2024-08-03, 21:03
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"Ingen" har sett nåt? Jaha, så du har pratat med varenda människa i Enköping?

Nej, just det. Det är bara ännu mer skitsnack ifrån dig.

"Ingen" har hört av sig här i tråden och påstått vare sig det ena eller det andra.
Och även om "någon" skulle göra det, så skulle det ju inte säga ett smack, eftersom denne "någon", kanske helt enkelt inte uppmärksammat det hela.

Det är bara en massa tramsig icke-argument du och dina gelikar kommer med hela tiden. Förstår ni verkligen inte det själva?

Kampanjen har pågått i riksmedia! Har du inte fattat det? Det finns facebookgrupp, lokal tidning har skrivit om det och det har varit på riksnyheterna om saken. Och du gnäller om att det saknas papperslappar Skärp dig!
Så dina argument var inte ickeargument.
Citera
2024-08-03, 21:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det är ingen vendetta och inte några som kokat ihop något.

Hur vet du det?

Citat:
Pappan spelade högt men fallet blev hårt när det visade sig att han är en simpel djurplågare för att dottern går före hunden oavsett vad dottern gör mot den. Hans egna ord faktiskt.

Varför ljuger om och förtalar pappan?

Eller kan du länka dit där han utger sig själv för att vara en "simpel djurplågare"?

Det är du som är en simpel lögnare!
Citera
2024-08-03, 21:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Finns skärmdumpar på det assistenterna har sagt.

Var då?
Citera
2024-08-03, 21:08
Avslutad
Citat:
Vilken studie visar att vad assistenterna än säger och vad de än gör, så blir de hotade med uppsägning?

Nej, just det. Ingen. Det är bara en massa kraftigt överdriven smutskastning.

Att känna oro inför att säga ifrån gäller dessvärre väldigt många yrkeskategorier på väldigt många arbetsplatser. Därför finns på många arbetsplatser en så kallad visseblåsarfunktion. Jag tvivlar dock på att någon sidan finns för dessa assistenter, men det förändrar inte det faktum att uttalandet var kraftigt överdrivet i syfte att smutskasta. Inte heller förändrar det det faktum att det är assistenternas uppgift att skydda Essie från våldsutbrott, så att som assistent komma och beskylla sin brukare för ett agerande som följer av brukarens diagnos är bara att skjuta sig själv i pannan.

Det här börjar bli larvigt med din totala förnekelse för fakta och övertro på dig själv.

Här har du en forskare:

Forskare
Eva Schömer, docent i rättssociologi.

Institution
Rättssociologiska institutionen, Lund universitet.

Forskningsprojekt
”I skärningspunkten av arbetsmiljö och socialrätt – Tre studier om varför arbetsmiljön ser ut som den gör vid arbete i annans hem i form av hemtjänst eller personlig assistans”. Studierna som rör hemtjänst pågår och redovisas senare.

Länk till sidan med mer info om studien: https://www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/nar-arbetsmiljon-krockar-med-socialratten/

Citat från sidan ovan av forskaren:

"Många gånger tvekade assistenterna att säga till eftersom de var rädda att mista jobbet."
Citera
2024-08-03, 21:09
Medlem
Till Amandas assistenter, fd eller nuvarande som läser Flashback:
Om ni sett att katten farit illa, eller far illa nu, hos Amanda och vill ha hjälp att göra en anmälan så bara pma mig. Jag hjälper till att göra en anonym anmälan så att ni är skyddade!
Citera
2024-08-03, 21:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Här ger jag dig inte rätt. Rent principiellt så har du rätt. Men låt oss se på det troliga resultatet:
Ingen kommer sälja en ny assistanshund. Inte för att någon myndighet sagt att familjen gjort fel, utan för att inget företag vågar sälja en.

Du menar att ingen kommer sälja en ny assistanshund till familjen?

Bara för att ett gäng troll på internet ägnar sig åt att sprider lögner, hat och förtal?

De som utbildar och certifierar assistanshundar har sina regelverk de följer. Om en sökande familj uppfyller de kraven, kan de så klart få en ny assistanshund. Familjen Ö har redan visat att de uppfyller kraven.
Så den kan nog säkert få en ny asisstanshund.

