så jag hoppas att de personliga assistenterna vågar agera.
Citera
2024-08-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

JO! Alla hundar och katter ska registreras. It's the law!
Att just det inte står på den hemsidan du hittade förändrar inte lagen!

Det är tyvärr ett mycket vanligt misstag bland begåvningsreservern på internet att göra sådana satslogiska fel och försöka argumentera utifrån den villfarelsen.
Släpp flaskan nu. Du vet ju inte ens vad vi diskuterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in