[quote=Kommer-vara-anon|89071682]
SBK kommer inte certifiera ekipaget på nytt. Inte för att någon utredning visat att man hade fel första gången, utan för att opinionen säger att det är fel.[/quuote]

Och där bekräftade du i svart på vitt att du inbillar dig att SBK styrs av det du kallar "opinion", vilken utgörs av ett gäng hatande troll på ett anonymt internetforum.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
P kommer kanske ha det tufft på jobbet, inte för att en myndighet sagt att han gjort fel, utan cancel culture.
En katt kommer kanske bli omhändertagen, för att någon utredning idag som kommer fram till något annat, skulle bli hudflängd.

Ja jösses vad du inbillar dig. Eller så har P en arbetsgivare och anställda som känner honom och som bryr sig om honom.

Länsstyrelsen brydde sig inte ens om att göra en hembesök för de anmälningar som gjorts. Katten lär de bry sig än mindre om. Det är bara förvirrade hatare som du som lever i fablernas värld som inbillar sig något annat.
Citera
2024-08-03, 21:14
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Till Amandas assistenter, fd eller nuvarande som läser Flashback:
Om ni sett att katten farit illa, eller far illa nu, hos Amanda och vill ha hjälp att göra en anmälan så bara pma mig. Jag hjälper till att göra en anonym anmälan så att ni är skyddade!

Va i helvete, dunka hon katten också, nu får det va nog...
Citera
2024-08-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Vad bra att han stängt ner swishen.
Finns ett inlägg kvar där swish-tiggandet fortfarande syns. Kanske de hoppas att någon hjärtströsslare som inte kan kommentera längre ser det och bidrar med en slant...
Citera
2024-08-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jag tänkte samma men Lena på SBK sa att psykisk hälsa hund utbildas skräddarsytt efter hundförarens behov. Däremot kan man alltid utbilda om en hund men det tar tid och hunden får vara Max 5 år gammal när den påbörjar utbildning till Assistanshund.

Jag har en servicehund, hon hjälper mig med tvätt, öppna dörrar, hämta saker osv. Dom kanske är lättare att använda för andra?!
Citera
2024-08-03, 21:26
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Även om en assistanshund är tränad för en brukare, betyder inte det att hunden är värdelös för någon annan. Hunden har till att börja med sin grundutbildning, och sedan kan en annan brukare ha liknande behov som denna dottern, och därtill kan hunden så klart vänjas vid och tränas för en ny brukare.

Om jag minns rätt är Essie ca 3 år gammal, och har redan gått igenom hela utbildningen och blivit certifierad. För att får börja utbildning får en hund vara max 5 år. Så sett bara ur det perspektivet finns det mycket gott om tid för att anpassa Essie för en ny brukare.

Givet det som framkommit i fallet tror jag dock inte längre i första hand att Essie stulits som ett beställningsjobb för en annan brukare, utan snarare att det är någon som vill familjen illa, som tagit henne. Det kan också vara så att den som vill familjen illa har fäst sig vid hunden, och kanske till och med tyckte att det var "dens" hund.

Jag har hört talas om att assistanshundar blivit stulna förut , men då var det överfallsrån.

Jag tror oxå mer på att någon tyckte synd om hunden och ville rädda den! Hoppas Essie har det bättre nu!
Citera
2024-08-03, 21:41
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Undrar om det inte räcker att anläggningen är registrerad i Jordbruksverket när man säljer eller lånar ut hundar mot betalning mm. Typ uppfödare. Då behöver inte varje enskild hund registreras.

Du som håller djur på land eller hanterar avels*material ska registrera anläggningen där djuren eller avels*materialen hålls. Om du har hästar ska du också registrera hästarna som finns på anläggningen

https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/anlaggningsregistret---platser-med-djur

Edit: tillägg från länken.

Om syftet med att hålla djuren är att tjäna pengar på dem räknas det som kommersiellt syfte. Några exempel på anläggningar som kan ses som kommersiellt syfte är hundkennlar, hunddagis, hund- och katthem och zoobutiker.

Det räknas också som kommersiellt syfte om du:

- föder upp 3 eller fler kullar hundar eller katter per år
- mot betalning hyr/lånar ut 3 eller fler hundar eller katter per år
- säljer hundar eller katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning
- säljer 3 eller fler hundar eller katter per år från annans uppfödning
- mot betalning tar emot (exempelvis inackordering och hunddagis) 4 eller fler hundar eller katter

Nej det räcker verkligen inte. Varje djur ska registreras in. Jag har själv hästgård och måste registrera varje häst som står här.
Citera
2024-08-03, 21:41
Medlem
Citat:
Var då?
Fanns mängder icke anonyma på den Facebook som mpnga av oss läst men nu är stängd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in